Gå til innhold

Adoptere et barn fra ukraina

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (6 minutter siden):

Det er vist og en del juridiske inplikasjoner siden disse barna er under ukrainske myndigheters ansvar. Og det var vist en juridisk foke av dimmensjoner så vidt jeg skjønte av det som ble sagt på TV idag.

Disse barna er ikke blitt foreldreløse under krigen, men var det allerede fra før av. Er vist flere av dem hvor foreldrene har dødd av tuberkulose. Ukraina skal være et av de værste landene i Europa i forhold til Tuberkulose.

Ja, det stemmer. Også HIV/Aids-tallene i Ukraina er skyhøye. MEN alle må teste seg ved innreise til Norge (senest 10 dager etter ankomst), så skjønner ikke hvorfor du tar det opp. 

Anonymkode: 3d6f5...3c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker som mange tror fosterhjem er forbeholdt en liten elite? En enslig kvinne i midten/slutten av tyveåra med bachelor i vernepleie kan helt fint bli fostermor. Som sagt bare å ta kontakt med barnevernet. Hvis du spesielt ønsker å være fosterforeldre for et ukrainsk barn kan du jo starte med en gang å lære deg språket. Det kan komme godt med.

Anonymkode: 66e37...2cf

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (30 minutter siden):

Det er vist og en del juridiske inplikasjoner siden disse barna er under ukrainske myndigheters ansvar. Og det var vist en juridisk foke av dimmensjoner så vidt jeg skjønte av det som ble sagt på TV idag.

Disse barna er ikke blitt foreldreløse under krigen, men var det allerede fra før av. Er vist flere av dem hvor foreldrene har dødd av tuberkulose. Ukraina skal være et av de værste landene i Europa i forhold til Tuberkulose.

Ja, det stemmer nok. Mener jeg hørte noe om det med et halvt øre, ja.

Anonymkode: 74752...340

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det stemmer. Også HIV/Aids-tallene i Ukraina er skyhøye. MEN alle må teste seg ved innreise til Norge (senest 10 dager etter ankomst), så skjønner ikke hvorfor du tar det opp. 

Anonymkode: 3d6f5...3c4

Nei var ikke sånn ment, var mer at noen kanskje kunne tro de var blitt foreldreløse av krigen. Så ene og alene av den grunn. Og at det muligens er en liten juridisk nøtt i forhold til ukrainske myndigheter.

• Liker 4
Skrevet

Disse barna blir sannsynligvis ikke hentet til Norge og frigitt for adopsjon her.

Om de gjør det er det en lang kø av par som allerede er i systemet i hele Europa og har gått gjennom hele mølla av godkjenning. 

Din erfaring høres veldig nyttig ut generelt, men ikke når du er ung og singel. Derimot kan det jo godt tenkes at du er veldig aktuell som avlastningshjem i en helg avogtil for en norsk familie :) 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kunne tenke meg å tatt vare på et slikt barn også inntil de finner familien til barnet igjen ❤ Men det stilles nok mange krav som god økonomi, stor bolig osv. Det har jeg ikke. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som mange tror fosterhjem er forbeholdt en liten elite? En enslig kvinne i midten/slutten av tyveåra med bachelor i vernepleie kan helt fint bli fostermor. Som sagt bare å ta kontakt med barnevernet. Hvis du spesielt ønsker å være fosterforeldre for et ukrainsk barn kan du jo starte med en gang å lære deg språket. Det kan komme godt med.

Anonymkode: 66e37...2cf

Fosterhjem er heller ikke noe for single kvinner som ønsker seg en dukke å dulle med.

Anonymkode: 945fa...936

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Eloise12345 skrev (46 minutter siden):

Jeg kunne tenke meg å tatt vare på et slikt barn også inntil de finner familien til barnet igjen ❤ Men det stilles nok mange krav som god økonomi, stor bolig osv. Det har jeg ikke. 

Og hva skjer om familien aldri blir funnet, skal du på sikt bare kaste ut barnet da?

Anonymkode: 54b18...7db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og på fosterhjem sidene står det en artikkel for hvert barn (uten bilde men med beskrivelse av dem) der man kan velge barnet. Dette fordi du må være forberedt på enkeltes utfordringer. 

Sikkert ikke meninga at det skal tolkes slik men får veldig sånn dyrebeskyttelsen assosiasjoner når jeg leste det som du beskrev ... ikke rettet mot deg men mot fosterhjemsidene...🤔

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan helt sikkert bli forsterhjem til å begynne med. Der er stor mangel på det, så du kan jo begynne med kurs. Du blir nok tatt i mot med åpne armer❤️ Det er jo mulig å adoptere barnet når ingen foreldre er inne i bildet eller ikke kan ta seg av det. I tilfelle ukrainske foreldreløse barn så er jo det tilfellet.

Anonymkode: c8b6f...467

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og hva skjer om familien aldri blir funnet, skal du på sikt bare kaste ut barnet da?

Anonymkode: 54b18...7db

Hva tror du selv? Tenk litt etter. Mest sannsynlig så har hun ingen planer om å kaste ut barnet. 

Anonymkode: 73c71...ccb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fosterhjem er heller ikke noe for single kvinner som ønsker seg en dukke å dulle med.

Hvorfor så nedlatende? Jeg fikk fosterbarn som singel 28-åring.  Dette barnet fikk jeg senere adoptere og barnevernet er ute av bildet nå.  Jeg trodde også det ville være negativt at jeg var singel, men barnevernet snakket lite om det.  Det viktige er at man har god omsorgsevne, god evne til samarbeid og kan reflektere balansert rundt det å få daglig omsorg for et barn med bagasje. 

Anonymkode: fef94...0f5

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mange negative folk det finnes!! Så flott at du vil hjelpe TS!! 

Anonymkode: 492e6...25e

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Husk at det neppe er noen dans på roser å adoptere eller være fostermor for et barn fra Ukraina (og forsåvidt fra andre steder og situasjoner). De har opplevd mye som ikke skal oppleves. Flere, om ikke alle, vil være preget av flere traumer. Det kreves enormt mye oppfølging og forståelse for situasjonen barnet har vært gjennom og er i. Det er nok langt ifra idyll. Så selv om en ønsker å bistå og opplever at man har en stødig grunn som gjør at en kan bidra så er det ikke gitt at det holder. 

Jeg vil tro det letes etter fosterforeldre/adopsjonsforeldre som tidligere har erfaring fra å være beredskapshjem, fosterforeldre og/eller solid utdanning som er relatert til forstå og anvende kunnskapen i å møte det enkelte barn, dens behov, utfordringer og bygge en trygg relasjon. 

Endret av Luckiness
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud så mange negative folk det finnes!! Så flott at du vil hjelpe TS!! 

Anonymkode: 492e6...25e

Her er ikke negative folk, men folk som vil det beste for barna! Og det er å få bo hos kompetente voksne, helst par, som vet hva de driver med. Ikke en singel dame i tyveårene som har sett søte, krigsrammede barn på tv og ønsker seg et selv.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan helt sikkert bli forsterhjem til å begynne med. Der er stor mangel på det, så du kan jo begynne med kurs. Du blir nok tatt i mot med åpne armer❤️ Det er jo mulig å adoptere barnet når ingen foreldre er inne i bildet eller ikke kan ta seg av det. I tilfelle ukrainske foreldreløse barn så er jo det tilfellet.

Anonymkode: c8b6f...467

Ikke riktig å frarøve barn sitt morsmål, land og sin kultur fordi man selv har et egoistisk ønske om barn, vel?

Anonymkode: beb1b...15a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Om alternativer ikke er å bo i ett fast hjem, så er vel dette heller bedre!

Nå er det jo mye man som fosterforeldre kan gjøre for at barnet skal ha så gode forutsetninger som mulig for å kjenne kulturen sin.

Såvidt meg bekjent setter ikke Norge eller adoptivland krav til at fosterforeldre må kjenne til eller være fra samme kultur.

Er det en fordel? Absolutt.

Anonymkode: ec57a...649

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om alternativer ikke er å bo i ett fast hjem, så er vel dette heller bedre!

Nå er det jo mye man som fosterforeldre kan gjøre for at barnet skal ha så gode forutsetninger som mulig for å kjenne kulturen sin.

Såvidt meg bekjent setter ikke Norge eller adoptivland krav til at fosterforeldre må kjenne til eller være fra samme kultur.

Er det en fordel? Absolutt.

Anonymkode: ec57a...649

Hvorfor er det en fordel? 

Anonymkode: fadad...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her er ikke negative folk, men folk som vil det beste for barna! Og det er å få bo hos kompetente voksne, helst par, som vet hva de driver med. Ikke en singel dame i tyveårene som har sett søte, krigsrammede barn på tv og ønsker seg et selv.

Vil bare presisere at jeg ikke er 20 år og har sett et søtt barn på tv. Vet ikke om du leste tidligere i tråden, men da skrev jeg at jeg er utdannet vernepleier. 

Jeg ser absolutt fordelen i å være to når man får barn, og særlig barn som har opplevd store traumer. Men at jeg vet hva jeg driver med og er kompetent, det vil jeg tørre å påstå at stemmer godt. 

Anonymkode: 6fd3a...445

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...