Mooza Skrevet 23. mars 2022 #1 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Rubler har falt kraftig i verdi etter sanksjoner og krig, i omvendt rekkefølge. Nå krever den største olje og gasseksportøren i verden- Russland- betaling i rubler. Alle som importerer gass må kjøpe rubler, og ergo kommer den til å stige. Europa er tvingende avhengig av gass fra Russland. Nå skjer betaling i andre valutaer- og inntil nylig i USD, og denne vil jo ergo falle ettersom Europa må selge Euro og USD for å kjøpe rubler. Smart trekk, det skal han ha Putin.. Samtidig leser jeg på RT at USA prøver å fryse russisk gull, som av en eller annen idiotisk grunn befinner seg i utlandet. Jeg skjønner ikke hvorfor Russland har plassert det der, gitt tidligere sanksjoner, og etter det som skjedde med Libyas gull og penger i utlandet. Det "forsvant" liksom, samtidig som folket svalt i hjel etter Gadaffis fall. Dermed kan jeg ikke helt forstå hvorfor Putin har satt gullet utenlands?( Jeg kommer inn på RT for å lese hva Russland skriver der - med noen sekunders ventetid ...der det ser ut til at de sjekker hvor jeg kommer fra, men denne artikkelen om gull fikk jeg ikke lese. Da fikk jeg opp varsel om at dette innholdet fikk jeg ikke lese. ) Dette er økonomisk krig, og Putin har ikke tenkt å synke alene. Det er ikke sikkert han har tenkt å synke i det hele tatt. ...og jeg tipper at Kina liker at USD blir dumpet. Eller? Kina har vel en stor beholdning av USD, og iallefall har USA mye gjeld til Kina(?), som dermed faller i verdi. Jeg får jo en konspiratorisk følelse av at Putin her sitter ved et sjakkbord og har tenkt flere trekk framover. Det ville jo egentlig være rart om det ikke skulle være tilfelle. Samtidig hadde han vel tenkt at han skulle greie å lage flere dårlige unnskyldninger for å gå inn i Ukraina, slik at reaksjonene ikke ble så sterke? Hva tenker dere? Endret 23. mars 2022 av Mooza 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Just passing by Skrevet 23. mars 2022 #2 Del Skrevet 23. mars 2022 Spennende å se hva som vil skje nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 24. mars 2022 #3 Del Skrevet 24. mars 2022 17 hours ago, Mooza said: Rubler har falt kraftig i verdi etter sanksjoner og krig, i omvendt rekkefølge. Nå krever den største olje og gasseksportøren i verden- Russland- betaling i rubler. Alle som importerer gass må kjøpe rubler, og ergo kommer den til å stige. Europa er tvingende avhengig av gass fra Russland. Nå skjer betaling i andre valutaer- og inntil nylig i USD, og denne vil jo ergo falle ettersom Europa må selge Euro og USD for å kjøpe rubler. Smart trekk, det skal han ha Putin.. Ja, rubelen stabiliserte seg raskt, og med dette trekket må flere handle i rubler. Som kjent kan ikke for eks Tyskland kutte russisk gass, da vil de ikke ha nok energi til sin befolkning. Og de få landene som eksporterer mye energi i Europa kan ikke dekke hele andelen til Russland om alle stanser import derfra. Samt, at energien blir så dyr at flere bedrifter vil slite og må legge ned. Det ville også vært tilfelle i Norge der strømprisene henger sammen med bl.a energipriser i Europa. Vi så allerede hvordan enkelte bedrifter i Norge slet med strømprisene ifjor, dette kan bli mye verre der flere bedrifter må legge ned som følge av høye energi- og drivstoffpriser. Det kan ramme Norge hardt om flere bedrifter må si opp mange mennesker. Det kan være at vi vil gå inn i harde tider her i Norge. I Spania merker de det allerede og det er protester mot høyre priser Sanksjonene fører til sterkere Kina og Russland samarbeid. Dere har kanskje hørt at visa trakk seg ut av Russland? Kina kom raskt på banen og tilbydde sitt betalingssystem. Som eksempel. Kina og Russland har mange råvarer og tjenester, og er nok ikke så avhengige av vesten, som vi er av dem. Og med våre sanskjonene vil de styrke sin uavhengighet til oss enda mer. De vil handle mer med hverandre. Det blir interessant å se hvordan dette vil påvirke diverse industrier. For eks eksporterer Russland stor andel metaller som brukes i datachipper. Vi har allerede sett at flere industrier sliter med chipmangel. Vil dette bli verre? Chips brukes i alt fra hodetelefoner til biler 17 hours ago, Mooza said: Samtidig leser jeg på RT at USA prøver å fryse russisk gull, som av en eller annen idiotisk grunn befinner seg i utlandet. Jeg skjønner ikke hvorfor Russland har plassert det der, gitt tidligere sanksjoner, og etter det som skjedde med Libyas gull og penger i utlandet. Det "forsvant" liksom, samtidig som folket svalt i hjel etter Gadaffis fall. Dermed kan jeg ikke helt forstå hvorfor Putin har satt gullet utenlands?( Jeg kommer inn på RT for å lese hva Russland skriver der - med noen sekunders ventetid ...der det ser ut til at de sjekker hvor jeg kommer fra, men denne artikkelen om gull fikk jeg ikke lese. Da fikk jeg opp varsel om at dette innholdet fikk jeg ikke lese. ) Det har vært sensur mot RT. Nettleseren din stanser deg sannsynligvis fra å gå inn på siden. Norge vurderte sensurere RT, men vet ikke om de har tatt en avgjørelse på det enda https://klassekampen.no/utgave/2022-03-11/vurderer-mediesensur Det er sannsynligvis veldig enkelt å få sensurert aviser her til lands, for nordmenn tror at alle aviser bortsett fra vestlige er skumle, lyver og driver propaganda. Norske medier er selvsagt 100% objektive og har ingen interesser, tilknytninger til personer med makt, sponsorer eller noenting. Ja, det har vært noen politikere som har lyvd og stjelt skattepenger, men alle menneskene i media er 100% ærlige sjeler Jeg tørr ikke lenger angi kilder her, for det virker som om de blir slettet selv om de sier at himmelen er blå fordi de er "skumle". Selv om RT har sin vinkling og kan ha propaganda, så er ikke alt de skriver løgn.... Samme med nrk, de har sin vinkling og propaganda, men ikke alt de skriver er løgn. Det er derfor man bruker hodet når man leser nyheter. Man spør seg selv hvem som skriver nyhetene, hvem som eier avisen, hvilke interesser de har, hvor logisk det de skriver er osv. Man tar ikke alt at face value. 17 hours ago, Mooza said: Dette er økonomisk krig, og Putin har ikke tenkt å synke alene. Det er ikke sikkert han har tenkt å synke i det hele tatt. ...og jeg tipper at Kina liker at USD blir dumpet. Eller? Kina har vel en stor beholdning av USD, og iallefall har USA mye gjeld til Kina(?), som dermed faller i verdi. Jeg får jo en konspiratorisk følelse av at Putin her sitter ved et sjakkbord og har tenkt flere trekk framover. Det ville jo egentlig være rart om det ikke skulle være tilfelle. Samtidig hadde han vel tenkt at han skulle greie å lage flere dårlige unnskyldninger for å gå inn i Ukraina, slik at reaksjonene ikke ble så sterke? Hva tenker dere? Russland har gradvis bygget opp gullreservene sine over årene, de har nok forbredt seg på at slike sanksjoner som dette kunne komme. Er det 70% av verdens gull de har? Konflikt rundt Nato ekspansjon har vært konflikt siden minst 90-tallet. Sikkert lenger. Både Russland og USA har vært klar over at dette er et sterkt konfliktpunkt. Russland har nok planlagt for at dersom de ikke blir hørt og NATO ekspansjonen ikke stanser, så må de gå i krig. Og da risikerer de sanksjoner. Så ja, sannsynligvis har Russland planlagt hva de må gjøre om de går i krig lenge. I mellomtiden så reagerer vesten på følelsene sine og setter inn sanksjoner uten å tenke på konsekvensene. Noe som i verste fall kan føre til at vi på sikt går inn i boligmarkedkræsj og finanskrise. I beste fall vil vi få merkbart dårligere råd og høyere arbeidsledighet da flere bedrifter må legge ned. USA bryr seg katten om Europa går under så lenge de klarer styrke seg selv og svekke sine fiender. Kina har allerede gjort tiltak for å bruke yuan mer i handel osv. De har gjort flere tiltak for å gjøre seg uavhengig av vesten. Vi ser jo logikken i det nå. Om Kina var avhengig av vesten, så kunne de risikere bli smadret om vesten plustelig skulle utpeke dem som fiende og føre sanskjoner. Noe som vi ser det er enkelt å få vesten til å gjøre uten å tenke på egne interesser eller konsekvenser. Jeg forstår til og med hvorfor de bannlyser for eks facebook i Kina, da facebook er mer eller mindre en propagandamaskin. Jeg skal ikke si at jeg er enig i å bannlyse propagandakilder per se, men de nordmennene som ønsker at RT skal sensureres, ville også vært enig med sensureringen av facebook om de satt med makten i Kina. Vestlig propaganda/ hjernevasking er også meget effektiv, kanskje den mest effektive i verden? Det er en skummel kraft, og jeg kan forstå at noen forsøke begrense effekten på egne borgere ved å bannlyse det. Om det er den beste måten å håndtere det på, kan diskuteres... USA har ført kinesisk fiendtlig propaganda og er generelt fiendtlige mot Kina, så ja jeg tror ikke Kina blir lei seg om dollaren kræsjer... Jeg tror det er mange som ikke vil bli lei som om krigshisseren USA blir svekket økonomisk. USA er for øvrig ikke så sterkt militært som alle tror, men det er en annen sak... (De ligger for eks betydelig bak Russland når det gjelder missil-teknologi) Det ble allerede langt innlegg, stanser der, selv om det er mer man kan si. Det blir ihvertfall interessant fremover. Om vesten ender opp med å bare ha skadet seg selv på sikt, eller om vi vil komme bedre ut av det på sikt enn Russland. Time will tell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 24. mars 2022 #4 Del Skrevet 24. mars 2022 21 hours ago, Mooza said: Samtidig leser jeg på RT at USA prøver å fryse russisk gull, som av en eller annen idiotisk grunn befinner seg i utlandet. Jeg skjønner ikke hvorfor Russland har plassert det der, gitt tidligere sanksjoner, og etter det som skjedde med Libyas gull og penger i utlandet. Så jeg prøvde finne ut av dette, for det hørtes rart ut. Det virker som om det har skjedd en misfortåelse basert på en uttalelse fra noen i Russland. Det har skjedd en misforståelse der man har trodd at Russland har mye gull i utlandet, men det virker ikke som om dette faktisk stemmer. Nøyaktig hvorda dette har gått til vet jeg ikke helt. Går sikkert an å finne ut av om man graver nok. Med mindre det dukker opp bra info på at Russland har mye gull i utlandet, så kommer jg til å anta at de ikke har det. Når det er snakk om å fryse gull, så er det nok media som bruker feil ord. Det de mener er at de ikke vil la Russland handle med gull på det Euopeiske og Amerikanske markedet. Altså, la dem selge gullet de har. Så de "fryser" ikke guller per se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 24. mars 2022 #5 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Mooza skrev (På 23.3.2022 den 14.28): Samtidig leser jeg på RT at USA prøver å fryse russisk gull, som av en eller annen idiotisk grunn befinner seg i utlandet. Jeg skjønner ikke hvorfor Russland har plassert det der Samtidig hadde han vel tenkt at han skulle greie å lage flere dårlige unnskyldninger for å gå inn i Ukraina, slik at reaksjonene ikke ble så sterke? Hva tenker dere? Det er en enkel grunn til at gullet, i likhet med mange russiske investeringer osv, kan befinne seg her i vest. Det er ganske enkelt mindre korrupsjon og større sikkerhet her - noe russiske investorer er klar over. Så et klassisk tilfelle av at "karma bites back". Det hadde han nok tenkt. Han har sikkert fått med seg at det å spre konspirasjonsteorier i vest ikke var så vanskelig, så han trodde nok vi ville tro på begrunnelsene hans for invasjonen også. Endret 24. mars 2022 av CrossRoad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 24. mars 2022 #6 Del Skrevet 24. mars 2022 Dette redder ikke rubelen. Den steg brått i underkant av 10% på nyheten, men så falt den tilbake igjen og er nå opp litt over 5 prosent siden nyheten ble sluppet i går. Rubelen er nå ca 25% mindre verd enn da krigen begynte, til tross for at renta i Russland er satt opp til 20%. På lengre sikt kommer krigen til å koste Russland en formue. Gass og olje fra Russland vil bli erstattet med andre kilder så snart det lar seg gjøre, og alt russisk blir boikottet. De får store problemer med å få tilgang til vestlig teknologi, som de er helt avhengige av for datautstyr, medisinsk utstyr og mye annet. De er en mygg når det gjelder import sammenliknet med vesten, så selv om Kina helst vil si ja takk, begge deler, så er det minst like viktig for dem å ha gode relasjoner til vesten enn å hjelpe Russland. Nesten hele Kinas eksport går til vesten, og Kina og Russland har egentlig aldri vært spesielt gode venner. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 24. mars 2022 brødskalle skrev (4 timer siden): Så jeg prøvde finne ut av dette, for det hørtes rart ut. Det virker som om det har skjedd en misfortåelse basert på en uttalelse fra noen i Russland. Det har skjedd en misforståelse der man har trodd at Russland har mye gull i utlandet, men det virker ikke som om dette faktisk stemmer. Nøyaktig hvorda dette har gått til vet jeg ikke helt. Går sikkert an å finne ut av om man graver nok. Med mindre det dukker opp bra info på at Russland har mye gull i utlandet, så kommer jg til å anta at de ikke har det. Når det er snakk om å fryse gull, så er det nok media som bruker feil ord. Det de mener er at de ikke vil la Russland handle med gull på det Euopeiske og Amerikanske markedet. Altså, la dem selge gullet de har. Så de "fryser" ikke guller per se. Jeg tror du har rett der. Det ser ut som gullet oppbevares i St.Petersburg og Moskva. Det er nok diskusjonene om å fryse muligheten til å bruke gullet som blir sitert. Russland har mye gull da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Fakta? skrev (1 time siden): På lengre sikt kommer krigen til å koste Russland en formue. Gass og olje fra Russland vil bli erstattet med andre kilder så snart det lar seg gjøre, og alt russisk blir boikottet. De får store problemer med å få tilgang til vestlig teknologi, som de er helt avhengige av for datautstyr, medisinsk utstyr og mye annet. De er en mygg når det gjelder import sammenliknet med vesten, så selv om Kina helst vil si ja takk, begge deler, så er det minst like viktig for dem å ha gode relasjoner til vesten enn å hjelpe Russland. Nesten hele Kinas eksport går til vesten, og Kina og Russland har egentlig aldri vært spesielt gode venner. Kina eksporterer mye til vesten, men vesten greier seg jo heller ikke uten denne eksporten. Alt produseres jo der, til og med medisinene vi trenger. Det har vi jo sett.. Det er jo ikke slik at Europa eller USA produserer så mye selv. Russland vil uansett selge olje og gass, og slik som prisene er nå, så vil de jo tjene gode penger på det,. Det er ikke sånn at verden kan takke nei til det, verken EU som faktisk sanksjonerer, ei heller India, Kina osv,- som nå får handle i egen valuta siden de ikke er "fiendtlige".. India har jo inngått en avtale med Russland for få dager siden. https://eurasiantimes.com/cheap-russian-crude-oil-prove-costly-for-india-in-the-long-run/ India har mer mennesker enn USA og Europa til sammen. De ser ut til å like muligheten til å få olje til en redusert pris. Russland har vel også viktige mineraler som blant annet finnes i disse datachipene, og de har en del ting verden trenger. Men jeg skulle gjerne sett en dyppløyende analyse på dette, sånn objektiv analyse på hvordan dette kommer til å spille ut. Endret 24. mars 2022 av Mooza 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg skrev at Russland var verdens største ekportør av olje, men ser at Saudi-arabia enda er det. Jeg må le litt av Biden og Saudi-Arabia, for etter at Biden kalte landet for en pariastat (etter mordet på denne journalisten), så nektet Saudi- Arabia og ta telefonen når Biden ringer.https://www.theguardian.com/us-news/2022/mar/09/saudi-arabia-and-uae-leaders-decline-calls-with-biden-amid-fears-of-oil-price-spike Så der har de ikke tenkt å produsere mer olje. I mellomtiden så prøver USA å få en avtale med Venezuela, også et land som USA har sanksjonert. Der virker det som det er litt mer på gang. Til slutt har man da atter et land- Iran - som er USAs fiende som man prøver å lette på sanksjoner for slik at de kan produsere mer olje. Men USA er jo i grunn blitt fiende med alle oljeproduserende land. Kina, der virker det som de har trappet opp import av olje fra Saudi-Arabia, mens de i all stillhet kjøper russiske olje. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) brødskalle skrev (9 timer siden): Russland har gradvis bygget opp gullreservene sine over årene, de har nok forbredt seg på at slike sanksjoner som dette kunne komme. Er det 70% av verdens gull de har? USA har verdens største beholdning. Men det var vel et stort styr der for noen år siden da disse republikanerne som var i tea-party gjerne ville se det gullet. Noe ingen hadde sett på svært mange år. Uroen var gjerne medvirkende til at Tyskland insisterte på å få sitt gull tilbake til Tyskland, noe de fikk. https://www.cnbc.com/id/43391588 https://finance.yahoo.com/news/unease-germanys-unchecked-gold-reserves-180326510.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAANsLReVhyaR8sM6OcnkPc-GQXgy-XzDbsatslh2UQQ3QGbbms7fQ7b2JwWOIAuJI5QV4H-JT7jQBmcD6Qsr2e4RMxLmPN4uXP7J_q0uodMGoQgYQ0yHS-BpUFW8mekWmc2KyyMcWERGtNjqCSXj6vGmDnG7_eucDIUYuPfAnND1- Endret 24. mars 2022 av Mooza Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr. Skrevet 24. mars 2022 #11 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg tror at vi i Europa kommer til å få det vannskelig fremover. Hva som kommer til å skje med USA dritter jeg i. Russland er ikke avhengig av å selge gass og olje til EU eller US. 1 milliard mennesker bor i EU og US. 6.5 milliarder bor på andre steder. You do the math. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 24. mars 2022 #12 Del Skrevet 24. mars 2022 mr. skrev (1 time siden): Jeg tror at vi i Europa kommer til å få det vannskelig fremover. Hva som kommer til å skje med USA dritter jeg i. Russland er ikke avhengig av å selge gass og olje til EU eller US. 1 milliard mennesker bor i EU og US. 6.5 milliarder bor på andre steder. You do the math. Det er litt mer kjøpekraft blant de 1 milliardene i eu og us enn det er andre steder. Etterspørselen går ikke opp fra landene i øst, bare fordi vest slutter å kjøpe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 24. mars 2022 #13 Del Skrevet 24. mars 2022 Og der avviser EU Russlands rubelkrav som kontraktsbrudd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 24. mars 2022 #14 Del Skrevet 24. mars 2022 1 hour ago, mr. said: Russland er ikke avhengig av å selge gass og olje til EU eller US. 1 milliard mennesker bor i EU og US. 6.5 milliarder bor på andre steder. You do the math. Matten viser at Tysklands økonomi alene er ca 40% større enn Indias, med sine 1,4 milliarder innbyggere. Russland foretrekker nok at de som kjøper har penger å betale med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 25. mars 2022 #15 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) LOL. EU ønsker ikke betale i rubel. Har virkelig EU lederne lyst å ødelegge egne land økonomisk for å støtte nazistsoldatene i Ukraina som azov, aidar, c14 osv som er kjent for voldelige angrep på bl.a romafolket osv? https://en.wikipedia.org/wiki/S14_(Ukrainian_group) For en tragedie. Hva betyr det? At de er så i lomma på USA at de er ok med å kjøre egne land i grøfta om det er den beskjeden de får derfra? Forbereder Europa seg på krig der de tror de ikke trenger Russland etterpå? Vi ser jo at flere land bruker denne konflikten som unnskyldning til å trappe opp militært. Er krigen med Russland allerede bestemt og avtalt? Hvordan i all verden tenker de i så fall det skal gå med atomvåpen? Nei, dette er veldig rart. Verdt å merke seg at også i Norge så er flere større politiske krafter ikke egentlig pro-Norge, de er pro-USA. (Jeg er pro-Norge for øvrig, jeg ønsker å få fjernet matksyke og egoistiske politikere med lojalitet til andre land. Jeg ønsker at Norge skal bygges som land der livet er bedre for flere. M.m). Det er ikke så mange med makt som genuint bryr seg om en bedre fremtid for Norge og nordmenn, dessverre. De bryr seg om seg selv og egne interesser. Hvordan folk flest i Norge har det, er ikke så viktig så lenge det ikke blir direkte opprør. Håper nordmenn kommer seg ut av hjernevasktåka og innser dette med tiden. Kanskje det vi nå muligens går inn i den verste økonomiske tiden på lenge vil hjelpe. Men skal sies at jeg forventer at om et år så vil vi bli fortalt at "vi kunne ikke ane hvor ille sanksjonene mot Russland kunne bli for Europa". Så slipper de unna alikevel... Og vi fortsetter i samme hjernevaska tåka. Om EU faktisk ikke kjøper mer, så betyr det dystre tider for folk flest fremover, også land som ikke er i EU. Flere land vil gå i kne. Tyskland er avhengig av Russland for gass, og de kjøper også mye kull fra Russland for kullkraftverkene, så de verkene vil ikke redde dem heller. 14 hours ago, Fakta? said: Dette redder ikke rubelen. Den steg brått i underkant av 10% på nyheten, men så falt den tilbake igjen og er nå opp litt over 5 prosent siden nyheten ble sluppet i går. Rubelen er nå ca 25% mindre verd enn da krigen begynte, til tross for at renta i Russland er satt opp til 20%. Russland har også mye gull. Quote På lengre sikt kommer krigen til å koste Russland en formue. Gass og olje fra Russland vil bli erstattet med andre kilder så snart det lar seg gjøre, og alt russisk blir boikottet. De får store problemer med å få tilgang til vestlig teknologi, som de er helt avhengige av for datautstyr, medisinsk utstyr og mye annet. De er en mygg når det gjelder import sammenliknet med vesten, så selv om Kina helst vil si ja takk, begge deler, så er det minst like viktig for dem å ha gode relasjoner til vesten enn å hjelpe Russland. Nesten hele Kinas eksport går til vesten, og Kina og Russland har egentlig aldri vært spesielt gode venner. ? Det er flere land i verden enn vesten. Europas befolkning: 746 millioner USA: 329 millioner Kina: 1.4 milliarder Så er det vel noen få land til som har sanksjonert mot Russland. Men bare Kina i seg selv er allerede mer tallrike enn vesten. Og det er mange flere land i verden som er villig til å kjøpe russisk olje og gass. Majoriteten av verden. Vesten er ikke verdens navle... Vi er heller ikke uendelig ressurssterke og uovervinnelige. Vi ser på mange andre land i verden som noen som er avhengig av vår nåde og godvilje. Fremover vil vi lære at vi i vesten faktisk er avhengig av at hele verden ikke hater oss for å overleve også. Vi er blitt for cocky, som man ville sagt. Vi respekterer ikke lenger andre land, vi overkjører, krever og stjeler. Fordi vi ser for oss at alle andre land er fattige og svake. Fordi vi blir mer eller mindre fortalt det gjennom media. I mellomtiden så er Europa avhengig av Russland i dag. Spiller ingen rolle om Europa kan bli selvstendig på sikt. Idag er vi avhengig av Russland for at strømpriser, drivstoffpriser, diverse matpriser, trevarepriser, metallpriser (metaller brukes i en rekke industrier, alt fra konstruksjon til datadeler) m.m ikke skal stige til himmels. Hvordan tenker du bedrifter i Norge skal overleve når strømprisene i industriene deres fører til skyhøye utgifter. Når de må betale mye i drivstoff for å frakte det de selger? Når de vil slite med å importere for eks stål fordi stål selges til hvem enn som betaler mest. Og mange bedrifter vil ikke tjene om de må legge ut så mye penger i utgifter. Nå vil Norge tjene mye på energi, så kanskje vil det komme tiltak for å skjerme norske bedrifter, hvor effektivt det vil være får vi se. Flere land i Europa er ikke så heldige... Det er mye viktigere for Kina at Russland overlever, enn å ha gode relasjoner med vesten. Kina blir sett på som en like stor fiende i vesten som Russland. Og dersom Russland svekkes, så er Kina neste på lista. Dette vet Kina, og det er i deres egen overlevelses-interesse at Russland består som stormakt der de kan hjelpe hverandre mot den aggressive vesten som fortsetter bygge militærbaser i verden som omringer dem. USA er eksperter på å lage seg fiender i verden. Spørs om Europa blir neste fiende når vi finner ut at vi har blitt lurt inn i økonomiske harde tider. Eller om vi kommer fortsatt til å blåøyd tenke at ingenting som skjer her er merkelig eller kritikkverdig i det hele tatt 10 hours ago, Fakta? said: Matten viser at Tysklands økonomi alene er ca 40% større enn Indias, med sine 1,4 milliarder innbyggere. Russland foretrekker nok at de som kjøper har penger å betale med. Rask googling viser at India importerer 80% av olje, kun 2-3% er fra Russland. Om India får kjøpe olje fra Russland på "tilbud" mens prisene stiger i resten av verden, så er det mye olje de kan kjøpe. Nå er India bare 1 av landene som kan være kjøper. Endret 25. mars 2022 av brødskalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 25. mars 2022 #16 Del Skrevet 25. mars 2022 brødskalle skrev (2 timer siden): Rask googling viser at India importerer 80% av olje, kun 2-3% er fra Russland. Om India får kjøpe olje fra Russland på "tilbud" mens prisene stiger i resten av verden, så er det mye olje de kan kjøpe. Nå er India bare 1 av landene som kan være kjøper. Cluet her er fortsatt at det er India som da kjøper, og Russland har ikke monopol. Det betyr fortsatt at man kveler Russland økonomisk med de vestlige sanksjonene, da eneste grunn for å andre å kjøpe er at Russland selger billig. Russland har ingen måte å snu økonomien sin på, de er i sjakk og har ingen måte å berge seg på. Denne krigen er et massivt pengesluk for Russland, og de kommer til å kollapse akkurat på samme måte som Sovjet gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 25. mars 2022 #17 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) 16 minutter siden, kar90 said: Cluet her er fortsatt at det er India som da kjøper, og Russland har ikke monopol. Det betyr fortsatt at man kveler Russland økonomisk med de vestlige sanksjonene, da eneste grunn for å andre å kjøpe er at Russland selger billig. Russland har ingen måte å snu økonomien sin på, de er i sjakk og har ingen måte å berge seg på. Denne krigen er et massivt pengesluk for Russland, og de kommer til å kollapse akkurat på samme måte som Sovjet gjorde. Bortsett fra at det er i flere land sin interesse at Russland består som en stormakt. Inkludert India som blir bøllet av USA. USA truer å sanksjonere India dersom de ikke adlyder og sanksjonerer Russland (var det noen som nevnte å respektere land sine avgjørelser? Frihet og selvstende for land og den slags?). På sikt vil India hjelpe redde seg selv ved å bli Russlands allierte. Da er de bedre beskyttet fra sanksjoner fra USA, vesten, som vesten kaster rundt seg relativt enkelt, og de stiller sterkere mot bøllingen derfra Bøllingen rundtom i verden, styrker deres samarbeid med hverandre. Og siden vi nå ønsker svekke oss selv for å forsøke ramme Russland, så er det ikke sikkert vi kommer til å bestå som en stormakt, om du vil kalle det det, i vesten i fremtiden. Forsøk å forstå hvordan vi ser ut fra utsiden. NATO er involvert i flere konflikter og kriger rundtom i verden. USA truer land støtt og stadig. USA sanksjonerer som fører til at sivile familier og barn dør. Når andre er uenige med våre avgjørelser, så truer og krever vi. Her på innsiden får vi inntrykk av at vi bare ber folk om å gjøre det "riktige", at vi har jo rett andre må høre på oss. Fra utsiden er vi bøller som krever og truer og nekter respektere andre lands selvstendighet, og som i tillegg bidrar til krig og elendighet i flere land. Samtidig som vi fremstiller oss som moralens voktere. Husk også at vesten og deres allierte er i mindretall på jordkloden. Vi er