Gå til innhold

Krav om karantene og isolasjon


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Jeg holdt meg hjemme og hadde hjemmekontor. Holdt meg unna naboer og besøk for ville ikke smitte noen. Det var en selvfølge for ville ikke være årsaken til at noen kanskje kunne bli syke, selv om jeg selv ikke var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (11 timer siden):

Infulensa og forkjølelse gir ikke long covid. Jeg er nå sykemeldt på min sjette uke pga covid. Har hatt infulensa også, var frisk som en fisk etter en drøy uke. Så for infulensa holder det å være hjemme så lenge man er syk/feber.

Her i landet er det fler unge som har dødd av infulensa enn av covid. Selv om du var frisk etter ei uke så er det ikke sånn for alle. Selv var jeg på jobb etter 4 dager med covid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side er enig i tilnærmingen, jeg opplever den som fornuftig. Når karanteneplikt, isolasjonsplikt og testplikt ble trappet ned, var det ut fra kost/nytte-perspektivet. Viruset var såpass smittsomt, men såpass lite farlig at de tiltakene som måtte gjennomføres for å holde det nede (ala mars 2020) ikke ville vært verdt skaden slike tiltak påfører samfunnet og enkeltindivider. Nesten åpent samfunn men med karantene/isolasjon hjalp ikke noe som helst på smitten, og ble derfor tatt bort.

Jeg forstår at denne tilnærmingen er skremmende og for enkelte svært hemmende for dagliglivet hvis man ikke skal få korona, men da vil man mest sannsynlig være i faresonen for alle andre smittsomme infeksjoner også, og uansett måtte ta hensyn.

Med omikron så går forløpet veldig greit for de fleste, en del er uheldige og har symptomer fremdeles etter 3 mnd, men det er riktig så tilfeldig hvem som får det. Våren 2020 døde to friske ungdommer av influensa, men vi kan og skal ikke ha karanteneplikt for influensa. Vi må heller lære å leve med den lille frykten og uvissheten. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming
Hedda-78 skrev (12 timer siden):

Infulensa og forkjølelse gir ikke long covid. Jeg er nå sykemeldt på min sjette uke pga covid. Har hatt infulensa også, var frisk som en fisk etter en drøy uke. Så for infulensa holder det å være hjemme så lenge man er syk/feber.

Dette er stemmer ikke, utmattelsen man kan få av influensa/forkjølelse har bare ikke et egent navn, og har aldri vært snakket så høyt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solavskjerming skrev (12 timer siden):

Dette er stemmer ikke, utmattelsen man kan få av influensa/forkjølelse har bare ikke et egent navn, og har aldri vært snakket så høyt om. 

Alle infeksjoner kan gi etterdønninger, det er ikke spesielt for covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...