Gå til innhold

Søvnparalyse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjentatte ganger opplevd at når jeg skal legge meg eller slapper av opplever jeg noe rart. Det som skjer er at jeg hører og ser ting som er i rommet i tillegg til at skikkelser kommer imot meg.  Det verste er i halvmørket da stoler, skapdører osv blir til ekle skikkelser.  Jeg prøver å tvinge meg selv til å våkne da jeg vet at jeg ikke sover 100%. Ofte prøver jeg å skrike for å våkne og få samboer til å komme å hjelpe meg. En gang hadde jeg kjempet lenge og våknet til slutt skrikende og skremte vettet ut av samboeren min midt på natta. Jeg ligger der, men kroppen føles lam. Jeg får ikke snakke eller bevege meg selv om jeg prøver alt jeg kan. Og det rare opp i alt er at dette kun skjer da jeg legger meg til å sove på ryggen. Etter jeg sluttet å sove på ryggen skjer det ikke lenger, men av og til på sofaen sovner jeg jo på ryggen og da skjer det ofte. Er det en tilfeldighet? og er dette søvnparalyse? 

Jeg bruker ingenting rart og går ikke på noen spesielle medisiner. Kun p-piller og allergitabletter. Og ellers anser jeg meg som en vanlig person. 

Anonymkode: 0402c...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er søvnparalyse. Har hatt det utallige ganger siden jeg var lita, med hallusinasjoner. Det er jo skummelt, men det som hjelper er å anerkjenne at det ikke er ekte, og hvis du kan, å lukke igjen øynene dine. Dette hjelper i hvert fall meg å komme meg ut fortere av paralysen. Jeg har merket at det skjer meg oftere om jeg tar meg en lur på dagen eller legger meg til å sovne igjen om jeg våkner tidlig. Har ingen anelse hva det kommer av, noen har det mye, andre har det aldri. Men viktig å ikke bli redd. Det er ikke farlig.

Anonymkode: a70bb...df5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan hjelpe å ha hodet høyere når du sover.

Anonymkode: 5dd31...ed9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje det kan hjelpe å ha hodet høyere når du sover.

Anonymkode: 5dd31...ed9

Takk for tips 😊 Det skal prøves ut!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips 😊 Det skal prøves ut!

Jeg fikk det sittende på toget........så det hjalp meg lite. Og hvorfor skulle det hjelpe? 

Anonymkode: 7dbb2...664

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sov på ryggen, skjedde også meg som yngre mens jeg sov på ryggen. Har mine tanker om hva dette egentlig er men skal ikke lufte de her. 

Anonymkode: 9eaa0...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er søvnparalyse. Har opplevd det titalls ganger. Fortsatt ekkelt, men ikke like skummelt. Ligg på sidene, da reduserer du sjansen betraktelig for å oppleve det. 

Anonymkode: f5b42...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sov på ryggen, skjedde også meg som yngre mens jeg sov på ryggen. Har mine tanker om hva dette egentlig er men skal ikke lufte de her. 

Jo, si det 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, si det 😊

Nei, dette er kg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dette er kg.

Teit å si A men ikke B 🙄

Anonymkode: 20b28...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Teit å si A men ikke B 🙄

Anonymkode: 20b28...b7c

Og DETTE, holdninger som dette, som gjør at man virkelig ikke ønsker å dele så mye på dette forumet. Mest negative respektløse forumet som eksisterer…

AnonymBruker
Skrevet

Og DETTE, holdninger som dette, som gjør at man virkelig ikke ønsker å dele så mye på dette forumet. Mest negative respektløse forumet som eksisterer…

Negativ og respektløs? Hun (eller han) var bare skuffet over at ikke hele bakgrunnshistorien ble fortalt, bare? Jeg oppfattet det ikke som stygt og respekløst, det du siterer, bare et uttrykk for skuffelse.

Du må være svært negativ som tolker ting sånn uten grunn.

Anonymkode: 56f04...69c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi er der ja, fordi noen lurte på om du kunne dele dine tanker om det. Jaja. La meg kjøre svaret til deg i full KG-style da: 

Jeg har mistet helt interessen for dine tanker om søvnparalyse, så bare fortsett med å holde det for deg selv du. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du delte jo ingen verdens ting 

Anonymkode: 3efea...197

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De gangene jeg har hatt søvnparalyse har jeg ligget på siden.

Så skjønner ikke at liggestilling skal ha noe med det å gjøre.

Anonymkode: 63cf1...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har hatt søvnparalyse har jeg ligget på siden.

Så skjønner ikke at liggestilling skal ha noe med det å gjøre.

Anonymkode: 63cf1...182

Ikke meg du siterer, men jeg opplever mye søvnparalyse når jeg sover på ryggen, men kun én gang har det skjedd når jeg har ligget på siden. Ser også at flere har nevnt dette med å ligge på siden i andre søvnparalyse-tråder på KG, så jeg tenker det kan ligge noe i det. Verdt å forsøke, iallefall, selv om det ikke fungerer på alle. 

• Liker 1
Gjest MuggenKanari
Skrevet

Jeg får det bare når jeg sover på ryggen

Skrevet

Dere må lese dere opp hva dette her er! Dette er en jinn(dvs en ånd) som kommer inn i deg ig gjør der søvnløs og du får ikke beveget på deg!! Eneste spm hjelper er å ha Quran sitering på!!! Jinnen kommer tettere på kroppen også strammer han deg så har at du ikke kan skrike eller røre på deg!

eneste løsningen: ha Ayah l kursi. Så nå hører på den sterkeste bønnen så blor du sluppet fri med en gang! Jeg trodde dette gjaldt bare muslimer men dette er går til alle sammen

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig med deg, sover aldri på rygg da jeg får søvnparalyse liggende slik i 90% av tilfellene. 

Jeg tror vi tenker det samme.

Gjest Neocortex
Skrevet
Mamasitas skrev (2 minutter siden):

Helt enig med deg, sover aldri på rygg da jeg får søvnparalyse liggende slik i 90% av tilfellene. 

Jeg tror vi tenker det samme.

På ryggen er den stillingen det er vanligst å oppleve det. Hva tenker du/dere? 

Fikk det mye for noen år tilbake under en tøff og stressende periode. Selv har jeg falt til ro med den vitenskapelige forklaringen. Selv om jeg blir fascinert over hvor like mange av hallusinasjonene kan være hos helt uavhengige individer. 

TS, det er definitivt søvnparalyse. Har du en periode med mye stress? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...