Nostradamus Skrevet 17. mars 2022 #41 Del Skrevet 17. mars 2022 At våpenindustrien vil tjene seg søkkrike på dette her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 17. mars 2022 #42 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (17 timer siden): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Jeg er ikke sjokkert over at de skyter mot sivilie etc, å bli sjokkert over det betyr jo at man forventet bedre av Putin. Jeg er veldig trist over at det gjøres, men overhodet ikke sjokkert. Blir heller ikke sjokkert om Putin tyr til atomvåpen, men håper inderlig han ikke gjør det. Er sjokkert over at norske politikere ikke fjerner avgifter på drivstoff i Norge og enten kapper utenlandskablene eller innfører maxpris på strøm innad i Norge. De ønsker tydeligvis at nordmenn skal lide mest mulig i solidaritet med Ukraina, uten at jeg på noen måte ser at færre uskyldige ukrainere blir drept av den grunn. Jo jeg ble forresten sjokkert over ukrainerene som stakk av for å redde seg selv og etterlot 100 000 barn hjelpeløse på barnehjem etc, hvis jeg husker riktige tall. Hovedforskjellen er at de ligner på oss. Kulturelt og geografisk. Det som er nært påvirker oss mer. Burde ikke akkurat komme som noen overraskelse. Mange innbiller seg jo at vestlige land er immune for krig. Det er også en sterk overvekt av kvinner og barn hos ukrainske flyktninger. Mennene er igjen og risikerer livet. Slikt gjør inntrykk. Og nei, jeg synes ikke krigen er verre enn andre steder. Men det gjør mer inntrykk om naboen min blir drept, fremfor noen jeg aldri har møtt i feks USA. Det vil også påvirke meg mer om barnet mitt blir drept, fremfor naboen sin. Skjønner du forskjellen? Det gjør ikke hendelsene andre steder mindre fæle av den grunn. Men det som påvirker oss mest engasjerer oss også mest. Alt trenger ikke ha rot i rasisme. I tillegg får folk se ødeleggelsene i media. Både bilder og videoer 24/7 for tiden. 18 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nokia Skrevet 17. mars 2022 #43 Del Skrevet 17. mars 2022 Ole Brumme skrev (På 15.3.2022 den 15.22): Det som sjokkerer meg er hvor mange flyktninger som kommer hit og alt det økonomiske fokuset de får. Mens Ola Nordmann kanskje mister huset sitt, og staten blir rike som fy. Norge har i flere tiår fokusert på andre og gitt faen i etniske nordmenn. Dette må du oppklare litt for meg. Mister Ola Nordmann huset sitt fordi det kommer ukrainske flyktninger til Norge? Og tjener staten penger på flyktninger? Og hjelper ikke Norge etniske nordmenn gjennom feks NAV? (arbeidsledighetstrygd, sosialstønad, uføretrygd etc) Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limahl Skrevet 17. mars 2022 #44 Del Skrevet 17. mars 2022 Sjokkert over hvor syk en psykopat som Putin er. Men utover det har jeg blitt litt apatisk i det siste over all elendighet. Korona. Krigen i Ukraina. Og på toppen en klimakrise. Men vet dere forresten at ca. 80 % av befolkningen har trekk av er narsissisten/psykopater. Resten er empater/ sensitive. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. mars 2022 #45 Del Skrevet 17. mars 2022 Fru Solsikke skrev (5 timer siden): Hovedforskjellen er at de ligner på oss. Kulturelt og geografisk. Det som er nært påvirker oss mer. Burde ikke akkurat komme som noen overraskelse. Mange innbiller seg jo at vestlige land er immune for krig. Det er også en sterk overvekt av kvinner og barn hos ukrainske flyktninger. Mennene er igjen og risikerer livet. Slikt gjør inntrykk. Og nei, jeg synes ikke krigen er verre enn andre steder. Men det gjør mer inntrykk om naboen min blir drept, fremfor noen jeg aldri har møtt i feks USA. Det vil også påvirke meg mer om barnet mitt blir drept, fremfor naboen sin. Skjønner du forskjellen? Det gjør ikke hendelsene andre steder mindre fæle av den grunn. Men det som påvirker oss mest engasjerer oss også mest. Alt trenger ikke ha rot i rasisme. I tillegg får folk se ødeleggelsene i media. Både bilder og videoer 24/7 for tiden. Jeg skjønner og er enig i forskjellen, jeg bare tenker ikke på et østeuropeisk land langt borte som våre naboer eller som spesielt nære oss kulturelt. Er dog enig i at de er kulturelt mye nærmere oss enn muslimer fra arabiske land er, og er absolutt enig i poenget med hvem flyktningene er. At mennene blir igjen og kjemper og sender ut kvinner og barn er selvsagt mye mer sympatisk enn de unge mennene fra andre land som stikker av gårde for å redde seg selv. Så jeg skjønner godt at det er lettere å være positiv til disse flyktningene enn de som føles mer som lite integrerbare økonomiske migranter. Men jeg ser likevel ikke at grusomhetene som sivilie er sjokkerende sammenlignet med hva sivile utsettes for andre steder, som var det jeg diskuterte i mot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 17. mars 2022 #46 Del Skrevet 17. mars 2022 Mange russere er rasistiske og fordomsfulle overfor mennesker som er mørke. Nå møter de samme fordommene. Karma is a bitch... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #47 Del Skrevet 17. mars 2022 velociraptor skrev (1 time siden): Jeg skjønner og er enig i forskjellen, jeg bare tenker ikke på et østeuropeisk land langt borte som våre naboer eller som spesielt nære oss kulturelt. Er dog enig i at de er kulturelt mye nærmere oss enn muslimer fra arabiske land er, og er absolutt enig i poenget med hvem flyktningene er. At mennene blir igjen og kjemper og sender ut kvinner og barn er selvsagt mye mer sympatisk enn de unge mennene fra andre land som stikker av gårde for å redde seg selv. Så jeg skjønner godt at det er lettere å være positiv til disse flyktningene enn de som føles mer som lite integrerbare økonomiske migranter. Men jeg ser likevel ikke at grusomhetene som sivilie er sjokkerende sammenlignet med hva sivile utsettes for andre steder, som var det jeg diskuterte i mot. Jeg har hørt dette og lest dette flere ganger de siste ukene, og før det også. Personlig så syns jeg at som et land og folk så er ukrainere svært heltemodige. De er stortsett Forente, og gjøre det de kan for landet sitt. Jeg er svært imponert over dem, som en gruppe. Jeg vil dog påpeke et par ting. * I Ukraina så var det slett ikke slik at alle/mesteparten av mennene ble igjen og sendte sine kvinner og barn. Ganske tidlig, forståelig nok, så kom det krav om at mennene mellom 18-60 år, skulle ikke slippes ut. De måtte bli igjen og krige. De kjørte med familien til grensen, men slapp ikke ut. * Rett over grensen sto støtteapparat klart. Direkte nabolandene og ikke minst tilrettelegging fra myndighetene og privatpersoner dro nedover for å hente disse. Fått dem, så raskt de har kunnet, på en overnattingssteder, hos privatpersoner, sannsynligvis et fullt måltid. Rett på skolebenken for barn, og midlertidig bosettingstillatelse OG arbeidstillatelse for de voksne. Kort tid på flyktning/asylmottak, rett til egnede boliger/private hjem. Enkelte land gir også ekstra støtte til privatpersoner, som tar inn disse flyktningene. De kan lettere finne seg til rette i et fremmed land, integrering som det noen ganger kalles. Den starter omtrent uka etter. Dette er selvsagt veldig bra. Vi bør/må hjelpe til i denne traumatiske situasjonen. Misforstå meg rett. * Dette samme initiativ gjaldt dessverre ingen syrere, eksempelvis. Noen av nabolandene ville ikke hjelpe, de som har tatt imot, har mange ikke kunnet kommet seg videre, fra disse teltleirene. Enkel skolegang på barneskolen og kanskje også ungdomsskole. Lite tilgang til videregående og spesielt høyere utdanning. En "hel" generasjon unge voksne, uten utdanning som lærere,leger,sykepleiere og ingeniører osv. Disse er forventet å bygge opp landet sitt, om krigen er slutt. Et liv i disse leirene er heller ikke trygt. Hva gjør folk da? De ønsker å komme seg videre, endelig "starte" livet sitt. Utdanningsmuligheter for barn og unge. Det fantes ingen muligheter for de fleste. Skulle de bare bli der i det "uendelige", eller forsøke å komme seg videre. Så er det alltid noen som ønsker det og sender et par familiemedlemmer, som igjen kan få resten, eks. med familiegjenforening. Reisen er lang, kanskje mye til fots, utrygge båter. Hvilken gruppe er så den som har størst sjanse for å komme seg trygt fram, uten å bli drept, mishandlet og ikke minst voldtatt, på veien? Deres unge sønner. Hva slags forventning har vi til unge menn fra en annen kultur? Som noen som ikke elsker sin familie, som ikke bryr seg om sine mødre, søstre og barn? Rømmer uten å tenke på hvordan det skal gå med dem. Jeg er selvsagt overhodet ikke i tvil om at mange av disse er akkurat som vi tenker at de er, en gjeng egoister. Men gjelder det virkelig majoriteten av dem? * Videre vet vi at skal en integrering lykkes best, så må man komme seg ut i samfunnet, raskest mulig. Etter at det medisinske, altså både somatisk og psykiatriske, med tanke på ev PTSD er klarert (noe flyktninger fra Ukraina også vil trenge). De blir beskyldt for å ta jobbene fra nordmenn (av enkelte), eller at de ikke gidder å jobbe. Damned if you do, damned if you don't. Det kan ta år før de får arbeidstillatelse, og i mellomtiden så må de vente med å tjene egne penger, så får de heller "gratis" penger, som etter min mening ikke er bærekraftig, ihvertfall etter kanskje første året. Det bør ikke være sånn, få dem ut i samfunnet, så raskt som mulig. Det var en periode (vet ikke om det fortsatt er sånn) NAV kun prioriterte disse til praksisplassene rundt omkring, i sin regi. Dette muligens både for lære om samfunnet fra "innsiden", istedenfor bare på skolebenken OG lære/forbedre språket. Dette var det også enkelte som reagerte på, forståelig nok. Det kan dog være at disse samme menneskene vil også reagere, når ikke de får seg jobb, fordi ukrainere med arbeidstillatelse får disse jobbene. Ja jeg vet at mye av det jeg har skrevet er ikke det du har sagt i ditt innlegg, så jeg skal IKKE ilegge deg meninger du ikke har, men syntes likevel at det er viktig å få frem. Det er kun for å få frem hvorfor enkelte grupper kanskje gjør som de gjør, uten å ilegge DEM meninger DE kanskje ikke har. Pluss at dette innlegget er myntet på flere enn deg som jeg svarer. Håper folk misforstår meg rett. Jeg snakker IKKE om såkalte økonomiske "asylsøkere/flyktninger" uten behov for hjelp. Disse bør sendes med første fly tilbake, slik at andre ikke bruker en formue og kanskje tar opp lån for å reise. Når de vet de ikke får bli. Jeg snakker KUN om reelle flyktningsgrupper med behov for hjelp. Sist men ikke minst, idioter og opportunister finnes overalt, så det er nok rett for kanskje en stor gruppe, som kun tenker på seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #48 Del Skrevet 17. mars 2022 Blir mer sjokkert enn dagen før, for brutalitetens økende ømfang. Angripe sivile var allerede var brutalt nok, angrep mot sykehus var hakket verre. Igår gikk de enda et steg opp, og bomber en teaterbygning hvor det var meldt at det var sivile, med barn som befant seg. TS 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 17. mars 2022 #49 Del Skrevet 17. mars 2022 1 hour ago, Skid_raw said: Mange russere er rasistiske og fordomsfulle overfor mennesker som er mørke. Nå møter de samme fordommene. Karma is a bitch... Om du tenker deg om ser du kanskje ironien i det du skriver? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 17. mars 2022 #50 Del Skrevet 17. mars 2022 At naboland, og da også NATO ikke går tungt inn militært. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 17. mars 2022 #51 Del Skrevet 17. mars 2022 Helt ærlig så er jeg mest sjokkert over hvor utrolig dårlig Russland gjør det. Dårlig planlegging, uerfarne soldater, avlegse våpen, tilogmed propagandakrigen har de tapt med glans. Russland har virkelig mistet mye av illusjonen om å være en stormakt militært i løpet av denne invasjonen. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 17. mars 2022 #52 Del Skrevet 17. mars 2022 Utsiden skrev (1 time siden): Om du tenker deg om ser du kanskje ironien i det du skriver? Hva er ironien? Jeg påpeker bare noe som mennesker altfor ofte blir overrasket over. Det er når en selv kjenner det på kroppen at en forstår hvordan andre kan ha det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #53 Del Skrevet 17. mars 2022 Stod i en avis i dag at det var barnehjem i Ukraina hvor de voksne bare hadde forlatt barna alene. Hvis det er sant så mener jeg at noen bør inn og hente dem ut asap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 17. mars 2022 #54 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (2 minutter siden): Stod i en avis i dag at det var barnehjem i Ukraina hvor de voksne bare hadde forlatt barna alene. Hvis det er sant så mener jeg at noen bør inn og hente dem ut asap link? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonobilis Skrevet 17. mars 2022 #55 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Det som dessverre sjokkerer meg mest med denne krigen er hvor kort tid det gikk før det ble en del av hverdagen for meg. Litt som med pandemien, det var forferdelig og rart den første uka før jeg følelsesmessig faded ut og brydde meg mindre og mindre. Det er fælt å si, men nå er krigen bare "noe som er der". Endret 17. mars 2022 av Anonobilis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 17. mars 2022 #56 Del Skrevet 17. mars 2022 Madame Butterfly skrev (1 time siden): At naboland, og da også NATO ikke går tungt inn militært. Virkelig? Forstår du hva det ville innebære? Russland har, i hvert fall på papiret, et sted mellom 5000 og 6000 atomstridshoder. Selv om ikke ting skulle være helt på stell der heller, kan vi regne med at de har nok til å forvolde en slutt på sivilisasjonen slik vi kjenner den. Russland har, som Sovjetunionen hadde etter 2. verdenskrig, en veletablert doktrine om at de aldri mer skal utkjempe en forsvarskrig på eget land. Dvs. stoppe fiendtlige styrker før de krysser grensa. Hvis NATO skulle havne i kamp mot russiske styrker, kunne veien være ganske kort til at russisk overkommando følte seg tilstrekkelig truet, og tok i bruk atomvåpen. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #57 Del Skrevet 17. mars 2022 Fru Solsikke skrev (6 minutter siden): link? https://www.tv2.no/nyheter/14644644/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #58 Del Skrevet 17. mars 2022 Sommerkommer skrev (8 minutter siden): Stod i en avis i dag at det var barnehjem i Ukraina hvor de voksne bare hadde forlatt barna alene. Hvis det er sant så mener jeg at noen bør inn og hente dem ut asap Det leste jeg og, husker ikke hvor, men en nettavis. Det sto at totalt var det snakk om 100.000 barn inkl de med spesielle behov, var bare forlatt av alle/de fleste voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 17. mars 2022 #59 Del Skrevet 17. mars 2022 sonush skrev (2 minutter siden): Det leste jeg og, husker ikke hvor, men en nettavis. Det sto at totalt var det snakk om 100.000 barn inkl de med spesielle behov, var bare forlatt av alle/de fleste voksne. Tror ikke det var alle 100 000. Står på tv2.no. Men jeg mener det er en utilgivelig handling å forlate barn i en hjelpeløs situasjon. Uansett hvor farlig situasjonen er for ens eget liv. I tillegg mener jeg at hvis det er sant så bør en gå inn med styrker og hente de spesifikke barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 17. mars 2022 #60 Del Skrevet 17. mars 2022 Jeg mener, det er ikke uten grunn at NATO hele veien har vært krystallklare på, og stadig gjentatt med høy og tydelig stemme, at de kommer til å forsvare enhver meter av ethvert NATO-medlem, men ikke sette en fot inn i Ukraina (som ikke er et medlemsland) så lenge krigen pågår. Hadde det ikke vært for de russiske atomstyrkene, kan vi nok regne med at ting hadde sett svært annerledes ut. Men siden ting er som de er... man kan ikke risikere eskalering. Ukraina (som alle andre land) ville ikke være tjent med en atomkrig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå