Gå til innhold

Fireåring hos tannpleier - katastrofe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde fireåringen til tannpleier i går, og det var bare tragisk. Han var SÅ innstilt og klar for denne timen, men slo seg helt vrang med én gang vi kom ut på klinikken.

Grining og hyling, jeg måtte til slutt bare holde han fast for at tannpleieren skulle få se i munnen hans. I følge henne var det ok, og ny kontroll neste år.

Jeg skjønner ikke hva som skjer med denne fireåringen, han har hatt en negativ utvikling når det gjelder situasjoner der det blir satt krav til han. Og jeg takler det svært dårlig. Så det ble ingen premie på han etter tannpleierbesøket, som var avtalen (is). Det synes jeg ville være helt bak mål. 

Kontrollen hos tannpleier i fjor gikk helt fint. Så hvorfor denne oppførselen nå, aner jeg ikke.

Andre med sånne fireåringer? ☹️

Anonymkode: b3e85...a8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle fireåringer sånn? Vår vil heller ingenting han må. Han vil ikke ting som er gøy heller. Kino, svømmehall osv. 

For å ikke snakke om frisøren. Det har vi aldri klart. Må klippe ungen hjemme. Han ser jo skamklippet ut

Vet ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon. Høres drøyt ut å holde ungen. 

Anonymkode: aa2e0...c70

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var også hos tannlege nå nettopp. Han slo seg også vrang og ville ikke gape. Det er lett å tenke at barnet gjør det for å være «vanskelig», men trolig kan et tannlegebesøk virke skremmende for et barn. Alt utstyret, kanskje har ikke tannlegen den beste fremtoningen og det hele blir litt overveldende. 

Jeg tenker det ikke er så unaturlig.

Anonymkode: 8d275...06e

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Metalman4100
Skrevet

Barn liker vel generelt ikke besøk hos tannlegen, da de assosierer det med smerte. Vil tro han vokser det av seg.

Skrevet

vår fireåring slår seg bare vrang hjemme om hsn må pusse tenner eller ta medisiner og generelt må ting. Hos tannlegen og frisøren sitter han som et lys

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke alle fireåringer sånn? Vår vil heller ingenting han må. Han vil ikke ting som er gøy heller. Kino, svømmehall osv. 

For å ikke snakke om frisøren. Det har vi aldri klart. Må klippe ungen hjemme. Han ser jo skamklippet ut

Vet ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon. Høres drøyt ut å holde ungen. 

Anonymkode: aa2e0...c70

Det kan du si. 

Jeg valgte å holde han fast fordi det ikke vil nytte å komme tilbake om to uker, og tannpleieren sa det var like greit å bare gjøre det sånn. Hun hadde gjort det med sine barn, når de var vrange på ting de ikke vil, men MÅ gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over i at det er litt drøyt å holde fast. Da blir det hvertfall en dårlig opplevelse. Her fikk tannlegen se litt på avstand mens han hylte, men holdt aldri fast.

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med den over i at det er litt drøyt å holde fast. Da blir det hvertfall en dårlig opplevelse. Her fikk tannlegen se litt på avstand mens han hylte, men holdt aldri fast.

hva får tannlegen liksom sett da. Må man så må man

• Liker 16
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

hva får tannlegen liksom sett da. Må man så må man

Hun sa hun fikk sett nok til at det så fint ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min var også hos tannlege nå nettopp. Han slo seg også vrang og ville ikke gape. Det er lett å tenke at barnet gjør det for å være «vanskelig», men trolig kan et tannlegebesøk virke skremmende for et barn. Alt utstyret, kanskje har ikke tannlegen den beste fremtoningen og det hele blir litt overveldende. 

Jeg tenker det ikke er så unaturlig.

Det er sant. Tannpleieren er helt ok, men hun maste veldig mye på han, og var litt oppgitt. Gjorde ikke situasjonen bedre, sikkert. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Tannpleieren er helt ok, men hun maste veldig mye på han, og var litt oppgitt. Gjorde ikke situasjonen bedre, sikkert. 

Vår tannlege pratet veldig høyt. Det tenker jeg forverret situasjonen for mitt barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg holdt han fast, ja.

Tror jeg sender faren med han neste kontroll 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

joda men om ungen spreller og kanskje kniper igjen munnen i tillegg så er det ikke så enkelt. Men nøkkelen er vel at tannlegen tar seg god tid og ikke blir frustrert. Tannlegen til min gutt var helt fantastisk. Han ville ikke inn førdt men endte opp med å spørre hva alt utstyret var, vise frem bamsen sin. la henne få se på bamsen sine tenner først osv.. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Gjest Hottentått
Skrevet
Metalman4100 skrev (10 minutter siden):

Barn liker vel generelt ikke besøk hos tannlegen, da de assosierer det med smerte. Vil tro han vokser det av seg.

Hæ? En unge som har vært hos tannlegen én gang før som gikk helt fint assosierer vel ikke det med smerte? Å assosiere betyr jo å koble det opp til tidligere situasjoner og erfaringer. Det har ikke denne fireåringen hatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det letter hjertet mitt å høre at ikke bare jeg har sånne erfaringer. Jeg håper det blir bedre med årene, men dette ble selvsagt en dårlig opplevelse for alle. 

Jeg sier ikke at det er ok å oppføre seg sånn hos tannpleier, men helt tekket hadde hun ikke. Det ble en veldig masete og stressende konsultasjon, og ikke noe suksessoppskrift for neste kontroll 🙈

• Hjerte 2
Skrevet
Hottentått skrev (1 minutt siden):

Hæ? En unge som har vært hos tannlegen én gang før som gikk helt fint assosierer vel ikke det med smerte? Å assosiere betyr jo å koble det opp til tidligere situasjoner og erfaringer. Det har ikke denne fireåringen hatt. 

var det den samme tannlegen?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke holdt fast, da fikk det bare vente til det var en ledig time. Greit nok at noen ting ikke er et valg, men neste gang du har en slik situasjon så blir det ikke bedre. Og slike situasjoner kommer; helsestasjon, motorisk kontroll hos fysio, eventuelle sykehustimer, optiker osv. Lett å forverre en slik situasjon. 

Anonymkode: e90cf...f48

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke holdt fast, da fikk det bare vente til det var en ledig time. Greit nok at noen ting ikke er et valg, men neste gang du har en slik situasjon så blir det ikke bedre. Og slike situasjoner kommer; helsestasjon, motorisk kontroll hos fysio, eventuelle sykehustimer, optiker osv. Lett å forverre en slik situasjon. 

Anonymkode: e90cf...f48

Og i tillegg kjenner ungen nå på skuffelse over først ha blitt lovt is og så ikke fått. Som øker sjansen for at den utagerer neste gang også. 

Anonymkode: f2839...93c

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går det an å øve på å reise til tannlegen, uten å ha time? Bare reise og se på venterommet?

Anonymkode: c3cab...2a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her tok det tre forsøk før vi kom oss igjennom tannlegebesøk. Jeg tvinger ikke. Da får vi heller prøve en annen gang. Ihvertfall så lenge det ikke er mistanke om hull. 
jeg har tre barn, og barnet i midten som nå er fem har i lang tid vært utrolig vanskelig å ha med seg på sånne type ting. Eldste var ikke sånn, men de har veldig forskjellig personlighet. Frøkna i midten kan være så godt forberedt hun bare kan, men allikevel knepper hun igjen munnen når det gjelder. 🤷🏼‍♀️ Hun vokser det vel av seg. Jeg prøver å ikke lage så stor sak av det. Hun vet jo veldig godt at det ikke gikk som det skulle.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...