Gå til innhold

Barnas venner, hvor mye bry seg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes du det?

Jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg ønsker at barnet mitt skal møte på alle slags folk, men gjerne barn fra familier som kanskje også kan være en ressurs for henne. Det har vært litt mye "enveiskjøring" også med andre venner og det er noe jeg er litt lei av.

Når jeg vet at barnevernet er involvert av ulike grunner så ringer det en varselklokke hos meg. Når barnet sitter og spiller døgnet rundt, så er det noe som skurrer. 

Anonymkode: 76758...15f

Ut i fra det du skriver virker det som du tror du er bedre enn alle andre. Ordlyden din er ihvertfall svært nedlatende.

Anonymkode: a9ed5...1bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, hold deg unna!

Å være alenepappa med full jobb, barn, hus og ikke minst hjem så er det ikke alltid man er perfekt. Barnevernet har vært i bilder og kjenner nok familien så ikke «døm» denne familien.

Joda, du er kjempe flink som aktiviserer og grensesettere ditt barn. Men vi vet ikke hvor godt andre foreldre prøver. 

Du kan godt bli mer kjent med pappan og se om dere kan finne på ting sammen og hjelpe han med å finne en bedre ukesmeny, litt fritidsaktiviteter kanskje han rett og slett trenger litt veiledning. 

Men helt fantastisk av deg å blande deg og faktisk bry deg om et annet barn, flere burde være sånn!

AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (6 timer siden):

Jeg håper du snur tankegangen din, TS!

Barnet ditt har det det trenger, får den oppfølgingen hun skal ha osv. Og hun liker tilfeldigvis ei venninne som IKKE har det sånn.

Her har du all verdens muligheter til å være "den betydningsfulle voksne" for et barn som kanskje trenger det. I tillegg trives ditt barn med henne, så hun vil synes det er hyggelig. Å forvente gjengjeld? Hva er det for noe? Folk har ulike ressurser og evner! Vi har da hatt massevis av unger med oss på ting uten at det nødvendigvis har blitt gjort gjengjeld. Null stress, det har jo vært hyggelig for vårt barn! Og kanskje det har vært viktig for noen av de andre barna!

Du sier jentungen er hyggelig. Da spiller det vel ingen rolle hva slags hjem hun kommer fra? Ta henne med på aktiviteter som selskap til egen datter, server mat dere spiser, er hun ikke vant til den type mat eller sier hun ikke liker, så svarer du like blidt at "det er helt greit, men det er det vi har til middag i dag, så det hadde vært supert om du gadd å smake". Og vil hun ikke ha, så later du som ingenting. På sikt kan det hende hun vil ha det!

Justér holdningene dine og tankegangen litt, og finn ut hva som egentlig er viktig. 

👏🏽👏🏽👏🏽

Anonymkode: cfe5d...1a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Synes du det?

Jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg ønsker at barnet mitt skal møte på alle slags folk, men gjerne barn fra familier som kanskje også kan være en ressurs for henne. Det har vært litt mye "enveiskjøring" også med andre venner og det er noe jeg er litt lei av.

Når jeg vet at barnevernet er involvert av ulike grunner så ringer det en varselklokke hos meg. Når barnet sitter og spiller døgnet rundt, så er det noe som skurrer. 

Så du trenger at andre skal stimulere og hjelpe ditt barn? Ikke stort bedre enn disse forholdene du skriver om her da...

Anonymkode: 7bf38...8e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du virker nedlatende og kjip, ts. Heldigvis for barn som ikke har det like enkelt og greit som andre, finnes det oppegående, smarte og empatiske foreldre som ikke siler barnas venner ut fra vennenes BMI og/eller hvordan de har det hjemme.

God bedring!

Anonymkode: 86c8d...2b8

• Liker 3
Gjest Era Vulgaris
Skrevet

"It takes a village..." 
Så er det opp til deg om du ønsker å være en del av nettverket som kan utgjøre en positiv forskjell for dette barnet, eller om du vil være en som er med å gjøre livet vanskeligere for henne, TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 13.46):

Min datter har flere venner i klassen og gjennom idretten. 

Nå i det siste har fått en ny venninne som går på trinnet. De er sammen på skolen hele tiden og møtes også hjemme. Jenta virker grei på sett og vis, men noe er ikke helt greit. Hun er overvektig, og det tror jeg kommer av at hun er inaktiv og spiser feil. Ser hun stort sett alltid blir hentet selv om hun ikke har lang skolevei.

Jeg snakket med faren hennes om hun ønsket å gjøre noe mer på fritiden, men da sier han at han ikke har tro på å "stresse" barna. Dette er nå en ting. 

Jeg vet og at barnevernet har vært inne i denne familien av ulike grunner, blant annet er mor i liten grad til stede. Jenta har ikke så mange venner og følges ikke egentlig godt nok opp hjemmefra. Jeg synes jo veldig synd på henne og ser at hun selvfølgelig har godt av å få seg venner fra mer ressurssterke familier. Og selvsagt kan vi ta med henne og finne på ting som er hyggelig for jentene, men jeg skulle ønske det gikk litt begge veier.

Denne jenta spiller på ipaden hele tiden, mens andre barn og familier skal noe og gjør ting sitter hun og spiller. Når jeg ber mitt barn avslutte for kvelden og legge bort ipad, så sitter denne andre jenta igjen(hjemme hos seg) og fortsetter. Jeg spør om hun ikke må legge seg, da sier mitt barn at hun ofte sitter oppe etter at foreldrene har lagt seg.

De går i 4 klasse. 

Jeg synes dette er vanskelig. Synes synd på jenta som åpenbart mangler grenser og stimulering. Samtidig så er det egentlig ikke en sånn venn jeg ønsker for mitt barn.

Hva mener du med fraværende mor? Hvor er faren da?

AnonymBruker
Skrevet
Trilili skrev (1 time siden):

Hva mener du med fraværende mor? Hvor er faren da?

Far er der men han er av ulike grunner lite engasjert. Mor har vært borte i lange perioder(i hjemlandet sitt, uten barnet) Jeg tar til meg det dere sier, jeg har aldri ment at vi ikke skal inkludere dette barnet. Men det er vanskelig, lett og sitte på et forum og si ting men i praksis så er det faktisk noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du trenger at andre skal stimulere og hjelpe ditt barn? Ikke stort bedre enn disse forholdene du skriver om her da...

Anonymkode: 7bf38...8e4

TS her, jeg trenger ikke det men jeg ønsker det.

Jeg setter veldig pris på at barnet mitt har venner som har familier hvor mitt barn også kan være med på positive ting. Da tenker jeg på ting som å gå en tur i marka, dra på slalåm, dra i svømmehallen, ha juleverksted, bake, kino  eller noe annet som er gøy for barna.

Det er klart at vi kan invitere denne jenta med på ting og kanskje bidra med positive aktiviteter. Men jeg synes jo det er fint at det er litt toveis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg setter veldig pris på at barnet mitt har venner som har familier hvor mitt barn også kan være med på positive ting. Da tenker jeg på ting som å gå en tur i marka, dra på slalåm, dra i svømmehallen, ha juleverksted, bake, kino  eller noe annet som er gøy for barna.

Det er klart at vi kan invitere denne jenta med på ting og kanskje bidra med positive aktiviteter. Men jeg synes jo det er fint at det er litt toveis. 

Det kan jo være enveis nå, men toveis senere i livet. Eller at rollene snus. Man vet aldri. 💛

Anonymkode: a9c24...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far er der men han er av ulike grunner lite engasjert. Mor har vært borte i lange perioder(i hjemlandet sitt, uten barnet) Jeg tar til meg det dere sier, jeg har aldri ment at vi ikke skal inkludere dette barnet. Men det er vanskelig, lett og sitte på et forum og si ting men i praksis så er det faktisk noe annet.

Men vet du hvorfor moren var borte? Kanskje hun har foreldre som er syke eller noe? 

Anonymkode: 18170...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men vet du hvorfor moren var borte? Kanskje hun har foreldre som er syke eller noe? 

Dette blir jo litt sladder men visstnok er ikke mor så engasjert i barnet sitt, så det er jo veldig tragisk. Jeg vil ikke si noe som gjør at de blir gjenkjent men det er et forhold mellom en eldre norsk mann og en yngre dame fra et land i øst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan jo være enveis nå, men toveis senere i livet. Eller at rollene snus. Man vet aldri. 💛

Anonymkode: a9c24...3cc

Nei det har du jo rett i. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det ikke bra for barnet ditt faktisk å ha en venn som kan sitte i sofa med h*n og bare spille med nettbrett innimellom? Greit å slappe av også 😅 litt variasjon er veldig positivt. Mindre stress for alle. Å rusle en tur ute kan hun sammen med dere. Jeg hadde satt pris hvis noen hadde lyst å bare sitte på sofaen med barnet mitt... uten noe planlagt underholdning.  Det er jo det som er vennskap. ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir jo litt sladder men visstnok er ikke mor så engasjert i barnet sitt, så det er jo veldig tragisk. Jeg vil ikke si noe som gjør at de blir gjenkjent men det er et forhold mellom en eldre norsk mann og en yngre dame fra et land i øst.

Det er jo bare tull. Tenk selv. Man elsket jo barna sine uansett...eller så har man sikkert psykiske problemer og trenger hjelp. Hør mindre på sladder og spør faren eller moren selv når du møter en av de. At folk sladrer slikt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke bra for barnet ditt faktisk å ha en venn som kan sitte i sofa med h*n og bare spille med nettbrett innimellom? Greit å slappe av også 😅 litt variasjon er veldig positivt. Mindre stress for alle. Å rusle en tur ute kan hun sammen med dere. Jeg hadde satt pris hvis noen hadde lyst å bare sitte på sofaen med barnet mitt... uten noe planlagt underholdning.  Det er jo det som er vennskap. ...

Jo selvsagt. Men jeg synes allerede at barnet mitt spiller alt for mye. Barnet mitt sitter med nettbrett som du sier til alle døgnets tider, derfor setter jeg pris på at hun har venner som hun kan gjøre noe med. Aktiviteter. Og ja, det er jo vårt ansvar også, men jeg må helt ærlig si at jeg blir veldig glad når barnet blir tatt med av andre familier også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 13.46):

Min datter har flere venner i klassen og gjennom idretten. 

Nå i det siste har fått en ny venninne som går på trinnet. De er sammen på skolen hele tiden og møtes også hjemme. Jenta virker grei på sett og vis, men noe er ikke helt greit. Hun er overvektig, og det tror jeg kommer av at hun er inaktiv og spiser feil. Ser hun stort sett alltid blir hentet selv om hun ikke har lang skolevei.

Jeg snakket med faren hennes om hun ønsket å gjøre noe mer på fritiden, men da sier han at han ikke har tro på å "stresse" barna. Dette er nå en ting. 

Jeg vet og at barnevernet har vært inne i denne familien av ulike grunner, blant annet er mor i liten grad til stede. Jenta har ikke så mange venner og følges ikke egentlig godt nok opp hjemmefra. Jeg synes jo veldig synd på henne og ser at hun selvfølgelig har godt av å få seg venner fra mer ressurssterke familier. Og selvsagt kan vi ta med henne og finne på ting som er hyggelig for jentene, men jeg skulle ønske det gikk litt begge veier.

Denne jenta spiller på ipaden hele tiden, mens andre barn og familier skal noe og gjør ting sitter hun og spiller. Når jeg ber mitt barn avslutte for kvelden og legge bort ipad, så sitter denne andre jenta igjen(hjemme hos seg) og fortsetter. Jeg spør om hun ikke må legge seg, da sier mitt barn at hun ofte sitter oppe etter at foreldrene har lagt seg.

De går i 4 klasse. 

Jeg synes dette er vanskelig. Synes synd på jenta som åpenbart mangler grenser og stimulering. Samtidig så er det egentlig ikke en sånn venn jeg ønsker for mitt barn.

Du er litt farlig . Du ekskluderer /dømmer isteden for å føle omsorg å inkludere . Sånn jeg leser dette syns du ikke dette barnet er «bra nok « for dere / din datter . Hva dette barnet gjør hjemme av spilling på iPad etc er ikke din business . Det eneste du burde fokusere på var hvor / om jentene har stor glede av å være sammen . Gi heller denne jenta ekstra omsorg og oppmerksomhet . Det kan hende hun trenger det. ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare tull. Tenk selv. Man elsket jo barna sine uansett...eller så har man sikkert psykiske problemer og trenger hjelp. Hør mindre på sladder og spør faren eller moren selv når du møter en av de. At folk sladrer slikt...

Det er ikke sladder det er sant, dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo selvsagt. Men jeg synes allerede at barnet mitt spiller alt for mye. Barnet mitt sitter med nettbrett som du sier til alle døgnets tider, derfor setter jeg pris på at hun har venner som hun kan gjøre noe med. Aktiviteter. Og ja, det er jo vårt ansvar også, men jeg må helt ærlig si at jeg blir veldig glad når barnet blir tatt med av andre familier også.

Men da er jo problemet ikke jenta og familien hennes... ta med ungen din ut selv .. og noe nettbrett er nok kommet til å bli. Og la unger være venner.  Prøv heller å inspirere begge to på noe annet enn data. Eller ihvertfall lære seg programmering 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sladder det er sant, dessverre. 

Og hvordan vet du det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...