AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #1 Del Skrevet 22. mars 2022 Jeg er på papiret kristen, men langt fra praktiserende. Samboeren min er på papiret muslim men heller ikke praktiserende. Vi tenker å gifte oss men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det. Selv om han ikke er praktiserende vil han bli viet av en imam fordi han tror ikke han vil føle seg gift om ikke. For min del spiller det ikke noen rolle om det er en imam, prest eller andre som vier oss. Men jeg kommer ikke til å føle meg gift om jeg ikke skal gå ned «midtgangen» i hvit kjole med Canon in D spilt på fiolin. For meg er ringutvekslingen også viktig. Og at det blir sagt noe som betyr noe for oss, feks at vi skal holde sammen i gode og onde dager, gjennom sykdom, og til døden skiller oss. Hverken jeg eller han vet noe særlig om en muslims vielse. Det lille jeg har lest når jeg har googlet er et damen må love å adlyde mannen, og det likt jeg ikke ordlyden av 😐 Så da lurer jeg på om det er noe imamen MÅ si eller om det er mulig å endre og sammen bli enig om hva som skal sies, slik man kan i et kristent bryllup ? Og hva med de andre ønskene mine, om musikk, gå ned midtgangen osv, er det mulig i en muslimsk vielse ? Og ringer ? Noen som har vært i samme situasjon og har erfaringer å dele ? Anonymkode: 78653...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2022 #2 Del Skrevet 22. mars 2022 Hvorfor ikke gifte dere borgerlig sånn at religion ikke blir et tema? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #3 Del Skrevet 22. mars 2022 Enig at rådhuset er stedet å gå 😁 Anonymkode: 392c4...9f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 22. mars 2022 #4 Del Skrevet 22. mars 2022 Enten kan dere gå til rådhuset, eller så kan dere gjøre nikah (muslimsk bryllup) hos en imam og så ha kirkelig velsignelse (forbønnshandling uten selve ekteskapsinngåelsen) etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #5 Del Skrevet 22. mars 2022 Kan dere feks leie lokale og ha en imam til å gjøre nikah enten før eller etter at du går midtgangen med den bryllupssangen du vil ha, på rødt teppe elr noe inn til din mann? Anonymkode: 6fc79...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #6 Del Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er på papiret kristen, men langt fra praktiserende. Samboeren min er på papiret muslim men heller ikke praktiserende. Vi tenker å gifte oss men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det. Selv om han ikke er praktiserende vil han bli viet av en imam fordi han tror ikke han vil føle seg gift om ikke. For min del spiller det ikke noen rolle om det er en imam, prest eller andre som vier oss. Men jeg kommer ikke til å føle meg gift om jeg ikke skal gå ned «midtgangen» i hvit kjole med Canon in D spilt på fiolin. For meg er ringutvekslingen også viktig. Og at det blir sagt noe som betyr noe for oss, feks at vi skal holde sammen i gode og onde dager, gjennom sykdom, og til døden skiller oss. Hverken jeg eller han vet noe særlig om en muslims vielse. Det lille jeg har lest når jeg har googlet er et damen må love å adlyde mannen, og det likt jeg ikke ordlyden av 😐 Så da lurer jeg på om det er noe imamen MÅ si eller om det er mulig å endre og sammen bli enig om hva som skal sies, slik man kan i et kristent bryllup ? Og hva med de andre ønskene mine, om musikk, gå ned midtgangen osv, er det mulig i en muslimsk vielse ? Og ringer ? Noen som har vært i samme situasjon og har erfaringer å dele ? Anonymkode: 78653...37d Det med å adlyde mannen hadde ikke vi noe om ihvertfall. Bare om jeg ville gifte meg. Anonymkode: 6fc79...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #7 Del Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi tenker å gifte oss men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det. Selv om han ikke er praktiserende vil han bli viet av en imam fordi han tror ikke han vil føle seg gift om ikke. Anonymkode: 78653...37d Her har du vel egentlig svaret. Han er muslim, og dette vil bli mye mer tydelig etter at dere er gift, og spesielt når det blir snakk om barn. Har du tenkt nøye igjennom hvilke konsekvenser dette vil ha for deg i fremtiden? Anonymkode: a487f...ac1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #8 Del Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Her har du vel egentlig svaret. Han er muslim, og dette vil bli mye mer tydelig etter at dere er gift, og spesielt når det blir snakk om barn. Har du tenkt nøye igjennom hvilke konsekvenser dette vil ha for deg i fremtiden? Anonymkode: a487f...ac1 Hvilke konsekvenser mener du at TS kommer til å få du som sikkert kjenner mannen til ts mye bedre enn hun selv? Anonymkode: 6fc79...006 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. mars 2022 #9 Del Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her har du vel egentlig svaret. Han er muslim, og dette vil bli mye mer tydelig etter at dere er gift, og spesielt når det blir snakk om barn. Har du tenkt nøye igjennom hvilke konsekvenser dette vil ha for deg i fremtiden? Anonymkode: a487f...ac1 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvilke konsekvenser mener du at TS kommer til å få du som sikkert kjenner mannen til ts mye bedre enn hun selv? Anonymkode: 6fc79...006 Insistere på at ungene blir oppdratt som muslimer f.eks..