Gå til innhold

Kina i denne konflikten


Stressedoutgurl

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte jeg skulle lage en egen tråd som fokuserer mer på Kina i denne konflikten.

Kina er en stormakt som har prøvd å holde seg "nøytral", samt om Kina hadde bestemt seg for å invadere Taiwan hadde det blitt skumle tider for verdensfreden. Kina har flydd innenfor luftrommet til Taiwan, og kjørt med båter innenfor Taiwans grenser 2 ganger innen invasjonen av Ukraina. Kina har fordømt økonomiske sanksjoner, latt være å kalle invasjonen en krig, samt uttalt seg for at de ønsker fred i verden. Donert noe smått med millioner til humanitær arbeid i Ukraina. De har latt være å stemme ved FN-bordet når det kom til å fordømme Russlands angrep på Ukraina. Samt er Kina ganske så dobbeltmoralsk, hvordan kan de hevde at det ikke er krig i Ukraina når det er en så stor flyktningestrøm, flere bevis på Russlands militære innenfor Ukrainske grenser, si at de har et soldag støtt vennskap til Russland for så å kalle seg objektiv ?

"Kina nektar å kalle det ein invasjon av Ukraina, og vil heller ikkje innføre sanksjonar mot Russland. Dei har bedt om ei løysing på krigen gjennom forhandlingar. Kinas utanriksminister, Wang Yi, seier måndag morgon at dei er ville til å snakke med både Russland og Ukraina. Han legg til at Kina «alltid har vore objektiv og rettferdig», og hevdar vennskapet mellom Kina og Russland står fjellstøtt." ref: https://www.nrk.no/nyheter/ber-kina-fordomme-krigen-1.15881889

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Stressedoutgurl said:

Hei, jeg tenkte jeg skulle lage en egen tråd som fokuserer mer på Kina i denne konflikten.

Kina er en stormakt som har prøvd å holde seg "nøytral", samt om Kina hadde bestemt seg for å invadere Taiwan hadde det blitt skumle tider for verdensfreden. Kina har flydd innenfor luftrommet til Taiwan, og kjørt med båter innenfor Taiwans grenser 2 ganger innen invasjonen av Ukraina. Kina har fordømt økonomiske sanksjoner, latt være å kalle invasjonen en krig, samt uttalt seg for at de ønsker fred i verden. Donert noe smått med millioner til humanitær arbeid i Ukraina. De har latt være å stemme ved FN-bordet når det kom til å fordømme Russlands angrep på Ukraina. Samt er Kina ganske så dobbeltmoralsk, hvordan kan de hevde at det ikke er krig i Ukraina når det er en så stor flyktningestrøm, flere bevis på Russlands militære innenfor Ukrainske grenser, si at de har et soldag støtt vennskap til Russland for så å kalle seg objektiv ?

"Kina nektar å kalle det ein invasjon av Ukraina, og vil heller ikkje innføre sanksjonar mot Russland. Dei har bedt om ei løysing på krigen gjennom forhandlingar. Kinas utanriksminister, Wang Yi, seier måndag morgon at dei er ville til å snakke med både Russland og Ukraina. Han legg til at Kina «alltid har vore objektiv og rettferdig», og hevdar vennskapet mellom Kina og Russland står fjellstøtt." ref: https://www.nrk.no/nyheter/ber-kina-fordomme-krigen-1.15881889

 

Kina gjør som vi burde forventet. De har sine interesser som går på tvers av USAs interesser, regner med at de ønsker  Russland som en fremtidig alliert i de spørsmålene.

De vet også utmerket godt at vesten er avhengig av Kina, etter at nyliberalisme/grådighet har flyttet nesten all produksjonskapasiteten vi hadde til de. Vi er avhengige av hverandre, men skulle forholdet virkelig  gå i dass har nok Kina større kapasitet til å straffe oss enn andre veien. 

Men det stopper nok ikke de steingale haukene i Washington.. 

Tror ikke vi skal snakke om dobbeltmoral. 

 

Endret av Utsiden
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (44 minutter siden):

Kina gjør som vi burde forventet. De har sine interesser som går på tvers av USAs interesser, regner med at de ønsker  Russland som en fremtidig alliert i de spørsmålene.

De vet også utmerket godt at vesten er avhengig av Kina, etter at nyliberalisme/grådighet har flyttet nesten all produksjonskapasiteten vi hadde til de. Vi er avhengige av hverandre, men skulle forholdet virkelig  gå i dass har nok Kina større kapasitet til å straffe oss enn andre veien. 

Men det stopper nok ikke de steingale haukene i Washington.. 

Tror ikke vi skal snakke om dobbeltmoral. 

 

Dobbeltmoral vil jeg si ligger der uansett, en kan ikke påstå at de er objektive når de velger å uttale seg på den måten. Uavhengig av vestens side. Samtidig tjener ikke Kina på å gå i mot vesten i det hele tatt, det ville kjapt blitt en veldig alvorlig situasjon. 

https://www.nrk.no/urix/kinas-president_-stotter-vapenkvile-mellom-ukraina-og-russland-1.15883623

Samt kommer Kina med en oppfordring til våpenhvile og forhandlinger.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kinesisk-journalist-rapporterer-side-ved-side-med-russiske-styrker-i-ukraina/s/5-95-422111 

Kinesisk journalist som følger russiske soldater og rapporterer krigen (om jeg har forstått dette riktig er det tilbake til Russland, men rett meg gjerne om det er til Kina og).

 

Enkelte i Kina som er i mot Russland i denne krigen:

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/20/chinese-article-urging-country-to-cut-ties-with-putin-gets-1m-views

 

Her er en artikkel som sier at Kina sensurerer innlegg der mennesker ber om fred i Ukraina

https://www.aftenposten.no/verden/i/28lPx4/kinesiske-ledere-fremmer-fred-i-ukraina-inne-i-kina-er-det-et-helt-an

 

 

Endret av Stressedoutgurl
Lagt til 2 linker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen gjør at Russland blir helt avhengig av Kina. Russland kan da ende opp med å bli en marionettstat selv til slutt. Det vil jeg tro kineserne er klar over. Vet ikke om russerne har forstått det ennå? 

Endret av CrossRoad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, CrossRoad said:

Krigen gjør at Russland blir helt avhengig av Kina. Russland kan da ende opp med å bli en marionettstat selv til slutt. Det vil jeg tro kineserne er klar over. Vet ikke om russerne har forstått det ennå? 

Slik som vi er USAs marionetter. Har du forstått det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (2 minutter siden):

Slik som vi er USAs marionetter. Har du forstått det? 

Vi er ikke det skjønner du. USA behandler ikke land i Europa på tilsvarende måte som autoritære regimer behandler marionettstater. Norge kan for eksempel melde seg ut av NATO hvis den norske befolkningen stemmer for det. USA kommer ikke til å invadere Norge av den grunn. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kina må ikke bli undervurdert.  De har tidligere gitt uttrykk for at de skal ta tilbake Taiwan.  De bygger kunstige øyer i stillehavet der de plasserer flyplasser og militært utstyr.  Tror Kina har en langsiktig plan her.  De støtter om så lenge Russland fordi de bruker Russland som en brikke i å få dominans i europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (13 minutter siden):

Kina må ikke bli undervurdert.  De har tidligere gitt uttrykk for at de skal ta tilbake Taiwan.  De bygger kunstige øyer i stillehavet der de plasserer flyplasser og militært utstyr.  Tror Kina har en langsiktig plan her.  De støtter om så lenge Russland fordi de bruker Russland som en brikke i å få dominans i europa.

Tror ingen undervurderer Kina bortsett fra muligens Putin dersom han tror at Kina ikke vil utnytte den fullstendige avhengigheten Russland nå får til Kina. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (1 time siden):

Slik som vi er USAs marionetter. Har du forstått det? 

USA trekker vel i våre militære tråder, men i det store og det hele tror jeg ikke det er USA som trekker flest av våre marionett-tråder. Mer ser ut til å styres fra EU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

USA trekker vel i våre militære tråder, men i det store og det hele tror jeg ikke det er USA som trekker flest av våre marionett-tråder. Mer ser ut til å styres fra EU.

Fra EU på grunn av gjensidige avtaler som for eksempel Schengen og EØS-avtalen. Disse kan vi trekke oss ut av om det er flertall for det her i landet. EU invaderer oss ikke av den grunn like lite som de invaderte Storbritannia pga Brexit. Da blir det feil å snakke om marionett-tråder siden vi faktisk ikke er så kontrollert av EU likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (5 minutter siden):

Fra EU på grunn av gjensidige avtaler som for eksempel Schengen og EØS-avtalen. Disse kan vi trekke oss ut av om det er flertall for det her i landet. EU invaderer oss ikke av den grunn like lite som de invaderte Storbritannia pga Brexit. Da blir det feil å snakke om marionett-tråder siden vi faktisk ikke er så kontrollert av EU likevel.

Veldig mange av våre direktiver kommer fra EU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (10 minutter siden):

Veldig mange av våre direktiver kommer fra EU.

Men det skyldes avtaler som den norske regjeringen har gått inn på. Dersom vi ikke ønsker direktiver fra EU kan vi for eksempel stemme på et parti som ønsker å trekke Norge ut av disse avtalene. Hvis dette partiet får flertall kan vi skrote avtalene uten at EU kommer til å true Norge. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nato legger mer press på Kina:

https://www.nettavisen.no/nyheter/nato-sjef-stoltenberg-med-beskjed-til-stormakten-ma-leve-opp-til-sitt-ansvar/s/12-95-3424259353

Det kommer frem i artikkelen at Stoltenberg har sagt: "Kina har også støttet Russland politisk, inkludert å spre åpenbare løgner og feilinformasjon" Samt at Kina vil få streng beskjed fra Natos allierte om å bli en del av landene som ønsker fredfull slutt på Ukraina-krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brødskalle

Om du vil forstå kinesisk perspektiv bedre, så les den engelske versjonen av global times. Vet ikke om det er lov å linke den på kg. Er bare en normal avis, som nrk, ikke noe skummelt.... Du finner flere nyhetssaker og innlegg som forteller deg mye om hva Kina tenker. Det er bedre å sjekke det selv på den måten, enn å være avhengig av å lese hva Norge gjengir som Kina sin mening. 

Men i kort så støtter Kina det at Russland har blitt dyttet inn i et hjørne, at Nato sin ekspansjon har vært for aggressiv. At det ikke er positivt at USA bygger ut militære baser i mange land og omringer både Russland og Kina. At USA er aggressive i sin internasjonale politikk (Kina har et sterkt prinsipp om at man ikke skal blande seg inn i andre land militært slik som USA gjør flere steder). USA driver også anti-kina propaganda og driver med svertekampanjer for å få flere til å være fiendtlige mot Kina. 

Russland og Kina sin virkelighetsoppfatning stemmer overens på flere punkter. 

Kina vet også at dersom vesten lykkes med å svekke Russland, så er de nestemann på lista. Kina vil alltid velge Russland sin side om det blir storkrig. For de vet at den aggressive vesten, er også aggressiv mot dem som stormakt. 

Når det gjelder Taiwan..... Jeg kan si at vi i vesten blir utsatt for en del propaganda når det gjelder den konflikten, og at jeg oppmuntrer de som er interessert i den slags å lese den kinesiske siden av saken. Og gjerne flere sider også. Saken er litt mer nyansert enn den fortellingen vi får her i vesten. Taiwan er også et land der viss kommer under pro-usa makter, kan ha militærbase, noe som vil være en stor trussel for kina. 

On 3/22/2022 at 11:22 AM, Stressedoutgurl said:

hvordan kan de hevde at det ikke er krig i Ukraina når det er en så stor flyktningestrøm, flere bevis på Russlands militære innenfor Ukrainske grenser, si at de har et soldag støtt vennskap til Russland for så å kalle seg objektiv ?

Var det ikke invasjon de ikke ville kalle det? Jeg har ikke fulgt så nøye med på akkurat det, for jeg antar det handler om man kan kalle det direkte invasjon eller ikke når det har vært konflikter og krig i 8 år, der nazister bl.a har terrorisert og vært voldelig mot mennesker i Øst ukraina. Jeg tenker det er en uinteressant språkgreie som hovedsaklig forsøker stille Kina i dårlig lys uten nyanser. Der man kan ta ting ut av kontekst og svartmale Kina. 

Jeg regner med at du kan finne talen til Xi Jinping om du vil høre grunnlaget for at han ikke vil kalle det invasjon, om det er sant. Det er som regel bedre å høre dette selv og se hvordan han resonnerer, enn å lese om hvordan norske medier gjengir det som blir sagt. Youtube har av og til disse talene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
On 3/23/2022 at 4:40 PM, Stressedoutgurl said:

Nato legger mer press på Kina:

https://www.nettavisen.no/nyheter/nato-sjef-stoltenberg-med-beskjed-til-stormakten-ma-leve-opp-til-sitt-ansvar/s/12-95-3424259353

Det kommer frem i artikkelen at Stoltenberg har sagt: "Kina har også støttet Russland politisk, inkludert å spre åpenbare løgner og feilinformasjon" Samt at Kina vil få streng beskjed fra Natos allierte om å bli en del av landene som ønsker fredfull slutt på Ukraina-krigen.

Stoltenberg hyllet også Madeleine Albright som døde nylig på twitter. Den samme kvinnen som har sagt at det var verdt det at 500 000 barn døde som følge av sanksjoner mot Irak, hun som var med på å forårsake en humanitær katastrofe. (Åja, kan for øvrig nevne at sanksjoner kan være like dødelige som bomber. Virker som om mange tror sanksjoner er uskyldige, men de kan føre til for eks medisin og matmangel, noe som kan drepe. Som det gjorde i Irak. Sanksjoner kan være et like grusomt overgrep som bombing)

Stoltenberg er ikke pro-Norge, han er USA alliert. Han setter de interessene over norske interesser. Regn med at han vil direkte lyve til tider, for å fremme interessene deres. Stoltenberg vet veldig godt at Russland har mislikt NATO ekspansjonen lenge. Som eksempel. 

Han nevner også kjemiske våpen, som er den samme løgnen Biden kommer med. Russland har ingenting å vinne på å bruke kjemiske våpen når de vinner krigen og vet det vil eskalere konflikten. Om det blir brukt, så er det ikke Russland som står bak, det er de som er desperate etter å eskalere konflikten som gjør. Russland vinner krigen i Ukraina. Det går mye bedre enn vi får inntrykk av i norske medier. 

Endret av brødskalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

brødskalle skrev (2 timer siden):

Om du vil forstå kinesisk perspektiv bedre, så les den engelske versjonen av global times. Vet ikke om det er lov å linke den på kg. Er bare en normal avis, som nrk, ikke noe skummelt.... Du finner flere nyhetssaker og innlegg som forteller deg mye om hva Kina tenker. Det er bedre å sjekke det selv på den måten, enn å være avhengig av å lese hva Norge gjengir som Kina sin mening. 

Men i kort så støtter Kina det at Russland har blitt dyttet inn i et hjørne, at Nato sin ekspansjon har vært for aggressiv. At det ikke er positivt at USA bygger ut militære baser i mange land og omringer både Russland og Kina. At USA er aggressive i sin internasjonale politikk (Kina har et sterkt prinsipp om at man ikke skal blande seg inn i andre land militært slik som USA gjør flere steder). USA driver også anti-kina propaganda og driver med svertekampanjer for å få flere til å være fiendtlige mot Kina. 

Russland og Kina sin virkelighetsoppfatning stemmer overens på flere punkter. 

Kina vet også at dersom vesten lykkes med å svekke Russland, så er de nestemann på lista. Kina vil alltid velge Russland sin side om det blir storkrig. For de vet at den aggressive vesten, er også aggressiv mot dem som stormakt. 

Når det gjelder Taiwan..... Jeg kan si at vi i vesten blir utsatt for en del propaganda når det gjelder den konflikten, og at jeg oppmuntrer de som er interessert i den slags å lese den kinesiske siden av saken. Og gjerne flere sider også. Saken er litt mer nyansert enn den fortellingen vi får her i vesten. Taiwan er også et land der viss kommer under pro-usa makter, kan ha militærbase, noe som vil være en stor trussel for kina. 

Var det ikke invasjon de ikke ville kalle det? Jeg har ikke fulgt så nøye med på akkurat det, for jeg antar det handler om man kan kalle det direkte invasjon eller ikke når det har vært konflikter og krig i 8 år, der nazister bl.a har terrorisert og vært voldelig mot mennesker i Øst ukraina. Jeg tenker det er en uinteressant språkgreie som hovedsaklig forsøker stille Kina i dårlig lys uten nyanser. Der man kan ta ting ut av kontekst og svartmale Kina. 

Jeg regner med at du kan finne talen til Xi Jinping om du vil høre grunnlaget for at han ikke vil kalle det invasjon, om det er sant. Det er som regel bedre å høre dette selv og se hvordan han resonnerer, enn å lese om hvordan norske medier gjengir det som blir sagt. Youtube har av og til disse talene. 

Synes det er fint at det kommer flere perspektiver, akkurat derfor jeg skapte dette emnet :) Taiwan som jeg har forstått det har ikke Kina noen gang sett på som en suveren stat slik som Ukraina har blitt sett på som en suveren stat  verdenssammenhengen. Det er vel derfor Kina kaller Taiwan for Taipei om jeg har forstått det riktig.

Har også godt inntrykk av at Kina vil støtte Russland. De har tross alt samme styresett. De er avhengig av å være en sterk leder med undertrykkende regime for en stor befolkning for å beholde styremakten. Samt så er Kina avhengig av vesten da vesten da vi har mange handelsavtaler med Kina. Som gjør at Kina balanserer.

Det var lenge først en krig de ikke ville kalle det, så ville de ikke kalle det en invasjon. Til nå har de vel fortsatt ikke kalt det en invasjon, og det sier mye om hvilket ståsted de velger. I tillegg til deres valg om å ikke stemme ved FN, og så stemte de med Russland om Russlands resolusjon. Som igjen tydeliggjør hvilken side de tar.  Jeg vet ikke hva Kina kaller en invasjon, men definisjonen er: "En invasjon er militære styrkers inntrengning på fremmed territorium, til lands, fra sjøen eller gjennom luften"ref: https://snl.no/invasjon

"Invasjon er militære styrkers inntrengning på et annet lands territorium. En invasjon kan starte en krig, være et bidrag til å avslutte en krig, eller være en krig i seg selv. Målet med en invasjon er normalt å få militær kontroll over området som invaderes." Her er en definisjon fra wikipedia. Vanligvis liker jeg ikke å referere fra wikipedia fordi alle kan skrive/redigere tekst der, men den gir en pekepinn på hva invasjon betyr. Ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Invasjon

Så en invasjon er det, selv om Kina tar Russlands side og står ved den, så er det uansett en invasjon. Å kalle det noe annet er jo en slags løgn. Trolig for å underbygge at Russland gjør noe feil. Men det er så feil på mange måter. Dog jeg leste et sted at vi i vesten får mer av ukrainas side i saken pga. russlands manglende kommunikasjon med vesten. Samt at Russland hevder seg mye mer mot Sør-Amerika, Afrika og Asia med informasjon. Da kan en trolig tenke seg at dette muligens er at Kina får servert mer informasjon av Russlands side og propaganda enn vesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (2 timer siden):

Stoltenberg hyllet også Madeleine Albright som døde nylig på twitter. Den samme kvinnen som har sagt at det var verdt det at 500 000 barn døde som følge av sanksjoner mot Irak, hun som var med på å forårsake en humanitær katastrofe. (Åja, kan for øvrig nevne at sanksjoner kan være like dødelige som bomber. Virker som om mange tror sanksjoner er uskyldige, men de kan føre til for eks medisin og matmangel, noe som kan drepe. Som det gjorde i Irak. Sanksjoner kan være et like grusomt overgrep som bombing)

Stoltenberg er ikke pro-Norge, han er USA alliert. Han setter de interessene over norske interesser. Regn med at han vil direkte lyve til tider, for å fremme interessene deres. Stoltenberg vet veldig godt at Russland har mislikt NATO ekspansjonen lenge. Som eksempel. 

Han nevner også kjemiske våpen, som er den samme løgnen Biden kommer med. Russland har ingenting å vinne på å bruke kjemiske våpen når de vinner krigen og vet det vil eskalere konflikten. Om det blir brukt, så er det ikke Russland som står bak, det er de som er desperate etter å eskalere konflikten som gjør. Russland vinner krigen i Ukraina. Det går mye bedre enn vi får inntrykk av i norske medier. 

Jeg vil bare minne om en ting, det er ganske dramatisk at du skriver at Stoltenberg hyllet en dame for så å nevne det verste hun har uttalt seg for. Stoltenberg har ikke sagt at han støtter henne nettopp for hva hun har sagt der. Det å dra de delene sammen svartmaler Stoltenberg i stor grad. Bare fordi ei dama har sagt noe en gang, og han hyller henne for trolig noe helt annen så betyr ikke det at disse to delene har sammenheng. Det er en sterk svartemaling av han. Og for å være ærlig tviler jeg på at Stoltenberg hadde synes det hun sa var greit. Jeg synes du drar den for langt. Jeg er totalt uenig i deg, og synes du her drar det langt ut av kontekst.

Tror ikke du heller Nato nevner kjemiske våpen fordi det vil i stor grad drepe mange sville mennesker? Og det at hvis Russland tar i bruk slike våpen så vil det forandre kriger, til og med fremtidige kriger i verden? På samme måte sambruk av atomvåpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (På 22.3.2022 den 11.22):

Hei, jeg tenkte jeg skulle lage en egen tråd som fokuserer mer på Kina i denne konflikten.

Kina er en stormakt som har prøvd å holde seg "nøytral", samt om Kina hadde bestemt seg for å invadere Taiwan hadde det blitt skumle tider for verdensfreden. Kina har flydd innenfor luftrommet til Taiwan, og kjørt med båter innenfor Taiwans grenser 2 ganger innen invasjonen av Ukraina. Kina har fordømt økonomiske sanksjoner, latt være å kalle invasjonen en krig, samt uttalt seg for at de ønsker fred i verden. Donert noe smått med millioner til humanitær arbeid i Ukraina. De har latt være å stemme ved FN-bordet når det kom til å fordømme Russlands angrep på Ukraina. Samt er Kina ganske så dobbeltmoralsk, hvordan kan de hevde at det ikke er krig i Ukraina når det er en så stor flyktningestrøm, flere bevis på Russlands militære innenfor Ukrainske grenser, si at de har et soldag støtt vennskap til Russland for så å kalle seg objektiv ?

"Kina nektar å kalle det ein invasjon av Ukraina, og vil heller ikkje innføre sanksjonar mot Russland. Dei har bedt om ei løysing på krigen gjennom forhandlingar. Kinas utanriksminister, Wang Yi, seier måndag morgon at dei er ville til å snakke med både Russland og Ukraina. Han legg til at Kina «alltid har vore objektiv og rettferdig», og hevdar vennskapet mellom Kina og Russland står fjellstøtt." ref: https://www.nrk.no/nyheter/ber-kina-fordomme-krigen-1.15881889

 

Veldig enkelt fordi Kina ønsker ingen blest om krigen i Ukraina da de selv innen 5 års tid vil innvadere Taiwan. Her er det ingen som vil "hjelpe" og det vil mest sanssynligvis gå helt smertefritt. Russland og Ukraina derimot er vestlige land og mye nærmere Nato og vestlige "siviliserte" verden der "demokrati" er en styreform. Kina derimot er et diktatur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...