Paw Patrol Skrevet 13. mars 2022 #21 Del Skrevet 13. mars 2022 Utsiden skrev (13 minutter siden): Det var høy og forventet høyere inflasjon fremover allerede før denne krigen eskalerte. Det som i hovedsak har drevet prisveksten til nå er et forsøk på å ta igjen dårlige resultatene under pandemien. Inflasjonen er godt i gang ja, grunnet Covid restriksjoner og 0-rente i de fleste land. Hjelper ikke at USA produserer dollar som aldri før. Om staten ønsker at vi forbrukere skal ha kjøpekraft må lønningene også øke. Det positive med inflasjon er muligens at gjelda blir spist opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Brumme Skrevet 13. mars 2022 #22 Del Skrevet 13. mars 2022 Paw Patrol skrev (3 minutter siden): Inflasjonen er godt i gang ja, grunnet Covid restriksjoner og 0-rente i de fleste land. Hjelper ikke at USA produserer dollar som aldri før. Om staten ønsker at vi forbrukere skal ha kjøpekraft må lønningene også øke. Det positive med inflasjon er muligens at gjelda blir spist opp. Hvis lønningene øker, så lover Sentralbanksjefen å sette opp renta kraftig. Hvems gjeld? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paw Patrol Skrevet 13. mars 2022 #23 Del Skrevet 13. mars 2022 Ole Brumme skrev (Akkurat nå): Hvis lønningene øker, så lover Sentralbanksjefen å sette opp renta kraftig. Hvems gjeld? Ja, det gjør de sikkert. Vår private gjeld. De som «overlevde» jappetiden kom jo godt ut av det. Hvor lurt det er å begrense kjøpekraften vår er en annen sak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 13. mars 2022 #24 Del Skrevet 13. mars 2022 Det er ikke lett. Vi er jo alle villige til å hjelpe Ukraina og skjønner at krigen påvirker diverse priser, prisene på alt øker mer enn noengang over hele Europa, folk er bekymret. Vi vet også at lønnskravene kommer og sentralbanken derfor rasler med høyere og høyere rente. Når folk renskes inn til beinet av alle disse økte utgiftene så er det tomt, folk sliter for å beholde hjemmene sine. Det påvirker oss forskjellig etter hvilken økonomi vi har fra før selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 13. mars 2022 #25 Del Skrevet 13. mars 2022 Hva hjelper det at staten blir rikere når folket blir fattigere? Med Ap i regjering vel å merke. Støre fortsetter å være helt tafatt og handlingslammet, Vedum likeså. Man skulle tro de storkoser seg med pengene som renner inn i statskassa og driter pent i hva som skjer med vanlig folk. Sett renten på null, fjern mest mulig av avgifter, senk skattene, nå kommer også maten til å bli mye dyrere. I det man trakk en frisk pust etter korona, så får norsk næringsliv nådestøtet fra en tafatt regjering som gjør ingenting å hjelpe næringslivet. Det er bare å stålsette seg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 13. mars 2022 #26 Del Skrevet 13. mars 2022 Jaja, får vel ikke råd til mat lenger da. Lite penger og foreldre som ikke er villige til å hjelpe selv om de har god inntekt. Og regjeringen gjør ingenting. Lurer på hvordan det går… 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Brumme Skrevet 13. mars 2022 #27 Del Skrevet 13. mars 2022 Paw Patrol skrev (48 minutter siden): Ja, det gjør de sikkert. Vår private gjeld. De som «overlevde» jappetiden kom jo godt ut av det. Hvor lurt det er å begrense kjøpekraften vår er en annen sak. Tviler på at jeg kommer godt ut av det og blir gjeldfri snart, med boliglån på 30 år igjen og fastrente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 13. mars 2022 #28 Del Skrevet 13. mars 2022 Er nok ikke krigen sin feil dette. Det er nok amerikanske ledere sin feil gitt. Og gjett om dollaren snart blir å synke! Det vil bli dyrt for oss alle, men amerikanske innbyggerne får det nok aller verst desverre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paw Patrol Skrevet 13. mars 2022 #29 Del Skrevet 13. mars 2022 Ole Brumme skrev (7 minutter siden): Tviler på at jeg kommer godt ut av det og blir gjeldfri snart, med boliglån på 30 år igjen og fastrente. Blir ikke gjeldsfri, men om inflasjonen blir høy nok blir jo gjelden din mindre verdt! 😉 så fremt ikke husprisene kollapser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 13. mars 2022 #30 Del Skrevet 13. mars 2022 matsats skrev (12 timer siden): For en vanlig husholdning er det nok ikke urealistisk at utgiftene vil øke med 100.000 kr per år. Hvor lenge tåler dere dette? Eller sagt på en annen måte, hvor lenge varer solidariteten med Ukraina..? Hva har det å bry seg om Ukraina med prisene å gjøre? Lær deg forskjellen på ting a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 13. mars 2022 #31 Del Skrevet 13. mars 2022 Om bensinen koster 10, 20 eller 40 kroner gjør meg ingenting. Nødvendig kostnad uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 13. mars 2022 #32 Del Skrevet 13. mars 2022 Drizzt skrev (23 minutter siden): Hva hjelper det at staten blir rikere når folket blir fattigere? Du veit at staten ikke er Støre's private bankkonto? Dette du kaller staten er blant annet sykepleiere, politi, forsvar, lærere, brannmenn, leger, pensjonister osv.. Sanksjonene er politisk styrt. Da får vi håpe at politikerene også er villige til å ta grep her hjemme også hvis behovet melder seg.. Bare vær glad du for at staten har litt reserver og ta av. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 13. mars 2022 #33 Del Skrevet 13. mars 2022 Optimo skrev (11 timer siden): Et land legges i ruiner og folk dør i tusenvis, men her hjemme bekymrer vi oss for bensinprisen. Det blir ikke mer norsk enn det. 🇳🇴 Ja, det er sikkert fælt at folk reagerer på at regningene blir større enn inntektene. Selv om andre har det helt jævlig må det vel være greit om en bekymrer seg for at en ikke kan gi ungene sine mat og klær 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Brumme Skrevet 13. mars 2022 #34 Del Skrevet 13. mars 2022 Paw Patrol skrev (11 minutter siden): Blir ikke gjeldsfri, men om inflasjonen blir høy nok blir jo gjelden din mindre verdt! 😉 så fremt ikke husprisene kollapser. Jeg har ikke planer om å selge, bare håper at ting ikke trenger å fikses og oppgraderes. F.eks 90% av snekkerkostnaden går jo til arbeidet! Helt sykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 13. mars 2022 #35 Del Skrevet 13. mars 2022 12 hours ago, Optimo said: Et land legges i ruiner og folk dør i tusenvis, men her hjemme bekymrer vi oss for bensinprisen. Det blir ikke mer norsk enn det. 🇳🇴 Blir heller ikke mer norsk å tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv. Folk som ikke lever i en boble skjønner at en dobling av matpris er legit krise for enkelte, selv i Norge. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 13. mars 2022 #36 Del Skrevet 13. mars 2022 (endret) ltfutt skrev (2 timer siden): Du veit at staten ikke er Støre's private bankkonto? Dette du kaller staten er blant annet sykepleiere, politi, forsvar, lærere, brannmenn, leger, pensjonister osv.. Sanksjonene er politisk styrt. Da får vi håpe at politikerene også er villige til å ta grep her hjemme også hvis behovet melder seg.. Bare vær glad du for at staten har litt reserver og ta av. Du vet at staten ikke er sykepleiere, politi, forsvar, lærere, brannmenn, leger, pensjonister, osv når også de lider økonomisk så staten skal berike seg med flere milliarder per måned i diverse avgifter? Litt reserver? Du tuller nå ... Staten er tydeligvis noens privatkonto for pengene går ikke folket til gode. At Støre og Vedum ikke skjønner at ubalansen er blitt for stor skyldes at de er uegnet å lede et land i krisesituasjon. Å kaste smuler tilbake på folket i form av latterlig proforma-strømstøtte er arrogant. Endret 13. mars 2022 av Drizzt 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 14. mars 2022 #37 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Nei, jeg er absolutt ikke klar for doble matvarepriser og andre vanvittige, skyhøye priser. Jeg synes egentlig det er mer enn nok nå. Det sier jeg selv om jeg ikke har minst. Det er mange som har det verre og jeg er bekymret for dem. Jeg har jo gjort noen grep selvfølgelig, bl.a skaffet meg fastpris på strøm fra nyttår, derfor hjelper jo strømstøtten godt her. I tillegg så har jeg jo stengt av noen rom og er forsiktig med forbruket. Maten lages fra bunnen, og innkjøpene etter lavest mulig pris. Endret 14. mars 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 14. mars 2022 #38 Del Skrevet 14. mars 2022 Når man tidobler CO2 avgiften så er det ikke rart at drivstoffprisen blir høy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 14. mars 2022 #39 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg synes maten og strømmen er det verste. Har så vondt av mine enslige uføre venner nå. Noen av de kan klare en liten jobb og det gjør de så sant de får en men andre har for store traumer til at de kan klare jobb. Selv klarer jeg meg. Vi kan parkere bilen og sykle. Min mann har bil via jobb og kan jobbe så mye ham orker innen beredskap (går utenom regler for overtid der). Men fader og, jeg har to barn som ønsker å flytte ut. De har ikke sjans nå. Vi får holde sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 14. mars 2022 #40 Del Skrevet 14. mars 2022 Noen i denne tråden tjener tydeligvis for mye, og hvis de synes det er ok og topp at prisene stiger, så kan de skamme seg. Hvor mange lavlønte og fattige er det i Norge? Tror dere virkelig at alle tjener 500 000 etter skatt? Skal en som jobber 100% og som har utbetalt 25 000 i måneden, betale tusenvis i tillegg til det de betalte sommeren 2021, før prisene begynte å stige? Og hvordan skal folk slutte å bruke bil? Det er ikke kollektivtransport utenfor byene. I beste fall buss om morgenen og ettermiddagen. Det kan ikke tilpasses forskjellige arbeidstider og åpningstider i barnehage. Alle vil at folk skal arbeide, men ingen vil legge til rette for at folk skal kunne jobbe og samtidig bruke kollektivtrafikk. Å spise billig mat er et alternativ, men hvis fraktomkostningene stiger, så stiger det på alt, ikke minst på grønnsaker og frukt som må kjøles ned. Fattige må spise enda usunnere mat, fordi den koster minst å produsere og frakte. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå