AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Jeg leste at det jobbes for å få 120 ukrainske barn til Norge. Mange av disse har foreldre som er drept, og alle er under 6 år. Hvem får disse barna? Jeg kunne virkelig tenke meg å adoptere et av dem, eller bidratt for en periode hvis de skal tilbake til annen familie i Ukraina f.eks. Jeg er en singel dame i 20- årene som alltid har vært veldig glad i barn. Har livet «på stell», eier hus, har bachelorgrad og 100% jobb. Tar man kontakt med kommunen, barnevernet eller andre? Anonymkode: 6fd3a...445 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Tror ikke de tar i bruk fosterforeldre som spesifikt ønsker seg et "ukraina-barn". Anonymkode: 0c6a2...914 30
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tror ikke de tar i bruk fosterforeldre som spesifikt ønsker seg et "ukraina-barn". Anonymkode: 0c6a2...914 Hvorfor ikke? De gjorde det for vietnamesiske barn? Og på fosterhjem sidene står det en artikkel for hvert barn (uten bilde men med beskrivelse av dem) der man kan velge barnet. Dette fordi du må være forberedt på enkeltes utfordringer. Anonymkode: 25371...2a3 5
MorTil2 Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke? De gjorde det for vietnamesiske barn? Og på fosterhjem sidene står det en artikkel for hvert barn (uten bilde men med beskrivelse av dem) der man kan velge barnet. Dette fordi du må være forberedt på enkeltes utfordringer. Anonymkode: 25371...2a3 Hvilket fosterhjemsider er dette? Høres veldig uetisk ut å legge ut barna til "plukk og velg". Om det er Bufdir.no du mener, så står det helt tydelig at det er fiktive historier for å gi et innblikk i hvilke situasjoner ulike barn kan komme i fra, og hvilket behov de har. 27
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 MorTil2 skrev (6 minutter siden): Hvilket fosterhjemsider er dette? Høres veldig uetisk ut å legge ut barna til "plukk og velg". Om det er Bufdir.no du mener, så står det helt tydelig at det er fiktive historier for å gi et innblikk i hvilke situasjoner ulike barn kan komme i fra, og hvilket behov de har. Jo det er på bufdir, men disse er ikke fiktive. https://bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Bergen/Barn_som_trenger_fosterhjem/ står under hver barn «Av etiske grunner gir vi ikke mer informasjon om det enkelte barn på dette tidspunktet» Så joda, det er ekte, jeg tror du blander denne listen med historiene de har der. Trykker du på et av barna står det hva situasjonen deres er nå, alder, om de skal ha kontakt med familien, hva de selv sier de vil ha i et fosterhjem og hva slags kvalifikasjoner du som forelder trenger å ha osv. Det eneste fiktive er at navnet blir endret på. Jeg vært innom den siden i over 1år og barna i listen blir endret jevnlig. (Drømmer om å hjelpe noen barn og bli fosterhjem men er for ung atm). Anonymkode: 25371...2a3 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 Meld deg som beredskapshjem i kommunen/bufdir - skriv at pga den aktuelle situasjonen ser at det er behov for flere fosterhjem/beredskapshjem og at du er interresert i det. Anonymkode: 42c16...ed7 7 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 MorTil2 skrev (13 minutter siden): Hvilket fosterhjemsider er dette? Høres veldig uetisk ut å legge ut barna til "plukk og velg". Om det er Bufdir.no du mener, så står det helt tydelig at det er fiktive historier for å gi et innblikk i hvilke situasjoner ulike barn kan komme i fra, og hvilket behov de har. Og skulle også si at «plukk og velg» er bra for barna også, siden navn er fiktive og det ikke er noe bildet er det ganske bra. Da kan tenåringer få steder som er lagt opp for dem, barna kan få hjem med/uten dyr, foreldre som liker tur eller tv/gaming osv. for barna spesifiserer hva de liker å gjøre og hva de ser etter i en familie. Også må de nok ha slike beskrivelser for noen familier kan foreks ikke ha små barn selv (fordi forsterbarnet trenger all oppmerksomhet osv) og noen av fosterbarna krever at foreldrene har traumetrening. Anonymkode: 25371...2a3 13
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvorfor ikke? De gjorde det for vietnamesiske barn? Og på fosterhjem sidene står det en artikkel for hvert barn (uten bilde men med beskrivelse av dem) der man kan velge barnet. Dette fordi du må være forberedt på enkeltes utfordringer. Anonymkode: 25371...2a3 Det der er bare usmakelig🤮🤮 Anonymkode: 54b18...7db 6
MorTil2 Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo det er på bufdir, men disse er ikke fiktive. https://bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Bergen/Barn_som_trenger_fosterhjem/ står under hver barn «Av etiske grunner gir vi ikke mer informasjon om det enkelte barn på dette tidspunktet» Så joda, det er ekte, jeg tror du blander denne listen med historiene de har der. Trykker du på et av barna står det hva situasjonen deres er nå, alder, om de skal ha kontakt med familien, hva de selv sier de vil ha i et fosterhjem og hva slags kvalifikasjoner du som forelder trenger å ha osv. Det eneste fiktive er at navnet blir endret på. Jeg vært innom den siden i over 1år og barna i listen blir endret jevnlig. (Drømmer om å hjelpe noen barn og bli fosterhjem men er for ung atm). Anonymkode: 25371...2a3 OK. Ser at du har rett ifh til beskrivelsen. Men jeg tror uansett ikke at det handler om at fosterhjemmet i utgangspunktet kan velge hvilket barn de vil ha, men at man skal vite hva man går til hvis man melder seg som mulig fosterhjem. Så er det nok barnevernet som "plukker" det fosterhjemmet de anser som mest kompetent. 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 MorTil2 skrev (1 minutt siden): OK. Ser at du har rett ifh til beskrivelsen. Men jeg tror uansett ikke at det handler om at fosterhjemmet i utgangspunktet kan velge hvilket barn de vil ha, men at man skal vite hva man går til hvis man melder seg som mulig fosterhjem. Så er det nok barnevernet som "plukker" det fosterhjemmet de anser som mest kompetent. Nei igjen, nederst så kan du kontakte dem direkte hvis du er interessert i det ene spesifikke barnet. «Vil du vite mer om Pernille? Ta kontakt på..». Dere som kaller det ekkelt og plukk og velg osv. jeg hadde skjønt det om det var bilder av barna, men dette gjøres jo for barnas beste. Er det ikke bedre at jente på 10 år som liker dukker, dyr og kunne tenke seg en storesøster som vil leke med henne, får det istedet for to lille brødre som gamer? At gutt på 13 får en familie som liker å dra på tur i skogen , fiske og vil være med han på fotballkamper istedet for et 50år gammelt par som liker å sitte hjemme foran tv’en? Det er jo MYE bedre at fosterfamiliene leser det og tenker «VI liker å gå på tur i fjellet og spille sport! vi kan gi dette barnet akkurat det de ønsker!» det er i hverfall slik jeg ser det. Anonymkode: 25371...2a3 32 4 2
fru Alving Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 Hvis du mener du har noe og bidra med så meld deg som fosterhjem eller beredskapshjem, det er et stort behov. Det er kun en eneste grunn til å adoptere barn. Det er at du har et inderlig ønske om et barn. Du skal ikke adoptere barn fordi du har tid til overs, vil bidra, synes synd på eller vil gjøre noe bra for andre. Dette er alt vel og bra men bør brukes på frivillig arbeid eller noe annet positivt. Et barn er et levende individ som kommer med bagasje og sannsynligvis traumer. Det er ikke et prosjekt for noen som har tid til overs. 14 4
MorTil2 Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei igjen, nederst så kan du kontakte dem direkte hvis du er interessert i det ene spesifikke barnet. «Vil du vite mer om Pernille? Ta kontakt på..». Dere som kaller det ekkelt og plukk og velg osv. jeg hadde skjønt det om det var bilder av barna, men dette gjøres jo for barnas beste. Er det ikke bedre at jente på 10 år som liker dukker, dyr og kunne tenke seg en storesøster som vil leke med henne, får det istedet for to lille brødre som gamer? At gutt på 13 får en familie som liker å dra på tur i skogen , fiske og vil være med han på fotballkamper istedet for et 50år gammelt par som liker å sitte hjemme foran tv’en? Det er jo MYE bedre at fosterfamiliene leser det og tenker «VI liker å gå på tur i fjellet og spille sport! vi kan gi dette barnet akkurat det de ønsker!» det er i hverfall slik jeg ser det. Anonymkode: 25371...2a3 Selvsagt står det "ta kontakt". Men det er ikke DU og DINE som står i førsterekke i dette valget. Det er barnets behov og hvilket hjem som er best for barnet som er hovedfokus. At du tar kontakt er bare første steg i en lang prosess mot det å i det hele tatt bli godkjent som fosterhjem. Hvis du tror at det å oppfylle "ønske" turer i fjellet og sport er tilstrekkelig for å gi et barn med en ganske så tung ryggsekk et godt og varig hjem, så tar du nok feil. 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Selvsagt står det "ta kontakt". Men det er ikke DU og DINE som står i førsterekke i dette valget. Det er barnets behov og hvilket hjem som er best for barnet som er hovedfokus. At du tar kontakt er bare første steg i en lang prosess mot det å i det hele tatt bli godkjent som fosterhjem. Hvis du tror at det å oppfylle "ønske" turer i fjellet og sport er tilstrekkelig for å gi et barn med en ganske så tung ryggsekk et godt og varig hjem, så tar du nok feil. Å herregud.. jeg sa ikke at hvis man tok kontakt så fikk man barnet automatisk.. åpenbart må man da søke, bli godkjent og evt. bli plukket av alle som meldte interesse. MEN du blir ikke tildelt et random barn med mindre du sier at det er noe du er interessert i. Hvis du er en godkjent fosterfamilie og du ser Pernille sin beskrivelse så kan du ta kontakt og melde din interesse for Pernille spesifikt. Igjen, betyr ikke at du får Pernille, men du blir vurdert til å få Pernille. og hvor i alle dager sa jeg at det å oppfylle et ønske var alt man trengte for å være en fosterfamilie? Det var jo åpenbart på grunnlag av at du allerede er en godkjent fosterforelder.. hvis man sammenligner to godkjente finr fosterhjem så er det bedre at den som matcher barnets ønsker får det enn en tilfeldig. Og nå sa jeg hobbyene til barna men det er flere krav i annonsen, som ikke ha yngre barn, man må være ekstra tålmodig, må ha traumeerfaring, villig til å ha jevnlig kontakt med bio familie, noen ønsker spesifik erfaring med enkelte kulturer (for å opprettholde det for barnet) osv. så vennligst les det jeg faktisk skriver og slutt å dra konklusjoner som ikke ble nevnt. Anonymkode: 25371...2a3 22
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #14 Skrevet 12. mars 2022 Ta kontakt med barnevernet og meld deg så på fosterhjemskurs. Flott at du vil bidra, det behøves. Anonymkode: 66e37...2cf 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #15 Skrevet 12. mars 2022 Hvilken utdannelse har du? Tenker at om du som singel, ung, uten barn og uten mann (at man ikke er to) stiller lenger bak i køen. Med mindre du har utdanning innenfor noe med barn og jobber med barn. Fosterhjemsbarn fra Ukraina på under 6år passer ikke med 100% jobb så da må du ta permisjon fra jobb. Anonymkode: 47203...ebf 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #16 Skrevet 12. mars 2022 Oslo kommune har egen side for fosterhjem for flyktninger: https://www.oslo.kommune.no/flyktninger-og-inkludering/bosetting-av-flyktninger/ Anonymkode: 47203...ebf 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Skrevet 12. mars 2022 Evt snakker du russisk eller ukrainsk? Barna som k AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken utdannelse har du? Tenker at om du som singel, ung, uten barn og uten mann (at man ikke er to) stiller lenger bak i køen. Med mindre du har utdanning innenfor noe med barn og jobber med barn. Fosterhjemsbarn fra Ukraina på under 6år passer ikke med 100% jobb så da må du ta permisjon fra jobb. Anonymkode: 47203...ebf Evt snakker du russisk eller ukrainsk? Tenker det også vil være en fordel. Om ikke så tenker jeg at man bør være to og gjerne ha litt erfaring med enten egne barn eller via utdannelse og jobb. Barna som kommer snakker ikke norsk og er traumatisert. Anonymkode: 47203...ebf 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #18 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leste at det jobbes for å få 120 ukrainske barn til Norge. Mange av disse har foreldre som er drept, og alle er under 6 år. Hvem får disse barna? Jeg kunne virkelig tenke meg å adoptere et av dem, eller bidratt for en periode hvis de skal tilbake til annen familie i Ukraina f.eks. Jeg er en singel dame i 20- årene som alltid har vært veldig glad i barn. Har livet «på stell», eier hus, har bachelorgrad og 100% jobb. Tar man kontakt med kommunen, barnevernet eller andre? Anonymkode: 6fd3a...445 Skal mye til at en enslig i 20 årene får adoptert et barn. Barna har ikke kommet til Norge en gang, og det finnes nok en plan for disse barna når de kommer. Adopsjon til en singel dame i 20 årene som er glad i barn er nok ikke på planen. Anonymkode: 74752...340 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 Trådstarter her. Jeg er utdannet vernepleier, og ble ferdig for tre år siden. Har jobbet på spesialskole siden jeg ble ferdig, med elever på autismespekteret. Snakker ikke russisk eller ukrainsk. Tenker også at alderen min og at jeg er singel vil være negativt, men utdanningen er relevant vil jeg tro. Anonymkode: 6fd3a...445 7 6
Kjetil E Skrevet 12. mars 2022 #20 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skal mye til at en enslig i 20 årene får adoptert et barn. Barna har ikke kommet til Norge en gang, og det finnes nok en plan for disse barna når de kommer. Adopsjon til en singel dame i 20 årene som er glad i barn er nok ikke på planen. Anonymkode: 74752...340 Det er vist og en del juridiske inplikasjoner siden disse barna er under ukrainske myndigheters ansvar. Og det var vist en juridisk foke av dimmensjoner så vidt jeg skjønte av det som ble sagt på TV idag. Disse barna er ikke blitt foreldreløse under krigen, men var det allerede fra før av. Er vist flere av dem hvor foreldrene har dødd av tuberkulose. Ukraina skal være et av de værste landene i Europa i forhold til Tuberkulose. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå