Gå til innhold

Lillebror er fortsatt navnløs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nataniel, ikke så bonsk og norsk 😄

Liker ikke norske navn 😊

Anonymkode: c2581...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nataniel, ikke så bonsk og norsk 😄

Liker ikke norske navn 😊

Anonymkode: c2581...842

Enig. Nataniel er fint. Liker Andreas og Gabriel også. Fredrik er så…anonymt.

Anonymkode: b73cc...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. ser at de fleste liker best Andreas og Fredrik. Rafael er mest pga faren er fra Frankrike og vi har sett på navn lengre bak i slekta så er det flere Rafael og det er vel egentlig det jeg liker best. Nataniel var et navn datteren vår forslo,men vi er heller ikke veldig glad i det, mens Gabriel synes begge er supert fint

Anonymkode: 859c4...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Rafael er mest pga faren er fra Frankrike

Da er det jo forståelig at dere vil ha et navn som fungerer på begge språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. ser at de fleste liker best Andreas og Fredrik. Rafael er mest pga faren er fra Frankrike og vi har sett på navn lengre bak i slekta så er det flere Rafael og det er vel egentlig det jeg liker best. Nataniel var et navn datteren vår forslo,men vi er heller ikke veldig glad i det, mens Gabriel synes begge er supert fint

Med denne forklaringen synes jeg Rafael er et kjempegodt valg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med Frederick, for å tydeliggjøre at det er franskinspirert? Fungerer veldig godt i begge land. 

Anonymkode: a3064...a8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har slekt fra Frankrike er jo franskklingende navn plutselig litt mer "akseptabelt" enn hvis begge foreldre er rotnorske. 

Personlig elsker jeg Nataniel, men synes det klinger mye bedre på engelsk enn på norsk.

For et halvt fransk barn synes jeg Rafael er helt ok, da passer liksom ikke Fredrik så godt lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar

etternavnet vårt er Lavigne, vi har kun pappan etternavn da vi har vert gift i mange år. vi synes det passer fint til storesøsken og er også veldig pent til Raphael, så tror vi går for det, selvom vi ikke er 100% sikre,men siden navnet må sendes inn denne uken må vi bestemme oss fort, siden han må være under 3mnd før navnet er sendt inn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar

etternavnet vårt er Lavigne, vi har kun pappan etternavn da vi har vert gift i mange år. vi synes det passer fint til storesøsken og er også veldig pent til Raphael, så tror vi går for det, selvom vi ikke er 100% sikre,men siden navnet må sendes inn denne uken må vi bestemme oss fort, siden han må være under 3mnd før navnet er sendt inn

Kontekst er viktig altså. Med informasjon om etternavn og fransk opphav så synes jeg Rafael var ganske passende. Likte ikke Nataniel eller Gabriel. Da synes jeg Daniel hadde passet bedre. De andre 2 var helt ok. Lykke til med valget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gabriel er nydelig. Det var på min egen liste også da jeg var gravid, men fikk jente.

Syns også Nathaniel er fint, men det har nesten blitt et litt belastet navn med alle som påstår at det er et "unge mødre"-navn. 

Anonymkode: 57a44...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 15.50):

Da ville jeg absolutt gått for Rafael! Navnet er jo kjempefint, bare litt uvant å bruke for nordmenn i Norge. Men når far er fransk virker det jo helt logisk. Vil tro gutten og slekta vil sette pris på at dere anerkjenner og tydeliggjør fars opphav også i barnets navn. Bare tenker at jeg selv ville satt pris på det, om min mor var fra f.eks Spania og jeg vokste opp i Norge og med norsk far. Hadde likt og også føle på tilhørigheten til mors kultur. Har norske foreldre, og er oppvokst på fars hjemsted og med hans slekt. Har alltid likt at jeg er oppkalt etter  morssiden av slekta.

Samtidig så er det ikke et fremmed navn for andre norske barn og det er lett å uttale, ingen vanskelige lyder slik noen ukjente navn har. Og ikke minst han vil ha navnet sitt litt i fred. Det er en haug i Norge som heter Andreas og Fredrik, hvorfor ikke ta noe mer spennende😃

Anonymkode: 97ba6...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 6.16):

og nå er han 2 og halv mnd, neste uke skal vi i kirken for og planlegge dåp så hadde det vert greit at han hadde et navn, dåpen blir andre søndagen i April :)

vi har kommet frem til 5 navn vi liker godt,men klarer ikke og velge .

hvem liker dere best ?

Fredrik

Nataniel

Andreas

Rafael

Gabriel

hva er finest og hva liker dere minst?

Av de på lista liker jeg best Andreas og minst Nataniel, men ser at du har valgt et navn allerede :)

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 6.16):

og nå er han 2 og halv mnd, neste uke skal vi i kirken for og planlegge dåp så hadde det vert greit at han hadde et navn, dåpen blir andre søndagen i April :)

vi har kommet frem til 5 navn vi liker godt,men klarer ikke og velge .

hvem liker dere best ?

Fredrik

Nataniel

Andreas

Rafael

Gabriel

hva er finest og hva liker dere minst?

andreas. Fint og stødig navn. Ellers likte jeg og Fredrik. De andre var dillete ja som noen andre nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 6.43):

navnet blir Raphael :)

åja dere har valgt ja. Så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...