AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #1 Del Skrevet 19. mars 2022 Måtte nylig abortere pga avvik uforenlige med liv på fosteret. Ble oppdaget på tidlig ultralyd. Siden jeg er 40, lurer jeg nå på om jeg tør å prøve på nytt. Legespesialistene på Rikshospitalet mente at risikoen for å oppleve det samme igjen er veldig liten,og mener jeg bare kan prøve igjen om jeg sterkt ønsker et barn - og det gjør jeg jo. Men pga alder er jo downs og kromosomavvik også en stor risiko i seg selv, så kanskje jeg opplever det neste gang - om jeg klarer å bli gravid igjen. Er det en stor nok sjanse for at en på min alder kan bli gravid og føde et friskt foster, eller er faktisk sjansen større for at jeg opplever stort avvik to ganger på rad? Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xertio Skrevet 19. mars 2022 #2 Del Skrevet 19. mars 2022 Dette kan jeg desverre ikke noe om, men vil uansett sende deg varme tanker etter det du har gått igjennom 💕 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 19. mars 2022 #3 Del Skrevet 19. mars 2022 Jeg kjenner ingen som har fått barn med kromosomfeil eller misdannelser, selv om de har vært 40. Kjenner bare ei som har fått barn med kromosomfeil, men hun var yngre. Sikkert lurt å høre med legene hva risiko er, men hvis de sier at det bare er å prøve igjen tyder det på at risikoen er lav. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 19. mars 2022 #4 Del Skrevet 19. mars 2022 Samme som hun over. Jeg kjenner Ingen over 40 som har fått annet enn friske barn. Kjenner en som har et barn med downs og hun er i 20-årene. Sjansene for å få et sykt barn er veldig små. Du er ikke Så gammel om du er 40 heller. Tror bare du hadde uflaks. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #5 Del Skrevet 19. mars 2022 Laura80 skrev (9 minutter siden): Samme som hun over. Jeg kjenner Ingen over 40 som har fått annet enn friske barn. Kjenner en som har et barn med downs og hun er i 20-årene. Sjansene for å få et sykt barn er veldig små. Du er ikke Så gammel om du er 40 heller. Tror bare du hadde uflaks. Uflaks ja, håper det. De sa at ca 1 av 20 000 foster får diagnosen mitt fikk. Men det skjedde jo meg, og sjansen for downs ol er jo skyhøy i forhold. Veldig skummelt. Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #6 Del Skrevet 20. mars 2022 Apropos det med å ha samleie igjen etter abort, så fikk jeg en annen beskjed fra spesialisten på Rikshospitalet enn det jeg leser på nett og det som står i informasjonen fra sykehuset. Jeg spurte om det er sånn at man må vente to uker eller til blødningen stopper, hun sa at neida, en uke holder. Denne legen er altså en spesialist/gynekolog som er en av de fremste ekspertene på tidlig ultralyd, så hun er utvilsomt kompetent. Hun begrunnet det med at om rundt en uke har livmormunnen lukket seg tilstrekkelig og tilhelingen inni livmoren er godt i gang. Så om jeg får eggløsning tidlig og føler meg klar, er det bare å prøve etter en uke sa hun. Flere som har fått samme informasjon, eller er dette noe som er uvanlig? Hun mente risiko for infeksjon er lav uansett, og etter rundt en uke er det ikke noe å bekymre seg for, men unngå bading og tampong til blødning stopper. Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #7 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg kjenner noen foreldre på over 40 som fikk et barn med sterk autisme. Jeg har hørt at du får mye høyere sjanse for autisme når foreldrene er eldre men har ikke satt meg så godt inn i det. https://www.spectrumnews.org/news/link-parental-age-autism-explained/amp/ Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen. Rett og slett fordi at jeg har jobbet mye med barn med forskjellige sykdommer og diagnoser og jeg vet at sorg og bekymringer ovenfor barnet er 100 doblet. Så har man all helseoppfølgingen og risikoen og bekymringene der, for å ikke snakke om en tung og hard kamp med skolevesen og system for å få hjelp. Du kan glemme å slappe av eller leve bekymringsfritt en dag i ditt liv igjen. Energien det krever er helt enormt og det påvirker psyken ganske mye. Så klart, det er ikke sikkert det skjer, og det er ikke sikkert det er noe som bli så «alvorlig», men bare den lille sjansen for at hele livet mitt skulle blitt snudd opp ned er ikke verdt det for meg. Kjenner du at du har psyken og energien til å følge opp ett barn med ekstra utfordringer så kjør på. Jeg vil jo ikke ha barn uansett pga bare det er for krevende for meg, så det kommer jo an på hvordan du er som person. Det er jo økt sjanse for flere sykdommer og diagnoser jo eldre man er så det ER viktig å ta det med i betraktning, men hvor stor er sjansen egentlig? Det er jo alltid en fare for det og man har aldri garantier uansett hvilken alder man er i. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/expert-answers/paternal-age/faq-20057873 Anonymkode: c461e...