Gå til innhold

Sykt-barn-dager og mammaperm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så kan mor dra på kafé og shopping og nyte barseltiden med baby. 

Anonymkode: e4b5f...a32

Oi, kan man "nyte barseltiden" har man hatt en ekstremt enkel baby.

Anonymkode: 7bbb2...254

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til dere som klarer å holde en god tone. Til dere som er raskt ute med å snakke om «gamle dager» og inkompetens, så håper jeg dere er hyggeligere i virkeligheten enn det dere tillater dere på nett. Hvis ikke skjønner jeg hvorfor dere er så bitre 😄

Vil slutte meg til de som sier at dette handler om hva som er best for barna. Ja det er fullt mulig å passe to og flere barn samtidig, men det er feks ikke mulig å ha begge på fanget samtidig uten at man risikerer at den minste blir smittet. Man kan fint klare å holde dem adskilt men da vil ikke begge få den omsorgen de fortjener av én omsorgsperson. Derfor spør jeg hva som er vår lovbestemte rett for det hadde vært helt idiotisk av meg å ikke bruke det om våre folkevalgte har bestemt at dette er noe vi unner de små.

Argumenter om hva som gikk før i tiden og i andre land er også irrelevant. For det første er/var det nok i mange tilfeller mindre tid til omsorg/kos med barn i disse tilfellene, noen ganger med fatale konsekvenser, og for det andre var/er det ofte andre familiestrukturer der man for eksempel bor flere generasjoner sammen. Bare fordi noe går an er ikke det det beste.

Anonymkode: cf86f...f84

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har to unger som sover fast i vogn er det lurt å kjøpe søskenvogn😎

Anonymkode: bda32...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (22 minutter siden):

For meg koker dette ned til hva som er best for barna. Helt uavhengig av hva mødre fikk til eller måtte få til "før i tiden". Hvis det er best for barna at begge foreldrene er hjemme og gir omsorg til hvert sitt barn, så kan man velge å gjøre det slik.

Anonymkode: 1cfc1...e22

Hvis man skal følge din logikk så kan i utgangspunktet ingen foreldre jobbe før barna er voksne for det er til barnas beste at barna har mor og far rundt seg.  Det hadde jammen meg fått Norge til å gå rundt ja..

Anonymkode: e1dfd...9ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Far kan bruke av sin sykt barn-kvote, ja. Også til barnet du er i permisjon med, dersom du f. eks er syk. Det er mest vanlig at den som har permisjon tar begge, men om du er utslitt, syk selv eller det er noe ekstraordinært kan han selvfølgelig ta en dag. Vi gjorde litt begge deler, fordi vi har to tette og det var ganske krevende å være alene med de. 

Anonymkode: 69c9e...61f

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, diskriminerende ytringer og siteringer av slettede innlegg.
-Rhodiola, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det du spør om (og ingenting annet): 

Far kan bruke av sine omsorgsdager. I utgangspunktet kan ikke foreldre overføre dager mellom seg, men mulig det er noen korona-unntak her, det har jeg ikke oversikt over. 

Anonymkode: e5743...9b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hella yes.

Anonymkode: fa092...5b6

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir så utrolig provosert. En av mine nærmeste kollegaer har vært hjemme hele denne uka med sykt barn (11-åring) pga korona. Samtidig et mannen hjemme i ulønnet permisjon med et barn på snart 2 år. Kan hende 11-åringen har vært skikkelig dårlig,  men man klarer da virkelig å passe på en sjuk unge i den alderen der samtidig som man har ansvar for en 2 åring? Blir selvfølgelig ikke satt inn vikar  så da har jeg løpt beina av meg denne uka. Skulle virkelig ikke vært lov.

Anonymkode: 5d1a2...cf2

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, far har rett på omsorgsdager selv om mor er hjemme i permisjon. 

Kjenner jeg blir matt av flere av svarene her, fra «begge leirer». Jeg tenker at det må helt spesielle tilfeller til før far bruker syktbarn-dager når mor er hjemme i permisjon (og ja, det samme når far er i permisjon) - men unntakene finnes.  Med tre barn tror jeg det var noe vi benyttet oss av maks en dag. Da hadde jeg og alle tre ungene, sistemann var bare noen mnd, omgangssyke og jeg var skikkelig dårlig selv. Man klarer en arbeidsdag på lite søvn, og det er ikke krise om begge barna får dekt behovene sine 110% de timene det gjelder mens far er på jobb. Så får heller mor sove ut når far er hjemme igjen om det er søvn det står på. 

Anonymkode: 3a472...735

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg tenkte på tilfeller der babyen har time på helsestasjonen eller sykehus og storesøskenet har omgangssyke, eller andre situasjoner der det beste for barna er at begge foreldrene er hjemme akkurat den dagen. Med andre ord ikke at begge foreldrene er hjemme hver gang storesøskenet er sykt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts sitt spm høres ut hva som er best for seg selv (mor). Ikke barnet beste, men mors beste. Mor vil ikke stå opp med storesøsken kl 6 når baby er våken på natten. 

Ofte er mors beste også barnas beste. Hvis mor ikke har sovet på flere netter pga. babyen vil ingen av barna få god omsorg dersom et storesøsken med omgangssyke skal være hjemme uten annen hjelp. Man må jo se an hvert enkelt tilfelle. Ingen grunn til at mor skal være martyr når far faktisk har rett til å bli hjemme hvis det er helt nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Nei, det koker ned til hva man har rett til. 

Far har rett til å bruke sykt barn-dager til å være hjemme med storesøsken selv om mor er i permisjon med minste. Så da blir hva man har rett til det samme som hva som er barnas beste (i de tilfellene hvor det er nødvendig at begge foreldrene er hjemme).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man skal følge din logikk så kan i utgangspunktet ingen foreldre jobbe før barna er voksne for det er til barnas beste at barna har mor og far rundt seg.  Det hadde jammen meg fått Norge til å gå rundt ja..

Jeg snakker om unntakstilfeller der begge barna trenger mye omsorg og én person ikke er tilstrekkelig. Jeg vil anta at i de fleste familier inntreffer ikke det så ofte. Si det er snakk om en dag eller to i løpet av småbarnstiden. Tror ikke Norge går konkurs av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker om unntakstilfeller der begge barna trenger mye omsorg og én person ikke er tilstrekkelig. Jeg vil anta at i de fleste familier inntreffer ikke det så ofte. Si det er snakk om en dag eller to i løpet av småbarnstiden. Tror ikke Norge går konkurs av det.

ALLE barn som er tette trenger som oftest mer omsorg enn det en person kan gi, det gjør det uansett ikke mer rett at begge foreldrene skal være hjemme. Men vet som oftest hva man går til når man velger å få flere tette barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Far kan være hjemme med egne sykt barn dager om han ikke har brukt opp kvoten allerede, kvoten er doblet til 20 dager pr forelder i år også pga korona. Når far sine 20 dager er brukt opp så må mor i perm være hjemme med både baby og syk storesøsken. 

Det er slitsomt å ha barn. Tenk på de med foreldre som jobber turnus og helger, så er de alene med flere barn og baby en hel helg, kanskje også legging av barn og baby på samme tid. Eller far som reiser mye i jobb.  Du klarer en sykt barn dag med baby og storesøsken. 

De 10 ekstra dagene man har fått kan kun brukes om barnehagen/skolen er stengt pga korona da. (Eller andre særlige smittevernhensyn) står det på nav. 

Anonymkode: aa92b...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har landet på at far bare bruker sykt barn-dager til omgangssyke ol som krever fullt fokus og smittebegrensning. Det er vanskelig å få til når man må ta seg av to med veldig ulike behov. Ved forkjølelse, feber etc får eldste mer tv enn vi liker, også finner han og jeg ut av det sammen. Er 3.5 år aldersforskjell da, så en nesten fireåring kan man jo forhandle med og/eller bestikke 🙊

Anonymkode: 15eac...21b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De 10 ekstra dagene man har fått kan kun brukes om barnehagen/skolen er stengt pga korona da. (Eller andre særlige smittevernhensyn) står det på nav. 

Anonymkode: aa92b...735

Nei. Det står det ikke. Hvorfor skriver du noe som ikke er sant?

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Anonymkode: 4de15...7f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Far har rett til å bruke sykt barn-dager til å være hjemme med storesøsken selv om mor er i permisjon med minste. Så da blir hva man har rett til det samme som hva som er barnas beste (i de tilfellene hvor det er nødvendig at begge foreldrene er hjemme).

Det er ikke alltid gitt at den som jobber har, så det må vurderes fra gang til gang. Dette er normalt ikke noe stort problem. For normale barn dreier det seg kanskje om en gang i løpet av permisjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare tull. Jeg skriver «når det er nødvendig». Dersom du sjekker litt hva jeg har skrevet om temaet i andre tråder, legger jeg en meget høy «nødvendighets-norm» til grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...