Gå til innhold

Hva sjokkerer dere for hver dag som går, i krigen?

sonush

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva det svikernettstedet til Russland heter? Så på facebook at det var en dame som fant seg selv på den nettsiden, men jeg får ikke åpnet selve artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. skrev (4 timer siden):

Jeg støtter 100% Ukraina, men Zelensky har gått fra å være en helt for meg, til å være en jeg forakter.

Hør talene hans! Hans retorikk er avskyelig.
Gang på gang legger han ansvaret på Vesten for de som blir drept, da selvfølgelig med mindre de oppfyller hans krav om å etablere en No Fly Zone eller skaffer jagerfly el.l.  Han mener vi har blod på hendene, og at vi ikke bryr oss med ukrainske liv.

Han har nå endelig sluttet å insistere på at Ukraina skal umiddelbart få medlemskap i NATO og EU (som var helt urealistisk), men presser stadig fortsatt på at luftrommet skal lukkes, til tross for gjentatte avvisninger og forklaringer. Han mener åpenbart at vesten skal risikere en 3. verdenskrig.

Det som omtales som hans imponerende kommunikasjonsgaver er ikke annet enn åpenlys kynisk, velvalgt, beregnende manipulasjon fra en skuespiller.  Han snakker om Pearl Harbour og 9/11 til den amerikanske kongressen, om muren og at tyskerne må gjøre opp for sin historie til den tyske riksdagen.
Han viser en velregisert video til kongressen, med familier, barn som gråter, og ødeleggelse med intensjon om å vekke følelser i beste Hollywood-stil, akkompagnert av følelsesladet trist strykermusikk. (Er ikke disse topp-politikerne kanskje allerede vel-informert om krigens grusomheter?)

Jeg lurer på om politikerne han taler til i virkeligheten ikke føler seg provosert, der de gir han stående applaus?
Taper han virkelig ikke på dette?
Kanskje jeg er alene om å føle det slik, og det er slitsomt.

Her tror jeg man må dykke ned i historiebøkene for å forstå hvorfor Zelensky blir møtt med den respekten han har. For det første, Ukrainere hyller han nettopp fordi han oppmuntrer og blir i landet for å kjempe med dem. Ukraina vil ikke gi opp sin frihet og de ønsker å bevare demokratiet.

De ønsker ikke å bli styrt av Russland, og det er svært forståelig, spesielt nå. 
Jeg har ei Ukrainsk venn som oppriktig tror at Russland ikke vil gi seg med dem, de smaker blodet i munnen og ser hvor forferdelig det er. De føler seg utrygge. En vanlig reaksjon på dette er at man ønsker beskyttelse. Trygghet er noe av det viktigste for mennesker.

Så kan du tenke deg: landet ditt blir bombet fra alle kanter, barn blir drept og til og med «siktet på». En sånn brutalitet sett så nært gjør jo selvfølgelig noe med den Ukrainske befolkningen! Det er ikke bare Zelensky som trygler NATO om å stenge luftrommet, det er de aller,aller fleste i Ukraina. Det er helt naturlig å be om. 

Zelensky er ikke en forakter, men en desperat mann. Tenk hva du ville gjort for din egen familie. Vel, nå er realiteten hans, millioner av mennesker. 

Og ja, vi vet at NATO ikke kan gjøre noe. Det er jo det som gjør hele situasjonen så tragisk. NATO kommer ikke til å rykke inn. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er meget spesielt hvordan man oppfordres til å hjelpe Ukraina både her og der. På nettet, lokalavisa, popups på tv osv osv, men det er krig mange andre steder i verden som man ikke hører en dritt om.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (1 time siden):

Må si det er meget spesielt hvordan man oppfordres til å hjelpe Ukraina både her og der. På nettet, lokalavisa, popups på tv osv osv, men det er krig mange andre steder i verden som man ikke hører en dritt om.

Enig. Syns at spesielt når det gjelder media, alle de du nevner, så er det ikke bare fokus på krig og krigens brutalitet (som er ille nok) men også hudfarge, hårfarge, klesstil, øyenfarge osv gjør at dette er ekstra ille.

Det er ekstra ille fordi denne gangen så er det blonde barn, med blå øyne, som er en del av den siviliserte verden, og har Netflix og Instagram. Ja du vet, I motsetning til alle andre krig. 

Jeg har sjekket litt her og der, og har dokumentasjon på det. Kan legge til bildene om noen vil se de. 

Jeg blir helt matt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (1 time siden):

sonush skrev (7 minutter siden):

Enig. Syns at spesielt når det gjelder media, alle de du nevner, så er det ikke bare fokus på krig og krigens brutalitet (som er ille nok) men også hudfarge, hårfarge, klesstil, øyenfarge osv gjør at dette er ekstra ille.

Det er ekstra ille fordi denne gangen så er det blonde barn, med blå øyne, som er en del av den siviliserte verden, og har Netflix og Instagram. Ja du vet, I motsetning til alle andre krig. 

Jeg har sjekket litt her og der, og har dokumentasjon på det. Kan legge til bildene om noen vil se de. 

Jeg blir helt matt.

Haha, herregud. Grunnen er fordi det gjelder Russland, og fordi trusselen er mye større en noen gang. Russland går løs på en fredelig nabo som ikke har gjort noe for å framprovosere dette, og den vestlige verden reagerer med avsky fordi vi har sett dette i Europa før. Et Russland som okuperer og bombarderer naboland, og som bruker denne eksapansjonen til å true nye naboland til å drive politikk som gjør som Russland vil. Sist dette skjedde var vi i en kald krig som varte i over 40 år, og da hadde Russland/Sovjet et mye mindre arsenal av masseødeleggelsesvåpen enn de har i dag.

Det som er sjokkerende her er dere som ikke helt skjønner hvor alvorlig dette er for verdensfreden på en skala vi ikke har sett siden 2.verdenskrig, men som har et potensielt mye mer skadelig utfall, mtp den destruktive teknologien som benyttes, og i deres apati og mangelfulle ansvarfølelse prøver å score billige poenger på rasisme og annet vås,

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (17 minutter siden):

Haha, herregud. Grunnen er fordi det gjelder Russland, og fordi trusselen er mye større en noen gang. Russland går løs på en fredelig nabo som ikke har gjort noe for å framprovosere dette, og den vestlige verden reagerer med avsky fordi vi har sett dette i Europa før. Et Russland som okuperer og bombarderer naboland, og som bruker denne eksapansjonen til å true nye naboland til å drive politikk som gjør som Russland vil. Sist dette skjedde var vi i en kald krig som varte i over 40 år, og da hadde Russland/Sovjet et mye mindre arsenal av masseødeleggelsesvåpen enn de har i dag.

Det som er sjokkerende her er dere som ikke helt skjønner hvor alvorlig dette er for verdensfreden på en skala vi ikke har sett siden 2.verdenskrig, men som har et potensielt mye mer skadelig utfall, mtp den destruktive teknologien som benyttes, og i deres apati og mangelfulle ansvarfølelse prøver å score billige poenger på rasisme og annet vås,

I tillegg er krigen også geografisk nærmere Norge. Russland er jo vårt naboland. Tror egentlig det er mange land i verden i b.la Afrika og Sør-Amerika som ikke skriver like mye om ukraina-krigen fordi nettopp avstanden er lengre vekke. Derav føler de nok at det ikke angår dem i like stor grad. Så er det faktisk en krig som G7 land og Nato sanksjonerer og er med i økonomisk krig med. Spørsmålet mitt er heller hvor er landene rundt disse andre landene i krig, tar de i mot nok flyktninger? Gir de nok hjelp? Synes egentlig jeg hører stadig om hjelp til andre land i krig og, men kan kanskje ha noe med at en følger med på røde kors o.l

Sjokkerer meg at Russland er villig til å gå så lang for å få til nesten ingenting (skjønner ikke hva de vinner på dette), virker som en utrolig meningsløs krig. Dårlig relasjon til ekstremt mange land i verden, skape splittelse i verden, ødelegge et annet selvstendig land. Synes det hele er trist.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (13 minutter siden):

Det er vel ingen som nedsnakker denne krigens brutalitet. Den sjokkerer meg for hver dag som går. Som bosatt i Norge så er jeg også opptatt av hvor nær den er. Lager beredskapslager og div. Ikke minst hvor virkelighetsfjern Putin er. Jeg er samtidig FOR at vi hjelper så mye vi klarer. Vi må støtte dem med det vi kan. 

Men der hvor det fokuseres på at det er ekstra ille FORDI de er blonde, siviliserte med blå øyne, så er det definisjon på rasistisk oppfatning. Jeg snakker ikke om enkeltpersoner. De/dere har like mye rett til å ha en mening om dette, som jeg har. Jeg reagerer blant annet på medias fokus på dette. Vi blir påvirket av det vi ser. Heldigvis er dette noe jeg ikke har sett i norsk media, men bla vi velkjente utenlandske. Media påvirker oss, enten vi vil eller ikke.

Dette ER rasistisk, enten du vil innrømme eller ikke. Det er ikke sikkert de MENER det sånt, men det er nå slik de fremstår/fremsto. 

579B77F5-6920-47D1-8B9A-3BBAE7C609AB.jpeg

9E33D5D7-A303-438D-9F08-38850BC67940.jpeg

0DEF4584-6F8A-48E0-AACB-231C36B565D0.jpeg

FF6C6CEA-D8DE-4E91-99F3-CBE8AAB11694.jpeg

E936042F-464B-460E-9D39-872A74925F29.jpeg

BACD9645-07EC-4085-8546-9EE39925237E.jpeg

333C2D8D-0CE6-4F96-9A02-2AB6AD24CCC4.jpeg

4E7DC384-D4C0-4391-B6E9-1D51F3306D66.jpeg

AA00F739-83C1-4DA7-A703-7E1B8BE086DF.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonush skrev (21 minutter siden):

Dette ER rasistisk, enten du vil innrømme eller ikke. Det er ikke sikkert de MENER det sånt, men det er nå slik de fremstår/fremst

Helt enig. Helt utrolig at de fortsetter å skrive slikt i 2022. Og mulig slik du sier at de ikke mener det slik, men det burde ha vært formulert på en annen måte. flaut av disse to mediene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sonush said:

Det er vel ingen som nedsnakker denne krigens brutalitet. Den sjokkerer meg for hver dag som går. Som bosatt i Norge så er jeg også opptatt av hvor nær den er. Lager beredskapslager og div. Ikke minst hvor virkelighetsfjern Putin er. Jeg er samtidig FOR at vi hjelper så mye vi klarer. Vi må støtte dem med det vi kan. 

Men der hvor det fokuseres på at det er ekstra ille FORDI de er blonde, siviliserte med blå øyne, så er det definisjon på rasistisk oppfatning. Jeg snakker ikke om enkeltpersoner. De/dere har like mye rett til å ha en mening om dette, som jeg har. Jeg reagerer blant annet på medias fokus på dette. Vi blir påvirket av det vi ser. Heldigvis er dette noe jeg ikke har sett i norsk media, men bla vi velkjente utenlandske. Media påvirker oss, enten vi vil eller ikke.

Dette ER rasistisk, enten du vil innrømme eller ikke. Det er ikke sikkert de MENER det sånt, men det er nå slik de fremstår/fremsto. 

579B77F5-6920-47D1-8B9A-3BBAE7C609AB.jpeg

9E33D5D7-A303-438D-9F08-38850BC67940.jpeg

0DEF4584-6F8A-48E0-AACB-231C36B565D0.jpeg

FF6C6CEA-D8DE-4E91-99F3-CBE8AAB11694.jpeg

E936042F-464B-460E-9D39-872A74925F29.jpeg

BACD9645-07EC-4085-8546-9EE39925237E.jpeg

333C2D8D-0CE6-4F96-9A02-2AB6AD24CCC4.jpeg

4E7DC384-D4C0-4391-B6E9-1D51F3306D66.jpeg

AA00F739-83C1-4DA7-A703-7E1B8BE086DF.jpeg

Mer fra  Alan MacLeod.

https://www.mintpressnews.com/ukraine-russia-war-media-bias-study/279847/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hva sjokkerer dere for hver dag som går, i krigen?

Dette og hva enkelte folk her i Norge leverer inn til flyktningene som kommer 🙄

Sitat

– Det er noen som har levert inn brukte q-tips, brukte bleier og halvspiste knekkebrød. Det er så respektløst, fortviler hun.

Det har ikke noe med hva Russland gjør sånn sett men det har en tilknytning til krigen og hva som faktisk sjokkerer meg ....

Det er garantert samme folka som leverer inn søppel til barn som trenger gaver til jul ....sånt provoserer meg sterkt. 

Får lyst til å slå dem i hodet med en hammer ! 😠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fakta? said:

Ah, den klassiske russiske øvelsen Whataboutism.

Forventer ikke at alle greier å få noe ut av artikkelen.  

Endret av Utsiden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg var sjokkert over var at Putin trodde dette var en god ide.

At maktgale ledere(og da spesielt diktatorer) er brutale og ikke legger noe verdi på menneskeliv er dessverre ikke overraskende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

At det har skjedd!! Vi er så godt vant i Europa. Vokst opp med en selvfølgelig tro på at alt kommer til å forbli godt, trygt og stabilt. Det verste folk flest har opplevd er økende boligpriser, liksom. Men nå grenser vi til et land i krig. Selvom vi skulle bli forskånet fra krigshandlinger på norsk jord vil krigen gi indirekte konsekvenser som f.eks svært høye matvarepriser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle

Jeg er sjokkert over bildene og videoene der ukrainske soldater binder fast mennesker til stolper, drar ned buksene deres og pisker dem. Det blir hevdet at de stjeler og annet, men det er ingen rettsak og ingen bevis for at disse menneskene har gjort noe galt. Det kan like godt være at noen av de bare er uskyldige offer som ikke har gjort noe galt, som blir ydmyket og banket. Ukrainske kilder viser de samme videoene, de ser på dette som noe bra. Det er en grunn til at man ikke straffer folk uten bevis, og uten rettsak. 

Skal også sies at det kan være vanskelig få tak i mat på enkelte steder, så man kan lure på om det passer seg straffe folk for å stjele i disse dager i det hele tatt

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/looter-tied-up-humiliated-trying-26415293

On 3/19/2022 at 2:51 AM, Becky said:

Her tror jeg man må dykke ned i historiebøkene for å forstå hvorfor Zelensky blir møtt med den respekten han har. For det første, Ukrainere hyller han nettopp fordi han oppmuntrer og blir i landet for å kjempe med dem. Ukraina vil ikke gi opp sin frihet og de ønsker å bevare demokratiet.

De ønsker ikke å bli styrt av Russland, og det er svært forståelig, spesielt nå. 
Jeg har ei Ukrainsk venn som oppriktig tror at Russland ikke vil gi seg med dem, de smaker blodet i munnen og ser hvor forferdelig det er. De føler seg utrygge. En vanlig reaksjon på dette er at man ønsker beskyttelse. Trygghet er noe av det viktigste for mennesker.

Så kan du tenke deg: landet ditt blir bombet fra alle kanter, barn blir drept og til og med «siktet på». En sånn brutalitet sett så nært gjør jo selvfølgelig noe med den Ukrainske befolkningen! Det er ikke bare Zelensky som trygler NATO om å stenge luftrommet, det er de aller,aller fleste i Ukraina. Det er helt naturlig å be om. 

Zelensky er ikke en forakter, men en desperat mann. Tenk hva du ville gjort for din egen familie. Vel, nå er realiteten hans, millioner av mennesker. 

Og ja, vi vet at NATO ikke kan gjøre noe. Det er jo det som gjør hele situasjonen så tragisk. NATO kommer ikke til å rykke inn. 

Det at Zelensky har bannlyst andre media kan ikke ha noe med det å gjøre, da? Befolkningen får jo ikke annen informasjon i media enn den som blir tillatt

https://europeanjournalists.org/blog/2021/08/26/ukraine-president-bans-opposition-media-strana-ua-and-sanctions-editor-in-chief/

https://www.aljazeera.com/news/2021/2/5/ukraines-president-bans-pro-russian-networks-risking-support

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Situasjonen rundt den store innstrammingen av ytringsfriheten i Russland burde vel egentlig ikke sjokkere meg. Der folk blir fengslet for å holde opp et hvitt ark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 3/17/2022 den 1.07):

Det gjøres for å legge press på hele befolkningen, i håp om at de skal vende vreden sin mot regimet og få Putin under umenneskelig press.

USA skyter ikke på sivile. Forskjellene ligger ofte i "hvorfor går de til krig nå?

🤣🤣🤣🤣🤣

USA har drept titusenvis av sivile bare de siste årene. Mellom 22.000 og 48.000 sivile er drept av USAs flybomber alene. Alle de som har blitt drept på andre måter er ikke med i det tallet. 

https://www.theguardian.com/global-development/2021/sep/07/us-airstrikes-killed-at-least-22000-civilians-since-911-analysis-finds

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (8 timer siden):

Jeg er sjokkert over bildene og videoene der ukrainske soldater binder fast mennesker til stolper, drar ned buksene deres og pisker dem.

Nei det blir du ikke, for du vet godt at dette er småsaker sammenlignet med det de driver med i Russland, som du hele tiden forsvarer med nebb og klør. Du blir bare falskt sjokkert fordi du pusher russernes agenda, og da prøver du å blåse opp alt annet og minimere Russlands overgrep.

Sitat

Det at Zelensky har bannlyst andre media kan ikke ha noe med det å gjøre, da? Befolkningen får jo ikke annen informasjon i media enn den som blir tillatt

Ja, to russiske propagandakanaler ble stengt. Men hvorfor reagerer du på dette, men ikke på måten medier blir direkte styrt av myndighetene i Russland?

Du ser ikke selv dobbeltmoralen i å kritisere Ukraina for noe som Russland er hundre ganger verre på?

Endret av jabx
  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sjokkert lenger, men utrolig forbannet og lei meg når de bomber sykehus og sivilbefolkning. At russerne sier de ikke har til hensikt å ramme sivile er bare jug, i såfall bør de legge ned søt våpen umiddelbart for de rammer sivilbefolkningen så det holder.

Jeg håper av hele mitt hjerte at Putin blir torturert til døde for den ugjerningen han utøver mot ukrainerne og misbruk av egne soldater til å utføre det.

Krig hører faen til !!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...