Gå til innhold

Rhesus minus, gravid og sprøyten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Siden vår baby ikke kan bli verken rhesus minus eller rhesus pluss, så må jeg ha sprøyte. Bare blodtype A og blodtype B er alternativet her.

Takk for svar ❤ 

Skal prøve å sjekke opp i det.

Ts

Anonymkode: 130e5...9bb

Abo og rh er to ulike systemer. Alle er enten rh - eller rh +

Anonymkode: ba9ac...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og mannen har hatt 3 spontanaborter, og er gravid igjen.

Jeg er rhesus minus og mannen er ab+. Vi kan altså ikke lage noe annet enn blodtype A og blodtype B.

Når jeg skal jeg ta sprøyte?

Burde ikke jeg fått sprøyte etter spontanabort? Alle 3 skjedde i uke 7.

Leste etter uke 8 abort/frivillig abort. Jeg hadde en frivillig abort i uke 11+6 for 15 år siden. Burde jeg hatt sprøyte da?

Kjenner jeg har 99 % gitt opp. Føler babyen i  magen er til låns før det går galt igjen....

Er du O A B eller AB? Det at mannen har + betyr at han er rh +. (Rh er rhesus)

Dette må du lese deg opp på. AB0 og rh+/- har ingenting med hverandre å gjøre annet enn at det er blod.

Så mannen din sin blodtype er akkurat den du er "redd" for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Abo og rh er to ulike systemer. Alle er enten rh - eller rh +

Ofte ingen regel uten unntak. Det er faktisk mulig å ikke være hverken Rh positiv eller Rh negativ. Da er man Rh null, men det er så sjelden at det er under 50 rapporterte tilfeller i verden.

Anonymkode: feb5a...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette med sprøyten stemmer ikke helt, og litt synd at du skriver det når det kun gir TS bekymring. For at mor skal danne antistoffer, må fosteret ha en viss mengde blod i kroppen som mors kropp kan reagere på. Det har de ikke før man er minst ca 15-16 uker på vei. Derfor er det sjeldent man gir sprøyten ved spontanaborter, fordi de skjer så tidlig. Man kan heller ikke ta sprøyten i ettertid ettersom sprøyten er som en vaksine som skal forebygge dannelse av antistoffer i blodet. Har antistoffene blitt dannet, hjelper det ikke med sprøyten lenger. Da gjør man andre tiltak for baby i magen. Men dette er noe TS ikke trenger å bekymre seg for, for det er svært usannsynlig at hun har antistoffer i blodet sitt pga spontanabortene. Det har nok vært andre årsaker til spontanabortene. 

Anonymkode: 1f586...627

Ok. Da beklager jeg veldig. Ikke meningen å gi deg bekymringer TS. Skrev det bare fordi jeg selv fikk en slik sprøyte etter en spontanabbort som skjedde etter bare 5 uker. Men det er veldig lenge siden, så kanskje derfor. Det beste er om hun får snakket ut med en lege. Håper det ordner seg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg beklager, jeg tenkte rhesus minus var det sanme, selvom jeg vet at det ikke er det. Er derfor jeg maser om A og B.

Jeg har blodtype O rhesus minus.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk sprøyten etter en abort på 90-tallet. Når jeg fikk barn 15 år senere fikk jeg en ny sprøyte. Barnet arvet forresten sin fars blodtype. 

Anonymkode: b5192...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk sprøyten etter en abort på 90-tallet. Når jeg fikk barn 15 år senere fikk jeg en ny sprøyte. Barnet arvet forresten sin fars blodtype. 

Anonymkode: b5192...507

Dette stemmer ikke. 

Her gikk det fort i svingene, jeg trodde du skrev "barn arver sin fars blodtype". Jeg vet ingenting om ditt barns blodtype, og det vet nok du. Beklager det! 

Endret av Kelsier
Stor feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg beklager, jeg tenkte rhesus minus var det sanme, selvom jeg vet at det ikke er det. Er derfor jeg maser om A og B.

Jeg har blodtype O rhesus minus.

Ts

Er far AB- eller AB+? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snurrepurre skrev (13 timer siden):

Er far AB- eller AB+? 

AB +

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...