Gå til innhold

Lettbrus - Kreftfremkallende?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først: Jeg hevder ikke at det er sunt å drikke lettbrus. Det er selvfølgelig lurere å drikke vann. Jeg må bare få det frem helt i begynnelsen slik at det ikke er flere smartinger som føler at de må understreke dette. We know. 

Nå til saken:

Jeg har nå fått høre av flere på jobb at lettbrus er kreftfremkallende. Jeg er åpen for solide studier som beviser dette, men det er altså ingen kollegaer som har gitt meg et eneste studie som beviser dette. Faktisk, så mener jeg å ha lest at disse studiene ikke holder mål. Mye av det negative jeg har hørt om lettbrus holder ikke mål.  Vi har jo alle hørt om det det skumle "aspartam", men min erfaring er at det er hobbyleger som liker å dra frem "aspartam-argumente" til skrekk og advarsel. Jeg kan sitere leger som sier at de ikke er bekymret for dette. 

Jeg er ikke imot at folk sier at det ikke er sunt å drikke lettbrus. Jeg kan tenke meg ting med lettbrus som gjør det usunt. Det er jeg irriterer meg over at de hopper til "kreft" som grunn for at jeg ikke skal drikke det. De er jo helt overbevist om at de har rett, men jeg har ikke sett snurten av konkrete bevis. Dette er mennesker som kan kildekritikk. Hvis lettbrus er kreftfremkallende, så burde jeg kunne lett finne bevis for det. 

Anonymkode: 544c9...6d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg synes er fascinerende er at noen mennesker bruker så mye tid og energi på å legge seg borti hva andre velger å drikke. Håper kollegaene dine er like ivrige på å snakke om hvor kreftfremkallende røyk er, for eksempel, for det er jo faktisk noe som lar seg bevise.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt ingenting av tilsetningsstoffer du spiser eller drikker som er forsket så mye på som aspartam. 

Nei, det er ikke kreftfremkallende. Om det er farlig for deg så kan du heller ikke spise salt. Eller sukker. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket 3 liter lettbrus i 7-8 år. Er verken overvektig eller syk. Har alle vitaminer og mineraler jeg trenger i kroppen, spiser sunt, trener og tennene mine er fine. 

Anonymkode: dff4c...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har drukket 3 liter lettbrus i 7-8 år. Er verken overvektig eller syk. Har alle vitaminer og mineraler jeg trenger i kroppen, spiser sunt, trener og tennene mine er fine. 

3 liter lettbrus på 7-8 år er jo veldig lite 🙄

Anonymkode: ffc15...9ab

• Liker 4
Skrevet

Alt er jo kreftfremkallende i dag. Lev normalt, spis normalt så går det bra

Skrevet

1 av 3 får kreft så ganske mye er nok kreftfremkallende ja

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drukket lett cola/pepsi max siden jeg var 17 år. Har drukket opp mot 2 liter på det verste. Nå ca 1 liter pr. dag. Er nå straks 50 år og har ingen skader av dette. Fine tenner, ikke overvekt, ingen helseplager. Kjenner INGEN som har helse plager pga. lettbrus.

Anonymkode: afae5...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SidFernwilter skrev (10 timer siden):

Det er absolutt ingenting av tilsetningsstoffer du spiser eller drikker som er forsket så mye på som aspartam. 

Nei, det er ikke kreftfremkallende. Om det er farlig for deg så kan du heller ikke spise salt. Eller sukker. 

Jeg tror heller ikke farlig, men så er industrien så enorm at jeg likevel er litt skeptisk.  Det var mye lobbyvirksomhet rundt tobakk også. Man prøvde i det lengste å si at det ikke var farlig. 

Anonymkode: 3a4d2...9cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja noen få dl  brus i året tror jeg ikke setter særlig spor du. 😅

Anonymkode: 3a4d2...9cc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror heller ikke farlig, men så er industrien så enorm at jeg likevel er litt skeptisk.  Det var mye lobbyvirksomhet rundt tobakk også. Man prøvde i det lengste å si at det ikke var farlig. 

Ikke akkurat sammenlignbart da bevisene for at tobakk var skadelig var der, om ikke lett tilgjengelig for alle, så likevel tilgjengelig. Men forsøkt ignorert i markedsføringen i den tid.  Aspartam er studert ihjel og ikke dokumentert skadelig. Tennene blir fortsatt skadet av innholdet forøvrig, som i stor grad kan unngås med et sugerør plassert lengre inn forresten.  

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Først: Jeg hevder ikke at det er sunt å drikke lettbrus. Det er selvfølgelig lurere å drikke vann. Jeg må bare få det frem helt i begynnelsen slik at det ikke er flere smartinger som føler at de må understreke dette. We know. 

Nå til saken:

Jeg har nå fått høre av flere på jobb at lettbrus er kreftfremkallende. Jeg er åpen for solide studier som beviser dette, men det er altså ingen kollegaer som har gitt meg et eneste studie som beviser dette. Faktisk, så mener jeg å ha lest at disse studiene ikke holder mål. Mye av det negative jeg har hørt om lettbrus holder ikke mål.  Vi har jo alle hørt om det det skumle "aspartam", men min erfaring er at det er hobbyleger som liker å dra frem "aspartam-argumente" til skrekk og advarsel. Jeg kan sitere leger som sier at de ikke er bekymret for dette. 

Jeg er ikke imot at folk sier at det ikke er sunt å drikke lettbrus. Jeg kan tenke meg ting med lettbrus som gjør det usunt. Det er jeg irriterer meg over at de hopper til "kreft" som grunn for at jeg ikke skal drikke det. De er jo helt overbevist om at de har rett, men jeg har ikke sett snurten av konkrete bevis. Dette er mennesker som kan kildekritikk. Hvis lettbrus er kreftfremkallende, så burde jeg kunne lett finne bevis for det. 

