Gå til innhold

Erfaring med PT?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har valgt å trene med PT på treningssenter uten noe særlig treningserfaring i bunn? Jeg vurderer dette rett og slett fordi jeg surrer litt mye på egenhånd, faller av og trenger litt støtte. Har tidligere tatt mye forskjellige treningskurs for å få den støtten, men ønsker å fokusere litt på styrketrening. Prisen blir omtrent det samme så det er ikke en bekymring. 

Tar gjerne imot gode og dårlige erfaringer! Kommer forresten til å velge en PT med høyere utdanning, ingen AFPT type. 

Anonymkode: 78734...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt mye treningserfaring, men er i vurderingen av PT - må bare få på plass økonomien til det først. 
MEN min erfaring med en PT som bare en veileder er veldig god.

Vi har gått igjennom hva jeg kan, hva jeg vil, og satt noen konkrete langsiktige mål. 

Første gang satt han opp et program der jeg skulle få "øve" på apparater og for at han skulle få et grunnlag for hva jeg kunne. Og der ble jeg overrasket selv - jeg har aldri trent mye, men litt nå og da - og har bare fått positive tilbakemeldinger underveis. 

Etter hvert som han har fått et grunnlag for hva jeg kan, har vi gått igjennom sammen og funnet øvelser som både jeg har lyst til, og som han anbefaler. Og i det også en ganske lang prosess med å luke ut ting som har gitt smerter i treningen, som nå endelig begynner å gi seg. 

Og vi har også oppfølging ukentlig via messenger da, så selv om han ikke pusher meg fysisk på trening, så har vi ofte dialog om hvordan treningen går. 

Så jeg vil absolutt anbefale oppfølging med en PT - enten om det finnes alternativ av typen jeg bruker akkurat nå der du trener, eller via en faktisk PT. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Titania skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke hatt mye treningserfaring, men er i vurderingen av PT - må bare få på plass økonomien til det først. 
MEN min erfaring med en PT som bare en veileder er veldig god.

Vi har gått igjennom hva jeg kan, hva jeg vil, og satt noen konkrete langsiktige mål. 

Første gang satt han opp et program der jeg skulle få "øve" på apparater og for at han skulle få et grunnlag for hva jeg kunne. Og der ble jeg overrasket selv - jeg har aldri trent mye, men litt nå og da - og har bare fått positive tilbakemeldinger underveis. 

Etter hvert som han har fått et grunnlag for hva jeg kan, har vi gått igjennom sammen og funnet øvelser som både jeg har lyst til, og som han anbefaler. Og i det også en ganske lang prosess med å luke ut ting som har gitt smerter i treningen, som nå endelig begynner å gi seg. 

Og vi har også oppfølging ukentlig via messenger da, så selv om han ikke pusher meg fysisk på trening, så har vi ofte dialog om hvordan treningen går. 

Så jeg vil absolutt anbefale oppfølging med en PT - enten om det finnes alternativ av typen jeg bruker akkurat nå der du trener, eller via en faktisk PT. 

Det høres veldig bra ut.

Jeg har nok bestemt meg. Jeg er litt ubesluttsom og redd det ikke skal være verdt det, men helse er som regel verdt investeringen. Tror å starte med 3 måneder er smart, så kan jeg evt binde meg til 6 måneder etter det hvis det fungerer bra. Jeg trenger en del veiledning på teknikk og litt push i form av fysisk møte en gang i uka tror jeg at jeg har godt av 😅. Kan evt gå over til en gang i måneden senere når teknikken er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det høres veldig bra ut.

Jeg har nok bestemt meg. Jeg er litt ubesluttsom og redd det ikke skal være verdt det, men helse er som regel verdt investeringen. Tror å starte med 3 måneder er smart, så kan jeg evt binde meg til 6 måneder etter det hvis det fungerer bra. Jeg trenger en del veiledning på teknikk og litt push i form av fysisk møte en gang i uka tror jeg at jeg har godt av 😅. Kan evt gå over til en gang i måneden senere når teknikken er bedre. 

