Gå til innhold

Enebolig kontra leilighet


Gjest Violetta

Hvordan bor du?  

53 stemmer

  1. 1. Hvordan bor du?

    • Enebolig
      21
    • Leilighet
      26
    • Rekkehus
      6


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri bodd i annet enn leilighet og har ikke fått noen mén av det. Vi var tre barn og to voksne på en 3-roms leilighet, nå er vi en tenåring og en voksen i en like stor leilighet. Det er ikke trangt og akkurat passe stort for oss to. Kunne ikke tenke meg å bo i enebolig pga vedlikehold og snømåking og hagearbeid og alt det ansvaret der. Jeg er ikke nevenyttig og synes det er skjønt å bo i borettslag hvor jeg ikke trenger å bekymre meg for annet en det som er innenfor mine egne vegger. Tror ikke sønnen min lider under det heller, han trenger også bare å gå ned en trapp og ut en dør og ti meter over gårdsplassen før han har gress under føttene. Den eneste forskjellen er bare at vi ikke eier det gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i leilighet, og synes det egentlig er helt greit. Det er bare sambo og meg så vi trenger ikke allverdens plass, og det er deilig å slippe å tenke på hagearbeid og ytre vedlikehold.

Men om noen år håper jeg at vi flytter inn i rekkehus eller enebolig - helst enebolig. Kanskje det er fordi jeg selv er oppvokst i enebolig? Det er hvertfall helt utenkelig for meg å oppdra mine barn i en leilighet. Det er flere grunner til det. En ting er at en i et hus stort sett har bedre plass enn i en leilighet. En annen ting er at en ikke trenger å forholde seg til naboer på samme måten. Nå har jeg bodd i to leiligheter og begge stedene har det vært minst en håpløs nabo som går inn for å være vanskelig.

Ellers ønsker jeg også hage. Den trenger ikke være så stor egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en enebolig. Bodde en stund i en leilighet, men etter vi kjøpte huset vil jeg aldri bo i leilighet igjen. Og synes ikke det er så mye vedlikehold osv. Bruker ikke så mye tid på det at det gjør noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor alene uten barn i leilighet og trives bra med det. Synes det er greit å bo sentralt (Oslo) og da er det heller ikke mye hus å velge i - hvertfall ikke med min økonomi.

Hvis jeg skal flytte blir det til en leilighet med stoooor balkong - gjerne nærme marka men fremdeles i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær
Akkurat nå bor vi i leilighet fordi vi bare er to, ikke trenger særlig plass og det er praktisk. Men om et par år har vi planer om å kjøpe enebolig med hage. Jeg kan ikke tenke meg å oppdra barn i blokk. Jeg vil ha stor hage de kan leke i, i en rolig gate hvor det kan sykles og lekes uten nevneverdig bekymring, slik jeg selv hadde det da jeg vokste opp. I tillegg er eneboliger som oftest større enn leiligheter, og jeg vil ha god plass.

:Nikke:

Helt enig med Arkana.

For oss er også (inntil videre) beliggenhet viktig, og siden vi ikke har råd til enebolig i Oslo, blir det leilighet.

Men jeg drømmer om svær sveitservilla med epletrær og fast bålplass i hagen. Er ikke redd for en del vedlikehold, så lenge man har så god plass at det går an å leve i huset uten at alt er kaotisk fordi man pusser opp ett rom. Sånn er det nå - oppussingen forplanter seg VELDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet nå, og det er supert for øyeblikket. Akkurat passe stort (65 kvm) for to, lite vedlikehold utover trappevask, og ikke noe hage å jobbe med.

Supert nå, men på sikt har jeg lyst på enebolig i Bergen. Haddde vært kjekt å slippe murborring klokken ni om morgenen på lørdag blant annet. I tillegg vil jeg ha stor plass med hage dersom jeg får barn.

(Når det er sagt, er jeg klar over at man utmerket godt kan ha stor plass i leilighet også. Min søster feks har leilighet på 100 kvm. Samme med hage, mange mindre borettslag har store, velholdte fellesområdet. Men her vi bor nå, niende etasje i en blokk i en svært trafikkert gate, uten hage, ønsker jeg iallfall ikke å bo når jeg er ferdig med å studere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i ganske stor enebolig. Trives veldig godt, elsker å ha god plass. Synes det er fantastisk å kunne ha store selskap med mange gjester. Synes også det er fint i forhold til det å feks ha egen TV-stue, eget arbeidsrom etc.

Ulempene er at det blir ett stykke utenfor byen, og at det er ganske mye å gjøre utendørs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Bor i enebolig.

Trenger ikke all denne plassen enda,men vil ha god plass den dagen vi får barn.

Flere ganger jeg har tenkt at det hadde vært bedre med en liten leilighet til meg og sambo.

Det er jo endel vedlikehold,men det synes vi er helt greit.

Det verste med stort hus er at det blir så mye å vaske. Og hver eneste gang jeg vasker,så tenker jeg hvor mye lettere det hadde vært med leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enebolig

Vi bodde i blokki mange år. var lei av lyder til alle døgnets tider. Særlig på sommeren. sat ute og det var støy hvor enn man snudde seg.

Kom over et lite hus..litt over 100 kvadrat. passe liten tomt. her er vi usjenert. Plages ikke av støy osv. Man blir friere,kan plante og stelle ute. stor usjenert terasse.

Så hvorfor som du spør etter, det er ene og alene velværen for oss selv. ikke så mye mere husarbeide i forhold til blokk. Blir vel enklere siden alt er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en leilighet på 42 kvm vi, og det er mer en nok plass for oss to. Men savner balkong (det blir heldigvis det snart) og på søndager savner jeg en hage å stelle litt i.

Har ikke lyst på enebolig når jeg blir stor, men kanskje en leilighet som ligger i 1.etasje i et veldrevet og rolig borettlsag med en bitteliten hageflekk som jeg kan stelle på søndager ;) Alt det andre vedlikeholdet som følger med en enebolig egner jeg meg ikke for :ler: Har vokst opp 50/50 i blokk og enebolig, så jeg ser jo at begge deler har ulemper og fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig med stor hage. Jeg elsker å jobbe i hagen og synes det er deilig å kunne gå rundt huset sitt. Men jeg ser ikke bortfra at når ungene flytter hjemmefra så selger vi huset og kjøper en stor leilighet istedet - og kanskje en hytte i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i enebolig, og er veldig fornøyde med det. Det er bare meg og mannen foreløpig, så god plass. Det er hybel i huset så vi får inn penger = veldig greit, samtidig er det fornuftig bruk av kvm i huset da vi ikke trenger hele huset når vi bare er to. Skulle vi få bruk for mer plass senere er det bare å slutte å leie ut. Aberet med enebolig for vår del er hagen, den er stor og overgrodd (pga forrige huseier...) og rett og slett et ork... Men den kan bli veldig fin etter hundre og fjerti arbeidstimer.. Men - litt om gangen, Rom ble ikke bygget på en dag som det heter.. Poenget er, ikke kjøp hus med stor tomt med mindre du er veldig gla i hagearbeid!! :-) Fordelen med hagen vår er at den er 100 % usjenert og det er helmax! Og sol hele dagen. Så masse positivt og da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i leilighet fordi vi er to og trenger ikke mere plass. Dessuten har vi ikke råd til enebolig. Vi bor i sameie og har en veldig lettstelt, men ganske stor hage. Denne byttes det på å stelle gjennom våren/sommeren. Ikke noe pes i det hele tatt. :)

Selv kunne jeg tenkt meg en liten enebolig i fremtiden, for jeg har nemlig vokst opp slik. Da trenger man ikke tenke på naboer som er vegg i vegg. ;) Mannen har vokst opp i leilighet, men kunne tenke seg enebolig. Han og søsteren hadde nemlig små soverom, og de lå slik at søsteren måtte gå gjennom hans rom for å komme til sitt. Vi ønsker oss ikke en diger enebolig, men en passe stor en med litt hage. Gjerne murhus. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i rekkehus fordi det var det vi hadde råd til. Vi bodde i en liten leilighet til vi fikk barn, men det var veldig slitsomt å gå opp og ned trappene med babyen (var ikke heis) hver gang vi skulle ut. Kjempeglad for at vi har flyttet til rekkehus. Her er det veldig barnevennlig og fint for barnet å leke ute.

Om noen år håper jeg vi får råd til enebolig, hvertfall enebolig i kjede. Hvorfor? Fordi jeg synes det er viktig å ha litt plass med en tenåring i huset slik at hun kan ha mulighet til å ta med seg venner hjem. Dessuten vokste jeg opp i en enebolig selv, så jeg synes liksom det er sånn det skal være. (Spør ikke hvorfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte enebolig med ganske stor hage for et år siden. Huset er ikke så veldig stort, men foreløpig er vi bare to og det er gode muligheter for å bygge ut her. Vi er oppvokst på landet begge to, ville ha plass og luft rundt oss, leilighet eller rekkehus ble aldri vurdert engang. Vi bor i byggefelt nå, men som jeg sa har vi ganske stor tomt og tomta grenser inn til en liten skoglugg på ene siden. De andre rundt her har også ganske store tomter så husene ligger ikke så veldig tett på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er på utkikk etter enebolig. er vokst opp i enebolig med ganske stor tomt, og det frister ikke å kjøpe leilighet eller rekkehus. vil ha plass både ute og inne, til både dyr og unger, uten å plage vettet av naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et oppussingsobjekt av en enebolig med stor hage. Har lyst til å bygge et klissnytt og moderne hus, og med litt mindre hage. Gjerne litt unna folk, ikke midt på et boligfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet ganske sentralt i Oslo fordi det er et begrenset og dertil alt for dyrt utvalg av eneboliger og rekkehus innen gangavstand fra jobben min. Vi vil ikke flytte, fordi det er et enestående bomiljø her, bra skole og gode fritidstilbud for ungene. Alternativet ville ha vært rekkehus et stykke utenfor byen, men ingen av oss er særlig glad i å stå i bilkø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig med middels stor hage. Kunne egentlig tenkt meg leilighet eller rekkehus, jeg. Men for det første er ikke tilgangen på leil/rekke her hvor vi ønsker å bo så stor. Og for det andre er er vi to som skal trives sammen, og gubben hadde fått "klaus" i rekke/leil. Så kompromisset ble enebolig med lettstelt hage. (Er ikke sånn kjempeglad i utearbeid.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...