Anonymkode: 544c9...6d2

Det er jo sånn "folk" er. :) Påstår ditt og datt uten fnugg av bevis. Som det sies andre steder her så er det forsket temmelig hardt på aspartam (søtningsstoffet i lettbrus) uten å finne noen ulemper. Dvs noe småtteri er det i alt, men for at det som er negativt i lettbrus skal være relevant så må du ha i deg mengden tilsvarende et badekar hver dag. Og det blir det jo ikke noe av! Det eneste er, som også nevnt over her, tennene. Men det er vel pga kullsyren og ikke aspartam, tror jeg.

Anonymkode: db047...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Chomsky89 skrev (47 minutter siden):

Ikke akkurat sammenlignbart da bevisene for at tobakk var skadelig var der, om ikke lett tilgjengelig for alle, så likevel tilgjengelig. Men forsøkt ignorert i markedsføringen i den tid.  Aspartam er studert ihjel og ikke dokumentert skadelig. Tennene blir fortsatt skadet av innholdet forøvrig, som i stor grad kan unngås med et sugerør plassert lengre inn forresten.  

Bare en tanke. Hvis tennene blir skadet av lettbrus, hvorfor skulle da ikke kroppen ta skade av det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare en tanke. Hvis tennene blir skadet av lettbrus, hvorfor skulle da ikke kroppen ta skade av det? 

Fordi kroppen ikke er laget av tannemalje? Magesyren er uendelig mye surere enn brus. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

😂

Anonymkode: 6cdec...369

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi syren etser på tannemaljen. Vi har ikke tannemalje inni kroppen. Magesyren er sterkere enn syren i brus. Hadde vi ikke tålt brus, så hadde vi først dødd av magesyre. Magesekken er ganske så artig. Noen kan oppleve å få halsbrann og sureoppstøt av brus pga syren, men da får man ta forholdsregler på det.

Bulimikere får skader på tennene av magesyren. Tannemaljen er veldig hard, men syre liker den ikke.

Anonymkode: eabf4...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (3 timer siden):

Fordi kroppen ikke er laget av tannemalje? Magesyren er uendelig mye surere enn brus. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😂

Anonymkode: 6cdec...369

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi syren etser på tannemaljen. Vi har ikke tannemalje inni kroppen. Magesyren er sterkere enn syren i brus. Hadde vi ikke tålt brus, så hadde vi først dødd av magesyre. Magesekken er ganske så artig. Noen kan oppleve å få halsbrann og sureoppstøt av brus pga syren, men da får man ta forholdsregler på det.

Bulimikere får skader på tennene av magesyren. Tannemaljen er veldig hard, men syre liker den ikke.

Anonymkode: eabf4...

Så rart, da lett brus er koblet til overvekt, større sannsynlighet for diabetes, hjerte og karsykdommer. 

Så syre er ikke bra for tennene, men for resten av kroppen? Og alle andre tilsetningsstoffer lettbrus inneholder? 

Bulimikere får også andre skader i kroppen. 

Her er litt info om magesyre når dere først nevner det. https://nimo.no/magesyren-starter-fordoyelsen/ kroppen trenger riktig næring for at den skal fungere, selv magen med magesyren. 

Er ufattelig naivt å ikke tro noe så kunstig som lettbrus ikke er farlig for kroppen. Selvsagt avhengiger det av øvrig kosthold også, og mengde. Drikker man så mye at man får syre skader på tennene, så risikerer man også at resten av kroppen reagerer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så rart, da lett brus er koblet til overvekt, større sannsynlighet for diabetes, hjerte og karsykdommer. 

Så syre er ikke bra for tennene, men for resten av kroppen? Og alle andre tilsetningsstoffer lettbrus inneholder? 

Bulimikere får også andre skader i kroppen. 

Her er litt info om magesyre når dere først nevner det. https://nimo.no/magesyren-starter-fordoyelsen/ kroppen trenger riktig næring for at den skal fungere, selv magen med magesyren. 

Er ufattelig naivt å ikke tro noe så kunstig som lettbrus ikke er farlig for kroppen. Selvsagt avhengiger det av øvrig kosthold også, og mengde. Drikker man så mye at man får syre skader på tennene, så risikerer man også at resten av kroppen reagerer. 

Lettbrus er koblet til overvekt fordi det ofte er de som sliter med overvekt som bytter ut sukkerbrusen med sukkerfritt alternativ. Altså er assosiasjonen feil vei i forhold til å skylde på lettbrus for overvekt. 

Foreløpig har vi ingen beviser på at lettbrus er skadelig eller farlig for kroppen, og som flere sier er aspartam forsket sterkt på i mange år. Det er usikkert om det påvirker tarmfloraen i liten grad, dette trenger vi flere undersøkelser på (forskning innen tarmflora er fortsatt ganske nytt og vi vet ikke hvor mye det har å si enda). Å si at lettbrus eller kunstig søtning er kreftfremkallende har vi ingen beviser for i forskningen, det har blitt motbevist mange ganger. Det er et større spørsmål om kombinasjonene av mange tilsetningsstoffer er farlig for kroppen fordi det er litt håpløst å forske på. 

Anonymkode: 37c4b...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

brus er brus!   

folk som innbiller seg at brus "uten sukker" liksom er mye "sunnere" enn all annen brus, er bare ufattelig irriterende. 

Anonymkode: 6b691...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...