Gå til innhold

Klare for doble matpriser og bensin til 40 kr literen?

matsats

Anbefalte innlegg

On 3/13/2022 at 9:27 AM, matsats said:

Konsekvensene av Russlands invasjon har så vidt begynt å manifistere seg. I løpet av våren forventes det nå at mat- og energi-priser vil øke kraftig. Flere eksperter forventer at bensinprisen vil nærme seg 40 kr literen. Matpriser kan doble seg (selv etter en kraftig økning det siste året). Strømprisene vil også være høye i hvert fall ut resten av året, og det forventes økt rente.

Vil støtten til Ukraina fortsatt være høy når folks kjøpekraft svekkes så mye?

se f.eks. her:
https://www.nrk.no/vestland/spar-at-bensinprisen-bikkar-40-kroner-til-sommaren-1.15888119
https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-skrekkregnestykket-husholdningene-ikke-vil-se/s/12-95-3424253769
https://yle.fi/news/3-12356410

Det er ikke Russlands invasjon som i hovedsak gjør det, det er vestens respons til Russlands invasjon av Ukraina som forårsaker det.

Og personlig så støtter jeg ikke engang sanksjonene nå, så nei jeg kommer ikke til å støtte dem når mat koster det dobbelte og bensin koster 40kr.

Forhåpentligvis er det mange andre som er enige, men for å være helt ærlig tror jeg USAs økonomi crasher om ikke så lenge, så jeg tror ikke de har råd til å holde på med dette tullet spesielt lenge.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for brukerangrep og brudd på rommets retningslinjer, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 timer siden):

Også lakseoppdretten er avhengig av import av fôr. Uten det vil den raskt falle sammen.

Ja, vi er avhengig av importert soya til en del for. Men også her kan det legges om, ved at vi produserer mindre kjøtt og bruker mer av foret til fiskeoppdrett (som er en mye mer effektiv bruk). Dessuten er det mye fisk som ikke er oppdrett, f.eks skreien. Det eksporteres MYE tørrfisk som vi kan bruke innenlands ved kriser. 

Med vår lange kystlinje er det minimal risiko for sultkatastrofe i Norge selv om all import skulle stoppe. Vi kan også rampe opp kjøttproduksjon fra beite ganske kraftig, landet gror jo igjen nå som saue- og geiteholdet er mye lavere enn i tidligere tider. Uttak av elg og rein kan også økes betraktelig i en kortere periode. 

Klart, noen blir sikkert misfornøyde når de må spise fisk og geit istedenfor biff og kylling, men de vil ikke lide noen nød.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (På 13.3.2022 den 9.27):

Konsekvensene av Russlands invasjon har så vidt begynt å manifistere seg. I løpet av våren forventes det nå at mat- og energi-priser vil øke kraftig. Flere eksperter forventer at bensinprisen vil nærme seg 40 kr literen. Matpriser kan doble seg (selv etter en kraftig økning det siste året). Strømprisene vil også være høye i hvert fall ut resten av året, og det forventes økt rente.

Vil støtten til Ukraina fortsatt være høy når folks kjøpekraft svekkes så mye?

se f.eks. her:
https://www.nrk.no/vestland/spar-at-bensinprisen-bikkar-40-kroner-til-sommaren-1.15888119
https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-skrekkregnestykket-husholdningene-ikke-vil-se/s/12-95-3424253769
https://yle.fi/news/3-12356410

Du glemte renteøkninga som vil bety 60k ekstra i kun renter for en familie som har bolig på rundt 4millioner. Det er ganske stor økning og mange ekstra kroner som skal betaler i KUN renter, i tillegg til alle de andre økningene. Det er 5000 i ekstra utgifter pr mnd..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg klar. Fint renta på toppen av det skal opp til en 4-5-6 % også. 

Velfortjent og  helt nødvendig at et sinnsykt overforbruk på alle områder forhåpentligvis stopper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (På 3/25/2022 den 22.56):

Om du ikke forstår det,så blir det vanskelig,men jeg kan prøve. Mindre skatteinntekter i norge, færre ansatte i butikker langs svensekgrensen da de fleste som bor der foretrekker å handle i sverige. Dette regner jeg med er enkelt å forstå for de fleste:-)

Det kan til en viss grad gå utover små lokale butikker langs grensen ja, men ikke noe utover det.

Mener du at svenskehandel har vært et problem i den Norske økonomien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det skal gå greit. 

Jeg tilbragte mye tid med besteforeldra mine i oppveksten, som var født seint på 20-tallet. De hadde sparing og gjenbruk i ryggraden. 

Jeg lærte mye. Jeg har tatt i bruk mye av den gamle kunnskapen under pandemien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
ludden skrev (På 25.3.2022 den 23.00):

Om du tar f.eks bacon i sverige i forhold til i norge,så er det dobbelt så mye saltvann som er sprøytet inn for å få opp vekta,det samme gjelder kjøttdeig. Hvis du synes det er billig så lenge det er mindre rent kjøtt pr.kilo, og driter i kvaliteten på det du kjøper,så er det sikkert lukrativt med harryhandel. Om en bryr seg om kvalitet på maten,så handler en i norge. God tur 🙂

Tull. Ren hjernevask fra norske matprodusenter (skal ikke nevne navn)  for å slippe tap. Går ikke an å sprøyte inn vann i skivet bacon F eks. Og ubehandlet kjøtt er det heller ikke noe vann i. Maten der er billigere. Mye mye billigere. Så selv med økte bensinpriser, lønner det seg å handle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Kipling said:

Det er ikke Russlands invasjon som i hovedsak gjør det, det er vestens respons til Russlands invasjon av Ukraina som forårsaker det.

Og personlig så støtter jeg ikke engang sanksjonene nå, så nei jeg kommer ikke til å støtte dem når mat koster det dobbelte og bensin koster 40kr.

Forhåpentligvis er det mange andre som er enige, men for å være helt ærlig tror jeg USAs økonomi crasher om ikke så lenge, så jeg tror ikke de har råd til å holde på med dette tullet spesielt lenge.

Det er sant. Man kan si at årsaken til sanksjonene er Russlands invasjon, men det er sanksjonene som er skyld i den voldsomme prisstigningen. Tipper støtten til Ukraina forsvinner raskt når matprisene dobles.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, matsats said:

Det er sant. Man kan si at årsaken til sanksjonene er Russlands invasjon, men det er sanksjonene som er skyld i den voldsomme prisstigningen. Tipper støtten til Ukraina forsvinner raskt når matprisene dobles.

Det er ikke sanksjonene som har ført til at Ukraina har stanset all eksport av raps og hvete. Det har skjedd utelukkende fordi de har blitt invadert og okkupert av Russland. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (14 timer siden):

Det kan til en viss grad gå utover små lokale butikker langs grensen ja, men ikke noe utover det.

Mener du at svenskehandel har vært et problem i den Norske økonomien?

Nei, jeg har aldri skrevet at det er et problem, men poenget er at penger (moms og avgifter) gis til svenskene fremfor å bruke det i Norge. Noe stort problem er det jo ikke, men det som er morsomt er at mange av de typiske svenskehandlerne er de samme som kritiserer rike nordmenn som er skatteflyktninger,prinsippet er det samme,selv om summene er forskjellig.Alle vil spare litt der de kan, men alle vil ha de samme godene som alltid i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (På 13.3.2022 den 9.33):

Jeg er klar. Come what may. Vi har god slingringsmonn i økonomien vår og kan tåle høye priser i lang tid fremover. Vi har også muligheten til å la bilen stå i hverdagen. (Selv om vi da må beregne dobbelt så lang tid på å komme oss rundt) Vi har en passe stor grønnsakshage der vi dyrker mange sesonggrønnsaker og i sommermnd kjøper vi lite grønnsaker på butikken. 

Og jeg bare venter på en eller annen støtteordning for drivstoff slik som det er på strøm nå. Kan aldri se for meg at det ikke kommer.

Sku ønske at flere av oss bortskjemte nordmenn tenkte mer som deg. Jeg er selv fattig men  hverken jeg eller ungene mine kommer til å lide fordet. Det er bare snakk om å vær smartere med økonomien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
On 3/24/2022 at 2:31 PM, Enda en tulling said:

Strømprisene steg fordi politikerne har valgt å prioritere Tysklands energiforsyning, som tyskerne selv har ødelagt, framfor vår egen. 

Nei, nettopp. Det er noen år siden nå, husker ikke hvor mange, et sted mellom 5 og 10 antakelig, da det knapt nok regnet hele sommeren og var steikvarmt. Strømprisene var likevel ikke i nærheten av hva de er nå.

Politikerne prøver å nekte for at utenlandskablene påvirker strømprisene noe særlig, men det er det jo opplagt at de gjør-

Vindkraft er forøvrig særdeles lite effektivt, så det hjelper egentlig ikke så mye om det blåser. Pga store variasjoner i vindstyrke og dermed i energiproduksjon må man uansett ha all annen kraftproduksjon gående som backup.

penger, makt > nordmenn

Hilsen norsk politikk

Vi har ikke lenger et politisk ideal der det har verdi å styrke Norge, å gjøre Norge bedre for flere. Vi har korrupte politikere som gjerne følger andre lands pipe om de kan tjene på det selv. I andre tider ville vi kanskje kalt dem landsforrædere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brødskalle
5 minutter siden, Selis said:

Sku ønske at flere av oss bortskjemte nordmenn tenkte mer som deg. Jeg er selv fattig men  hverken jeg eller ungene mine kommer til å lide fordet. Det er bare snakk om å vær smartere med økonomien.

Det er ikke bortskjemt å kreve at egen regjering tar hensyn til Norge og nordmenns interesser og velferd. Ikke la deg lure til å tenke at det er ok å rævkjøre nordmenn (og selvsagt flyktninger og andre som Norge tar inn og tar ansvar for) fordi vi skal ofre oss for alle andre. At Russland øker penger til velferd i krigstid for sine borgere, mens norske politikere hele tiden kutter i fredstid sier mye om hvor lojaliteten og interessene til norske politikere egentlig ligger. I egen lomme.

Ikke la deg enkelt overbevise om å redusere egen livskvalitet uten å stille fundamentale spørsmål om det i det hele tatt er en riktig vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 13.3.2022 den 10.06):

Et land legges i ruiner og folk dør i tusenvis, men her hjemme bekymrer vi oss for bensinprisen. 

Det blir ikke mer norsk enn det. 🇳🇴

Hvis du følger med i timen er det mye mere enn bensinpriser osv. Her har vi et land som vil stoppe helt opp og folk vil ikke dra på shopping lenger og bare handle kun det helt nødvendige. Hvis dette vedvarer så vil majoriteten av arbeidsstokken sies opp og havne på nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (6 minutter siden):

Det er ikke bortskjemt å kreve at egen regjering tar hensyn til Norge og nordmenns interesser og velferd. Ikke la deg lure til å tenke at det er ok å rævkjøre nordmenn (og selvsagt flyktninger og andre som Norge tar inn og tar ansvar for) fordi vi skal ofre oss for alle andre. At Russland øker penger til velferd i krigstid for sine borgere, mens norske politikere hele tiden kutter i fredstid sier mye om hvor lojaliteten og interessene til norske politikere egentlig ligger. I egen lomme.

Ikke la deg enkelt overbevise om å redusere egen livskvalitet uten å stille fundamentale spørsmål om det i det hele tatt er en riktig vurdering. 

Jeg synes vi oppfører oss ganske bortkjemt jo når vi skriker ut at vi bare kan ta livet av oss nå å legge oss ned å dø og lide og buhuhu osv osv  fordi vi ikke kan kjøre like mye spise like mye..... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brødskalle
Just now, Selis said:

Jeg synes vi oppfører oss ganske bortkjemt jo når vi skriker ut at vi bare kan ta livet av oss nå å legge oss ned å dø og lide og buhuhu osv osv  fordi vi ikke kan kjøre like mye spise like mye..... 

Du vet at det er mange i Norge som lever fra måned til måned? At du og jeg klarer oss bra, betyr ikke at det er slik for alle. For min del så kan jeg fortsette leve som en konge stort sett uansett hva som skjer, men jeg er 100% imot at norske med gjennomsnittlig eller under gjennomsnittlige inntekt og mindre, skal lide grunnet hodeløs politikk som gir faen i nordmenn. Det er kanskje "buhu" for deg, men for andre er det å sulte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (På 3/13/2022 den 9.34):

For en vanlig husholdning er det nok ikke urealistisk at utgiftene vil øke med 100.000 kr per år. Hvor lenge tåler dere dette? Eller sagt på en annen måte, hvor lenge varer solidariteten med Ukraina..?

Dette har ingenting med solidaritet med Ukraina å gjøre. Det er hatet mot krigspådriveren Russland som vil stige i takt med nøden i Europa. Forhåpentlig vil nøden innad i Russland bli så stor før det, at befolkningen gjør opprør, stormer regjeringen og dreper Putin og hans generaler. Det er mitt ønskede scenario.

Staten vil ta grep. Innen slutten av 2023 vil 70-75% av alle middels store og små bedrifter i norge være konkurs og alle med middels eller lav inntekt vil være på gaten. Når NAV ikke lenger klarer å favne alle som meldes inn, vil Støre og Vedum ta affære. Da er det selvsagt for sent. Innen 2025 vil antagelig norge være teknisk konkurs. Det er scenarioet jeg tipper vil utfolde seg. Å se kunnskapsløsheten, korrupsjonen, naiviteten og dumskapen blandt toppolitikerne våre nå, fører kun en vei. Det er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (6 minutter siden):

Du vet at det er mange i Norge som lever fra måned til måned? At du og jeg klarer oss bra, betyr ikke at det er slik for alle. For min del så kan jeg fortsette leve som en konge stort sett uansett hva som skjer, men jeg er 100% imot at norske med gjennomsnittlig eller under gjennomsnittlige inntekt og mindre, skal lide grunnet hodeløs politikk som gir faen i nordmenn. Det er kanskje "buhu" for deg, men for andre er det å sulte. 

Vel vi må bare finne oss i det og klare dette. Jeg er jo seffølgelig imot det jeg også synes det er noe dritt. Men hva kan jeg gjør? Mentaliteten er viktigere enn pengene. Så dem som lider burde skjerpe seg og få ha en bedre mentalitet. Ingen vil være rundt stakkarslige folk hele tiden. Tenk på ungene. Vi skal alle fortsette å leve for oss selv og dem rundt oss uansett hva som skjer økonomisk til vi dør. Dette klarer alle fint!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
2 minutter siden, Selis said:

Vel vi må bare finne oss i det og klare dette. Jeg er jo seffølgelig imot det jeg også synes det er noe dritt. Men hva kan jeg gjør? Mentaliteten er viktigere enn pengene. Så dem som lider burde skjerpe seg og få ha en bedre mentalitet. Ingen vil være rundt stakkarslige folk hele tiden. Tenk på ungene. Vi skal alle fortsette å leve for oss selv og dem rundt oss uansett hva som skjer økonomisk til vi dør. Dette klarer alle fint!

You do that. Så vil jeg fortsette kjempe for at mennesker flest i Norge skal ha det bedre for seg selv og sine barn i fremtiden. Ved å for eks kreve logisk politikk

Endret av brødskalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...