Gå til innhold

Hva sjokkerer dere for hver dag som går, i krigen?

sonush

Anbefalte innlegg

Kipling skrev (52 minutter siden):

Krigen i donbass ble startet av de ukrainske separatistene, eller den ukrainske regjeringen avhengig av hvordan du ser på det (one mans terrorist is another mans freedom fighter).

Jeg tror de 14 000 er sivile, men skal ikke påstå det for skråsikkert. 

Hva gjør russerne med separatister?Det akkurat samme som ukrainerne gjør, nemmelig å gå til krig mot dem. Poenget mitt er ikke at russerne er snille lam, bare at ukrainerne ikke er det de heller, og at russerne faktisk har en rimelig legitim grunn til å ville beskytte etniske russere i ukraine fra å bli undertrykt og drept av den ukrainske stat

En viktig faktor i starten av Donbasskrigen var Putin sine agenter , ledet av FSB offiser Igor Girkin (Strelkov).

Jeg er usikker på oligarkene sin rolle. Kolomoisky eide jo noen bataljoner, men hvem var det som leide inn Wagner på separatistsiden? Oligarkene brukte mye penger, og de gjør neppe noe sånt dersom de ikke ser økonomisk gevinst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kipling skrev (1 time siden):

De samme hensikten alle stormakter har, nemmelig å påvirke alle de kan til å promotere ting som er i deres interesse. Men for all del, dersom du tror at amerikanerne, eller hvilken som helst annen stormakt, faktisk bryr seg mer om at folkeviljen i et eller annet europeisk land skal vinne selv om det skader amerikanerne, så får du gjerne gå utifra det.

Jeg er ikke så naiv selv, jeg tror ikke amerikanerne noensinne promoterer noe de ikke tror vil være i deres interesse og øke deres makt og innflytelse. Promoterer de "demokrati" et eller annet sted, så har det ingenting å gjøre med at de faktisk bryr seg om at det stedet er demokratisk og alt å gjøre med at de tror det vil gi dem mer innflytelse. 

Hvorfor skulle amerikanerne promotere demokrati? Demokrati er ikke en vare som man "selger". Hva skulle være vitsen med demokratisering? Landet som ble demokratisk ville som sagt bare blitt enda vanskeligere å påvirke for USA.

Se på Storbritannia og Ungarn for eksempel. Man kan være misfornøyd med den politiske utviklingen der, men så lenge flertallet i Storbritannia og Ungarn har bestemt at de vil ha det slik er det fint lite noen andre land, heller ikke USA, kan gjøre med det. 

Hadde USA derimot drevet med "diktaturisering" - ja, da hadde til og med jeg skjønt det. For da kunne de bare ha påvirket den ene diktatoren for å få det som de ville. Men USA holder ikke på med "diktaturisering" - det er det noen andre som gjør. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
9 hours ago, Fakta? said:

Det er ingen hemmelighet at det er Russlands propagandavinkling, eller at sannheten er at de bomber hele byen systematisk fra lang avstand. Det er heller ingen hemmelighet at de nekter sivile å slippe ut av byen.

Hvordan er det logisk? Om de slipper sivile ut kan de enkelt bombe hele byene til h. Å ha sivile der er 100% en ulempe for russerne. Vet du hvem det er bra for å ha svilie der? Naziene som er i byen som ikke ønsker å bli bomba til h. Og som vet russerne er forsiktige for å minimalisere sivile tap. 

Om russerne bombet alt uten noe tanke, så hadde Ukraina vært i grus allerede .Russland har noe av verdens mest høyteknologiske missiler som ingen anti-missil våpen kan stanse. De er overlegne militært og teknologisk. Ukraina lider store tap. Det eneste som gjør at det går "treigt" (fortsatt raskt som sagt), er nettopp at Russland ikke ønsker systematisk drepe svilie og ødelegge viktig infrastruktur. 

Endret av brødskalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert ( eller er jeg ..?) Over hvor arrogante og (unnskyld språket) dumme amerikanske myndigheter er når de tror sanksjoner mot Russland ( og nå Kina!) Skal funke. True et land til å endre seg ... Tror noen virkelig på det?! Og at de TØRR late som de er de beste og største i verden som andre bare lytter til og gjør som de sier .. tilogmed Kina som er verdens største økonomi?? Blir helt matt... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (14 minutter siden):

Sjokkert ( eller er jeg ..?) Over hvor arrogante og (unnskyld språket) dumme amerikanske myndigheter er når de tror sanksjoner mot Russland ( og nå Kina!) Skal funke. True et land til å endre seg ... Tror noen virkelig på det?! Og at de TØRR late som de er de beste og største i verden som andre bare lytter til og gjør som de sier .. tilogmed Kina som er verdens største økonomi?? Blir helt matt... 

USA viser nok en gang sitt sanne ansikt nå som de skal true Kina til å gjøre som de vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, brødskalle said:

Hvordan er det logisk? Om de slipper sivile ut kan de enkelt bombe hele byene til h. Å ha sivile der er 100% en ulempe for russerne. Vet du hvem det er bra for å ha svilie der? Naziene som er i byen som ikke ønsker å bli bomba til h. Og som vet russerne er forsiktige for å minimalisere sivile tap.

Jeg ser av plussene at det er noen som antakelig ikke klarer å ta innover seg hvor kynisk Putin er. Nei, han er definitivt ikke bekymret for sivile tap. Han nektet å inngå en våpenhvile for å åpne humanitære korridorer på telefon med Macron seinest for en dag eller to dager siden, så den siden av saken er det ingen tvil om.

Hvorfor han gjør det kan man bare spekulere i, men det mest sannsynlige er at han håper at flere ukrainere som lider legger større press på Zelenskyj. Den eneste måten de får slippe ut på er ved å bli sendt til Russland. Der blir de holdt i konsentrasjonsleir-liknende tilstander og kan i praksis brukes som gissler, så få ønsker det.

4 hours ago, brødskalle said:

Om russerne bombet alt uten noe tanke, så hadde Ukraina vært i grus allerede .Russland har noe av verdens mest høyteknologiske missiler som ingen anti-missil våpen kan stanse. De er overlegne militært og teknologisk. Ukraina lider store tap. Det eneste som gjør at det går "treigt" (fortsatt raskt som sagt), er nettopp at Russland ikke ønsker systematisk drepe svilie og ødelegge viktig infrastruktur. 

Slike misslier er som du sier høyteknologiske, og det betyr også at de er svindyre. Det er ingen som helst sjanse for at han har råd til å bruke dem i det omfang som trengs for å vinne krigen. Det er et propagandastunt. På bakken er den teknologiske tilstanden noen steder så dårlig at russiske soldatene ikke kan kommunisere med hverandre og må stjele mobiltelefoner fra lokalbefolkningen. De har heller ikke klart å slå ut Ukrainas luftvern i så stor grad at de tør å bruke fly i stort omfang.

Invasjonen går ikke bare tregt. På grunn av elendig planlegging har store deler av den har gått i stå så lenge at de fikk store tap og har måtte trekke seg tilbake og omgruppere. Vestlig etterretning anslår at 10% av panserstyrkene deres er slått ut, 10 000 soldater er drept og mer enn 15 000 såret. Alt dette binder opp masse ressurser fordi de må erstattes og til å ta seg av de døde og sårede. Det er helt opplagt at ting ikke går slik Putin hadde tenkt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forresten 53 nazistiske organisasjoner i Russland, noe som er helt latterlig når de sammenligner 5 ukrainske organisasjoner som ikke har noen politisk innflytelse og som ikke er nazistiske. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 time siden):

Det finnes forresten 53 nazistiske organisasjoner i Russland, noe som er helt latterlig når de sammenligner 5 ukrainske organisasjoner som ikke har noen politisk innflytelse og som ikke er nazistiske. 

Milde Moses. Google søkemotorer er din venn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (3 minutter siden):

Milde Moses. Google søkemotorer er din venn.

Jeg tror at du må gjerne separere to forskjellige begreper - nasjonalisme og nazisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at du må gjerne separere to forskjellige begreper - nasjonalisme og nazisme. 

Det har jeg allerede gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg begynner å bli apatisk til hele greia pga medieklovneriet fra begge hold, smellere så smellere liksom.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (50 minutter siden):

At jeg begynner å bli apatisk til hele greia pga medieklovneriet fra begge hold, smellere så smellere liksom.

Synes denne var litt passende i forhold til utsagnet ditt om at du føler deg apatisk. 😆Nrk skriver:

"Du skal ikke tro på alt du hører. Du skal egentlig ikke tro på noe som helst. Du skal rett og slett ikke bry deg.

For hvis ingenting er sant, så er alt mulig i Vladimir Putins propagandamaskin. Sivile blir ikke drept. Ukrainske ledere er nynazister. De holder befolkningen som gisler.

Påstandene høres merkelige ut. Men propagandaens mål er ikke nødvendigvis å få russerne til å tro på alt de hører.

Målet er å få dem til å tvile på alt. Til ikke å tro på noen ting. 

Det sier forfatter og filmskaper Peter Pomerantsev. Han har studert russisk propaganda og informasjonskrig i mange år.

Han har skrevet boka Hvis ingenting er sant, er alt mulig. Om nettopp Putins Russland. Tvil og apati tjener den sterke leder, mener Pomerantsev.

Hvis du ikke kan tro på noe, hvorfor skal du bry deg?

Putin har spredt desinformasjon i åresvis. Målet er apati og kynisme"

Ref: https://www.nrk.no/urix/xl/putins-propagandakrig-1.15891961

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Stressedoutgurl said:

Synes denne var litt passende i forhold til utsagnet ditt om at du føler deg apatisk. 😆Nrk skriver:

"Du skal ikke tro på alt du hører. Du skal egentlig ikke tro på noe som helst. Du skal rett og slett ikke bry deg.

For hvis ingenting er sant, så er alt mulig i Vladimir Putins propagandamaskin. Sivile blir ikke drept. Ukrainske ledere er nynazister. De holder befolkningen som gisler.

Påstandene høres merkelige ut. Men propagandaens mål er ikke nødvendigvis å få russerne til å tro på alt de hører.

Målet er å få dem til å tvile på alt. Til ikke å tro på noen ting. 

Det sier forfatter og filmskaper Peter Pomerantsev. Han har studert russisk propaganda og informasjonskrig i mange år.

Han har skrevet boka Hvis ingenting er sant, er alt mulig. Om nettopp Putins Russland. Tvil og apati tjener den sterke leder, mener Pomerantsev.

Hvis du ikke kan tro på noe, hvorfor skal du bry deg?

Putin har spredt desinformasjon i åresvis. Målet er apati og kynisme"

Ref: https://www.nrk.no/urix/xl/putins-propagandakrig-1.15891961

Nuvel, vestens medieklovneri er den størrste grunnen til at jeg (og sikkert flere) blir apatiske, ettersom det er den en blir presentert med her til lands, dernest hvor mye direkte feil\løgn de sprer rundt seg uten skrupler. Jeg hevder ikke at russiske medier er mindre skruppelløse klovner for dens saks skyld, for all del. Det er dog noe trøttsomt med alle skrekkoverskriftene, godhetsposørene og forenklingstullebukkene som gjør det til enda et drittshow rett etter pandemien. I tillegg virker dialogen blant våre eminente verdensledere å ligge stabilt på rundt 7.klasse nivå, og disse folka skal ikke få terrorisere meg et sekund. Så om det ender i all out atomkrig så får det stå til, da vil i de minste mange tvilsomme individer også stryke med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerer er fokuset Ukrainske flyktninger får, det er som om ingen andre i verden har det jævlig. Det er daglige pengeinnsamlinger, som det aldri har vært før når det gjelder andre land.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ole Brumme skrev (11 timer siden):

Det som sjokkerer er fokuset Ukrainske flyktninger får, det er som om ingen andre i verden har det jævlig. Det er daglige pengeinnsamlinger, som det aldri har vært før når det gjelder andre land.

Synes det er sjokkerende med den meningen du ytrer. Det er mange som fortsatt støtter ukrainske flyktninger som vet godt at det er andre i verden som har det dårlig og, det er faktisk mange mennesker som jobber med dette daglig. Selv om det er mer fokus på Ukraina akkurat nå må du ikke glemme at det har vært fokus på andre flyktninger fra andre land tidligere. Men en kan godt si at ja Ukrainske flyktinger får mye medieoppslag akkurat nå ja.

Her er det en innsamling på1,5 millioner til en syrisk familie. Jeg vil i hvert fall ikke si at dette er dårlig.

https://www.aftenposten.no/verden/i/G5JJ/haapet-aa-faa-inn-40000-innsamling-ga-15-mill-til-syrisk-familie

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fjugur said:

Hva tenker dere om denne videoen? Er den troverdig? Helt, delvis?
(72) America, Russia, and Ukraine's Far Right - YouTube

Om en video postet av et par anarkister som lever av å poste anti-amerikansk innhold på Youtube er troverdig?

Her er en analyse fra BBC:

https://twitter.com/BBCRosAtkins/status/1506988213637890048

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...