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Del Skrevet 24. mars 2022 O.G. skrev (På 23.3.2022 den 15.35): Insistere på at ungene blir oppdratt som muslimer f.eks..... For noe tull og ikke minst fordomsfullt. Han har dessverre muslimsk navn selv og vil aldri «utsette» sine egne barn for det samme. Bor man i Norge nå man ha forholdsvis norsk navn pga diskriminering i jobbsammenheng. Vi har vært sammen i mange år og kjenner hverandre inn og ut. At han er muslim på papiret har absolutt ingen innvirkning på livet vårt nå eller i fremtiden utenom akkurat denne ene tingen med å være viet av en imam. Jeg har vært i forhold med etnisk norske, muslim «rett fra araberland» og nå en muslim som er født og oppvokst i Norge. Disse to siste forholdene jeg nevner er forhold alle mine venninner misunner meg, det er forhold basert på respekt, kjærlighet og en passion for hverandre som ikke er like vanlig hos norske menn. Joda det finnes selvfølgelig unntak og det gjelder begge veier, for jeg har møtt muslimer som er slik du tror alle er også, som er kontrollerende, sjalu og psykopat, men folk er faktisk forskjellige uansett hvilken religion. Finnes mange fucka kristne også Anonymkode: 78653...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg hadde tatt kontakt med både aktuell moske og kirke for å høre hva de kan tilby og få vite litt om liturgien. Muligens kan man gjøre begge deler. Feks en mindre seremoni i moskeen også "fullt" kirkebryllup(el. forbønn) etterpå. Anonymkode: b3e28...913 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #12 Del Skrevet 24. mars 2022 Da den kristne venninna mi giftet seg med en som er muslim giftet de seg på stranden med en prest. Var et nydelig bryllup! Anonymkode: 0f8ea...df6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #13 Del Skrevet 24. mars 2022 O.G. skrev (På 22.3.2022 den 15.51): Hvorfor ikke gifte dere borgerlig sånn at religion ikke blir et tema? Som jeg skrev i hovedinnlegget så vil ikke han føle seg skikkelig gift uten at det er imam med i bildet. Han mener ekteskap skal være en pakt mellom meg, han og gud (selv om han ikke er særlig troende) Du tenker sikkert at om han ikke er særlig troende hvorfor må da en imam blandes inn? Det er nok litt lignende min og mange andre ikke kristnes behov for å gå i kirken på julaften, altså at det er en tradisjon og noe som må til for å få den rette julestemningen. Men vi kan nok gifte oss borgerlig ja, og møte en imam enten før eller etter dette . Anonymkode: 78653...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Del Skrevet 2. april 2022 Det er en rekke motsetninger her, TS. Han er både ikke praktiserende, men vil bli viet av en imam og snakker om pakt mellom dere to og hans gud. Allerede nå blinker de røde varsellampene, men det er ditt forhold og dine valg. En imam kan ikke vie ikke-muslimer, så med mindre du blir muslim, vet jeg ikke hvordan en imam kan stå for vigselen deres. Tinghuset eller rådhuset er stedet å være. Så dropper du kirkegreia og han dropper imamgreia. Anonymkode: 8568a...e79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #15 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 19.22): Det er en rekke motsetninger her, TS. Han er både ikke praktiserende, men vil bli viet av en imam og snakker om pakt mellom dere to og hans gud. Allerede nå blinker de røde varsellampene, men det er ditt forhold og dine valg. En imam kan ikke vie ikke-muslimer, så med mindre du blir muslim, vet jeg ikke hvordan en imam kan stå for vigselen deres. Tinghuset eller rådhuset er stedet å være. Så dropper du kirkegreia og han dropper imamgreia. Anonymkode: 8568a...e79 Du har rett, hun må konventere og bli muslim hvis en iman skal vie dem. Et par jeg kjenner viet seg på rådhuset, og ingen måtte knytte seg til den andres religion. Han var "kristen" og hun er /var muslim. Ingen hevet et øyenbryn. Anonymkode: 59387...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå