Gå til innhold

Hvordan tiltaler du dine kolleger?

Hvordan tiltaler du dine kolleger?  

50 stemmer

1. 1. Hvordan tiltaler du dine kolleger?

• Med fornavn
      47
    • Med etternavn
      1
    • Noe annet
      2

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg bruker fornavn på alle som jeg jobber med, men på tidligere arbeidsplasser har det vært naturlig å tiltale enkelte med etternavn. Aner ikke hvorfor, det bare blir sånn.

Hvordan gjør dere det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber tiltales alle ved fornavn. Noe annet ville føles unaturlig, iallfall for meg.

Skrevet

Alle tiltales ved fornavn der jeg jobber. (Noen heter det samme og da tar vi med første bokstaven i etternavnet og).

Skrevet

Tiltaler alle mine kollegaer med fornavn.

Skrevet
Jeg bruker fornavn på alle som jeg jobber med, men på tidligere arbeidsplasser har det vært naturlig å tiltale enkelte med etternavn. Aner ikke hvorfor, det bare blir sånn.

Hvordan gjør dere det? :)

Hvis du tiltalte dine kolleger med etternavn regner jeg med at du enten jobbet i:

1) Forsvaret

2) UD

3) På 1950-tallet

Skrevet

Herregud :roll:

Hvis jeg ikke skulle kalle mine kolleger ved fornavn, hva da liksom?

Vi lever i 2005, ikke 1950.

Vi lever ikke på internatskole og vi er ikke i det militære.

Gjest Violetta
Skrevet
Hvis du tiltalte dine kolleger med etternavn regner jeg med at du enten jobbet i:

1) Forsvaret

2) UD

3) På 1950-tallet

Nei faktisk ikke! :ler:

I de tilfellene det har skjedd har det stort sett vært mennesker i sekstiårene, som nok alltid har blitt tiltalt med etternavn på jobb. Og da har det vært naturlig å gjøre det sånn. ;)

Skrevet
Nei faktisk ikke! :ler:

I de tilfellene det har skjedd har det stort sett vært mennesker i sekstiårene, som nok alltid har blitt tiltalt med etternavn på jobb. Og da har det vært naturlig å gjøre det sånn. ;)

Høres utrolig kjipt ut. Hadde ikke jeg giddet, de får finne seg i at det er annerledes nå.

Gjest Violetta
Skrevet
Høres utrolig kjipt ut. Hadde ikke jeg giddet, de får finne seg i at det er annerledes nå.

Deg om det, men jeg synes man skal respektere andre menneskers ønske om slikt, og det gjorde ikke at miljøet ble noe mer stivt av den grunn. Det ble akkurat like naturlig å tiltale dem slik som å tiltale andre med fornavn. Etter en stund ble det veldig rart å i det hele tatt tenke på at de hadde noe fornavn, for man var så vant til etternavnet. ;)

Skrevet

Jeg har alltid brukt fornavn.

Bortsett fra når gamle damer spør etter tanten til mamma, da sier jeg som de sier og "skal hente fru x på bakrommet jeg" :ler:

Sier egentlig bare fru til eldre mennesker det er naturli å gjøre det til. Jeg og noen venner har avogtil brukt frøken til hverandre (vi syntes det var så morsom med frøken Høiby og sånn da Mette-Marit var kjæreste med krompen). Men jeg fikk faktisk brev adressert til frk. Frysepulver Etternavn her forleden. Det var fra huseier og han er en eldre herremann av den gamle skolen. Synes det egentlig er litt koselig med slike titler jeg da, men

Skrevet

bruker bare fornavn på jobben min,,'

men det hender at noen gamlinger ringer å skal ha tak i en annen gamling som jobber på jobben min og spør ettter etternavnet hans.. (vel gamling og gamling.. han er vel mellom 50-60 år trur jeg)

..men må innrømme at jeg kaller disse smågutta for litt av hveert (veldig mange av dem på jobben).så da ender det at jeg kaller Per for Pål og omvednt

Skrevet

Mine kolleger får pent innfinne seg med å bli kalt ved fornavn enten de vasker gulvene, sitter i resepsjonen eller er direktør.

Skrevet

Hvorfor gidder du ikke å være høflig på arbeidsplassen?

Skrevet (endret)

Der jeg jobber nå bruker vi bare forneavn, men ett sted jeg jobbet tidligere var det ett par eldre karer som vi brukte etternavnet til. Så igrunn ikke noe problem i det - om jeg sier Pål eller Olsen til noen har da ikke noe å si for meg.

Det der med fornavn eller etternavn er igrunn ikke alltid like enkelt. Folk en kjenner er det greit nok med - da bruker en jo stort sett fornavnet (selv om jeg faktisk kjenner noen på min egen alder som ofte omtales med etternavn - men da stort sett som om det var ett kallenavn. Noen etternavn klinger rett og slett bare bra)

Men uansett, det jeg ville frem til er at jeg er veldig forsiktig med å bruke kun fornavn til folk jeg ikke kjenner noe særlig. Mamma irriterer seg skikkelig over slikt - f.eks. hvis det ringer markedsundersøkelser o.l. og spør etter henne med bare fornavnet. Da kan sier hun gjerne "Unnskyld, men kjenner vi hverandre?" i en passelig bestemt tone. Hihi. Blir fort stille i den andre enden da ja. Mamma er nok ikke den eneste som føler det på denne måte, så jeg prøver å tenke meg litt om - det er jo helt unødvendig å støte noen.

Endret av Titta
Skrevet

Tror det aller aller vanligste er å bruke fornavn på arbeidsplassen her i Norge. Jeg jobbet imidlertid et sted der sjefen bare ble tiltalt med etternavn. Han var temmelig så gammel. I tillegg var det hans far som hadde startet hele firmaet, så firmanavnet inneholdt dette etternavnet.

Der jeg jobber nå er det imidlertid en av de unge som ikke vil bli tiltalt med fornavn. Han presenterte seg bare med etternavn, ogd et tok lang tid før jeg faktisk fant ut hva han het til fornavn. Det viste seg imidlertid at han ikke liker fornavnet sitt, og da vil jeg jo respektere det. Selv om det helt klart føltes merkelig i begynnelsen å tiltale en 20-åring med etternavn.

Med en tidligere sjef pleide jeg noen ganger å tiltale med full navn, dvs inkl etternavn. Dette var forøvrig mest på tull, siden jeg fant ut at han hadde et ganske så morsomt og overraskende mellomnavn ;)

Når det gjelder å legge til sosial status, slik som fru og frk, synes jeg veldig lite om det. Har selv opplevd en sjef som sa "frk "hansen"" til meg, og for meg ble dette som en hersketeknikk (understreke at jeg er ung og kvinne, noe han gjorde hele tida).

Men synes jo man skal respektere hvordan andre vil bli tiltalt. jeg føyer meg stort sett etter det personen selv vil, men tror jeg hadde hatt problemer hvis jeg fikk en sjef som ville bli tiltalt med feks "sir".

Skrevet

Jeg har kallenavn på mange av de jeg jobber med... F.eks. Martini, Heidi (m/tysk uttale), Påler'n og Jesus (som er sjefen) :-)

Skrevet

Fornavn. STort sett. Noen med etternavn, men da mer fordi det "klinger bra", eller når man spøker litt. Aldri fru/frøken og ingen forskjell på gammel, ung, sjef eller andre.

Men at selgere ringer og kaller meg ved fornavn før vi har et etablert forhold skal jeg ha meg frabedt. Og jeg er ikke 50-60 år gammel (noe mange tydeligvis ser som helt URgammelt :overrasket: her inne)

Skrevet (endret)

He he... ser for meg at jobber der folk bruker etternavnet enten er høystatusjobber (direktører i STORE multinasjonale selskaper? - men egentlig ikke der heller) eller lavstatusjobber, gutta som sjauer kasser på brygge - 'kan jeg bomme en sneip 'a, Karlsen?' :ler:

Vel, begge deler er vel helst på film eller i tv-serier.

Endret av soleil~noir
Skrevet

Jeg har pleid å bruke fornavn, men har vært på arbeidsplasser (kommunale, statlige og "liknende") hvor en del av arbeidsstyrken blir tiltalt med etternavn; særlig de som har vært ansatt lengst - det var gjerne snakk om 15 år eller mer - og de som har sjefsstillinger. Stort sett tror jeg det skyldtes at dette var folk av den gamle skolen, hvor etternavn faktisk er vanlig tiltaleform. På de fleste stedene jeg har vært ble det ikke brukt som hersketeknikk, men jeg har også vært borti at BARE sjefen ble tiltalt med etternavn og hadde rett til å uttale seg på møter (Gravferdsetaten...), i praksis i hvert fall.

Forresten, når jeg tenker over det - det er stort sett menn jeg har opplevd at blir tiltalt med etternavn...

Ellers synes jeg etternavn er en helt grei tiltaleform ovenfor folk man ikke kjenner. Dag Solstad har uttalt noe om dette som jeg egentlig er enig i. Noe med at fornavn er veldig "dus" og intimt/privat, og at overdreven bruk av fornavn/frafall av høflig/reservert tiltale faktisk også gjør noe med hvordan man kommuniserer, innholdsmessig... Dårlig forklart av meg, men jeg synes eksempelet med selgere som "bryter seg inn" i din private sfære er ganske betegnende. Utover det er det jo fint at man kjenner kollegene sine godt nok til å bruke fornavn, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...