Gå til innhold

Medisinsk abort, blødning og eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig vært gjennom en trist medisinsk abort pga veldig sykt foster, uke 12.

Selve aborten gikk uten komplikasjoner, og blødde ut en del blod med klumper (sorry for detaljer) på sykehuset. Ble sjekket med innvendig ultralyd før avreise, da ble livmorslimhinne målt til å være 28mm, og fikk dra hjem.

Men tykkelsen på den er vel rundt 10-12 når man har eggløsning og blir gravid? Så da kjenner jeg meg utrolig deprimert når jeg tenker på at sikkert vil ta laaaang tid å blø ut det som skal ut så jeg kan få eggløsning og kanskje bli gravid igjen.

Noen som har opplevd lignende, og vet ca hvor lenge jeg kommer til å blø? Når jeg har mensen pleier jeg å blø ganske mye, 5-6 dager totalt med 2 dager med ekstra mye blødning. Kan jeg regne med at jeg vil blø som en normal mens, eller skal det mye mer til å få det ned fra 28mm til vanlig tykkelse igjen?

Dere andre som måtte gjennom abort i uke 12; hvor lang tid tok det å få eggløsning igjen, og hvor raskt ble dere gravide på nytt?

Anonymkode: 12cc4...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere andre som måtte gjennom abort i uke 12; hvor lang tid tok det å få eggløsning igjen, og hvor raskt ble dere gravide på nytt? 

Hadde abort i uke 14, og første eggløsning kom ca 50 dager etter. Var nøye på å kartlegge eggløsningen hver syklus og vi traff den. Men må jo ha denne flaksen også... gikk derfor 8 måneder før jeg ble gravid igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (4 timer siden):

Hadde abort i uke 14, og første eggløsning kom ca 50 dager etter. Var nøye på å kartlegge eggløsningen hver syklus og vi traff den. Men må jo ha denne flaksen også... gikk derfor 8 måneder før jeg ble gravid igjen. 

Oi, er det vanlig at det tar så lang tid å få eggløsningen tilbake? Supert at du klarte å bli gravid igjen til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg lurer på også, og håper noen kan svare:

Blodet som kommer i dagene etter aborten, er det vanlig at det kan være slimete?

Jeg kjenner også stikninger i eggstokkene, og er jo livredd for at det kan være ekstra tidlig eggløsning, derfor jeg har dette slimet også?

Dette er dag tre, om dagen for abort regnes som dag 1, er det mulig at jeg har eggløsning nå eller i en av de nærmeste dagene? Føler en slags panikk av å tenke på det. Har ingen eggløsningstester hjemme, så får ikke testet heller.

Noen som vet om slim er vanlig i blodet de første dagene? Eller om det kan være eggløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting jeg lurer på også, og håper noen kan svare:

Blodet som kommer i dagene etter aborten, er det vanlig at det kan være slimete?

Jeg kjenner også stikninger i eggstokkene, og er jo livredd for at det kan være ekstra tidlig eggløsning, derfor jeg har dette slimet også?

Dette er dag tre, om dagen for abort regnes som dag 1, er det mulig at jeg har eggløsning nå eller i en av de nærmeste dagene? Føler en slags panikk av å tenke på det. Har ingen eggløsningstester hjemme, så får ikke testet heller.

Noen som vet om slim er vanlig i blodet de første dagene? Eller om det kan være eggløsning?

Slim er veldig normalt under mens og enda mer under abort. Du vil ikke kunne få eggløsning nå på dag og 3 under aborten. 

Endret av Laura80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3/19/2022 den 19.28):

Oi, er det vanlig at det tar så lang tid å få eggløsningen tilbake? Supert at du klarte å bli gravid igjen til slutt. 

Tror iallefall det er vanlig at uregelmessigheter skjer etter abort. Ser det ofte her inne. Noen bruker lang tid på å komme i syklus, andre kortere. Heller ikke uvanlig at EL kommer senere jo senere aborten er. Etter MA i uke 10 fikk jeg EL etter 30 dager. Etter SA i uke 6 etter 20 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (28 minutter siden):

Tror iallefall det er vanlig at uregelmessigheter skjer etter abort. Ser det ofte her inne. Noen bruker lang tid på å komme i syklus, andre kortere. Heller ikke uvanlig at EL kommer senere jo senere aborten er. Etter MA i uke 10 fikk jeg EL etter 30 dager. Etter SA i uke 6 etter 20 dager. 

Er det alltid sånn? Altså at jo senere aborten er, jo lengre tid før eggløsning kommer? Min abort var i begynnelsen av uke 12, men pleier vanligvis å få tidlig eggløsning (dag 10-12), men denne blødningen etter aborten vil ikke telle som en ny syklus? Den er unntakstilstand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det alltid sånn? Altså at jo senere aborten er, jo lengre tid før eggløsning kommer? Min abort var i begynnelsen av uke 12, men pleier vanligvis å få tidlig eggløsning (dag 10-12), men denne blødningen etter aborten vil ikke telle som en ny syklus? Den er unntakstilstand ?

Det er nok ingenting som heter at det alltid er sånn. Akkurat dette er nok uregelmessig, og varierer fra gang til gang og kvinne til kvinne. Akkurat mine hormoner og syklus har vært sånn at kroppen har brukt lenger tid på å komme tilbake igjen jo senere aborten skjedde.

Den blødningen som oppstår når man aborterer regnes som "første mens", altså starten på en ny syklus. Man vil få EL etter den en gang, før man får mensen igjen. Det kan bare være litt vanskelig når man finner den ettersom den kan være uregelmessig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (20 timer siden):

Det er nok ingenting som heter at det alltid er sånn. Akkurat dette er nok uregelmessig, og varierer fra gang til gang og kvinne til kvinne. Akkurat mine hormoner og syklus har vært sånn at kroppen har brukt lenger tid på å komme tilbake igjen jo senere aborten skjedde.

Den blødningen som oppstår når man aborterer regnes som "første mens", altså starten på en ny syklus. Man vil få EL etter den en gang, før man får mensen igjen. Det kan bare være litt vanskelig når man finner den ettersom den kan være uregelmessig.

Men, om aborten "restarter" syklus og eggløsning kommer 2-3 uker etter, i beste fall, hvordan kan det skje? Jeg trodde at etter en abort, så blør livmoren helt ut, altså at livmorslimhinnen vil være på null? eller misforstår jeg helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...