Gå til innhold

Sykt-barn-dager og mammaperm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappan kan bruke egne sykt barn dager for å passe eldre søsken (eller baby,om mor er syk). Jeg har sitti med en baby med kolikk hele dagen, og et eldre søsken på 3 som var "syk" altså frisk, men litt snørrete og hoste mens koronaen herjet. Jeg var lykkelig når pappa'n kom hjem og hjalp meg, og etter det var jeg ikke sein om å be pappa'n være hjemme om eldste varsyk mens jeg var i permisjon. Også etter at klokken ga seg var pappan hjemme i blant. Om jeg/baby hadde legetime, time til helsestasjon eller andre avtaler som burde gjennomføres (ikke nødvendigvis kaffebesøk med venninne). Også om eldste var syk over flere dager, kunne jeg ta 1 eller de 2 første. Også var pappa'n hjemme en periode for å avlaste. Aldri hadd dårlig samvittighet for det. En må gjøre det som er best for sin egen familie AS

Anonymkode: 6ac95...062

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Det står det ikke. Hvorfor skriver du noe som ikke er sant?

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Anonymkode: 4de15...7f2

Jeg forsto det sånn fordi NAV la ut dette på Facebook-siden sin, men betyr det at man har ekstradager i tillegg til den doble kvoten? 

A9AD13FD-F695-41FA-832D-0BC1E336F4BA.png

Anonymkode: aa92b...735

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Dette er bare tull. Jeg skriver «når det er nødvendig». Dersom du sjekker litt hva jeg har skrevet om temaet i andre tråder, legger jeg en meget høy «nødvendighets-norm» til grunn.

Hvis du leser innlegget mitt igjen så siterte jeg ab #e22, ikke deg. Brukernavnet ditt kom med ved en feiltagelse.

Anonymkode: e1dfd...9ea

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Det er ikke alltid gitt at den som jobber har, så det må vurderes fra gang til gang. Dette er normalt ikke noe stort problem. For normale barn dreier det seg kanskje om en gang i løpet av permisjonen. 

Enig! For oss inntraff det aldri. Men jeg kan likevel forstå at man en sjelden gang trenger å være to foreldre på to barn. Og da er det jo praktisk at man i mange tilfeller har mulighet til det.

Anonymkode: 1cfc1...e22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

ALLE barn som er tette trenger som oftest mer omsorg enn det en person kan gi, det gjør det uansett ikke mer rett at begge foreldrene skal være hjemme. Men vet som oftest hva man går til når man velger å få flere tette barn.

Anonymkode: e1dfd...9ea

Ja, men det er stor forskjell på disse to scenarioene:

1. Mor og baby har ingen spesielle planer. Treåringen har litt feber og må være hjemme fra barnehagen. 

2. Mor og baby har time på sykehuset. Treåringen har omgangssyke. 

Selv om man "vet hva man går til" er det ingen grunn til å være martyr i scenario 2. Da ville far tatt sykt barn-dag i vår familie.

Anonymkode: 1cfc1...e22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han man rett på sykt-barn-dager (omsorgspenger) når man er i mammaperm? Altså sånn at man kan overføre disse dagene til far så han kan være hjemme med eldre søsken? Eller forventes det at den i perm passer alle barna hvis noen er syke?

Anonymkode: cf86f...f84

Far kan selvfølgelig ha sykt barn med øvrige barn, mor er i mammaperm kun for det yngste barnet.

NAV - omsorgspenger

Skjermbilde 2022-03-18 kl. 16.37.36.png

Anonymkode: 4830a...4da

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mest på at man i mammaperm allerede har en «jobb» - nemlig å ta seg av den nyfødte. For meg høres det hardt ut å stå opp kl 06 med et småbarn når man har sittet oppe hele natta med en nyfødt som ikke vil sove, og så tilbringe dagen med å passe en potensielt vilter smårolling når man også burde amme og bysse den minste. Men jeg er tydeligvis på villspor her, litt uerfaren som tobarnsmor 🤪

Anonymkode: cf86f...f84

På nav står det at far kan ha sykt barn med andre søsken selv om mor er i foreldrepenger med annet barn 😊:

NAV - omsorgspenger

• Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I andre land må man tilbake på jobb noen få uker etter fødsel og sykedager finnes omtrent ikke. Så kommer nordmenn - «kan vi begge to få betalt fri for å ta oss av egne barn» 🤦 Norge kommer til å gå rett til helvete ned så mange forventninger vi har til hva staten skal dekke..

Anonymkode: 2d5cd...2e4

I andre land så har du også hundre og ørten slektninger, tanter og bestemødre, venninner osv som kommer og bistår deg hjemme. 

Her står du klin alene og ikke minst er det mye større forventninger i norge til mødre og arbeidstakere og du har de to stillingene men ingen vil at det at du er mamma skal påvirke at du er arbeidstaker og ingen vil at det at du er arbeidstaker skal påvirke det at du er mamma og likevel skal du prestere maks på alle fronter UTEN masse folk som renner ned dørene for å hjelpe deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For få år siden i Norge (starten på 90-tallet) så var det underdekningen på bhg plass. Flere fikk ikke bhg plass før de var 4år, da ble gjerne mor hjemme med flere barn og det var sånn hverdagen var. 

Anonymkode: e4b5f...a32

Det er ganske lenge siden 80-90tallet. TEMMELIG LENGE SIDEN. det er 32år siden 1990.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kjenner jeg blir så utrolig provosert. En av mine nærmeste kollegaer har vært hjemme hele denne uka med sykt barn (11-åring) pga korona. Samtidig et mannen hjemme i ulønnet permisjon med et barn på snart 2 år. Kan hende 11-åringen har vært skikkelig dårlig,  men man klarer da virkelig å passe på en sjuk unge i den alderen der samtidig som man har ansvar for en 2 åring? Blir selvfølgelig ikke satt inn vikar  så da har jeg løpt beina av meg denne uka. Skulle virkelig ikke vært lov.

Anonymkode: 5d1a2...cf2

Hva vet vel du hva slags problematikk som er rundt en av disse to barna fra før. Det er mye mulig at dette er foreldre til barn med diagnoser og STORE utfordringer. Dømmende kollega er du iallfall og slike skulle det virkelig ikke vært lov å måtte omgås på jobben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far kan selvfølgelig ha sykt barn med øvrige barn, mor er i mammaperm kun for det yngste barnet.

NAV - omsorgspenger

Skjermbilde 2022-03-18 kl. 16.37.36.png

Forutsetningen er at den som er i permisjon ikke kan ha omsorgen for det syke barnet også. Det vilkåret vil som oftest ikke være oppfylt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke toddlerne som løp hjemme i skjørtene til mor gikk gjennom like mange virusinfeksjoner som de som går i barnehage med 100 andre barn.

Anonymkode: e0812...3af

Men oss som er født på 70 tallet og faktisk gikk i barnehagen,vi fikk like mange sykdommer som nåtidens barn. Foreldre jobbet begge to da også faktisk.

Anonymkode: b6d97...189

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva vet vel du hva slags problematikk som er rundt en av disse to barna fra før. Det er mye mulig at dette er foreldre til barn med diagnoser og STORE utfordringer. Dømmende kollega er du iallfall og slike skulle det virkelig ikke vært lov å måtte omgås på jobben.

Jeg synes innlegget du svarer på, utmerket illustrerer at det går ut over kollegaer når foreldre velger å utnytte gode velferdsordninger til det ytterste.

Ja, det er sikkert slitsom å passe to egne "gull" i noen timer. Med det er også slitsomt for kollegaer å jobbe dobbelt for at to foreldre skal få betalt for å gå hjemme med sine "gull".

Anonymkode: 18218...96e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...