Ella-2 Skrevet 18. mars 2022 #61 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dummeste jeg har hørt. Skal TS belønne ungen med is fordi hen oppførte seg dårlig mener du? Tror du DET er noe lurere liksom? Anonymkode: ebb35...41d Men det blir sagt mye i denne tråden at barnet oppførte seg dårlig. At han var rampete liksom. Igjen: Jeg tror han var redd og usikker. Da kan det føles skremmende å bli holdt fast. Ikke gjør det neste gang 8 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. mars 2022 #62 Skrevet 18. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 15.31): For det er så mye bedre med voksne som har tannlegeskrekk! Jeg ble holdt fast hos tannlegen som barn, da nekta jeg å gape, så tannlegen tvang inn klosser i munnen min så jeg ikke fikk lukka den. Tror du jeg går ofte til tannlegen eller? Selv om jeg har en annen tannlege nå.. Anonymkode: e90cf...f48 Nettopp. Jeg antar at en stor del av tannlegeskrekktilfeller stammer fra dårlige opplevelser med skoletannlegen. Det virker som mange er veldig dårlige til å møte redde barn eller barn med utfordringer, slik at tannleger i voksen alder får i oppgave å rette opp i og trygge alle de som hadde dårlige opplevelser som barn. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #63 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde fireåringen til tannpleier i går, og det var bare tragisk. Han var SÅ innstilt og klar for denne timen, men slo seg helt vrang med én gang vi kom ut på klinikken. Grining og hyling, jeg måtte til slutt bare holde han fast for at tannpleieren skulle få se i munnen hans. I følge henne var det ok, og ny kontroll neste år. Jeg skjønner ikke hva som skjer med denne fireåringen, han har hatt en negativ utvikling når det gjelder situasjoner der det blir satt krav til han. Og jeg takler det svært dårlig. Så det ble ingen premie på han etter tannpleierbesøket, som var avtalen (is). Det synes jeg ville være helt bak mål. Kontrollen hos tannpleier i fjor gikk helt fint. Så hvorfor denne oppførselen nå, aner jeg ikke. Andre med sånne fireåringer? ☹️ Anonymkode: b3e85...a8f Jeg synes nå at da er det bedre at det blir kun samtale med tannpleieren og at man ikke tvinger frem og se inn i munnen men heller avtale og komme på nytt besøk om 1-2mnd slik at ungen får sett at tannlegen er trygg. Pluss at premien bør ungen få uansett for en fire åring trenger å trygges på ukjente ting og da er det bedre og bruke ekstra tid og flere besøk på å oppnå bedre resultater som en får igjen for i årene som kommer. Anonymkode: 996b5...989 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #64 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan du si. Jeg valgte å holde han fast fordi det ikke vil nytte å komme tilbake om to uker, og tannpleieren sa det var like greit å bare gjøre det sånn. Hun hadde gjort det med sine barn, når de var vrange på ting de ikke vil, men MÅ gjøre. Anonymkode: b3e85...a8f Jeg ble holdt som barn..er narkose pasient i dag pga. Traumer. Anonymkode: 17ea2...f3c 2 7 2
PetterKanin Skrevet 18. mars 2022 #65 Skrevet 18. mars 2022 Det er fullt forståelig at en fireåring reagerer slik på et tannlegebesøk. De reagerer jo gjerne slik i andre situasjoner som f.eks legebesøk eller om man kler på dem også. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #66 Skrevet 18. mars 2022 Tannpleieren skulle aldri sagt at han skulle holdes..å vi har kommet til 2022. Fortsatt er det tvang blant barn hos tannlegen. Anonymkode: 17ea2...f3c 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #67 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har null tro på at tvang gjør det noe bedre. Det løser kanskje problemet der og da, men det gjør det verre på sikt. Det skal sies at jeg neppe hadde turt å si imot tannlegen hvis jeg var ts. Har opplevd at sykepleiere (blodprøvetaking) og lege (stå på vekten på rutinemessig helsekontroll) bruker tvang, så det er nok bare slik at helsepersonell ikke er helt oppdatert på moderne barneoppdragelse. Dessverre. For ordens skyld: Jeg støtter tvang hvis det er noe som må gjennomføres. Har ungen hull i tennene, så må det fikses. Et rutinebesøk hos tannlegen for små barn, er ikke slik at det må gjennomføres der og da. Fokus burde virkelig være å trygge barnet og skape positive assosiasjoner til tannlegen. Anonymkode: 1c691...8b6 👏 Anonymkode: 996b5...989 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #68 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Året etter??! Hva om barnet hadde hatt 3 andregradshull, og gått med smerter i et helt år?! Og ikke villet si ifra for å slippe tannlegen. Det kunne jo lett grenset opp til omsorgssvikt. Det er faktisk en grunn til at barn går til tannlegen. Det er ikke for gøy. Anonymkode: 256ca...7df små barn før skolealder går faktisk først og fremst til tannlegen for å tilvennes å gå til tannlegen og hovedfokus her er å legge grunnlaget for å kunne ha et godt forhold og god oppfølging hos tannlegen i alle de 80årene som kommer etter de 5-6 første. Anonymkode: 996b5...989 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #69 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har null tro på at tvang gjør det noe bedre. Det løser kanskje problemet der og da, men det gjør det verre på sikt. Det skal sies at jeg neppe hadde turt å si imot tannlegen hvis jeg var ts. Har opplevd at sykepleiere (blodprøvetaking) og lege (stå på vekten på rutinemessig helsekontroll) bruker tvang, så det er nok bare slik at helsepersonell ikke er helt oppdatert på moderne barneoppdragelse. Dessverre. For ordens skyld: Jeg støtter tvang hvis det er noe som må gjennomføres. Har ungen hull i tennene, så må det fikses. Et rutinebesøk hos tannlegen for små barn, er ikke slik at det må gjennomføres der og da. Fokus burde virkelig være å trygge barnet og skape positive assosiasjoner til tannlegen. Anonymkode: 1c691...8b6 Bare for å kommentere dette: er det noe som må gjennomføres som borring eller trekking får de beroligende før de kommer i tannlegestolen. Barnet mitt måtte trekke tenner da hun var 3 år etter et fall, hun fikk et glass «saft» og så på YouTube hos tannlegen før hun fikk bedøvelse. Hun husker ingenting av det, og vi fikk beskjed om å bare snakke positivt om hendelsen for å ikke skape frykt og traumer. Anonymkode: e90cf...f48 2
Trillian Astra Skrevet 18. mars 2022 #70 Skrevet 18. mars 2022 Det er også lurt å bli obs på sin egen rolle i hvordan barnet oppfører seg. I det en oppdager at barnet ikke vil/klarer er det lett å bli stressa og prøve å presse på litt ekstra i stedet for å trygge barnet (av egen erfaring ja😅). Da kan situasjonen gå skikkelig skeis. Men om en i stedet fokuserer på at barnet gjør så godt det kan ut fra sine forutsetninger og trygger barnet i stedet så løser plutselig situasjonen seg. Tannpleiertime er en ny og litt skummel situasjon for et barn. 1 3
lillevill Skrevet 18. mars 2022 #71 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde fireåringen til tannpleier i går, og det var bare tragisk. Han var SÅ innstilt og klar for denne timen, men slo seg helt vrang med én gang vi kom ut på klinikken. Grining og hyling, jeg måtte til slutt bare holde han fast for at tannpleieren skulle få se i munnen hans. I følge henne var det ok, og ny kontroll neste år. Jeg skjønner ikke hva som skjer med denne fireåringen, han har hatt en negativ utvikling når det gjelder situasjoner der det blir satt krav til han. Og jeg takler det svært dårlig. Så det ble ingen premie på han etter tannpleierbesøket, som var avtalen (is). Det synes jeg ville være helt bak mål. Kontrollen hos tannpleier i fjor gikk helt fint. Så hvorfor denne oppførselen nå, aner jeg ikke. Andre med sånne fireåringer? ☹️ Anonymkode: b3e85...a8f det som var krise var vel å tviholde på en 4 åring som er vettskremt eller? hadde heller bare prøvd å leke litt "gape" lek for å se hvem som gaper mest. Ellers så jeg for meg at du skulle si barnet hadde mengder med hull. men så handlet det om et besøk der barnet ble skremt. Det gikk jo greit om hen ikke hadde hull? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #72 Skrevet 18. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hadde fireåringen til tannpleier i går, og det var bare tragisk. Han var SÅ innstilt og klar for denne timen, men slo seg helt vrang med én gang vi kom ut på klinikken. Grining og hyling, jeg måtte til slutt bare holde han fast for at tannpleieren skulle få se i munnen hans. I følge henne var det ok, og ny kontroll neste år. Jeg skjønner ikke hva som skjer med denne fireåringen, han har hatt en negativ utvikling når det gjelder situasjoner der det blir satt krav til han. Og jeg takler det svært dårlig. Så det ble ingen premie på han etter tannpleierbesøket, som var avtalen (is). Det synes jeg ville være helt bak mål. Kontrollen hos tannpleier i fjor gikk helt fint. Så hvorfor denne oppførselen nå, aner jeg ikke. Andre med sånne fireåringer? ☹️ Anonymkode: b3e85...a8f Her sier du det som er helt relevant. Det er kanskje ikke så lurt å sette krav til en fireåring. Det kan hende forventningene om å lykkes blir for overveldende at han føler seg mislykket før det starter.. Kanskje du skal senke dine forventninger til hva din fireåring klarer, så blir også du mindre frustrert. Du sier du takler det svært dårlig. Ja, du gjorde nok det. Men alle feiler mange lærer av nettopp det. Og det går stort sett fint. Men utover her virker det som du er mer opptatt av å få bekreftet at det du gjorde var greit, og ikke å lære bedre metoder. Du avfeier løsningsforslag, og det er ikke så veldig fruktbart. Anonymkode: d2462...774 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #73 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig med den over i at det er litt drøyt å holde fast. Da blir det hvertfall en dårlig opplevelse. Her fikk tannlegen se litt på avstand mens han hylte, men holdt aldri fast. Anonymkode: 8d275...06e Enig tannlrgene her gjør heldigvis ikke det. De ber om st man kommer tilbake senere og holder på til barnet er trygt Anonymkode: e9dc0...751 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #74 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dummeste jeg har hørt. Skal TS belønne ungen med is fordi hen oppførte seg dårlig mener du? Tror du DET er noe lurere liksom? Anonymkode: ebb35...41d Dårlig? 🙄🙄 Anonymkode: e9dc0...751 1
Forundret.. Skrevet 18. mars 2022 #75 Skrevet 18. mars 2022 Det kan virke ut som om noen egentlig ikke burde arbeide med småbarn. Tannlegene til de små her i huset har vært fantastiske. De har sneket seg inn i gapet på ungene med snakk om å telle tenner osv. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #76 Skrevet 18. mars 2022 Tvillingsjel skrev (3 timer siden): Altså? Selvsagt hadde de ikke dratt derifra om barnet hadde hull og smerter. Det var en rutinekontroll. Man vet jo ikke om en 5-åring har hull? Det er jo derfor man går dit, for å få bekreftet at de ikke har det. Og nei, det er ikke en ubetydelig mengde barn i denne alderen som har hull, og det er fortsatt opptil 7 år før de siste jekslene faller ut. Anonymkode: 256ca...7df
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #77 Skrevet 18. mars 2022 Maleficenta skrev (6 timer siden): vår fireåring slår seg bare vrang hjemme om hsn må pusse tenner eller ta medisiner og generelt må ting. Hos tannlegen og frisøren sitter han som et lys Slik er min 4åring også. Pga skade på tennene måtte han borre i ei tann uten bedøvelse når han var 3 år, null problem. Kontrollen året etter var det like lett. Samme hos lege, frisør og lignende. Men han har andre områder han takler dårlig da, så det er vel alltid noe med alle barn. Anonymkode: dbbfa...0d8 1
Maleficenta Skrevet 18. mars 2022 #78 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Man vet jo ikke om en 5-åring har hull? Det er jo derfor man går dit, for å få bekreftet at de ikke har det. Og nei, det er ikke en ubetydelig mengde barn i denne alderen som har hull, og det er fortsatt opptil 7 år før de siste jekslene faller ut. Anonymkode: 256ca...7df ja må jo tannlege til for å se om det er hull. da det ikke ser likt ut på disse melketenna som på voksentenna når det er hull Forundret.. skrev (19 timer siden): Det kan virke ut som om noen egentlig ikke burde arbeide med småbarn. Tannlegene til de små her i huset har vært fantastiske. De har sneket seg inn i gapet på ungene med snakk om å telle tenner osv. var min tanke og. Kommer mye an på tannlegen AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tannpleieren skulle aldri sagt at han skulle holdes..å vi har kommet til 2022. Fortsatt er det tvang blant barn hos tannlegen. Anonymkode: 17ea2...f3c hva faen skal man gjøre da?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #79 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan du si. Jeg valgte å holde han fast fordi det ikke vil nytte å komme tilbake om to uker, og tannpleieren sa det var like greit å bare gjøre det sånn. Hun hadde gjort det med sine barn, når de var vrange på ting de ikke vil, men MÅ gjøre. Anonymkode: b3e85...a8f Min slo seg også vrang og vi fikk pent beskjed om at vi ikke kan tvinge noen til å se i munnen om de ikke ville. Så vi kunne komme tilbake og prøve igjen eller vente et år om det ikke skulle dukke opp noe spesielt i mellomtiden. Anonymkode: d210d...597 4
Ella-2 Skrevet 18. mars 2022 #80 Skrevet 18. mars 2022 Maleficenta skrev (36 minutter siden): hva faen skal man gjøre da? Vente. Og komme igjen senere. I vertfall ikke tvinge. Som flere andre her inne skriver. Man hadde ikje gjort slikt med en «hysterisk» redd voksen. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå