Gå til innhold

Prøve å få barn med steril mann. Refertilisering eller IVF?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann ble sterilisert for halvannet år siden. Nå har vi ombestemt oss og vil forsøke på barn nummer tre likevel. Til å grine av, fyr gjerne løs med latterkuler og kritikk. Tåler det. Vi lurer på hvilken fremgangsmåte som er smartest her. Vi har to barn fra før så vet at vi kan få barn sammen. Den yngste er seks år og vi er ikke unge lengre, han er 38 og jeg er 37. Ville dere brukt 35.000kr på å sy sammen hans sædledere og håpe på naturlig graviditet eller brukt 90.000kr på en pakke med tre prøverørsforsøk? 

Anonymkode: cf35f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville prøvd sammensying av sædledere først. Det er vel sånn at til lengre tid det har gått etter sterilisering, til mindre er sjansen for at det lykkes. Hos dere har det bare gått 1,5 år. 

IVF er en veldig stor belastning med hormonkurer før uthenting av egg, uthenting og innsetting. Og hormonsprøyter etter innsetting. Så om dere får det til naturlig, så er det mye bedre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart valgt prøverør. Å reversere sterilisering er ikke bare bare. Finnes ingen garanti for at det skal gå heller, er vel større risiko for st det ikke går. Tatt i betraktning din alder tenker jeg at dere burde svi mens jernet er varmt. Lykke til!

Endret av Klikker83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ivf, selvsagt. Mer belastende for deg mtp hormonkurer, men han er vel sterilisert for en grunn? Kjipt å måtte sterilisere enda en gang. Og er jo en sjans for at dere ender opp med ivf uansett. 

Anonymkode: 99ea5...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Klikker83 skrev (33 minutter siden):

Ville helt klart valgt prøverør. Å reversere sterilisering er ikke bare bare. 

Men når du sier dette, vet du hva som kreves for å hente ut sæd til ivf? Det er nemlig også ganske omfattende pigg smertefullt, og må gjøres for hvert iv-forsøk. Reversering gjøres bare én gang. 

Anonymkode: 1aa0e...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha droppet det tredje barnet. Dette var veldig umodent opplegg av to på nesten 40 år.

Anonymkode: 4a84f...d8a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ha droppet det tredje barnet. Dette var veldig umodent opplegg av to på nesten 40 år.

Skjønner at du og mange med deg ville droppet det tredje barnet i vår situasjon. Det vil ikke vi. Lurer imidlertid på hva som utgjør den umodne faktoren? At vi må gjennom en prosess for å eventuelt få til en graviditet? Det kan kalles omfattende, strevsomt, kostbart, irriterende osv, men umodent?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men når du sier dette, vet du hva som kreves for å hente ut sæd til ivf? Det er nemlig også ganske omfattende pigg smertefullt, og må gjøres for hvert iv-forsøk. Reversering gjøres bare én gang. 

Høres smertefullt ut. Vi kan ta kontakt med en IVF-klinikk og høre hva de tenker om situasjonen samt få en beskrivelse av prosessen med å hente ut sæd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg er klar over det. Ser forøvrig ikke på smerte som det største problemet(man får nok smertestillende nok), men mer et økonomisk spørsmål. Men som sagt; alder tatt i betraktning og forvetet suksessrate ved reversering av sterilisering så ville JEG personlig valgt prøverør om jeg hadde hatt økonomi til det . Dette fordi jeg anser det som det alternativet som gir størst mulighet for graviditet på raskest mulig tid. Men dette blir jo opp til den enkelte å avgjøre for seg selv. Dette blir tross alt bare en meningsutveksling. Mitt ekspertråd nr 1 er uansett å snakke med en kyndig lege om dette:-)

Endret av Klikker83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørsmålet her er vel ikke om man skulle droppet det tredje barnet eller ikke, men hva man ville valgt av prøverør og refertilisering. Hva får deg til å ønske å være så spydig på morgenkvisten? Har du det helt bra med deg selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du lest om alle de sakene hvor menn har blitt sterilisert og mistet evnen til å få orgasme? De får utløsning og sæd kommer, men de får ikke selve orgasmen og blir bare avfeid med at det er psykisk osv. De har fått den tilbake ved å reversere steriliseringen, men ikke alle. Så om dere skal gå for reversering, vær obs på dette om han skal steriliseres igjen, det er en viss sjans for at det kan medføre problemer. 

Anonymkode: 8ed14...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønner at du og mange med deg ville droppet det tredje barnet i vår situasjon. Det vil ikke vi. Lurer imidlertid på hva som utgjør den umodne faktoren? At vi må gjennom en prosess for å eventuelt få til en graviditet? Det kan kalles omfattende, strevsomt, kostbart, irriterende osv, men umodent?

Den umodne faktoren er situasjonen dere er i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han steriliserte seg av en grunn, muligens for at du skulle slippe å gå på hormonpreparat eller at han skulle slippe å bruke kondom for å hindre uønsket graviditet. Hvorfor reversere dette, når det ikke er 100% sikkert at reversering vil fungere og dere muligens må til med IVF uansett.

Om du søker på nett så hentes sædceller ut enten ved å stikke en nål oppi testikkelen eller ved å gjøre ett lite snitt for å hente ut sædceller. Nå vet jo ikke vi hvor raskt dere klaffet når dere lagde de 2 første barna, men når det ikke er noe galt i utgangspunktet hverken med dine egg eller med hans sædceller så vil sannsynligheten for suksess være ganske stor på få forsøk.

Dere får ta en god prat med lege som kan svare på hva som vil være det beste alternativet, og gi dere positive og negative sider ved begge alternativ. 

Regner med at dere har tenkt grundig gjennom + og - med å få ett 3.barn, og at det ikke bare er fordi du savner babytiden og han endelig har fått den så på avstand at han kan gå med på ett 3.barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Klikker83 skrev (20 minutter siden):

Spørsmålet her er vel ikke om man skulle droppet det tredje barnet eller ikke, men hva man ville valgt av prøverør og refertilisering. Hva får deg til å ønske å være så spydig på morgenkvisten? Har du det helt bra med deg selv?

Jeg kan lese. Kan du? Men takk for ditt gode innspill her på morrakvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan lese. Kan du? Men takk for ditt gode innspill her på morrakvisten.

Jo vær så god:-) Synd jeg ikke kan takke deg for det samme!

(Kan forøvrig ikke se du svarte på spørsmålet mitt, men det var kanskje vanskelig å komme med en konstruktiv tilbakemelding som ikke var spydig?)

Endret av Klikker83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for konstruktive innspill. IVF er smartest mht suksessrate. Vi for igangsette en kontakt med en klinikk og se hva som skjer derfra. 

Ellers kan jeg svare på at min mann ikke har problemer med orgasme etter sterilisering. At sterilisering ble gjort som et felles valg fordi jeg fikk blodpropp av flere typer p-piller. Fordi vi trodde vi var ferdig etter to barn og var vel kjappe i vendingen. Nei, det handler ikke om ar jeg har overtalt ham og at jeg savner babytiden. Det er en rekke personlig årsaker bak ønsket om å prøve som selvsagt overveid og gjennomtenkt. Spørsmålet her handler om metodevalg, jeg ber ikke om hjelp til å evaluere modenhetsfaktor hos meg og samboer, om jeg har tenkt gjennom ønsket osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klikker83 skrev (7 minutter siden):

Jo vær så god:-) Synd jeg ikke kan takke deg for det samme!

(Kan forøvrig ikke se du svarte på spørsmålet mitt, men det var kanskje vanskelig å komme med en konstruktiv tilbakemelding som ikke var spydig?)

Vet ikke helt hva du forventer at jeg skal svare deg på, men du bør kanskje lage din egen tråd med dine egne spørsmål, så kan vi prøve der. I stedet for å kuppe denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...