Alltid greit å starte forsiktig 😄 Jeg fikk "ånden" over meg i slutten av august, men jeg er av typen MÅ begynne med en gang, ellers går det ikke. Men har jo holdt ut siden da - så er godt fornøyd, og treningen er endelig en vane 😄 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Titania skrev (6 minutter siden):

Alltid greit å starte forsiktig 😄 Jeg fikk "ånden" over meg i slutten av august, men jeg er av typen MÅ begynne med en gang, ellers går det ikke. Men har jo holdt ut siden da - så er godt fornøyd, og treningen er endelig en vane 😄 

Ja, men så bra ☺️. Det er det jeg håper og, at trening bare blir en vane og en del av den ukentlige rutinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men så bra ☺️. Det er det jeg håper og, at trening bare blir en vane og en del av den ukentlige rutinen. 

Jeg tror det viktige er å finne ting man trives med :)

Det første treningsprogrammet jeg fikk syns jeg var dødskjedelig, så på 6 uker, med egentrening 1-2 ganger i uka, gjorde jeg programmet 2 ganger. Mens jeg gjorde heller andre øvelser jeg hadde fått tidligere av andre. 

Men da gav jeg beskjed på den neste veiledningen, fikk tilpasset til hva jeg trenger å trene opp av musklatur, samtidig som jeg fikk inn noen øvelser som kanskje er litt vanskeligere, men som jeg samtidig syns er morsommere. Da er det brått veldig mye enklere å trene også, i steden for "pokker, dette her igjen...?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Titania skrev (37 minutter siden):

Jeg tror det viktige er å finne ting man trives med :)

Det første treningsprogrammet jeg fikk syns jeg var dødskjedelig, så på 6 uker, med egentrening 1-2 ganger i uka, gjorde jeg programmet 2 ganger. Mens jeg gjorde heller andre øvelser jeg hadde fått tidligere av andre. 

Men da gav jeg beskjed på den neste veiledningen, fikk tilpasset til hva jeg trenger å trene opp av musklatur, samtidig som jeg fikk inn noen øvelser som kanskje er litt vanskeligere, men som jeg samtidig syns er morsommere. Da er det brått veldig mye enklere å trene også, i steden for "pokker, dette her igjen...?"

Det skjønner jeg godt. Jeg er heldigvis flink til å ytre hva jeg hater 😂. Enkelte øvelser går bare ikke, trening må være gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veldig god erfaring med PT både som uerfaren og erfaren. Jeg har veldig god erfaring med PTer fra AFPT 😊 Det er jo en grunnutdanning som er relativt lik på tvers av tilbydere, og for å lære grunnleggende trening, prinsipper og holde meg i gang har det vært mer enn nok. De jeg har brukt har vært level 2 og 3 i sats. 

Anonymkode: 808ae...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har veldig god erfaring med PT både som uerfaren og erfaren. Jeg har veldig god erfaring med PTer fra AFPT 😊 Det er jo en grunnutdanning som er relativt lik på tvers av tilbydere, og for å lære grunnleggende trening, prinsipper og holde meg i gang har det vært mer enn nok. De jeg har brukt har vært level 2 og 3 i sats. 

PT med AFPT utdanning er ikke et alternativ for meg (det er ingen på mitt treningssenter som kun har det uansett). Kan du utdype din erfaring med hva du fikk ut av PT timene? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, dette lurer jeg på om jeg burde investert i. Sliter med kroppen etter svangerskap så kanskje tilrettelagt trening og oppfølging hadde gjort susen🤔

Hvordan velger man riktig PT?

Anonymkode: 54d38...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en PT jeg likte veldig godt! Det var kanskje litt flaks, men jeg ville ha en dame og jeg leste at hun var tidligere idrettsutøver med en del videreutdanning. Hun kunne både sakene sine, og vi hadde en fin kjemi. 

Jeg var ganske utrent, men likevel hadde jeg visst anlegg for å bygge muskler, noe hun fant ut av raskt. Så jeg fikk et fint program jeg kunne variere, og lærte at jeg kunne pushe meg selv mye mer enn jeg hadde turt på egenhånd. 

Hadde tenkt å booke 2-3 timer med henne, men tror jeg endte med over 10 til slutt fordi jeg var så fornøyd.

Anonymkode: 9e7bb...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde en PT jeg likte veldig godt! Det var kanskje litt flaks, men jeg ville ha en dame og jeg leste at hun var tidligere idrettsutøver med en del videreutdanning. Hun kunne både sakene sine, og vi hadde en fin kjemi. 

Jeg var ganske utrent, men likevel hadde jeg visst anlegg for å bygge muskler, noe hun fant ut av raskt. Så jeg fikk et fint program jeg kunne variere, og lærte at jeg kunne pushe meg selv mye mer enn jeg hadde turt på egenhånd. 

Hadde tenkt å booke 2-3 timer med henne, men tror jeg endte med over 10 til slutt fordi jeg var så fornøyd.

Det høres jo fantastisk ut. Litt av grunnen til at jeg vil ha PT er jo at noen skal se potensiale i meg, jeg er dårlig på det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres jo fantastisk ut. Litt av grunnen til at jeg vil ha PT er jo at noen skal se potensiale i meg, jeg er dårlig på det selv. 

Hva med å ta en tur til et treningssenter og høre litt hva du ønsker, og be om å få prate med en PT der? Hvis det ikke virker som en god match slipper du å binde deg til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var veldig førnøyd med min PT helt til tiden på døgnet hvor vi kunne sette opp timer ble endre pga endring i PTs timeplan, og vi ikke klarte å finne løsning. Følte at PT som tidligere hadde lyttet til meg og respekterte ønskene mine, nå gikk over til å rasjonalisere hvorfor å trene på tidspunkt med stappfullt treningssenter skulle være "bra" for meg, når det egentlig kun dreide seg om at dette var de tidspunkt PT hadde tid med sine nye prioriteringer. Endte opp med å avslutte samarbeid. Har ikke orket å begynne med ny PT siden, men tenker å gjøre det etter hvert. Var som sagt fornøyd til det skar seg. 

Anonymkode: 915c5...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva med å ta en tur til et treningssenter og høre litt hva du ønsker, og be om å få prate med en PT der? Hvis det ikke virker som en god match slipper du å binde deg til noe.

Har allerede gjort det. Ønsker å høre erfaringer fra andre om de synes det var verdt det, fordi jeg fikk et godt inntrykk. Jeg føler selv at jeg lett faller av og ikke klarer å pushe meg ut av komfortsonen, og jeg vet heller ikke helt hvor jeg skal begynne så jeg håper at PT kan gi meg en kickstart og få meg mer komfortabel på treningssenteret. Jeg ønsker i all hovedsak å løfte vekter for å bli sterkere og evt lære å løpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jobber selv som pt :) 

Spør om en samtale og/eller prøvetime med pt på senteret. da får du en dialog og en uforpliktende samtale, samt testet kjemi og kompetanse. Mange sentre har også litt informasjon om sine Pt-er på nettet eller hengende på veggen på senteret. Du kan også bare finne navnene og sjekke dem opp på sosiale medier for å danne deg et intrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

PT med AFPT utdanning er ikke et alternativ for meg (det er ingen på mitt treningssenter som kun har det uansett). Kan du utdype din erfaring med hva du fikk ut av PT timene? ☺️

Hehe. Det er jo helt absurd å bestemme seg for å ikke skulle ha noen basert på hvor de er utdannet 🤨 som profesjonsutdannet innen helsefag vet jeg at det er personens bruk av kompetanse og evne til kritisk tenkning og videre faglig utvikling og oppdatering som er viktig, mer enn hvor man har studert. 

Mine PTer har hjulpet meg med å få god teknikk, god forståelse av kroppen min og god evne til å vite hvordan lytte til og pushe kroppen min. Jeg har fått masse kunnskap som jeg kan implementere i treningen min. Nå trener jeg 5-6 ganger i uken og uten PT, men de timene jeg har hatt har gitt meg trygghet og kunnskap nok til at treningen ikke stopper opp fordi jeg blir usikker eller ikke vet hvordan jeg skal løse ting.

Skulle jeg hatt pt nå måtte det vært fordi jeg skulle pushet meg mer, men nå fungerer treningen min til det som er målet som er å ha en sterk og smertefri kropp som tåler at jeg har en krevende jobb innen helse med høye krav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Treningssenteret mitt fikk PT i desember og eg vant en time med ho og eg følte at eg klikka så mye med ho at eg signerte meg opp på 6 mnd og angre ikke! Føle at eg har fått så mye ut av det. No klare eg å jogge i 40 min og kjenne meg helt fin etterpå, før jul sleit eg med 5 min jogging. Merke også kor godt helse eg e i etter å trene med ho, migrene mi har gått ned i styrke/varighet og eg e så fornøyd.

Mine øvelser e gjort med fokus på at eg skal kunne jogge lengre og bedre, og rygg/arm øvelser og eg trives så godt. Bruke hele timen på å snakke om alt og ingenting mens eg trene. Hadde eg ikke kommet så godt over ens med ho så ville ikke har fortsatt etter gratis timen, så kjemi e veldig viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...