Gå til innhold

Kina i denne konflikten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (5 minutter siden):

Veldig enkelt fordi Kina ønsker ingen blest om krigen i Ukraina da de selv innen 5 års tid vil innvadere Taiwan. Her er det ingen som vil "hjelpe" og det vil mest sanssynligvis gå helt smertefritt. Russland og Ukraina derimot er vestlige land og mye nærmere Nato og vestlige "siviliserte" verden der "demokrati" er en styreform. Kina derimot er et diktatur

Det er mange som har nevnt slikt, har hørt andre mene at Kina avventer situasjonen for å se om de selv kan angripe Taiwan, og derfor følger med på ukraina-konflikten for å se hvor mye verden bryr seg. Men dette er bare spekulasjoner. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest brødskalle
Skrevet
7 minutter siden, Stressedoutgurl said:

Jeg vil bare minne om en ting, det er ganske dramatisk at du skriver at Stoltenberg hyllet en dame for så å nevne det verste hun har uttalt seg for. Stoltenberg har ikke sagt at han støtter henne nettopp for hva hun har sagt der. Det å dra de delene sammen svartmaler Stoltenberg i stor grad. Bare fordi ei dama har sagt noe en gang, og han hyller henne for trolig noe helt annen så betyr ikke det at disse to delene har sammenheng. Det er en sterk svartemaling av han. Og for å være ærlig tviler jeg på at Stoltenberg hadde synes det hun sa var greit. Jeg synes du drar den for langt. Jeg er totalt uenig i deg, og synes du her drar det langt ut av kontekst.

Nei, det er mer en kommentar på hvordan man i vesten enkelt kan hylle mennesker som har vært med på ødeleggelser og forferdeligheter i andre land. Det sier også mye om hvor folks lojaliteter ligger. 

Hvordan tenker du folk hadde reagert om Putin døde og han ble hyllet av Stoltenberg som en fantastisk leder? Alle hadde blitt sinte, ikke sant? Så hvorfor er det ok at han hyller denne dama som bidro til at 500 000 barn døde?

Det er bare et eksempel på hykleriet i vesten. Der vi setter "egne" mennesker ansvarlig for krigsforbrytelser på pedestal, mens vi fordømmer og hater de utenlandske som ikke er allierte. Hvor er logikken? Hvor er rettferdigheten?

Tror ikke du heller Nato nevner kjemiske våpen fordi det vil i stor grad drepe mange sville mennesker? Og det at hvis Russland tar i bruk slike våpen så vil det forandre kriger, til og med fremtidige kriger i verden? På samme måte sambruk av atomvåpen.

Nei. De nevner det fordi de prøver å plante tanken i befolkningen at dersom det skjer et kjemisk angrep, så er det Russland som står bak. All logikk tilsier at Russland ikke vil bruke kjemisk angrep, de har ingenting å vinne på det. De trenger heller ikke bruke det, for de vinner krigen. Så sannsynligvis foregår det planer om et kjemisk angrep fra ukrainsk side som de tenker skylde på Russland. Biden vet dette, Stoltenberg vet dette. De vet også at sivile blir rammet. Det er ok for dem, for det hjelper dem ta Russland. 

Hvor er logikken i at Russland skal bruke kjemiske våpen når de vinner krigen?

Skrevet
Stressedoutgurl skrev (1 minutt siden):

Det er mange som har nevnt slikt, har hørt andre mene at Kina avventer situasjonen for å se om de selv kan angripe Taiwan, og derfor følger med på ukraina-konflikten for å se hvor mye verden bryr seg. Men dette er bare spekulasjoner. 

Det er alltid spekulasjoner og det var vel ingen som forventet at Russland tenkte å invadere Ukraina heller selv om det har pågått krig der i mange år. 

Folk som er fra Taiwan sier helt klart at Kina vil invadere. Jeg har ikke noe stor tro på at verden står like mye opp for dem desverre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
brødskalle skrev (1 time siden):

Nei, det er mer en kommentar på hvordan man i vesten enkelt kan hylle mennesker som har vært med på ødeleggelser og forferdeligheter i andre land. Det sier også mye om hvor folks lojaliteter ligger. 

Hvordan tenker du folk hadde reagert om Putin døde og han ble hyllet av Stoltenberg som en fantastisk leder? Alle hadde blitt sinte, ikke sant? Så hvorfor er det ok at han hyller denne dama som bidro til at 500 000 barn døde?

Det er bare et eksempel på hykleriet i vesten. Der vi setter "egne" mennesker ansvarlig for krigsforbrytelser på pedestal, mens vi fordømmer og hater de utenlandske som ikke er allierte. Hvor er logikken? Hvor er rettferdigheten?

Nei. De nevner det fordi de prøver å plante tanken i befolkningen at dersom det skjer et kjemisk angrep, så er det Russland som står bak. All logikk tilsier at Russland ikke vil bruke kjemisk angrep, de har ingenting å vinne på det. De trenger heller ikke bruke det, for de vinner krigen. Så sannsynligvis foregår det planer om et kjemisk angrep fra ukrainsk side som de tenker skylde på Russland. Biden vet dette, Stoltenberg vet dette. De vet også at sivile blir rammet. Det er ok for dem, for det hjelper dem ta Russland. 

Jeg har aldri nevnt at det ikke er et smart trekk av Stoltenberg å hylle enkelte mennesker med bakgrunn fra hva de har gjort tidligere. Men det er en forskjell på måten du la det frem på. Slik som seg har forstått det referer du til dette: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/03/23/stoltenberg-og-huitfeldt-minnes-albright-hun-knuste-et-viktig-glasstak/

At han gir en mer offentlig kondolanse for hennes avskjed? At det blir nevn at hun er usas første kvinnelige utenriksminister, en støtte til nato osv. Selv om du har en venn som uttaler seg dritt en gang betyr ikke at du støtter det budskapet. De har vel vært kollegaer, arbeidet sammen og kan tenkes han ser mer av henne enn det som blir lagt ut i offentligheten. Det betyr ikke nødvendigvis at de deler samme syn på verden. Samme som at hvis du har en venn som sier noe dritt en gang betyr ikke at du kutter denne vennen helt ut eller at denne vennene noen ganger faktisk sier gode ting og. Jeg kjenner dårlig til Madeleine, men samt er det viktig å se to sider av samme sak. Som er det jeg ytrer. Samme gjelder selvfølgelig for Russland, men samtidig må en kunne ha en mening om at det de gjør er feil. For de dreper andre mennesker er inne på et annet territorium, bryter folkeretten og mye mer. Om det er kreml som ber militære skyte på sivile eller om det er enkelte militære vet vi ikke, men vi vet at det har skjedd, og vi vet at under krig så vil det dø sivile. Jeg tror ikke nødvendigvis at Russland i starten har prøvd å skyte sivile med vilje, men trolig pga. det vi ser i mariupol så tror jeg de har byttet taktikk pga. at de ikke har klart å ta mer av Ukraina. De ventet nok ikke denne motstanden. Russland sine medier /russisk støttende medier vil selvfølgelig vinkle det mest mot russisk side. De vil ikke innrømme at Russland har brukt langt mer ressurser enn de tenkte eller lengre tid. Det ville jo vært å skrive nedlatende om seg selv. Med russisk propaganda og sensur tviler jeg sterkt på at de ville ha fremhevet det. Det tok lang tid før de gikk ut med noen som helst russisk militære dødsfall.