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner noen foreldre på over 40 som fikk et barn med sterk autisme. Jeg har hørt at du får mye høyere sjanse for autisme når foreldrene er eldre men har ikke satt meg så godt inn i det. https://www.spectrumnews.org/news/link-parental-age-autism-explained/amp/ Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen. Rett og slett fordi at jeg har jobbet mye med barn med forskjellige sykdommer og diagnoser og jeg vet at sorg og bekymringer ovenfor barnet er 100 doblet. Så har man all helseoppfølgingen og risikoen og bekymringene der, for å ikke snakke om en tung og hard kamp med skolevesen og system for å få hjelp. Du kan glemme å slappe av eller leve bekymringsfritt en dag i ditt liv igjen. Energien det krever er helt enormt og det påvirker psyken ganske mye. Så klart, det er ikke sikkert det skjer, og det er ikke sikkert det er noe som bli så «alvorlig», men bare den lille sjansen for at hele livet mitt skulle blitt snudd opp ned er ikke verdt det for meg. Kjenner du at du har psyken og energien til å følge opp ett barn med ekstra utfordringer så kjør på. Jeg vil jo ikke ha barn uansett pga bare det er for krevende for meg, så det kommer jo an på hvordan du er som person. Det er jo økt sjanse for flere sykdommer og diagnoser jo eldre man er så det ER viktig å ta det med i betraktning, men hvor stor er sjansen egentlig? Det er jo alltid en fare for det og man har aldri garantier uansett hvilken alder man er i. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/getting-pregnant/expert-answers/paternal-age/faq-20057873 Anonymkode: c461e...e29 Du kjenner noen, greit, men hvor representativt er det? Altså, informative linker, men når det står at er større sjanse for autisme, misdannelser etc., så står det jo ikke hva som er utgangspunktet. Om en kvinne på 25 f.eks. har en 0.3 % sjanse for å få barn med autisme eller misdannelser (bare finner på eksempler for å vise hva jeg lurer på), så vil det jo være fremdeles liten sjanse for disse lidelsene om en kvinne på 40 har en 2% høyere sjanse enn kvinnen på 25....altså, sjansen vi fremdeles være liten om du skjønner hva jeg mener. Så da lurer jeg jo på hva som er utgangspunktet, hvor høy er risikoen for uike typer lidelser og misdannelser, og hvor mye større er den for en kvinne på 40. Er klar over at risikoen er høyere, men vet altså ikke hvor mye større. Hvor mange av barna som fødes av kvinner på 40, 41 eller 42 er f.eks. friske? Hvor mange er syke? Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Del Skrevet 20. mars 2022 Ta NIPT så finner du det ut i god tid før uke 12 Anonymkode: d2b70...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ta NIPT så finner du det ut i god tid før uke 12 Anonymkode: d2b70...e15 Gjorde det, ingen kromosomavvik. Problemet var den store, og dødelige, misdannelsen i hjernen dessverre. Men den er enda sjeldnere enn alle typer kromosomavvik, tidligste den kan oppdages er vel tidlig ultralyd, uke 11 tidligst kanskje. Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 20. mars 2022 #11 Del Skrevet 20. mars 2022 Iflg fhi så er risikoen for at fosteret har downs 20 ganger høyere for en 40-åring enn for en 20-åring. Av 10 000 svangerskap med 40 år gammel mor, har 129 downs, mens 9871 ikke har det. Siden du etterspurte fakta. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/fakta-om-down-syndrom/ Jeg ville ha tatt sjansen på å prøve igjen. Med din historikk, vil du få tidlig ultralyd og nipt og alt som fins. Det vil være aller størst sannsynlighet for et friskt barn. Skjønner likevel at det vil være vanskelig. Men hvis dere ikke prøver, vil dere ikke få noe barn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #12 Del Skrevet 20. mars 2022 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Iflg fhi så er risikoen for at fosteret har downs 20 ganger høyere for en 40-åring enn for en 20-åring. Av 10 000 svangerskap med 40 år gammel mor, har 129 downs, mens 9871 ikke har det. Siden du etterspurte fakta. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/fakta-om-down-syndrom/ Takk, ja, har sett denne statistikken før. Det viser jo at det stort sett går bra med tanke på kromosomavvik. Men som jeg har oppdaget; det finnes langt verre diagnoser enn downs. Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Jeg ville ha tatt sjansen på å prøve igjen. Med din historikk, vil du få tidlig ultralyd og nipt og alt som fins. Det vil være aller størst sannsynlighet for et friskt barn. Skjønner likevel at det vil være vanskelig. Men hvis dere ikke prøver, vil dere ikke få noe barn. Er ikke sikkert jeg klarer å bli gravid igjen, men vil prøve. Men får jeg egentlig noe særlig tidligere ultralyd og NIPT pga. det som skjedde nå? Ser at det i Norge tilbys NIPT fra uke 10, men det er vel kun privat tilbud? Eller kan jeg få NIPT offentlig så tidlig som uke 10 pga. det som skjedde denne gangen, selv om det ikke var kromosomavvik som var problemet? Anonymkode: 3c8b2...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå