Gå til innhold

Må avslutte bryllupet allerede kl 19, føler oss kjipe!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker det må jo være tull, for en restaurant stenger da ikke kl 19? Hva i alle dager?  

Anonymkode: 57867...8da

Jeg antar det er fordi de har en annen booking etter kl 19.

Anonymkode: 02bff...aa7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men jeg synes det egentlig er ganske respektløst overfor gjestene.

Folk setter av en hel kveld, kanskje noen betaler en barnevakt, noen må kjøpe seg ny kjole/antrekk, i tillegg til å kjøpe gave og kanskje også betale overnatting (du skriver at flere må reise langt). Da er det ikke greit at alt stresses med og skal presses inn mellom kl 15 og 19.

Tror jeg faktisk ville meldt avbud om jeg fant ut av at jeg skulle i et slikt bryllup.

Anonymkode: 6c2c5...851

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror jeg faktisk ville meldt avbud om jeg fant ut av at jeg skulle i et slikt bryllup.

Anonymkode: 6c2c5...851

Ja, og du må i hvert fall være helt klar på dette i god tid på forhånd, ts, sånn at gjestene vet hva de reiser til.

Anonymkode: 776ee...18e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg antar det er fordi de har en annen booking etter kl 19.

Anonymkode: 02bff...aa7

Kanskje, men jeg anser det som lite sannsynlig at en restaurant åpner for en bryllusfest for 100 gjester når de allerede har en booking etter kl 19. Bryllupsmiddag er mye jobb, samt pynting/rydding av lokalet etc etc. 

Anonymkode: 57867...8da

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært litt skeptisk til å dra i et bryllup som varte fra 15-19 hvis det var litt reisevei. Var det på hjemstedet så greit nok, men litt kjipt likevel. Bryllup skal jo være en skikkelig fest. 

Anonymkode: cab43...67d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (39 minutter siden):

De rekker jo ikke kaker på denne tiden. Ikke med 100 gjester som skal ha to bordsettinger. 

Joda, om man eter mens man mingler og går gjennom de obligatoriske talene. Er multitasking som gjelder vettu, når det er kakebord 👍

Anonymkode: 9e6ba...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ikke noe søtt og sjarmerende over det å kaste ut bryllupsgjester kl 19, kun fordi man ikke kunne utsette bryllupet eller invitere kun de aller nærmeste. Å prøve å pakke det inn i noe fjolleri gjør det bare verre.

Joda, det går an å gjøre noe søtt.

Jeg ville også mye heller vært gjest i TS sitt bryllup, enn i ditt. Uformelt, nært og litt vimsete og proff, ferdig, heller enn stivt, kjedelig og uendelig.

Forslag:

*papir som matcher tema/farger

Kjære deg, vår bryllupsgjest

Du, nå skal du høre 

Vi ville ha en real fest

Det lar seg ikke gjøre

Vi gifter oss; jo det er klart

Og ønsker seff å feire

Vigsel, middag, brennevin bart

En skål for alle sei're

Så er det slik (alert, alert!)

Alt har ei fulgt planen

Osv, osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en katastrofe. Beklager! 
Dette er ikke et bryllup, men ett «bryllup», og 100 gjester hadde nok spart seg fra å komme når de får vite at det er vielse og middag - så er det rett ut! Nei, katastrofe! 

Jeg har vært i bryllup med over 100 personer, det var helt fantastisk og selve bryllupsdagen varte fra morgen til ca 19/20, (var weekend bryllup) da «avsluttet» alle med å tenne lyslanterner som svevde over himmelen. Etter det var det full fest til langt på natt. Det er det flotteste bryllupet jeg har vært i, og jeg bare ser for meg at dette skulle endt kl 19 - det hadde ikke vært like bra da. Rett etter maten må man gå liksom.. Bryllup handler om å feire paret og er ikke en vanlig «fest», her prater alle og alle skal bli kjent samt kose seg, men du får jo bryllup til å høres ut som en ganske kjedelig get-together. Og jeg regner med at det er ganske mange som kommer til å «avslå» invitasjonen når de vet de har en lang reisevei, og basicly ingenting som skjer. 

Bryllup er også den arenaen hvor familiene blir samlet og de skal bli kjent på tvers, det er jo egentlig hele formålet. Samt feire brudeparet :) 

Anonymkode: ca129...d1d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (4 minutter siden):

Joda, det går an å gjøre noe søtt.

Jeg ville også mye heller vært gjest i TS sitt bryllup, enn i ditt. Uformelt, nært og litt vimsete og proff, ferdig, heller enn stivt, kjedelig og uendelig.

Forslag:

*papir som matcher tema/farger

Kjære deg, vår bryllupsgjest

Du, nå skal du høre 

Vi ville ha en real fest

Det lar seg ikke gjøre

Vi gifter oss; jo det er klart

Og ønsker seff å feire

Vigsel, middag, brennevin bart

En skål for alle sei're

Så er det slik (alert, alert!)

Alt har ei fulgt planen

Osv, osv osv

Aldri skriv en slik invitasjon 

• Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (28 minutter siden):

Vi hadde 60 gjester, vi hadde koldtbord og fri bar. Vi begynte klokken 16 og holdt på til langt på natt. 

Om du må gifte deg pga tradisjon og du er gravid...hva med å gifte seg i rådhuset og så ha stor fest en annen gang.

Dette er en dag du vil huske .og du vil absolutt ikke ha dårlig tid og måtte tenke på kokken. Iallefall ikke med 100 gjester, da kommer hele bryllups dagen til P være stress og mas.

Jeg ville utsatt eller funnet et annet sted dere kunne være på, eller spist i restauranten og tatt kake,dans og fri bar et annet sted.

Enig med deg. Hvis det er sånn at dere må gifte dere fort pga graviditeten, så gjør dere dette på rådhuset - og har selve feiringen en annen gang, slik at det blir en verdig feiring og alle gjestene kan kose seg. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er visstnok bryllupsboom i år får vi høre, og vi er av ulike årsaker i tillegg sent ute med planlegging og bestilling av lokale. Vi klarte å finne en fin restaurant til en dato som funker, men der må gjestene ut allerede kl 19... matserveringen starter kl 15. Og vi skal ha fri bar.

Føler oss så vanvittig kjipe for alle venner og familie som må reise langt, og kanskje koser seg med mat og alkohol før de allerede må ut og hjem så tidlig som kl 19. 

Hvordan få gjestene til å føle at dette ikke blir knapt og ikke minst verdsatt?

Anonymkode: 44544...529

I mange andre land er det helt vanlig med bryllupslunsj, og at det ikke er fest utover kvelden. Når er selve vielsen? 

Jeg har vært i flere bryllup i utlandet der det er en "mottakelse" rundt lunsjtider, med litt mingling og god drikke først. Deretter et godt måltid. Og så er det slutt. Ser ikke dette som noe problem, så lenge gjestene vet om det på forhånd. 

Anonymkode: 4ff27...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato/mnd gifter dere dere på?

Anonymkode: 6bad7...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme vanlig bryllupsfest om du hiver ut folk kl 19. Hvis det er så krise at dere har pult før ekstreskapet og du må redde deg fra ryktet om å være hore, så får du endre på selskapstypen til noe som er gjennomførbart på dagtid. Vielse kl 11, lunsj kl 13 med noen korte taler fra foreldre og forlovere (ikke resten av slekta og vennekretsen), kake og kaffe i 16 tiden, og takk for nå fra kl 18. Alternativt tar dere rådhuset med foreldre og forlovere nå, og tar bryllupsfest utpå høsten eller til neste år når det er bedre tid til planlegging. 

Anonymkode: ebca6...60a

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne aldri avsluttet bryllupet mitt klokken 19:00 ❤️

Anonymkode: 6bad7...564

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp fri bar. Hvorfor må det drikkes så mye alkohol?

Anonymkode: 17c61...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange som har stor slekt uten å invitere rått og røti.

I Norge så, men i en del andre land og kulturer er det vanlig å innvitere hele storfamilien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi jeg ble brått gravid og omstendighetene rundt det. Ønsker ikke å gå i detaljer. Værsåsnill ikke halshugg meg.

TS

Anonymkode: 44544...529

Du vet det ikke er en regel for at man skal gifte seg før man får barn sant? Det er ingen som leer et øyenbryn om barnet blir født før dere gifter dere, vi er i 2022 nå. Er det ikke bedre å gjøre det skikkelig, når det først skal gjøres? 

Anonymkode: 3d10c...add

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å fortelle litt mer, tror mange vil hjelpe deg her inne...men med info som gravid, 100 gjester, tradisjon og gjester lang vekk ...da får man litt dårlig info .

Det er ingen som vil halshugget deg her inne. Men er du i en familie der det er strek tradisjon at du må gifte deg før fødsel og at dere må ha mange gjester? For noen steder er det slikt, men da er spørsmålet er dette opp til deg eller familie til mannen din?

For dette er ditt og mannen din sitt bryllup...om dere ikke blir "tvunget" til å gifte dere nå så kan dere gifte dere neste år. Selv med baby. 

Men om dere må gifte dere nå hadde jeg prøvd å finne på noe annet. Dette blir ikke bryllupe med så få timer, skal dere gifte dere i kirken før klokken 15? Eller er sermonien i tillegg deg mat og fri bar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du vet det ikke er en regel for at man skal gifte seg før man får barn sant? Det er ingen som leer et øyenbryn om barnet blir født før dere gifter dere, vi er i 2022 nå. Er det ikke bedre å gjøre det skikkelig, når det først skal gjøres? 

Anonymkode: 3d10c...add

TS skriver at hun er at utenlandsk herkomst, så kan nok være det kan vekke reaksjoner fra hennes nærmeste.

Noen jeg kjenner som er på min alder sa til sin familie at barnet deres ble født noen uker for tidlig. De var norske og kristne, barnet var ikke født for tidlig. Men det ville vakt reaksjoner ihvertfall hvis det ble kjent at barnet ble unnfanget før brullypet. Var ihvertfall noe de følte på. Og tok en hvit løgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert til bryllup med bryllupsmiddag. Rekker nok ikke kaker, dans osv på den tiden. Gjestene velger vel selv om de ønsker komme eller ikke.

Anonymkode: a79f7...391

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...