AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Del Skrevet 18. mars 2022 Hei! Er jeg den eneste som sliter med å sovne igjen?! Vi har verdens fineste gutt på seks måneder. Han sover som regel alltid natten gjennom untatt en oppvåkning en gang i blant(dette har han gjort omtrent siden fødsel, altså han er en sovegutt). Som regel er det pappa som tar den ene oppvåkningen fordi jeg får aldri sove igjen hvis jeg står opp midt på natta. Dette er en løsning som gir hele familien mest søvn, men jeg sliter jo med dårlig samvittighet når det er jeg som er i permisjon. Pappaen kan sove når som helst, hvor som helst, hvor lenge som helst. I natt stod jeg opp da babyen våknet, ga melk, han sovnet igjen og… jeg er lys våken 😩 Hele kroppen dirrer, og søvnen er milevis unna. Det føles som kroppen er i beredskap, og at den tror det er morgen. Føles som om jeg har forsovet meg. Ingen jeg kjenner sliter med dette, det er som om folk sovner sekundet hodet treffer puta igjen. Jeg derimot ligger og vrir meg i timesvis før jeg kaaanskje sovner igjen - rett før babyen våkner og vi må starte dagen… Det resulterer i uendelige dager, og da gruer jeg meg og da får man jo hvert fall ikke sove!!! Er jeg den eneste som har det sånn som dette?! Har dere noen tips? (Og NEI - det er ikke bare å legge seg og lukke øynene så kommer søvnen. Jeg er LYS VÅKEN). Anonymkode: 90685...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg slet med det samme, men min hadde tusen oppvåkninger da. Da ble jeg så forstyrret at jeg ikke fikk sove mellom slagene. Hvis din har én oppvåkning og du absolutt ikke får sove igjen, så må du i hvert fall ikke få flere barn før du har funnet en løsning på søvnproblemene. Det er ganske sannsynlig at en eventuell nestemann våkner mye mer, for én oppvåkning er jo veldig lite, og da får du jo ingen søvn. Ammer du eller gir du mme? Hvis du ikke ammer, så kan du prøve Melatonin. Hvis du ammer kan du prøve kamillete før du legger deg. Det er selvfølgelig ikke like effektivt, men det har funket for meg i perioder. Anonymkode: 1140c...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg har hatt det sånn i mange år (eldste er tenåring, yngste går i bhg). Hvis de har sovet gjennom natten har jeg sovet. Men har de våknet våkner jo jeg og får ikke sove igjen! (Det rare er at jeg har fungert overraskende greit på lite søvn, men det kan ikke være sunt i lengden..) Uansett, jeg sovner igjen hvis jeg drikker restorate fra fitline eller tar melatonin (dette fikk jeg hangover av, men har forstått det sånn at mange får det i begynnelsen, men så går det bedre). Anonymkode: a2146...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg tenker dere er heldige som fikk en baby som passer så bra for dere! Én oppvåkning om natta innimellom burde ikke være noe problem for samboeren din, jobb eller ei. Du kan jo spørre han så klart, men her har vi delt på verre netter enn det i årevis uten at det har gjort så mye. Anonymkode: 54b5c...aca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Del Skrevet 18. mars 2022 Skrur du på lys når du står opp om natten da? Hvis det er mye lys på rundt deg når du må stå opp med han, så er jo det en grunn til at du våkner så fælt.. Anonymkode: a8d5b...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Del Skrevet 18. mars 2022 Så veldig heldige dere er! Min på 7 mnd våkner hver time hele natta. Har gjort det lenge, eldste var også slik. Blir koko. Må ligge og amme hele tiden og får så vondt i nakken. En oppvåkning høres ut som en drøm. Er vel ikke noe problem for mannen å ta den, så la han gjøre det? Mange har jo en oppvåkning lenge etter perm er ferdig og det går fint. Ville nytt at dere har en så enkel sovebaby, virkelig! Hvis du har et mer generelt søvnproblem så bør du jo få hjelp for det men er det bare nå med babys oppvåkning går det jo over etterhvert. Jeg sover normalt som en stein, men ikke nå😫. Anonymkode: 59fe6...b56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Del Skrevet 18. mars 2022 Samsover, så står aldri opp om natta. Anonymkode: 73b81...d54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg tenker du bare må legge av deg den dårlige samvittigheten og tenke at far tar den oppvåkningen er den beste løsningen sånn som det er nå. Jeg har det ikke sånn du skriver. For meg var det ikke noe stort problem å ta babyene våre gjennom natten. Mannen min syntes det var mye mer slitsom enn meg. Med med en gang klokken tipper 5 på morningen så blir jeg helt kake. Mannen min har derfor stått opp med barna mye mer enn det jeg har- fordi det koster han langt mindre enn det koster for meg. Jeg tenker det er viktig å ha de fokuset. Tipper du gjør ting som han synes er mer slitsomt enn det du gjør. Gjør det dere er best på- i stedet for å tenke hva som er rett løsning på papiret. Dersom det hadde vært mange oppvåkninger gjennom hele natten hadde jeg nok tenkt du likevel burde ta din del- men så lenge det er en oppvåkning så fungerer han nok ikke noe dårligere på dagtid pga det. Anonymkode: 70c36...f6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmiPeltto Skrevet 18. mars 2022 #9 Del Skrevet 18. mars 2022 Husker jeg hadde det sånn en periode når vi hadde fått nr 3.. han våknet minst 3 ganger, nr 2 våknet minst 1 gang så hadde plutselig han eldste på 8 begynt å vekke meg også siden han våknet og ble redd.. far sov gjennom det hele han er nesten umulig å vekke. Må bruke så mye energi på å vekke han at da er jeg våken uansett.. la nærmest opp søvn den perioden helt grusomt. Du er heldig som har en mann som står opp og tar seg av det selvom han skal på jobb dagen etter og du er i perm så snill han er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #10 Del Skrevet 18. mars 2022 Å få barn er ikke noe eventyr historie.. det er et slit i mange år. Anonymkode: 3d141...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Del Skrevet 18. mars 2022 Men blir du trøtt dagen etter? Jeg som mor alltid ble mye mer "våken" og på "vakt" enn før jeg fikk barn. Om du ammer så må du være våken uansett, da er det veldig dumt at samboeren må opp og hente ungen for deg. Om barnet er flaskebarn og sover med engang igjen, kan jeg skjønner at dere bytter på. Anonymkode: 2234f...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #12 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg har ikke hatt akkurat den samme utfordringen, jeg sovner raskt etter oppvåkninger med babyen på natten. Det hjelper nok med samsoving, så jeg ikke må gå ut av sengen, men jeg vet det ikke et godt alternativ for alle. Jeg syns imidlertid det du beskriver ligner litt på problemer med å sove etter å ha jobbet senvakt. Det har jeg strevd mye med. Og da jeg fikk første barn, oppdaget jeg white noise. Det hjalp babyen å sovne etter sine oppvåkninger, og det virker altså bra på meg også. Så når jeg har jobbet sent, eller hode og/eller kropp av andre grunner er i beredskap når jeg skal sove, setter jeg på "fan noise" (min favoritt, men det finnes masse forskjellig) på Spotify. Ikke sikkert det hjelper deg, men det er verdt å prøve Anonymkode: 55dee...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilaNO Skrevet 18. mars 2022 #13 Del Skrevet 18. mars 2022 Snakk om å være utakknemlig… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 18. mars 2022 #14 Del Skrevet 18. mars 2022 Men hva gjør du når du skal prøve å sovne igjen? Min første tanke er at det høres ut som at du er veldig innstilt på at du IKKE får sove, og at du da blir liggende å stresse over dette. Dette vil gjøre det mye vanskeligere for deg å finne søvnen igjen. Det er ikke uten grunn at rådet «tell sauer» blir gitt, det gjelder å få hjernen bort fra alle distraherende tanker. For min del teller jeg ikke sauer, men har mange andre teknikker som funker. Bruk avspenningsteknikker der du fokuserer sakte på at du skal slappe av i alle musklene fra hodet til tærne, én kroppsdel av gangen. Tell pusten din. Tell baklengs fra 500. Tell oppover så langt du kommer, og begynn på nytt hvis du kommer ut av tellingen fordi hodet har sklidd over til andre tanker. Dersom du leser bøker/ser filmer/serier flere ganger - gjenfortell noe du kan på rams i hodet ditt, som ikke krever mye konsentrasjon av deg for å huske på. Det gjelder å fjerne ALT fokus fra tanker om livet, søvn, morgendagen, gjøremål, problemer, bekymringer og gleder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #15 Del Skrevet 18. mars 2022 Jeg har samme problem. Jeg prøver å ikke se på mobilen, det hjelper veldig. Hvis jeg sliter ekstra, setter jeg på en podcast på det ene øret eller intervjuer av typ Soft White Underbelly på YouTube med kun lyd på lavt volum. Da tenker jeg på andre ting enn søvn Anonymkode: 9ab8b...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå