Gå til innhold

Lang tid å bli gravid igjen etter abort uke 12?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har måttet ta abort rundt uke 12, hvor lang tid har det tatt å bli gravid på nytt? Har fått dårlige nyheter på TUL, og må kanskje ta abort når jeg er i uke 12. Redd for at det kan ta lang tid.

Noen her som har erfaringer med dette? Gikk det fort, lang tid? Hvor lenge er det vanlig å blø? Kan det måneder før mensen og eggløsning er i normal gjenge igjen?

Anonymkode: 418c0...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mistet 11+5, men fosteret døde i uke 9. Kroppen ordnet opp av seg selv, vet ikke om det har noe å bety. 
jeg blødde i ca 2 uker (5 dager som mensen, resten spotting) fikk mensen 3 uker etter jeg var ferdig å blø. Dette var nå i februar, så har ikke blitt gravid igjen. Tror det er veldig individuelt :)

Anonymkode: 4ecc6...4f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde veldig lik erfaring til AB over: mistet uke 11+6, fosteret hadde sannsynligvis vært dødt noen uker, kroppen ordnet opp selv. Jeg ventet en syklus med å prøve igjen (ville la kroppen få tid til å komme seg, samt bearbeide det som skjedde). Fikk igjen mensen etter 5-6 uker, og ble gravid igjen den neste syklusen. Den graviditeten gikk bra. Så det trenger i alle fall ikke ta lang tid! Lykke til ❤

Anonymkode: a5993...cc9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde veldig lik erfaring til AB over: mistet uke 11+6, fosteret hadde sannsynligvis vært dødt noen uker, kroppen ordnet opp selv. Jeg ventet en syklus med å prøve igjen (ville la kroppen få tid til å komme seg, samt bearbeide det som skjedde). Fikk igjen mensen etter 5-6 uker, og ble gravid igjen den neste syklusen. Den graviditeten gikk bra. Så det trenger i alle fall ikke ta lang tid! Lykke til ❤

Anonymkode: a5993...cc9

Sjekket du om du fikk eggløsning før mensen var tilbake? Har lest at eggløsning kommer tilbake før mensen, men kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme erfaring som de over, MA, kjemisk abort ca uke 11. gravid igjen ca 2 måneder etterpå. Hadde da eggløsning litt off, iflg app eggløsning en uke før jeg fysisk hadde, sjekket ikke hadde bare sex don normalt. Jeg var bortreist da app sa eggløsning☺️ To sprell levende tvillinger i armene nå☺️ 

Anonymkode: d3b52...216

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme erfaring som de over, MA, kjemisk abort ca uke 11. gravid igjen ca 2 måneder etterpå. Hadde da eggløsning litt off, iflg app eggløsning en uke før jeg fysisk hadde, sjekket ikke hadde bare sex don normalt. Jeg var bortreist da app sa eggløsning☺️ To sprell levende tvillinger i armene nå☺️ 

Hvor lenge blødde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor lenge blødde du?

Husker faktisk ikke helt, ikke lenge. De tok dog en spansk en og utførte en utskrapning light på meg da fostersekken var kommer helt ned i mormunnen etter cytotec kuren. Smertefullt men veldig effektivt ! 

mener jeg blødde ganske mye første dagene, så forholdvis lite. Kom ut en forholdvis stor klump størknet blod etter 5-6 dager. Dette mener jeg var hinnen i livmoren ? Etter dette brukte jeg bare innlegg ikke bind. Ventet med sex til etter første mensen tror jeg ? 

jeg hadde aborten 14 april, ble gravid ca 20. Juni ☺️ Hadde da hatt en menstrasjon mellom. Mye info her, men vet ikke om det er noe slikt du vil ha ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekket du om du fikk eggløsning før mensen var tilbake? Har lest at eggløsning kommer tilbake før mensen, men kanskje jeg tar feil?

Eggløsningen kommer omtrent to uker før mensen, mensen er jo utstøtning av livmorslimhinnen når den ikke mottar et befruktet egg. 

For meg så tok det et par måneder før jeg kom inn i syklus igjen etter medisinsk abort (MA i uke 9), ble gravid igjen omtrent fire måneder etter aborten. Ble gravid uten å få mensen etter tre spontanaborter, så min kropp kom lettere inn i syklus etter SA enn MA og medisinsk abort

Anonymkode: b619f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg oppdaget MA når jeg var 11+6, fosteret hadde sluttet å utvikle seg to uker før. Fikk time hos sykehus og tok første tablettene for å starte abort dagen etter, og to dager senere ble jeg innlagt på dagkirurgi for å gjennomføre aborten der. Blødde ganske heftig og hadde vondt, så var greit å få være hos kompetent personale, som ga sterke smertestillende og passet på at alt kom ut. Blødde en god del en drøy uke, før jeg småblødde og spottet i to uker etter det igjen. Fikk tilbake mensen etter ca 5 uker, og blødde da veldig heftig første dagen, og relativt lite dagene etter. Tempet og testet etter EL den syklusen, men fikk mensen igjen.  Syklusen etter satt spiren, nå er jeg 27 uker på vei igjen ☺️ Var forberedt på at det kunne ta en del tid før jeg ble gravid igjen, så er veldig takknemlig for at det gikk så raskt ☺️

Anonymkode: f879a...be2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere som har opplevd dette, og vil fortelle om det?

Er det mest vanlig å blø i to uker, eller mer?

Hva er det tidligste jeg kan få tilbake eggløsning igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mistet i uke 10 og 12, og ble gravid igjen tre måneder senere begge ganger ❤️ 

Anonymkode: 3d383...ff4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det flere som har opplevd dette, og vil fortelle om det?

Er det mest vanlig å blø i to uker, eller mer?

Hva er det tidligste jeg kan få tilbake eggløsning igjen?

Tok abort med cytotec i uke 10, blødde mye de første 5-6 dagene, før det ble spotting med brunt, mørkebrunt og litt friskt innimellom. Spottingen varte vel i ca 1,5 uke, så fikk jeg mensen 2 uker etter der igjen. Jeg var hos kontroll hos gyn ca 2,5 uke etter aborten, fikk da beskjed om at eggløsning var rett rundt hjørnet, og fikk da mensen 2 uker senere. Jeg tok en provosert abort i uke 10 når jeg var 16, da tok det enda kortere tid enn denne gangen, men alt imellom 1-3uker tror jeg er mest normalt for de fleste. Men det er de som blør både kortere og lengre også.

Anonymkode: 3d425...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok abort med cytotec i uke 10, blødde mye de første 5-6 dagene, før det ble spotting med brunt, mørkebrunt og litt friskt innimellom. Spottingen varte vel i ca 1,5 uke, så fikk jeg mensen 2 uker etter der igjen. Jeg var hos kontroll hos gyn ca 2,5 uke etter aborten, fikk da beskjed om at eggløsning var rett rundt hjørnet, og fikk da mensen 2 uker senere. Jeg tok en provosert abort i uke 10 når jeg var 16, da tok det enda kortere tid enn denne gangen, men alt imellom 1-3uker tror jeg er mest normalt for de fleste. Men det er de som blør både kortere og lengre også.

For å legge til. Eggløsning kommer når hcg er nede på under 5 igjen! Jeg fikk eggløsning et par dager etter hcg var nede på 0. Hcg halveres for hver døgn ca, så det tok 3 uker for min del, mulig litt lengre i uke 12, men er nok ikke snakk om veldig mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For å legge til. Eggløsning kommer når hcg er nede på under 5 igjen! Jeg fikk eggløsning et par dager etter hcg var nede på 0. Hcg halveres for hver døgn ca, så det tok 3 uker for min del, mulig litt lengre i uke 12, men er nok ikke snakk om veldig mye lengre.

Åja, visste ikke det var så "strengt" på en måte, når eggløsning kommer tilbake -at hcg må være på et visst nivå. Blir litt demotivert av å tenke på det, siden jeg vil være litt over 12 uker når den medisinske aborten skjer -vil sikkert ta lengre tid å få hcg-nivået ned da, siden fosteret ikke er dødt, har ikke sluttet å vokse, men har misdannelser så svangerskapet skal avsluttes.

Er det noe leger kan gjøre for at blødningen vil gå fortere? Få noen ekstra medisiner av noe slag?

Lurer også på om de som blir gravide før de engang får mensen tilbake, om de da begynner med sex selv om de fremdeles spotter? Er det mulig å ha eggløsning etter en abort mens man fremdeles spotter, og altså gå glipp av første sjanse for ny graviditet om man venter med sex til siste dråpe spotting er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...