Million Skrevet 19. mars 2022 #1 Del Skrevet 19. mars 2022 Hva er i så fall forskjellen? Er en av dem feil eller er begge riktige? Jeg ville tro at "jeg tok utdannelse" er det mest riktige å si/skrive? Er det ulike dialekter som gjør at folk sier eller skriver forskjellig når de skal uttrykke denne setningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 19. mars 2022 #2 Del Skrevet 19. mars 2022 Ifølge Bokmålsordboka betyr utdanning og utdannelse det samme. Noen vil hevde at utdanning bør brukes om prosessen, det å utdannes eller utdanne seg, og at utdannelse er resultatet, det man har når eksamen er avlagt og godkjent. Hipp som happ med andre ord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #3 Del Skrevet 19. mars 2022 Men hvorfor heter det, "jeg tok", heller enn, "jeg fikk"? Anonymkode: cbfda...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #4 Del Skrevet 19. mars 2022 Begge kan brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. mars 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 19. mars 2022 proghodet skrev (3 minutter siden): Ifølge Bokmålsordboka betyr utdanning og utdannelse det samme. Noen vil hevde at utdanning bør brukes om prosessen, det å utdannes eller utdanne seg, og at utdannelse er resultatet, det man har når eksamen er avlagt og godkjent. Hipp som happ med andre ord Aha, ja, det høres veldig fornuftig og logisk ut. "Jeg er under utdanning" mens man studerer, og "jeg tok en bra utdannelse" når man er ferdig. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #6 Del Skrevet 19. mars 2022 På bokmål kan du skrive begge, på nynorsk kan du bare skrive utdanning. Anonymkode: c9fe9...164 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #7 Del Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor heter det, "jeg tok", heller enn, "jeg fikk"? Anonymkode: cbfda...e91 Fordi det er noe du gjør, ikke noe du får. Ingen kan gi deg det i gave. Anonymkode: 4dd6c...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Del Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er noe du gjør, ikke noe du får. Ingen kan gi deg det i gave. Anonymkode: 4dd6c...b56 "Jeg fikk en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" "Jeg tok en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" 🤔 Anonymkode: cbfda...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. mars 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Jeg fikk en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" "Jeg tok en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" 🤔 Anonymkode: cbfda...e91 Det heter jo gjerne "du bør få deg en skikkelig utdannelse" osv også. Så man kan vel strengt tatt bruke ordet "få" eller "fikk", synes jeg. I alle fall i noen sammenhenger. Selv om jeg er enig i at det er jo noe man tar selv, ikke noe man får overrakt i gave, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Del Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvorfor heter det, "jeg tok", heller enn, "jeg fikk"? Anonymkode: cbfda...e91 Du kan fint bruke det. Jeg fikk min utdannelse ved (…). Eller du kan bruke Jeg ble utdannet ved (…). Anonymkode: e53be...858 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Del Skrevet 19. mars 2022 Jeg fikk utdanning da jeg tok utdannelse... Anonymkode: 2e241...bc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Del Skrevet 19. mars 2022 Million skrev (6 minutter siden): Det heter jo gjerne "du bør få deg en skikkelig utdannelse" osv også. Så man kan vel strengt tatt bruke ordet "få" eller "fikk", synes jeg. I alle fall i noen sammenhenger. Selv om jeg er enig i at det er jo noe man tar selv, ikke noe man får overrakt i gave, liksom. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "Jeg fikk en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" "Jeg tok en skikkelig utdanning med det studievalget i stedet" 🤔 Anonymkode: cbfda...e91 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan fint bruke det. Jeg fikk min utdannelse ved (…). Eller du kan bruke Jeg ble utdannet ved (…). Anonymkode: e53be...858 Jeg mente jo selvfølgelig i forhold til HI. Hvor setningen var «jeg tok utdannelse». Det blir det samme som å svare på «hva fikk du til bursdag?», hvor man kan svare «jeg fikk noen fine roser». Hvis spørsmålet er «hvilke blomster kjøpte du?» kan selvfølgelig svaret være «jeg tok roser» Anonymkode: 4dd6c...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Del Skrevet 19. mars 2022 Jeg utdannet meg, er en bedre setning. Anonymkode: 2c4b7...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå