Gå til innhold

Den årlige skattemeldingstråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det tar betraktelig lenger tid enn det. I fjor gikk det en måned før de begynte å betale ut pengene, og det etter at alle hadde fått selvangivelsen.

Anonymkode: 470d7...a83

Det stemmer ikke. I fjor fikk jeg skattemeldingen 23.03, fikk pengene på konto 26.03.

Anonymkode: f83e7...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det stemmer ikke. I fjor fikk jeg skattemeldingen 23.03, fikk pengene på konto 26.03.

Anonymkode: f83e7...39a

Ja, jeg fikk også bare noen dager etter at jeg sendte inn skattemeldingen i fjor..

Anonymkode: 853be...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (4 timer siden):

Mener de skal bli utbetalt ganske raskt etter man har sendt den inn? Eller har jeg misforstått? 

Nei, de "skal" ikke det. Skatteetaten har ingen fast rekkefølge eller ordning, og pengene kan bli utbetalt alt fra nå til november. Ingen kan si noe om tidspunktet, det er helt tilfeldig. Spiller ingen rolle når du har levert skattemeldingen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 9.19):

Jeg får tilbake rett over 2.000. Det som fikk meg til å få hakeslepp at jeg må ut med 700 kroner formueskatt. Jeg er ufør med bare noen titusen årlig over minstesats men eier bolig. Har nesten nedbetalt hele lånet og finner meg nå i situasjonen at jeg er "rik". Synes seriøst at man burde slippe formueskatt når eneste ting av verdi er bolig man bor i.

Anonymkode: e19d5...3d9

Det er jo bunnfradrag på 1,5 mill, så du skal ha nettoformue på over dette beløpet før formuesskatt er aktuelt. Primærbolig verdsettes til 25 % av beregnet markedsverdi, hvilket tilsier at boligen din er verdt over 6 mill. ??

Anonymkode: de18c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo bunnfradrag på 1,5 mill, så du skal ha nettoformue på over dette beløpet før formuesskatt er aktuelt. Primærbolig verdsettes til 25 % av beregnet markedsverdi, hvilket tilsier at boligen din er verdt over 6 mill. ??

Anonymkode: de18c...ff9

6 mill er da ingen uvanlig boligverdi i våre dager.

Anonymkode: 813a9...304

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år ble det første år med baksmell. Summen i seg selv var ikke så stor - ca 900 kroner, men det var uvant. Etter å ha gjennomgått hele skattemeldingen regnet jeg meg frem til at korrekt baksmell er 800 kroner, da en post hadde litt avvikende verdi. Det endret jeg dog ikke på, da jeg ikke orker å vente i evigheter på å få det godkjent etter jeg har levert ny verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BethD skrev (4 timer siden):

480A91C8-FDDA-4675-884E-D7ABE1A18079.png

Jeg leste også det, men ser også at det står dette når jeg søker:

Men de fleste vil få skatteoppgjøret sitt mellom 2. april og 24. juni.

Det betyr altså at noen faktisk kan få det allerede i morgen, mens de fleste får tidligst 2. april. 

Anonymkode: eabf9...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekker du da over så alt stemmer eller tenker du at det er riktig og sender inn med en gang??🥴

Anonymkode: 8ed50...bd8

Sjekker over men har ærlig talt ingen oversikt på noe annet enn gjeld så går ut i fra at det stemmer 🤷‍♀️ Sitter aldri å regner ut hver kr jeg har brukt på barnehage eller hvor mye jeg har tjent i deltidsjobb feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flamme skrev (1 minutt siden):

Sjekker over men har ærlig talt ingen oversikt på noe annet enn gjeld så går ut i fra at det stemmer 🤷‍♀️ Sitter aldri å regner ut hver kr jeg har brukt på barnehage eller hvor mye jeg har tjent i deltidsjobb feks.

Du har jo fått årsoppgave?

Anonymkode: 9a9e0...50f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har jo fått årsoppgave?

Sjekker aldri, regner med de bruker samme tall for å beregne skatt så 🤷‍♀️ Har enda ikke blitt skyldig på skatten i mitt voksne liv, sjekker sikkert den dagen jeg blir skyldig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flamme skrev (2 minutter siden):

Sjekker aldri, regner med de bruker samme tall for å beregne skatt så 🤷‍♀️ Har enda ikke blitt skyldig på skatten i mitt voksne liv, sjekker sikkert den dagen jeg blir skyldig 😅

Den som sender inn grunnlagsdata til skatteetaten kan gjøre feil og det er ditt ansvar å kontrollere at opplysningene årsoppgavene stemmer og gir beskjed til oppgavegiver hvis det er feil.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg fikk også bare noen dager etter at jeg sendte inn skattemeldingen i fjor..

Anonymkode: 853be...6bd

Jeg fikk ikke pengene før i November 2021, det var sent. Når kommer skattemeldingen i år, har de ikke begynt å sende ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den som sender inn grunnlagsdata til skatteetaten kan gjøre feil og det er ditt ansvar å kontrollere at opplysningene årsoppgavene stemmer og gir beskjed til oppgavegiver hvis det er feil.

Ja det var ny info for meg, hadde vært kult om vi kunne lært noe av dette på skolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går det fortere eller tar lengre tid hvis tilgode skatt skal motregnes restskatt fra 2020?

Anonymkode: ea011...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 time siden):

Ja det var ny info for meg, hadde vært kult om vi kunne lært noe av dette på skolen.

Poenget med at de sender ut skattemelding før skatteoppgjøret er jo fordi man skal kontrollere at alt er riktig, slik at man ikke får utbetalt feil. Dette går begge veier. Hadde det vært motsatt, at du fikk en solid restskatt og ikke var det du hadde regnet med utifra tallene dine, så hadde du vel sjekket og endret om du fant en feil som gjorde at du ikke fikk baksmell likevel? På samme måte plikter du å sjekke visst du har fått for mye.

I utgangspunktet skal det gå ganske raskt å sjekke opp i skattemeldingen har man samlet sammen A-meldingen/årsregnkap som man får fra arbeidsgiver/bank. Disse får man som oftest ved årsskifte/tidlig i januar. Poenget med disse er at man skal kontrollere det opp mot skattemeldingen når den kommer.

Et år hadde det lokale skattekontoret gjort en kjempestor feil. Arbeidsgiveren min fusjonerte med et nytt selskap, og årslønnen min ble ført dobbelt da de førte opp begge AS med nytt og gammelt navn i skattemeldingen. Fikk etterpå et brev fra kontoret om feilen de hadde gjort, men at vi likevel måtte melde denne feilen inn selv når vi gjorde endringer i skattemeldingen. Selv om det var surt å måtte gjøre dette for noe som overhodet ikke burde skjedd, så meldte jeg jo inn feilen. Jeg visste da at det kom til å ta lenger tid før jeg fikk utbetalt oppgjøret da den ble endret.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Adobyen
jaeols skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke pengene før i November 2021, det var sent. Når kommer skattemeldingen i år, har de ikke begynt å sende ut? 

De blir sendt fortløpende mellom 16.mars og 4.april. Helt tilfeldig.  Min er ikke klar.  Vi får mail når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melise__87
jaeols skrev (1 time siden):

Allerede fått å sendt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Melise__87 skrev (14 minutter siden):

Allerede fått å sendt inn. 

Du har fått pengene innpå kontoen din?

Anonymkode: d7747...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melise__87
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har fått pengene innpå kontoen din?

Anonymkode: d7747...7da

Ikke enda, men de står på krav og utbetaling inne hos skatteetaten. Så regner med de kommer ganske snart, enten denne eller neste uke  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...