Gå til innhold

Audi eller Nissan?

Ninish1991

Anbefalte innlegg

Ninish1991 skrev (9 minutter siden):

Nei uff nå angrer jeg på dette kjøpet !!!! Skulle heller gått for en annen bil, allerede dag nummer to bensin kommer altfor fort ned. Jobben min er ikke langt bare 5 kilometer. Men dette stemmer ikke. Jeg har ikke engang kjørt 1 kilometer så kommer det opp at jeg har kjørt i 7 km. Pluss det står på dashbordet hvor mye som er igjen til man skal fylle på bensin. Plutselig er den på 570 så har jeg startet bilen og kjørt i 2 minutter men så er jeg nede på 560 men så plutselig kan den bli 562. Skal ta den med til Naf for å få sjekket hva som er feil med den. Men jeg har vel noe garanti ? Jeg er ikke blitt informert om dette. Man skal vel bare ikke bli lurt fordi man er ei jente og skal kjøpe bil så skal noen klare å lure oss 😕

Ikke uvanlig desverre, Nissan er ikke viden kjent for å ha feilfrie biler. 
Du har en bruktbilgaranti, men hve som inngår i den må du nesten høre med forretningen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tdm900 skrev (17 minutter siden):

Ikke uvanlig desverre, Nissan er ikke viden kjent for å ha feilfrie biler. 
Du har en bruktbilgaranti, men hve som inngår i den må du nesten høre med forretningen om.

Ja kjøpte den privat men fortsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (30 minutter siden):

Ja kjøpte den privat men fortsatt? 

Da blir det værre, med mindre du kan bevise at dette er opplysninger du burde ha fått fra selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (3 minutter siden):

Da blir det værre, med mindre du kan bevise at dette er opplysninger du burde ha fått fra selger. 

Selvfølgelig burde jeg ha fått det noe ikke jeg har fått, hatt bilen i bare 2-3 dager og dette skjer med den. Har sendt han melding og sagt at er noe som feiler bilen men han ba meg ta med til sjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (9 minutter siden):

Men han hadde jo ikke nevnt dette i annonsen heller ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninish1991 skrev (1 time siden):

Nei uff nå angrer jeg på dette kjøpet !!!! Skulle heller gått for en annen bil, allerede dag nummer to bensin kommer altfor fort ned. Jobben min er ikke langt bare 5 kilometer. Men dette stemmer ikke. Jeg har ikke engang kjørt 1 kilometer så kommer det opp at jeg har kjørt i 7 km. Pluss det står på dashbordet hvor mye som er igjen til man skal fylle på bensin. Plutselig er den på 570 så har jeg startet bilen og kjørt i 2 minutter men så er jeg nede på 560 men så plutselig kan den bli 562. Skal ta den med til Naf for å få sjekket hva som er feil med den. Men jeg har vel noe garanti ? Jeg er ikke blitt informert om dette. Man skal vel bare ikke bli lurt fordi man er ei jente og skal kjøpe bil så skal noen klare å lure oss 😕

Det at rekkevidden før man må fylle drivstoff justeres litt underveis er helt normalt, og ikke en feil med bilen. Den avhenger nemlig av flere faktorer, blant annet kjørestil og værforhold, og så er det ikke alltid den måler 100% nøyaktig hvor mye drivstoff som er igjen. Så hvis det bare er sånne små justeringer den driver med, så er det ikke noe feil med bilen. Det er verre hvis den tar feil med hundre km for eksempel. 

Anonymkode: 0a8ec...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 12.23):

Hybrid er bare juks, kjøp heller en skikkelig elbil

Anonymkode: 0f136...984

Nei, kommer helt an på hvor du bor og bilbehov/kjøremønster du har. Jeg har ladbar hybrid, og er veldig fornøyd. Strøm på småkjøring, og på langturer er det bare å kjøre. Slippe å planlegge ihht. ladekø osv.

0,4 på lokal, og 0,6 på langkjøring. Er tross alt en bil på nesten 2 tonn, og 202 HK.   Service er ikke noe dyrere heller

Anonymkode: 15369...363

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninish1991 skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke nødvendigvis en feil, men som mange her har prøvd å advare deg om: Hverken Audi eller Nissan lager spesielt pålitelige biler. Dessuten har du gått fra en effektiv hybrid til en SUV-aktig billigbil, det er jo klart at forbruket ditt går opp. Gi det litt tid og så venner du deg til forbruksgjetteren. Det er ingen grunnlag her for å klage til selger.

Anonymkode: c179f...d15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninish1991 skrev (På 18.3.2022 den 12.22):

Står mellom Audi a3 E-tron elektrisitet (hybrid ) som er 1,4 2016 modell 

eller Nissan Qashqai 1,2 2017 modell 

usikker på hvilket av dem, vil jo spare mest mulig på bensin 

BMW ;) 

Anonymkode: 7cd43...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, Ninish1991 said:

Snakk med NAF

Anonymkode: e8dea...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Qashqai er bare tull, når du hadde A3 å velge på den annen side. Både A1 og A3 er ganske solide biler. 

Artikkel publisert 17.februar 2022

https://www.tv2.no/a/14566146/

Nå hadde ikke du diverse Mercedes som et av dine alternativer, da diverse Mercedes scorer best, men Audi A3 er generelt sett veldig god. 

Når det er sagt, så avhenger antallet feil en del på eieren. Eller rettere sagt, den forrige eieren. Det er selvsagt fullt mulig å finne en mishandlet A3 og en velpleiet Qashqai. 

Det som er problemet her er at du kjøpte dette privat. En fast regel som jeg alltid følger når det er snakk om biler som gjerne koster litt - 200.000 kr eller mer, så kjøp kun av merkeforhandler. IKKE kjøp av private og IKKE kjøp av bruktbil sjapper som ikke er anerkjente merkeforhandlere med mange gode, tilbakemeldinger.

Nå har du kjøpt bilen din privat, så med mindre du kan finne feil som avviker vesentlig i forhold til det som er forventet av bilen, så sitter du med bilen som det er.  Det du kan gjøre er å ta en tilstandsrapport på bilen, og hvis den finner ut feil som avviker vesentlig fra det som er forvente av en Qashqai fra 2017, så kan du ha gode sjanser på å klage. Men det er nettopp her problemet ligger - i definisjonen av hva som er vesentlig. F eks feil for 25.000 kroner kan nok være vesentlig, men å bytte lyspære, og et par slitte dekk, derimot, går under det du må akseptere. Til og med slitte bremser, spesielt ved privatkjøp. Sånne ting må man bare akseptere fordi det forventes at du også har undersøkt bilen. 

En tilstandsrapport bør man egentlig ta på forhånd og ikke etter kjøpet, men du har visse rettigheter på papiret likevel, ved kjøp fra private. Likevel, rettighetene er aller svakest når du kjøper av private, mens de er sterkest når du kjøper av en merkeforhandler. En privat person trenger ikke bry seg om omdømme og sure tilbakemeldinger, mens en merkeforhandler må bry seg om dette og ønsker ikke å miste fremtidige kunder. 

Det er dermed ikke sagt at det ikke finnes misfornøyde kunder hos merkeforhandlere heller, men andelen misfornøyde kunder er høyere blant de som enten har kjøpt privat eller av en eller annen bruktbil sjappe med rare firma navn.

Men ta en tilstandsrapport, så vet du hvor du står med tanke på bilens tilstand.

Anonymkode: 140a8...065

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...