Gå til innhold

Russland er et farlig land


Egenskap

Anbefalte innlegg

On 3/20/2022 at 8:50 AM, Fjugur said:

Det er på vei til å bli slik det engang var - når det var Sovjetunionen
 

Hvordan indoktrinere 17 millioner barn?

Når 1,1 millioner russiske lærere skal drive det som sett med norske øyne er renspikket hjernevask av 17 millioner elever i 2022, etterlater dette svært mange spor.

Det har blant annet den uavhengige avisen Novaja Gazeta avslørt denne uken.

Det er lett å dokumentere hvordan det skjer. Aftenposten har samlet store mengder beviser fra russiske sosiale medier og offentlige nettsteder.

Lærere, rektorer og lokale utdanningsmyndigheter legger nemlig ut både bilder og videoer offentlig. De vil vise sine sjefer og Kreml hvor flinke de er.

Hvis barna kommer med kritiske kommentarer, kan foreldrene risikere å få en telefon. Eller et besøk på døren.

Her pågår «operasjon hjernevask». Av millioner av russiske barn. (aftenposten.no)

"Den uavhengige avisen" i Russland? Hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjugur skrev (49 minutter siden):

Litt for mange likheter 😡

7E0332BE-FEB9-4384-9CC7-47155C02064D.jpeg

Ja, nazigreier er overalt i Ukraina og i disse dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

regimet og landet betrakter jeg som farlig. pga regimets propaganda kultur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Vi har jo i lang tid vært «på godfot» med Russland, samarbeidet og utviklet vennskap. Spesielt i nordområdene.  Det er veldig rart for de som bor på begge sider av grensen der nå.  Trist og veldig skremmende.  Jeg kjenner russere som bor her. Greie folk på alle måter, men deres familier hjemme i Russland støtter Putin og skryter av at han forsvarer dem mot nazistene i Ukraina..  Ikke så rart, for han har jo løyet for folket og sperret for info.  Det skjer nok mye som vi ikke får vite her også.  Jeg er uansett både trist og bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 20.3.2022 den 8.50):

Det er på vei til å bli slik det engang var - når det var Sovjetunionen
 

 

 

Under Sovjet så hadde de KGB, og KGB er ikke helt borte. Eldre FSB ledere har vært i  KGB og jeg tror ikke den kulturen er særlig forandret.

De best utdannede i Russland er i stor grad de som ble utdannet på 70 og 80-tallet, altså under Sovjet, så det er sannsynlig at de drar med seg noe Sovjetbagasje. Etter Sovjet har utdannings-satsingen falt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (På 21.3.2022 den 23.06):

Litt for mange likheter 😡

7E0332BE-FEB9-4384-9CC7-47155C02064D.jpeg

Nazisme og Fascisme er merkelapper som er brukbare for å skape hat og propaganda, og slike holdninger finnes overalt (ofte i det skjulte der nazismen og fascismen ikke er politisk korrekt). Dersom Putin skal utslette slike ideer i Ukraina så innebærer det å utslette en stor del av befolkningen, og vil han utslette slike ideer i Russland så må han sannsynligvis utslette seg selv og en tilsvarende stor del av egen befolkning. Samtidig minner jeg om at utslettelse av nazister er 100 ganger mer nazistisk enn nazismen selv.

Når det gjelder antidemokratiske ideer og dårlige tanker er det mindre forskjell på Russland og Ukraina enn de liker å innrømme. Alle godt voksne innfødte Ukrainere er født som Sovjetiske statsborgere og har gått Sovjetisk skole.



 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Når det gjelder antidemokratiske ideer og dårlige tanker er det mindre forskjell på Russland og Ukraina enn de liker å innrømme. Alle godt voksne innfødte Ukrainere er født som Sovjetiske statsborgere og har gått Sovjetisk skole.

Men nå var Ukraina i større grad på vei i riktig retning enn Russland når det gjelder utvikling av et demokrati. Jeg tror også at det er nettopp demokrati og selvstendighet for Ukraina dette slaget står om. Forsvarsviljen til ukrainerne er et veldig tydelig signal for hva de ønsker for Ukraina fremover. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 timer siden):

Men nå var Ukraina i større grad på vei i riktig retning enn Russland når det gjelder utvikling av et demokrati. Jeg tror også at det er nettopp demokrati og selvstendighet for Ukraina dette slaget står om. Forsvarsviljen til ukrainerne er et veldig tydelig signal for hva de ønsker for Ukraina fremover. 

Helt enig, Ukraina her kommet lengre, mens Russland samtidig har tatt raske lange steg i retning Stalin og  Tsartiden.

Butsja er dessverre et stygt eksempel  på dårlig etikk fra begge land. Ukraina sier ikke hva som egentlig skjedde midt i mars. Russerne kom (sannsynligvis Wagner) og gikk fra adresse til adresse guidet av ukrainske forrædere for å henrette Atov-veteraner.   Forræderi / angiveri er trolig en normal menneskelig egenskap som kommer fram når man tror at makten overtas av den nye krigsherren og  at angiveri kan utløse fordeler. Dette så vi også i Norge under andre verdenskrig. Men det er flaut for en nasjon og ha slikt i folket.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Egenskap skrev (På 17.3.2022 den 11.20):

Da fikk alle endelig bekreftelse på det mange har tenkt, Russland er et farlig land. Hvem i alle dager dra til Russland med et slikt farlig regime?

Usa var blandet i 100 og noe kriger allikevel reiser nordmenn der som bare det. 

I USA kan en kjøpe våpen nesten som en flaske vann allikevel drar nordmenn der.

Norge var også innblandet i flere kriger gjennom Nato ,allikevel bor nordmenn fortsatt her.

Just saying for you people born yesterday. Open your eyes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mr. skrev (2 minutter siden):

Usa var blandet i 100 og noe kriger allikevel reiser nordmenn der som bare det. 

I USA kan en kjøpe våpen nesten som en flaske vann allikevel drar nordmenn der.

Norge var også innblandet i flere kriger gjennom Nato ,allikevel bor nordmenn fortsatt her.

Just saying for you people born yesterday. Open your eyes.

Hva skal til å få aha opplevelse om det Amerika gjør? Men amerikanerne smiler jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (1 minutt siden):

Hva skal til å få aha opplevelse om det Amerika gjør? Men amerikanerne smiler jo.

De som smiler er de verste når du snur ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mr. skrev (Akkurat nå):

De som smiler er de verste når du snur ryggen.

Siterer meg selv for å si ,jeg har ikke noe imot Amerikanske folket men jeg har en god del imot dems politikk.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 17.3.2022 den 17.53):

Du har sikkert ikke fått med at Russland har gått til krig, og har formidlet en grusomhet de færreste tenkte kunne skje. Hvem I alle dager orker å bruke energi der du har sett det verste som finnes i mennesker og regime. Trenger ikke synes synd i meg, synes du bør sende dine tanker til en befolkning som er under totale regime og folkemordet Russland har begått og fortsatt begår over et Ukrainsk folk. 

Snakk for deg selv. Menneskene i Russland har ingenting med krigen å gjøre. Russland er et land jeg definitivt kommer til å besøke igjen. Nydelig land og fine folk som er lett å komme i prat med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mr. skrev (2 minutter siden):

Siterer meg selv for å si ,jeg har ikke noe imot Amerikanske folket men jeg har en god del imot dems politikk.

Jo, men politikk er politikk. De tar iallfall ikke friheten fra folket. Den friheten opplever jeg blir tatt fra russiske folk. Og det er mange mistenkelige dødsfall som er skjedd i Russland som er presidenten i Russland som står for. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

RealistiskDot skrev (2 minutter siden):

Snakk for deg selv. Menneskene i Russland har ingenting med krigen å gjøre. Russland er et land jeg definitivt kommer til å besøke igjen. Nydelig land og fine folk som er lett å komme i prat med. 

Mannen i gaten har kanskje ikke startet krigen, men folket har et ansvar når landet angriper andre land. Russere tar ikke det ansvaret i det hele tatt. Russisk mentalitet er å sitte å klage, å klage, toe hender å hevde man er apolitisk og er man over 60 er det mimring om "alt var bedre før" og at USSR var topp. Dette til tross for at de andre sovjet landene syntes det var alt annet enn bra å være i praksis kolonisert av Russland. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (9 timer siden):

Mannen i gaten har kanskje ikke startet krigen, men folket har et ansvar når landet angriper andre land. Russere tar ikke det ansvaret i det hele tatt. Russisk mentalitet er å sitte å klage, å klage, toe hender å hevde man er apolitisk og er man over 60 er det mimring om "alt var bedre før" og at USSR var topp. Dette til tross for at de andre sovjet landene syntes det var alt annet enn bra å være i praksis kolonisert av Russland. 

Og hva gjorde du da Norge bombet Libya?  Er mange russere som har prøvd å demonstrere og slikt men de blir bare arrestert uansett hva de gjør. Hadde du virkelig risikert å bli fengslet for å demonstrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RealistiskDot skrev (6 minutter siden):

Og hva gjorde du da Norge bombet Libya?  Er mange russere som har prøvd å demonstrere og slikt men de blir bare arrestert uansett hva de gjør. Hadde du virkelig risikert å bli fengslet for å demonstrere?

Norge arresterer også demonstranter vedrørende andre ting. Så Norge er ikke perfekte. Norge ville nok opprett på samme måte som Russland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (På 21.3.2022 den 23.55):

Ja, nazigreier er overalt i Ukraina og i disse dager.

Ja, det viktige nå er å beseire russerne og kaste dem ut så Ukraina blir denazifisert. Neste steg blir å knuse Russland og denazifisere resten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...