AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #21 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lettbrus er koblet til overvekt fordi det ofte er de som sliter med overvekt som bytter ut sukkerbrusen med sukkerfritt alternativ. Altså er assosiasjonen feil vei i forhold til å skylde på lettbrus for overvekt. Foreløpig har vi ingen beviser på at lettbrus er skadelig eller farlig for kroppen, og som flere sier er aspartam forsket sterkt på i mange år. Det er usikkert om det påvirker tarmfloraen i liten grad, dette trenger vi flere undersøkelser på (forskning innen tarmflora er fortsatt ganske nytt og vi vet ikke hvor mye det har å si enda). Å si at lettbrus eller kunstig søtning er kreftfremkallende har vi ingen beviser for i forskningen, det har blitt motbevist mange ganger. Det er et større spørsmål om kombinasjonene av mange tilsetningsstoffer er farlig for kroppen fordi det er litt håpløst å forske på. Anonymkode: 37c4b...b08 Selvfølgelig er kunstige stoffer du putter i kroppen din skadelig for kroppen. Trenger da fanden meg ikke studier for å skjønne det. Drikker man et glass med lettbrus en gang i uken, men spiser sunt og drikker vann ellers - liten risiko for at det er skadelig. Drikker man lettbrus hver dag - selvfølgelig er det ikke bra for kroppen på noen måte. Er logikken til folk er borte? Sunn fornuft? Trenger vi virkelig studier for ALT vi gjør? Anonymkode: ffc15...9ab
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #22 Skrevet 27. mars 2022 Takk for flere gode svar. Igjen, jeg hevder ikke at det er sundt, men jeg irriterer meg grønn over at godt voksne mennesker som hevder at de er flink til å finne gode kilder, kan si slike ting. Kollega: Lettbrus er kreftfremkallende. Jeg: Det er da ikke bevist. To av mine kollegaer: Jo, det er det! Det fins det bevis for. Jeg leter etter bevis... Guess what? JEG FANT DET IKKE. Dette er de samme menneskene som kritiserer meg for å "google" meg fram til ting. De mener at jeg alt for lett stoler på ting på nett. Argumentet om at lettbrus gjør folk overvektig er bare tull. Mange overvektige drikker lettbrus, men det er ikke fordi de drikker lettbrus at de er overvektig. Anonymkode: 544c9...6d2 1
Viktualia Skrevet 27. mars 2022 #23 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 10.47): Selvfølgelig er kunstige stoffer du putter i kroppen din skadelig for kroppen. Trenger da fanden meg ikke studier for å skjønne det. Anonymkode: ffc15...9ab Hva mener du her? Tenker du på medisiner f.eks? Kunstige fremstilte vitaminer? Det er nok ikke sånn at kunstig=skadelig og naturlig=sunt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #24 Skrevet 27. mars 2022 Viktualia skrev (2 timer siden): Hva mener du her? Tenker du på medisiner f.eks? Kunstige fremstilte vitaminer? Det er nok ikke sånn at kunstig=skadelig og naturlig=sunt. De aller fleste medisiner har bivirkninger. Men hos noen er medisiner livsviktig slik at det positive overveier det negative. Mange vitaminer kan også gi bivirkninger - det beste er å få vitaminene gjennom kostholdet. Det beste er å spise mat i sin naturlige form, ikke dytte i seg kunstige stoffer. Lov å bruke hodet, trenger ikke akkurat forskning på å skjønne det ☺️ Men for all del, dytt i deg det du vil. Anonymkode: ffc15...9ab
Viktualia Skrevet 28. mars 2022 #25 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De aller fleste medisiner har bivirkninger. Men hos noen er medisiner livsviktig slik at det positive overveier det negative. Mange vitaminer kan også gi bivirkninger - det beste er å få vitaminene gjennom kostholdet. Det beste er å spise mat i sin naturlige form, ikke dytte i seg kunstige stoffer. Lov å bruke hodet, trenger ikke akkurat forskning på å skjønne det ☺️ Men for all del, dytt i deg det du vil. Anonymkode: ffc15...9ab For all del, enig i at mat i sin naturlige form er best. Men sukkerbrus er veldig langt fra det. Sukker er et prosessert og raffinert produkt som virkelig ikke er noe å hige etter. Og resten av innholdet er ikke toppen av helsekost det heller. Hvis vi altså sammenligner brus og lettbrus her. Ingen av delene bør erstatte vann som tørstedrikk etter min mening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå