Gå til innhold

Hjelp - trenger beroligelse

lady90

Anbefalte innlegg

Har siden krigen startet gått på tå hev, livredd for at det skal eskalere og komme til Norge. Er redd for atomkrig, at Russland skal bruke kjemiske våpen, at Nato ender opp med å blande seg inn osv. 

Har konstant klump i magen, har gått ned 2 kilo, sover dårlig, sliter med å finne glede i livet, og å fungere i hverdagen. Leser nyheter konstant. Har innsett problemet og bestilt time til psykolog. 

Men er utrolig slitsomt å gå sånn. Virker som alle andre er så ubekymra. Er det jeg som overdriver? 

Jeg leter febrilsk etter noen lyspunkt oppi alt. Igår sto det fremskritt på forhandlinger og jeg jubla for vil jo bare at det skal ende. Men det var visst falsk alarm. 

Så idag er jeg tilbake til den deprimerende hverdagen. Klarer ikke å se for meg hvordan dette skal ende.

Noen tanker? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det lenge til du har time hos psykologen? Hvis det er en stund til, så kan du kontakte lege i mellomtiden. Jeg har det som deg, og uroer meg om det samme, pluss mye mer. Har måtte kutte veldig ned på nyheter. Det hjelper. Jeg er sånn som uroer meg over absolutt alt mulig til vanlig, så dette blir for mye. Har lest meg opp litt på metakognitiv terapi. Funnet noen teknikker der som hjelper. Håper det roer seg for deg ❤

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS :) Var også ganske oppslukt den første uka, som jeg tror mange var. Ikke noe alright å ha det slik hele tiden. Mitt beste tips er å finne på noe annet hyggelig med venninner eller familie. Dra litt ut av huset, la tlf ligge. Dra på kino, trening etc :) Prøv å fyll dagen med andre ting! Så kan du jo tenke slik: OM i aller, aller verste tilfellet det skulle bli storkrig (usannsynlig etter min mening). Så må du i alle fall nyte tiden du har nå med de du er glad i! Sette pris på at du har et liv i trygget, ikke ta det for gitt :) Tipper det er mange flyktninger som gjerne skulle vært i dine sko nå:)

Greia er at NATO vet at om de griper inn blir det krig:  og med krig blir det sannsynligvis atomvåpen. Ingen vil ha atomkrig. Selv ikke Putin. Hva er poenget med alt da? Når verden ikke er mer? Så jeg ville bare slått fra meg den tanken. 

Håper det hjelper å snakke litt med psykolog :)

Endret av Becky
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du får time hos psykolog snart :)

Mitt beste tips er å slutte å se eller lese nyheter. Kutt det helt ut. Jeg bruker 5 min på kvelden, det er det. Leser kun overskrifter. Av og til må man beskytte sin egen mentale helse, det er hva jeg aktivt gjør ved å unngå nyhetene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt og les nyheter og finn på noe annet. Det er uansett ikke noe vi kan gjøre.

Bortsett fra det:

Ingenting tyder på at NATO ønsker å blande seg inn - absolutt ingenting. De gjør ingenting for Ukraina.

Ingen ønsker atomkrig, og usa har sagt tydelig i fra at de ikke høyner atomberedskapen.

Konflikten er bare mellom Russland og Ukraina. Det er ingen andre land som har interesse av å blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skikkelig skremt for 2 uker siden, men så slutta jeg å gå inn på vg og db.. nå bryr jeg meg ikke så mye med det, og det er bra for jeg har 2 små barn, på 1 mnd og på 3 år. De trenger ikke se en nevrotisk mamma som konstant oppdaterer seg på nyhetene, ser på dem og gråter for jeg ser for seg den verste atombomba smelle og vi mister hverandre... sånn orker jeg ikke leve eller vise meg for barna mine.

Ble litt kvalm da bhg ville ha signatur og samtykke om jod tabletter i morges, men får bare la være å tenke på det og håpe det ikke blir bruk for det. 

Sånn er det, man blir jo redd hvis man først tenker mye på det. Atombomber er jo helt for jævlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lille pille skrev (20 timer siden):

Konflikten er bare mellom Russland og Ukraina. Det er ingen andre land som har interesse av å blande seg inn.

Det er jo nettopp derfor du bør være redd. Tror du verden blir tryggere av at Putin ser at vesten ikke våger å konfrontere dem? Det at vi nå lar Russland sakte men sikkert slite ned Ukraina, mens vi i vesten får hverdagen å tenke på igjen, og Russland bare venter på at ting skal roe seg til de får bygd opp og reorganisert seg sammen med sine allierte, kommer til å bite oss i rævva senere.

Nå vet Russland at de kan pushe grensene i Europa igjen. Det nytter ikke ha fred med noen som ikke ønsker bevare freden over sine ekspansjonsambisjoner. Tror du virkelig Putin har tenkt til å nøye seg med at han siste år i livet skal ende med et Russland i resesjon for å karre til seg Ukraina igjen? Selvfølgelig ikke, dette er begynnelsen på et korstog han er bestemt på å fullføre. Hvis ikke har han jo totalt ødelagt sitt ettermæle

Haha søtt at du har tro på "pju, hvis vi ikke blander oss så er Russland snill så..." mentaliteten din, men Putin stopper bare der han blir stoppet.

mingus skrev (7 minutter siden):

Sånn er det, man blir jo redd hvis man først tenker mye på det. Atombomber er jo helt for jævlige.

Atombomber :roll: Er det alt du ser for deg er problemet her. Det blir matmangel, det blir politisk uro på kontinentet. Norge er et hovedmål når det eskalerer. Vi har et forsvarsværn som er mer opptatt av å unngå trusselen enn å stanse den. Russland har rustet opp i mange år. De gjør ikke dette for å forsvare landet eller dyrke jorda. De gjør det for å drepe, knuse, og erobre. Hadde vi svart Russland  da de annekterte krim i 2014, så hadde de ikke fått tid til å bygge seg opp til dette de nå holder på med. Fordi vi var redde da, står vi nå i dagens situasjon. Fordi vi nå er redde for å eskalere, står vi i morgen i en helt annen situasjon der Russland og andre mulige allierte slår til på strategiske mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (28 minutter siden):

Det er jo nettopp derfor du bør være redd. Tror du verden blir tryggere av at Putin ser at vesten ikke våger å konfrontere dem? Det at vi nå lar Russland sakte men sikkert slite ned Ukraina, mens vi i vesten får hverdagen å tenke på igjen, og Russland bare venter på at ting skal roe seg til de får bygd opp og reorganisert seg sammen med sine allierte, kommer til å bite oss i rævva senere.

Nå vet Russland at de kan pushe grensene i Europa igjen. Det nytter ikke ha fred med noen som ikke ønsker bevare freden over sine ekspansjonsambisjoner. Tror du virkelig Putin har tenkt til å nøye seg med at han siste år i livet skal ende med et Russland i resesjon for å karre til seg Ukraina igjen? Selvfølgelig ikke, dette er begynnelsen på et korstog han er bestemt på å fullføre. Hvis ikke har han jo totalt ødelagt sitt ettermæle

Haha søtt at du har tro på "pju, hvis vi ikke blander oss så er Russland snill så..." mentaliteten din, men Putin stopper bare der han blir stoppet.

Atombomber :roll: Er det alt du ser for deg er problemet her. Det blir matmangel, det blir politisk uro på kontinentet. Norge er et hovedmål når det eskalerer. Vi har et forsvarsværn som er mer opptatt av å unngå trusselen enn å stanse den. Russland har rustet opp i mange år. De gjør ikke dette for å forsvare landet eller dyrke jorda. De gjør det for å drepe, knuse, og erobre. Hadde vi svart Russland  da de annekterte krim i 2014, så hadde de ikke fått tid til å bygge seg opp til dette de nå holder på med. Fordi vi var redde da, står vi nå i dagens situasjon. Fordi vi nå er redde for å eskalere, står vi i morgen i en helt annen situasjon der Russland og andre mulige allierte slår til på strategiske mål.

Trenger ikke svare så nedlatende da. Jeg sa det verste, jeg vet da godt det er 1000 andre ting å bekymre seg over, men jeg ser ikke for meg noe en småbarnsmamma kan gjøre med det annet enn å nettopp bekymre seg, og det er ikke noe poeng i for det går utover ungene! Hvilken nytte har en som et nervevrak, liksom.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusedullz

Du trenger ikke å bekymre deg for noe, før du faktisk trenger å bekymre deg for noe. Vet at det er lettere sagt enn gjort. Men prøv heller å fokusere på nåtiden istedenfor fremtiden. Du er trygg nå, du har tak over hodet, du er fri. Du kan gjøre hva du vil i vårt frie land. Ikke bær på en frykt som ikke er din virkelighet. Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg er ikke bekymret eller redd, men har hørt flere som ble redd på grunn av denne krigen så du er ikke alene om det❤️
Jeg tenker det er liten sjanse for at det blir noe verdenskrig. Jeg er sikker på at Putin taper denne krigen tilslutt. 
Du må prøve å tenke positivt og at det er liten sannsynlighet for at noe skjer i Norge. 
Jeg vet det er lettere sagt enn gjort.
Jeg var mye redd under pandemien for å bli syk og smitte folk som kan bli alvorlig syk. Er fortatt redd for det. Det som hjelper er å snakke om det, tenke at man ikke er alene om å være redd for noe, gjøre ting du elsker og som gjør deg glad, være med folk som gjør deg glad, holde deg mest mulig opptatt med noe, og viktigst av alt ikke lese for mye om det som gjør deg redd. 

Dette går bra😊💪🏻

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Du har ett liv. Man vet ikke hvor lenge man lever. Man kan dø om 2 dager eller 40 år, uavhengig av krigen. 

Så, de dagene du lever. Vil du bruke disse dagene på å bekymre deg for fremtiden? En fremtid INGEN vet hva bringer. 

Eller vil du bruke tiden på å faktisk leve å få noe ut av livet? Slik at den dagen man går bort så har man levd så godt man kan. 

Uansett hvor bekymret du er, vil det ikke påvirke fremtiden annet enn at du har kastet bort livet med å bekymre deg for å miste livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...