relativt rike og har mye makt akkurat nå, men det kan endre seg. Andre land blir også stadig sterkere. Både Kina og Russland har hatt positiv utvikling, mennesker har blitt dratt ut av fattigdom og den gjennomsnittlige kinseser og russer har det bedre idag enn for noen tiår siden. Russland har også noe av det mest avanserte militærteknologi i verden. (Interessant sidefact: Norge har også missiler i verdensklasse. Mindre missiler som er stealthy og er godt egnet som forsvar for eks rundt om i fjorder. De kan da ikke måle seg med utslettelse de russiske toppmissilene kan gjøre på større mål). USA ligger en generasjon bak når det gjelder missilteknologi. Vi må rett og slett begynne å forstå at vi ikke er kongen på jordkloden, og at vi må begynne jobbe med diplomati med andre land i verden, og slutte med denne krevingen, krigingen og bøllingen. Endret 25. mars 2022 av brødskalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr. Skrevet 25. mars 2022 #18 Del Skrevet 25. mars 2022 Nå får vel Eu kjøpe gass fra USA. Kontrakt signert. Fikk ikke med meg til hvilken pris men Usa fikk viljen sin. De ønsker å selge gass til EU i flere år tilbake. Nå må EU skaffe litt til gass og olje (blir ikke rart hvis USA hjelper der og) så er denne krigen over og ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr. Skrevet 25. mars 2022 #19 Del Skrevet 25. mars 2022 Fakta? skrev (15 timer siden): Matten viser at Tysklands økonomi alene er ca 40% større enn Indias, med sine 1,4 milliarder innbyggere. Russland foretrekker nok at de som kjøper har penger å betale med. Hvis du kan historien din så vet du at ingen er kongen for alltid ! (untatt Elvis selvfølgelig ,😉) At økonomi er bra i dag betyr ikke at det blir bra i morgen og. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #20 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) mr. skrev (1 time siden): Nå får vel Eu kjøpe gass fra USA. Kontrakt signert. Fikk ikke med meg til hvilken pris men Usa fikk viljen sin. De ønsker å selge gass til EU i flere år tilbake. Nå må EU skaffe litt til gass og olje (blir ikke rart hvis USA hjelper der og) så er denne krigen over og ut. 15 milliarder kubikkmeter leste jeg. Det utgjør en tiendel av det Russland sender til Europa, som er 115 millarder kubikkmeter. Så det monner litt, men ikke mye. Tyskland får ca 50 % av gassen sin fra Russland. Jeg ser at Europa sier det kontraktsbrudd av Russland å endre til rubler. Jeg tror vel ikke - under nåværende omstendigheter - at Russland er veldig interessert i hva vesten anser som kontraktsbrudd ettersom store deler av økonomien deres er frosset, sanksjonert og konfiskert. Jeg leste at Lavrov hadde uttalt seg om dette og kalte det tyveri. . Dette er nok en utvikling som ender med at Putin stopper gassen til Europa. Så er det jo et spørsmål hvem som rammes hardest av det, Europa der alle er avhengig av gassen, eller Putin som ikke får selge til Europa? Men det ville jo være dumt av han å gjøre det, all den tid dette er penger han likevel ikke kan bruke, betale gjeld med osv... siden disse er frosset. Hva får han igjen for å selge gass da? Da er det vel bedre å forsøke å knuse økonomien til Europa. Russland kan kanskje ikke selge like mye gass, og får ikke like mye for den, men prisene i verden vil jo gå enormt opp. Noen vil ha gassen, om enn det kan bli problemer å sende den. Jeg ser jo at Kina har inngått avtale om nye gassledninger fra Russland som nå bygges. https://interestingengineering.com/russia-gas-pipeline-to-china De har vel begrenset kapasitet på de nåværende. Hvis 50 % av gassen til Europa forsvinner nå, med tanke på den vinteren som har vært. Kan dere tenke dere for noen priser det blir da? Det blir dyrt for folk, men næringslivet til Europa vil jo ligge i ruiner. Det blir resesjon så det holder. Men det vil det jo bli i hele verden siden økonomien henger sammen. Endret 25. mars 2022 av Mooza 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå