AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #1 Del Skrevet 11. mars 2022 Flere steder står det om du får mindre masker enn strikkefastheten, eksempel: 27m på 10cm. Jeg får 23 masker på 10 cm. Hvorfor blir tøyet større?? Trodde at jo mindre masker du får jo mindre blir tøyet? Jada, jeg vet om utregningen, men det er fortsatt ikke logisk. Og det samme omvendt? Flere masker, mindre tøy?? Hæ?? Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 11. mars 2022 #2 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Du må berre stole på at det er slik;) Endret 11. mars 2022 av Fjaselina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #3 Del Skrevet 11. mars 2022 Fjaselina skrev (2 minutter siden): Du må berre stole på at det er slik;) Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: d2d4e...d6c Dette er en seleshorts strikket i str 2 år, den ser da ikke så voldsomt stor ut? Jeg skjønner ikke hvorfor mindre masker skal gi større utrykk. Jeg strikker med pinne nr 3, jeg må da strikke med pinnestørrelse 0 for å få det maskeantallet jeg trenger, da å gå ned en halv størrelse gir 1-2 masker. Jeg trenger 4 masker.. Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 11. mars 2022 #5 Del Skrevet 11. mars 2022 Det blir større fordi du allikevel fortsetter å strikke samme antall masker hver runde. Eksempel: oppskriften sier 10 masker på 10 cm. Du strikker 5 masker på 10 cm. Hvis du da skal strikke hundre masker rundt vil oppskriften som er riktig bli 100 cm lang. men du som da i praksis bruker kun fem masker på 10 cm vil få en runde som er 200 cm lang når du strikker 100 masker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Del Skrevet 11. mars 2022 Det er umulig å se hvor stort det strikketøyet ditt er ut i fra det bildet, uansett. Anonymkode: 3038b...0fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 11. mars 2022 #7 Del Skrevet 11. mars 2022 Tangent oppsummerer det veldig bra 😊 En annen måte å forklare det på er at løse masker blir større - derfor blir det færre pr 10 cm. På lik linje med at stramme masker blir mindre - derfor blir det fler pr 10 cm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er umulig å se hvor stort det strikketøyet ditt er ut i fra det bildet, uansett. Anonymkode: 3038b...0fc Størrelsen tilsier 27m på 10 cm. Jeg får 23m på 10 cm.. jeg strikker mandarin petit, det er forferdelig strechy og tynt.. så veldig veldig demotiverende å måtte rekke opp alt for 3 gang fordi strikkefastheten ikke er riktig uansett hva faen jeg gjør Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Del Skrevet 11. mars 2022 Titania skrev (1 minutt siden): Tangent oppsummerer det veldig bra 😊 En annen måte å forklare det på er at løse masker blir større - derfor blir det færre pr 10 cm. På lik linje med at stramme masker blir mindre - derfor blir det fler pr 10 cm Det eneste jeg kan gjøre er å strikke stramt som F slik at jeg får senebetennelse. Kanskje jeg da vil få riktig strikkefasthet Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #10 Del Skrevet 11. mars 2022 tangent skrev (8 minutter siden): Det blir større fordi du allikevel fortsetter å strikke samme antall masker hver runde. Eksempel: oppskriften sier 10 masker på 10 cm. Du strikker 5 masker på 10 cm. Hvis du da skal strikke hundre masker rundt vil oppskriften som er riktig bli 100 cm lang. men du som da i praksis bruker kun fem masker på 10 cm vil få en runde som er 200 cm lang når du strikker 100 masker. Hjelper det å strikke en størrelse mindre? Strikke 1.5 år istedenfor 2 år? Anonymkode: d2d4e...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Del Skrevet 12. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Størrelsen tilsier 27m på 10 cm. Jeg får 23m på 10 cm.. jeg strikker mandarin petit, det er forferdelig strechy og tynt.. så veldig veldig demotiverende å måtte rekke opp alt for 3 gang fordi strikkefastheten ikke er riktig uansett hva faen jeg gjør Anonymkode: d2d4e...d6c Det eneste som hjelper er mengdetrening. Er du ny på strikking? Anonymkode: 3038b...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Del Skrevet 12. mars 2022 Hvis du går ned i pinnestørrelse slipper du å strikke så hardt for å få det stramt nok. Anonymkode: aefdd...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du går ned i pinnestørrelse slipper du å strikke så hardt for å få det stramt nok. Anonymkode: aefdd...820 Dette. Mye enklere å bruke tynnere pinner enn å hele tiden konsentrere seg for å strikke stramt nok. Du må bruke pinner som gir deg den oppgitte strikkefastheten, ellers blir ikke plagget pent. Anonymkode: c1d06...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 12. mars 2022 #14 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Flere steder står det om du får mindre masker enn strikkefastheten, eksempel: 27m på 10cm. Jeg får 23 masker på 10 cm. Hvorfor blir tøyet større?? Trodde at jo mindre masker du får jo mindre blir tøyet? Jada, jeg vet om utregningen, men det er fortsatt ikke logisk. Og det samme omvendt? Flere masker, mindre tøy?? Hæ?? Anonymkode: d2d4e...d6c Om du etter oppskriften skal ha 27masker pr 10cm og du får 23masker så vil jo dine 27masker utgjøre 13-15 cm. Om du da strikker ett pledd som skal være 1meter bredt så vil det da heller bli 1,3-1,5meter i bredde fordi du strikker løsere enn det oppskriften beregner. Du kan skifte til tynnere pinne for å få riktig antall masker pr 10 cm, om du strikket for fast og får flere masker pr cm enn det skal være så må en bytte til større pinner, om ikke så blir det en strikker mindre enn det en det står i oppskriften. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. mars 2022 #15 Del Skrevet 12. mars 2022 Jeg vil bare legge til at jeg også strikker løsere med bomullsgarn, det er noe med at det er så lite stretchy at det alltid blir litt løsere enn ull for min del. Og da er det jo enten å gå ned i pinnestr eller strikke en mindre størrelse enn du hadde tenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 12. mars 2022 #16 Del Skrevet 12. mars 2022 Tynnare pinnar og evt gå ned i størrelse. Det er veldig stor forskjell mellom 23 og 27 i strikkefastheit, det blir sannsynligvis altfor stort til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #17 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Størrelsen tilsier 27m på 10 cm. Jeg får 23m på 10 cm.. jeg strikker mandarin petit, det er forferdelig strechy og tynt.. så veldig veldig demotiverende å måtte rekke opp alt for 3 gang fordi strikkefastheten ikke er riktig uansett hva faen jeg gjør Anonymkode: d2d4e...d6c Problemet er at bomullsgarn, som her, mandarin petit, IKKE er strechy i det hele tatt. Derfor får mange en mye løsere strikk med bomullsgarn. Det krever litt øvelse som regel å få rett strikkefasthet fordi garnet er såpass 'dødt'. Forsøkt tynnere pinne? Anonymkode: cc4f5...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå