AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Jeg har alle symptomene på lavt stoffskifte etter å ha fjernet halve skjoldbruskkjertelen for 7 uker siden. I dag fikk jeg svar på blodprøven. Legen mener prøvene er helt normale og at medisinering ikke er nødvendig. Dette gjør meg veldig fortvilet siden jeg hadde forhåpning om at medisin kanskje ville ha hjulpet på formen. Jeg har aldri slitt før, men de siste ukene nå har jeg følt meg som en zombie. Dere som har erfaring med lavt stoffskifte, er disse verdiene bra? Anonymkode: 396da...f8f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Du ligger i øvre del av normalområdet. Medisineres normalt ikke. Anonymkode: f1060...854 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Hva er det du er uenig i? Tallene er som de er, og det hjelper uansett ikke hva folk på KG sier. Bytt fastlege om du vil ha en ny vurdering. Anonymkode: b0544...639 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva er det du er uenig i? Tallene er som de er, og det hjelper uansett ikke hva folk på KG sier. Bytt fastlege om du vil ha en ny vurdering. Anonymkode: b0544...639 Det er veldig mange andre grunner til å være sliten, spesielt etter en operasjon. Stoffskiftet ditt er ikke årsaken. Det er ikke noe å være «uenig» om. Anonymkode: bf1a2...11d 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Jeg skjønner heller ikke hva dette er å være «uenig» i, stoffskiftet ditt er beviselig helt normalt? Det er som å være «uenig» i at to pluss to er fire. Anonymkode: 5ed0b...94b 12 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 Det er ikke stoffskiftet som gjør deg sliten ut fra de prøvene, men når du har fjernet halve skjoldbruskkjertelen antar jeg du skal ta prøver jevnlig fremover for å se om det endrer seg. Det kan være operasjonen i selg selv som gjør deg sliten, det kan være sykdommen som var grunn til at du ble operert i utgangspunktet, det kan være helt andre ting som lav bt 12 f.eks, eller det kan være psykiske faktorer. Anonymkode: 418f9...f6a 7
Ulven Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Du må følge opp disse prøvene om en måneds tid siden du er såpass nyoperert. Men er det tatt kalsium prøver? Hvis kirurgen har fjernet eller flyttet biskjoldbruskkjertlene/parathyreoidea på den opererte siden kan kalsiumstoffskiftet trøble litt og symptomene fra dette kan minne om for lavt stoffskifte. Husk også at hvis du får prikkninger og stikkninger i ansiktet og eller hendene eller kramper i muskulaturen, er det rett til lege! 1 1
AprilLudgate Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 Jeg har også fjernet halve kjertelen og måtte på medisiner. Legen sa ikke ifra før det var LAVT. Men foreløpig er testresultatene dine helt normale. Jeg ville testet hver 8.uke (tar tid før verdiene å vises på prøver). Neste gang ber du om å sjekke T3 og anti TPO også. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 Helt klart sannsynlig at du kan få lavt stoffskifte med tiden, men foreløpig har du ikke det. Anonymkode: c6ef4...941
Anonymous 91 Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 Kan være vitamin mangel også. Sjekket det?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Skrevet 18. mars 2022 Hvor er de resterende prøvene på stoffskifte? T3, anti-TPO og tras? Som anses som det minimume man må ta inkl THS og t4. Har du sjekket vitaminer? Andre prøver? Anonymkode: e096e...527 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #12 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor er de resterende prøvene på stoffskifte? T3, anti-TPO og tras? Som anses som det minimume man må ta inkl THS og t4. Har du sjekket vitaminer? Andre prøver? Anonymkode: e096e...527 Hvorfor i all verden skal man utrede med autoantistoffer når pasienten har normal TSH og fritt T4? Fritt T3 kan man godt ta, men de resterende prøvene er jo helt unødvendige fordi a) hun har normalt stoffskifte og b) den primære mistanken her, gitt at TSH var høy, ville vært iatrogent betinget hypothyreose etter thyroideakirurgi. Anonymkode: 5ed0b...94b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #13 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor i all verden skal man utrede med autoantistoffer når pasienten har normal TSH og fritt T4? Fritt T3 kan man godt ta, men de resterende prøvene er jo helt unødvendige fordi a) hun har normalt stoffskifte og b) den primære mistanken her, gitt at TSH var høy, ville vært iatrogent betinget hypothyreose etter thyroideakirurgi. Anonymkode: 5ed0b...94b Enig her. Forøvrig ville kalsium og vitD være lurt å sjekke i tillegg til TSH og fritt T4. Pga skader på parathyroidea er ikke ukjent ved thyroideakirurgi. Samt trenger ikke slitenhet være direkte koblet mot kirurgien, kanskje er lavt vit D en mulighet, som i vinterhalvåret er veldig utbredt. Forøvrig er det helt vanlig å føle seg mindre fit for fight så tidlig etter operasjon. Man er mer stillesittende og orker mindre og det tar tid å komme seg tilbake til «normalen». Ettersom T3/T4 er «trege» så ville jeg tatt ny prøve om nye 8 uker. Også for å følge opp på om symptomene fortsetter. vil også legge til at det å se på disse verdiene alene ikke gir så mye informasjon, spesielt ikke etter kirurgi. Det er vesentlig å følge med på utviklingen i TSH, fT4. Anonymkode: c7b82...8f0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #14 Skrevet 18. mars 2022 Komme deg til en privat legesenter som klarer å utføre utbredt prøver - fastleger gjør det absolutt MINIMALT, har ikke bred erfaring og kommer ikke til å ønske å finne ut noe mer som kan være feil. Anonymkode: 2442b...928
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #15 Skrevet 18. mars 2022 Hvorfor har du fjernet halve skjoldbruskkjertelen? Jeg ville sett det an i noen uker eller måneder til. Verdiene dine er normale for folk som ikke har lavt stoffskifte (hadde du vært medisinert hadde det vært noe annet) og det kan jo sikkert ta litt tid før resten av skjoldbruskkjertelen klarer å produsere nok til å kompensere for den halvdelen du nå mangler. Å gå på stoffskiftemedisiner resten av livet er virkelig ikke noe å trakte etter. Hilsen hypotyreosepasient. Anonymkode: e0507...812
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #16 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor i all verden skal man utrede med autoantistoffer når pasienten har normal TSH og fritt T4? Fritt T3 kan man godt ta, men de resterende prøvene er jo helt unødvendige fordi a) hun har normalt stoffskifte og b) den primære mistanken her, gitt at TSH var høy, ville vært iatrogent betinget hypothyreose etter thyroideakirurgi. Anonymkode: 5ed0b...94b Det er jo dette som er helt riv ruskende galt. Normal THS og normal t4 = ingen problemer med stoffskifte. Så enkelt er det ikke og en grunn til at ufattelig mange går med ubehandlet lavt stoffskifte. Gå privat Ts hvor du får god oppfølging og leger som faktisk kan både hva slags prøver du skal ta og lese svarene korrekt. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg i dag vært ufør med en me diagnose. Ikke sikkert det er noe galt med stoffskifte, men i og med du har fjernet deler av skjoldbruskkjertelen så er det viktig med god og riktig oppfølging. Anonymkode: e096e...527 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #17 Skrevet 19. mars 2022 Du er ikke i form, så desse verdiene er ikke rett for deg. Selv om verdiene er innafor det som er normalt er det mulig at du trenger å ligge i øvre eller nedre sjiktet for å kjenne deg bra. Anonymkode: b63f5...92e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #18 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 12.34): Hvor er de resterende prøvene på stoffskifte? T3, anti-TPO og tras? Som anses som det minimume man må ta inkl THS og t4. Har du sjekket vitaminer? Andre prøver? Anonymkode: e096e...527 Nå er det jo en grunn til at TS fjernet skjoldbrukskkjertelen i utgangspunktet, og den årsaken vil også avhenge av hvilke prøver som er relevant senere. Anti-TPO er stort sett forhøyet hos alle med autoimmun thyroideasykdom, og kan være tilstede i mange år etter pasienten er behandlet, og det er derfor ikke behov for gjentatte målinger, det har ingen diagnostisk verdi. TRAS brukes ved mistanke om uspesifikk stoffskiftesykdom i diagnostiseringsøymed, primært med tanke på Graves, og for å følge pasienter med Graves i sykdomsforløpet. Det er utrolig mange forståsegpåere på nettet som mener leger er dårlig og ikke kan et minimum, men her viser du i grunnen godt selv at du mangler forståelse for minimumet. Det anes ingen sted som et minimum at det må tas t3, anti-tpo eller tras av alle pasienter ifm stoffskiftet, bortsett fra hos gale sfottskifte folk (som regel de som har hengt for mye på sonjas). Igjen, du aner ikke hva ts er behandlet for og mangler grunnlag for å uttale deg. Det er normalt at det etter en operasjon skrives epikrise til fastlege som inneholder informasjon om ting som evt må sjekkes videre, her stoffskiftet, det kan være andre blodprøver eller medisindoseringer. Det har nok operatøren til ts også gjort, men du kan gjerne ting bedre enn kirurgen som har behandlet ts på sykehuset eller? AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 13.16): Det er jo dette som er helt riv ruskende galt. Normal THS og normal t4 = ingen problemer med stoffskifte. Så enkelt er det ikke og en grunn til at ufattelig mange går med ubehandlet lavt stoffskifte. Gå privat Ts hvor du får god oppfølging og leger som faktisk kan både hva slags prøver du skal ta og lese svarene korrekt. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg i dag vært ufør med en me diagnose. Ikke sikkert det er noe galt med stoffskifte, men i og med du har fjernet deler av skjoldbruskkjertelen så er det viktig med god og riktig oppfølging. Anonymkode: e096e...527 Her bommer du igjen. TS blir ikke utredet for lav stoffskifte i likhet med hvermannsen med symptomer. Hun har hatt en operasjon (uvisst av hvilken grunn) der man har fjernet deler av kjertelen og derfor kan forvente et lav stoffskifte på sikt. Man kan ikke behandle før det evt blir lavt, en del pasienter får aldri lavt stoffskifte av denne typen operasjon, og da påfører man et høyt stoffskifte, som er mye farligere. Som nevnt har ikke tras og anti-tpo noen plass i utredningen her, og ts får helt korrekt oppfølging hos sin fastlege, som diktert av kirurgen. Anonymkode: 418f9...f6a 3
AprilLudgate Skrevet 19. mars 2022 #19 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det jo en grunn til at TS fjernet skjoldbrukskkjertelen i utgangspunktet, og den årsaken vil også avhenge av hvilke prøver som er relevant senere. Anti-TPO er stort sett forhøyet hos alle med autoimmun thyroideasykdom, og kan være tilstede i mange år etter pasienten er behandlet, og det er derfor ikke behov for gjentatte målinger, det har ingen diagnostisk verdi. TRAS brukes ved mistanke om uspesifikk stoffskiftesykdom i diagnostiseringsøymed, primært med tanke på Graves, og for å følge pasienter med Graves i sykdomsforløpet. Det er utrolig mange forståsegpåere på nettet som mener leger er dårlig og ikke kan et minimum, men her viser du i grunnen godt selv at du mangler forståelse for minimumet. Det anes ingen sted som et minimum at det må tas t3, anti-tpo eller tras av alle pasienter ifm stoffskiftet, bortsett fra hos gale sfottskifte folk (som regel de som har hengt for mye på sonjas). Igjen, du aner ikke hva ts er behandlet for og mangler grunnlag for å uttale deg. Det er normalt at det etter en operasjon skrives epikrise til fastlege som inneholder informasjon om ting som evt må sjekkes videre, her stoffskiftet, det kan være andre blodprøver eller medisindoseringer. Det har nok operatøren til ts også gjort, men du kan gjerne ting bedre enn kirurgen som har behandlet ts på sykehuset eller? Her bommer du igjen. TS blir ikke utredet for lav stoffskifte i likhet med hvermannsen med symptomer. Hun har hatt en operasjon (uvisst av hvilken grunn) der man har fjernet deler av kjertelen og derfor kan forvente et lav stoffskifte på sikt. Man kan ikke behandle før det evt blir lavt, en del pasienter får aldri lavt stoffskifte av denne typen operasjon, og da påfører man et høyt stoffskifte, som er mye farligere. Som nevnt har ikke tras og anti-tpo noen plass i utredningen her, og ts får helt korrekt oppfølging hos sin fastlege, som diktert av kirurgen. Anonymkode: 418f9...f6a 😶🌫️ Men altså….. Er det virkelig så voldsomt farlig for TS å spørre om disse prøvene også? Jeg opererte halve skjoldbruskkjertelen bort for 20 år siden og får stort sett alle disse automatisk på prøvearket. Noen veldig få har rekvirert bare TSH og T4. Og jeg har ingen særskilte grunner for å be om det. Dette er da virkelig ingenting å ta på vei for. Generelt er det greit å ta en sjekk innimellom på de verdiene, og det krever virkelig ikke allverdens mer enn å sette et par kryss på arket. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #20 Skrevet 19. mars 2022 Fløff skrev (1 time siden): 😶🌫️ Men altså….. Er det virkelig så voldsomt farlig for TS å spørre om disse prøvene også? Jeg opererte halve skjoldbruskkjertelen bort for 20 år siden og får stort sett alle disse automatisk på prøvearket. Noen veldig få har rekvirert bare TSH og T4. Og jeg har ingen særskilte grunner for å be om det. Dette er da virkelig ingenting å ta på vei for. Generelt er det greit å ta en sjekk innimellom på de verdiene, og det krever virkelig ikke allverdens mer enn å sette et par kryss på arket. Vet du hvor dyrt det er for AS Norge om alle skal rekvirere prøver "bare fordi"? Prøver som ikke er hensiktsmessige eller nødvendige, og som koster en hel del å analysere? Hvis alle skal få det de vil har fordi "er det virkelig så voldsomt farlig" og "det krever ikke allverdens mer enn å sette et par kryss på arket" så oppnår man tre ting. 1. Helsevesenet bruker store summer på å analysere unødvendige prøver, i steden for å bruke pengene på annen behandling. Helseforetaket får en viss pott penger, brukes mer på lab analyser må det brukes mindre på noe annet. 2. Det blir lengre ventetid på prøvesvar som er nødvendig å analysere, som igjen kan forsinke behandling med de konsekvenser det medfører. 3. Man kan får overbehandling og ønske om ta nye prøver for å sjekke prøver som er helt fine, men som pas mener er i grenseland. Ikke lenge siden det var en tråd her inne med en bekymret ts som lurte på om hun var veldig syk når prøvesvaret sa ish 49 mens grenseverdien var ish 45, ønske om ny prøve melder seg gjerne da. Så setter fastlegen et ekstra kryss bare fordi, og vips tar man en unødvendig prøve til. Og så kan man tenke seg at landets 4500 fastleger gjør det på tre-fire pasienter hver dag. Ser du problemet? Jeg tar ikke på vei, jeg forklarer hvorfor det ikke er nødvendig, og det er et større bilde her. Ikke at de fleste på KGs helseforum pleier å være så opptatt av noe uten for "meg, meg, meg" kretsen, men det kan jo være noen får en liten tankevekker. Anonymkode: 418f9...f6a 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå