Gå til innhold

Har du begynt å kutte ned på bilkjøringen?


Nuida

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke slik at vi kjører unødvendig. Der vi kan klare oss uten bil, gjør vi det - det er jo en ryggmarksrefleks. Men drivstoffprisen og strømprisen er ikke så høye at det utgjør en nevneverdig forskjell likevel. Vi unngår å kjøpe ny bil, men folk som gjør det taper jo typisk 50-70000 kr/året bare på det, pluss eventuelle lånekostnader. Det unngår vi pent.

Anonymkode: 2d82d...4e1

Det stemmer ikke. Det første året er verditapet ca 20%, 15% andre året og 10% påfølgende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nomore82 skrev (22 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det første året er verditapet ca 20%, 15% andre året og 10% påfølgende år.

Tilsvarer ikke det ca 50-70.000 de første 2-3 årene for en ny bil da? Avhengig av bilen selvsagt, men sånn veldig omtrent da. 

Anonymkode: afac1...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilsvarer ikke det ca 50-70.000 de første 2-3 årene for en ny bil da? Avhengig av bilen selvsagt, men sånn veldig omtrent da. 

Anonymkode: afac1...198

Ja, det gjør det, men ikke forvent at alle på KG forstår sine egne innlegg en gang. 🤪

Anonymkode: 2d82d...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har egentlig ikke endret på noe som helst, men jeg prøver å være litt smartere ved å samle opp gjøremål slik at jeg slipper å kjøre ut flere ganger om dagen. Prøvde å gjøre det før også, men er kanskje litt mer bevisst på det nå

Samme gjelder strømprisene. Har ikke endret levevanene hjemme heller og bruker strøm som vanlig, bare at jeg velger å bruke vaskemaskin, tørketrommel, dusje osv når strømmen er som lavest ila dagen

Anonymkode: 1ce23...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tilsvarer ikke det ca 50-70.000 de første 2-3 årene for en ny bil da? Avhengig av bilen selvsagt, men sånn veldig omtrent da. 

Anonymkode: afac1...198

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det gjør det, men ikke forvent at alle på KG forstår sine egne innlegg en gang. 🤪

Anonymkode: 2d82d...4e1

 

For det første så er det forskjell på 50-70.000 de første 2-3 årene (som er feil), og 50-70.000 kr/året (som også er prinsipielt feil). Det første utsagnet i setningen der tilsier at det er 50-70k totalt de første 2-3 årene, det andre utsagnet tilsier at det er 50-70k i året. Altså stor forskjell.

Men.

Hovedregelen er at verditapet er ca 20% første året, 15% andre året og 10% tredje året og påfølgende år. Dette er hovedregelen, ikke fasiten. Man vil være borti tilfeller med høyere og lavere verditap.

Så kjøper man enn bil til 500k så vil verditapet første året være ca 100k, andre året 60k og tredje året og påfølgende år 34k pr år. På 2-3 år vil derfor det totale verditapet på en bil til 500k være 160-194k. Stor forskjell fra 50-70k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuida skrev (14 timer siden):

Som følge av de økte bensinprisene? 

Nei. Har ikke særlig valg en å kjøre bil. Men nå er ikke bensinprisene noen krise. Velter ikke lasset liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bor uti gokk, så vi er helt avhengige av å ha to biler og å bruke begge så å si hver dag. Vi skal etter hvert bytte ut den ene med elektrisk, men det blir ikke riktig enda. Vi prøver uansett å unngå unødvendig kjøring fra før av. 

Anonymkode: 1d715...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer meg fint uten bil, sykler, går eller kollektivt.

Anonymkode: 59a7e...596

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (26 minutter siden):

For det første så er det forskjell på 50-70.000 de første 2-3 årene (som er feil), og 50-70.000 kr/året (som også er prinsipielt feil). Det første utsagnet i setningen der tilsier at det er 50-70k totalt de første 2-3 årene, det andre utsagnet tilsier at det er 50-70k i året. Altså stor forskjell.

Men.

Hovedregelen er at verditapet er ca 20% første året, 15% andre året og 10% tredje året og påfølgende år. Dette er hovedregelen, ikke fasiten. Man vil være borti tilfeller med høyere og lavere verditap.

Så kjøper man enn bil til 500k så vil verditapet første året være ca 100k, andre året 60k og tredje året og påfølgende år 34k pr år. På 2-3 år vil derfor det totale verditapet på en bil til 500k være 160-194k. Stor forskjell fra 50-70k...

Leser vi samme innlegg? Det jeg skrev var:

"...folk som gjør det taper jo typisk 50-70000 kr/året bare på det, pluss eventuelle lånekostnader"

Det er et estimat. 50-70k i året vil jeg tro er et realistisk anslag for mange som kjøper bil i dag, med opplagt stor variasjon. Bruktmarkedet er eksepsjonelt gira på nyere bil, vi har jo tom. eksempler på énsiffra prosenttap etter det første året.

Uansett hvor kverulant man skal være, poenget mitt var jo at drivstoff er en liten del av utgiftene. De som får problemer med økonomien etter to uker med dyrere bensin og diesel må kanskje først og fremst spare andre steder.

Anonymkode: 2d82d...4e1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (5 minutter siden):

 

 

For det første så er det forskjell på 50-70.000 de første 2-3 årene (som er feil), og 50-70.000 kr/året (som også er prinsipielt feil). Det første utsagnet i setningen der tilsier at det er 50-70k totalt de første 2-3 årene, det andre utsagnet tilsier at det er 50-70k i året. Altså stor forskjell.

Men.

Hovedregelen er at verditapet er ca 20% første året, 15% andre året og 10% tredje året og påfølgende år. Dette er hovedregelen, ikke fasiten. Man vil være borti tilfeller med høyere og lavere verditap.

Så kjøper man enn bil til 500k så vil verditapet første året være ca 100k, andre året 60k og tredje året og påfølgende år 34k pr år. På 2-3 år vil derfor det totale verditapet på en bil til 500k være 160-194k. Stor forskjell fra 50-70k...

Ja, mente selvfølgelig per år, siden det var det den jeg siterte skrev. Man skal legge litt vrangvilje til for å tolke det til å være 50-70k totalt over 2-3 år, tenker jeg. 

Men ja, virker som at 50-70.000 per år i snitt over de 2-3 første årene for en alminnelig familiebil er ganske spot on da? 

Anonymkode: afac1...198

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det gjør vi. Vi har en diesel og en hybrid. Vi må kjøre hver vår til jobb pga at vi starter og slutter på ulike tidspunkt pluss at en henter og leverer i bhg. Men kjører oftest hybriden på strøm hvis vi skal småærend utenfor jobbkjøring. Denne holder også tur/retur jobb pluss levering/henting av unger, samt innom butikk 👌 

Anonymkode: dacfc...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Solgte bilen og kjøpte en slik sykkelvogn.

Anonymkode: 0ba6f...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kommer til å kjøre akkurat like mye bil som før, det vil si: lite. 

Når jeg uansett kjører så lite som jeg gjør, så tar jeg det ikke så veldig hardt hverken med miljø eller drivstoff. Syns imidlertid det er helt greit å være bevisst på bruken av bil uansett. Mange av oss har godt av å gå og sykle mer. 

Anonymkode: 5b64a...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi slik til at vi må i bil uansett hvis vi skal. Pga lenge strekninger, gjør vi stort sett alltid det vi trenger i samme slengen. Handler osv på vei hjem fra jobb. En del kjøring på barna osv blir det jo alltid, men kutter vi ned kjøringen nå, kommer ikke vi oss på jobb, og barn ei heller på aktiviteter , samt besøk til familien. For oss er det tragisk med høye strømpriser og høye drivstoffavgifter. 

Anonymkode: 1ce4c...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjører like mye som før siden det ikke finnes noe alternativ.

Anonymkode: 29bb3...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har alltid kjørt så lite som mulig, såpass lite at vi måtte gå over til elbil da dieselbilen ikke tålte å stå så mye 😂

Anonymkode: 91971...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jo IEA kommet med forslag til kutt i oljebrønner som innebærer blant annet hjemmekontor 3 dager i uken for de som kan. Men akkurat dette punktet ser jeg ikke diskuteres noe sted, kun senking av fartsgrenser osv. Selv er hjemmekontor det eneste som kan redusere vår drivstoffbruk, da det er til og fra jobb vi må kjøre. Jeg syntes det er pussig at dette tiltaket ikke løftes og diskuteres. Jeg jobber i det offentlige, og her har vi blitt kalt tilbake til kontorene (helt unødig da jobben kan gjøres like bra hjemmefra (eller bedre, pga. færre forstyrrelser, kaffepauser og mer effektive digitale møter) 🤷‍♀️

Å begrense hvilke dager man kan kjøre bil basert på reg. nr. vil jo bare få de som har råd til å kjøpe flere biler, så det er jo et elendig forslag når det kun kommer til å ramme lavtlønte (som oftere er de som faktisk må møte fysisk på jobb og dermed har større behov for transport siden de i mindre grad kan jobbe hjemmefra) 

Anonymkode: 52c02...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, har el-bil, så drivstoffprisene påvirker ikke min bilkjøring.

Anonymkode: 70d0a...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...