Når det kommer til kjemiske våpen har nettopp vesten sagt akkurat det samme som du sier bare byttet det mot at det er Russland sine planer. Russland har allerede brukt et våpen som er ulovlig, nemlig vakumbomber (ballistiske termobariske bomber). Det er en grunn til at vesten er redde for den slags bruk. Om Russland går inn i krigen mot Ukraina benytter seg av slike våpen så vil det være større sannsynlighet at slike våpen blir brukt i fremtidige kriger. Og det er åpenbart at Russland ikke liker nato, det betyr i hovedsak at en krig mellom disse ville slike våpen bli benyttet. Slike våpen; kjemiske, biologiske og atomvåpen dreper LANGT flere sivile mennesker. Det er upresisjonsvåpen som i stor grad kan drepe mange. Nato ønsker overhodet ikke at toleransen for å benytte seg av slike våpen skal bli lavere. Da det tross alt er Russland som ikke har skrevet under på å ikke benytte seg av slike våpen. Det er russland som derimot har trukket seg ut at domstolen i haag (og derav ikke kan anklages for brudd på folkeretten/krigsforbrytelser o.l). Så jeg må virkelig si at jeg tror mer på vesten her enn Russland. Vesten er overlegen russland om de skulle gått inn å angrepet/forsvart Ukraina. Trolig vil jeg tro russland ville skremt vesten fra å gjøre det. Problemet er at russland kommuniserer for lite med vesten, og når da attpåtil kommunikasjonen er trussel om å benytte seg av atomvåpen så er jo ikke det bra. Hvorfor tror du vesten reagerer? 

Men over til Kina igjen, det er tross alt det som er fokuset i denne tråden.

Endret av Stressedoutgurl
rettet presisjonsvåpen til upresisjonsvåpen
  • Liker 1
Gjest CrossRoad
Skrevet (endret)
brødskalle skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle Ukraina bruke kjemiske angrep på seg selv? Hvor logisk er det? Og nei, det er IKKE logisk å bruke kjemiske angrep i eget land for å svartmale Russland. Det forstår alle med litt omløp i hodet. 

Men får håpe du har såpass med informasjon at du har rett - at Russland ikke angriper med kjemiske- (eller biologiske) våpen i Ukraina. Det hadde vært det beste for alle involverte, også Russland. 

Endret av CrossRoad
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Hvordan den største kinesiske avisen Renmin Ribao ser situasjonen i Ukraina og USA som stiller krav til Kina:

renmin ribao.jpg

• Liker 3
Skrevet

Lavrov uttaler nå at Russland og Kina nå skal stå sammen om å lage en ny verdensorden. Det er ikke noen tvil om at Kina sin posisjon i denne konflikten. Spørsmålet er jo om Kina nå kommer til å gå ut å benekte eller utdype denne uttalelsen fra Lavrov, men jeg tviler.

• Liker 2
Skrevet
kar90 skrev (54 minutter siden):

Lavrov uttaler nå at Russland og Kina nå skal stå sammen om å lage en ny verdensorden. Det er ikke noen tvil om at Kina sin posisjon i denne konflikten. Spørsmålet er jo om Kina nå kommer til å gå ut å benekte eller utdype denne uttalelsen fra Lavrov, men jeg tviler.

Syntes det høres skremmende ut! 😕

• Liker 4
Skrevet
kar90 skrev (54 minutter siden):

Skremmende, hva skal det bety

• Liker 1
Skrevet
Stressedoutgurl skrev (Akkurat nå):

Skremmende, hva skal det bety

Det betyr at USA og NATO bør våkne mens Russland er svak og uorganisert. Det er ikke fordel for oss at denne krigen etterhvert drar ut eller ender med russisk seier, mens de får bygge seg opp igjen og utviklet samarbeidet med Kina.

Fjugur skrev (2 minutter siden):

Ja, det er på mange måte skremmende, spesielt om Kina ikke engang viser noen vilje til å presisere denne uttalelsen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Fjugur skrev (2 timer siden):

Jeg håper at dette kanskje var propaganda rettet mot russere, men at det av en eller annen grunn fikk en litt for sentral plass i vestlig presse (som VG) kanskje. Om det er propaganda gir det jo mye mening for å "oppmuntre" russerne, men også å feste lit til regimet.

Endret av KiksKaks
  • Liker 1
Gjest CrossRoad
Skrevet (endret)
kar90 skrev (1 time siden):

De ser bare statsmakter og statsoverhoder, og folk er bare ressurser statene kan disponere slik de vil.

Dette er helt korrekt. Det er ikke den alminnelige russer, kineser eller nord-koreaner som er problemet, det er regimene som undertrykker disse som er forkastelige. Regimer som består av maktsyke individer som forfordeler sine egne mens de stjeler som ravner fra befolkningen.

Det er også fare for at dette kan bli realitet i USA om folk ikke våkner, gnir naiviteten ut av øyene og ser hva som er i ferd med å skje. Er det dette vi virkelig ønsker også for den frie, vestlige verden? Tenk nøye over hva dere faktisk støtter!

Endret av CrossRoad
Skrevet
On 3/25/2022 at 11:21 AM, brødskalle said:

Det har senere vist seg at det ikke var så mange som døde som følge av sanksjonene. Men likevel psykopaten Albright, sa dengang at en halv million barn var verdt det. Det er ingenting annet enn groteskt. Hykleriet til våre Norske ledere som hyller henne likeså. 

Du har også helt rett i at Russland har alt og tape, mens Ukrainsk propaganda har alt og vinne på bruke av kjemiske våpen.  Likefullt håper jeg selvsagt  ingen av sidene finner på noe slikt..  

• Liker 1
Gjest CrossRoad
Skrevet
KiksKaks skrev (12 minutter siden):

Jeg håper at dette kanskje var propaganda rettet mot russere, men at det av en eller annen grunn fikk en litt for sentral plass i vestlig presse (som VG) kanskje. Om det er propaganda gir det jo mye mening for å "oppmuntre" russerne, men også å feste lit til regimet.

Tror du har rett. Russerne taler stort sett til egen befolkning nå. 

Gjest CrossRoad
Skrevet
Utsiden skrev (1 minutt siden):

Du har også helt rett i at Russland har alt og tape, mens Ukrainsk propaganda har alt og vinne på bruke av kjemiske våpen.  Likefullt håper jeg selvsagt  ingen av sidene finner på noe slikt..  

Så ukrainerne vil bruke kjemisk våpen på egen befolkning for å "vinne" propaganda-krigen? Unnskyld meg, dette er bare så tøvete som det kan få blitt! Ville Norge også ha gjort det om vi var angrepet fra Russland, eller er det bare ukrainerne du tror så dårlig om?

Skrevet

Kina ser etter sine egne interesser. Norge er USA sin lille bitch. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, CrossRoad said:

Dette er helt korrekt. Det er ikke den alminnelige russer, kineser eller nord-koreaner som er problemet, det er regimene som undertrykker disse som er forkastelige. Regimer som består av maktsyke individer som forfordeler sine egne mens de stjeler som ravner fra befolkningen.

Det er også fare for at dette kan bli realitet i USA om folk ikke våkner, gnir naiviteten ut av øyene og ser hva som er i ferd med å skje. Er det dette vi virkelig ønsker?

Dette er langt på vei virkelighet i USA den dag i dag. Man skal være rimelig søvning for ikke å allerede ha oppfattet dette..

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, CrossRoad said:

Så ukrainerne vil bruke kjemisk våpen på egen befolkning for å "vinne" propaganda-krigen? Unnskyld meg, dette er bare så tøvete som det kan få blitt! Ville Norge også ha gjort det om vi var angrepet fra Russland, eller er det bare ukrainerne du tror så dårlig om?

Tror du skal lese en gang til..

• Liker 1
Gjest CrossRoad
Skrevet
Utsiden skrev (Akkurat nå):

Dette er langt på vei virkelighet i USA den dag i dag. Man skal være rimelig søvning for ikke å allerede ha oppfattet dette..

Det kan bli dersom enkelte aktører får lov til å undergrave demokratiet ved å oppfordre til blant annet angrep på kongressen når valgresultat skal godkjennes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...