Gå til innhold

Krav om karantene og isolasjon


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Jeg er helt OK med åpne aktiviteter og at det ikke lenger er antall begrensninger.

Det jeg ikke liker er at det åpnes for å gå ut med smitte. At man ikke lenger skal holde seg i isolasjon med positiv test, at folk ikke tester seg ved minste symptom og holder seg inne. At det hovedsakelig er symptomet feber som gjelder. 

Det er jo mye friere om man tar hensyn til andre når man har smitte, har høy sannsynlighet for å være smittebærende.

Når min unge var smittet, så trengte ikke jeg å holde meg i karantene/isolasjon. Ikke ble jeg snittet heller, men det kunne jeg ikke vite. Det var mer naturlig for meg at det var jeg da som tok byrden med at hverdagen stoppet opp, enn at jeg skulle risikere å smitte en kollega som skulle få sin hverdag tilnp stoppe opp.

Neste gang smitten kom i hus, var en positiv assymptomatisl, eller milde symptomer i klassen til en av ungene. Det resulterte i at. jeg har vært sengeliggende i en uke. Måtte hun gå på skolen, med smitten sin? Var ikke problem for hun som gikk på skolen, var ikke problem for ungen min som heller ikke ble dårlig, men var et problem for meg. For min arbeidsgiver.

Fordi om det ikke er forbud, går det ikke an å vise hensyn? Ha litt respekt for andre sine hverdagsliv og hvilke begrensninger man gir andre? 

Jeg et bare et eksempel, har alt i alt sluppet relativt greit unna. 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg, dette har jeg reagert kraftig på helt siden samfunnet åpnet helt opp igjen. Isolasjon ved koronasykdom burde fortsatt vært påbudt, og også karantene om nærkontakter er smittet. Jeg har isolert meg pga dette, for så mye smitte som har florert de siste ukene, så har det ikke vært mulig å være sosial uten å risikere smitte. 

Men det folk ikke forstår er at det er lov å tenke selv, og ta litt hensyn til folk rundt seg. Selv om isolasjon ikke er påbudt lenger, så er det sterkt anbefalt. Koronasyke bør på eget initiativ tenke såpass langt at de holder seg unna andre mennesker når man er smittsom..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med mindre det også må gjelde for andre smittsomme sykdommer. Tror årsaken til at flere forsatt er så redde er måten dette har blitt behandlet på. Stengte landet, masse regler over en 2 års periode. Nå er vi der at de som vil kan ta vaksinen så hvorfor skal vi leve like strengt da? Ja en holder seg hjemme om en er syk som ved andre sykdommer også. Er da på tide og behandle dette likt med feks infulensa?!

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (11 minutter siden):

Er ikke enig med mindre det også må gjelde for andre smittsomme sykdommer. Tror årsaken til at flere forsatt er så redde er måten dette har blitt behandlet på. Stengte landet, masse regler over en 2 års periode. Nå er vi der at de som vil kan ta vaksinen så hvorfor skal vi leve like strengt da? Ja en holder seg hjemme om en er syk som ved andre sykdommer også. Er da på tide og behandle dette likt med feks infulensa?!

Hvis man har omgangssyke eller vanlig influensa, så holder man seg jo borte fra andre mennesker så godt man kan, for å unngå å smitte dem? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (1 minutt siden):

Hvis man har omgangssyke eller vanlig influensa, så holder man seg jo borte fra andre mennesker så godt man kan, for å unngå å smitte dem? 

Ja og det samme gjelder vel for covid? Men, noe ekstra utover det??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gjest Nora said:

Hvis man har omgangssyke eller vanlig influensa, så holder man seg jo borte fra andre mennesker så godt man kan, for å unngå å smitte dem? 

Men har man omgangssyke eller influensa uten symptomer? Eller så milde at man nesten ikke merker dem? Nei. Da kan det ikke sammenlignes. Det kan nå nesten sammenlignes med en forkjølelse. Og forkjølelse kan man dra på jobb med. Og forkjølelse kan ta knekken på noen som har underliggende sykdom 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Ja og det samme gjelder vel for covid? Men, noe ekstra utover det??

Ts skrev i åpningsinnlegget at det var ok at alt åpnet opp igjen, men at hun reagerer på at man kan gå ut blant mennesker når man er covid positiv. Mange har tidligere skrevet at de går på jobb, i butikker og på sosiale treff når de er covid positive, siden det nå ikke er isolasjonsplikt lenger. Jeg tolket det slik at det var dette ts reagerte på, og sa meg enig i at jeg syns man bør holde seg hjemme når man er smittsom med covid. På samme måte som man gjør med andre smittsomme sykdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stinepetrine skrev (1 minutt siden):

Men har man omgangssyke eller influensa uten symptomer? Eller så milde at man nesten ikke merker dem? Nei. Da kan det ikke sammenlignes. Det kan nå nesten sammenlignes med en forkjølelse. Og forkjølelse kan man dra på jobb med. Og forkjølelse kan ta knekken på noen som har underliggende sykdom 🤷‍♀️

Det er dette jeg er uenig i. Jeg vet at man kan dra på jobb og diverse med covid hvis man har milde eller ingen symptomer, men det er altså dette jeg er uenig i, for da smitter man mest sannsynlig noen som får en ganske kraftig sykdomsperiode, enten direkte eller indirekte. Det er få i mitt miljø som har fått milde symptomer av omikron i vinter, flere var skikkelig syke i halvannen uke, og slet deretter i flere uker videre. Jeg kjenner barn som har blitt innlagt med long covid. Jeg syns bare det er så unødvendig å risikere å smitte folk, når man ser hvor dårlig enkelte blir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (6 timer siden):

Ts skrev i åpningsinnlegget at det var ok at alt åpnet opp igjen, men at hun reagerer på at man kan gå ut blant mennesker når man er covid positiv. Mange har tidligere skrevet at de går på jobb, i butikker og på sosiale treff når de er covid positive, siden det nå ikke er isolasjonsplikt lenger. Jeg tolket det slik at det var dette ts reagerte på, og sa meg enig i at jeg syns man bør holde seg hjemme når man er smittsom med covid. På samme måte som man gjør med andre smittsomme sykdommer.

Barn og ungdom kan gå på skolen selv med pos test. Flere av de reiser kollektiv går på butikken i friminuttene osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (5 timer siden):

Barn og ungdom kan gå på skolen selv med pos test. Flere av de reiser kollektiv går på butikken i friminuttene osv..

Ja jeg vet hvordan tingenes tilstand er, jeg sier bare at jeg er uenig i hvordan situasjonen håndteres. Selv holder jeg meg langt unna kollektivtransport og kjøpesentre nå, og handler i butikk sent på kvelden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig hatt Covid. De første dagene var jeg såpass dårlig at det var helt naturlig å holde seg hjemme. En uke etter første positiv test var jeg "bare" godt forkjølet, men ellers i grei form. Men hurtigtesten slo fortsatt positivt ut. Skulle jeg da gå hjemme og vente på at streket ikke lengre kom frem, eller skulle jeg komme i gang igjen?

Utifra et helseperspektiv, er det mye bedre for meg å komme meg i aktivitet igjen. Og ta hensyn ved å hyppig håndvask, ikke hoste i alle himmelretninger og prate med folk på litt avstand.

Så det var ihvertfall mitt valg - å holde meg hjemme de dagene kroppen min var såpass slått ut at jeg faktisk trengte å være hjemme. Men komme i gang igjen når jeg merket at jeg var klar for. Blant annet for å ivareta min egen helse.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (6 timer siden):

Ja jeg vet hvordan tingenes tilstand er, jeg sier bare at jeg er uenig i hvordan situasjonen håndteres. Selv holder jeg meg langt unna kollektivtransport og kjøpesentre nå, og handler i butikk sent på kvelden.

Hvordan  mener du at den skal håndteres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært smittet men hvis jeg blir det kan det ikke falle meg inn å gå på jobb eller ut blandt folk før det har gått ei uke. Da tar jeg heller permisjon uten lønn for å skåne mine omgivelser. Altfor mange som er hensynsløse og lar være å bruke hodet bare fordi det ikke finns restriksjoner. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 3/14/2022 den 19.19):

Hvordan  mener du at den skal håndteres da?

Påbudt testing ved symptomer og nærkontakt.

Fritidskarantene ved smitte i egen husstand.

Påbudt å holde seg hjemme i 4 dager etter positiv test.

Da hadde vi fått ned r-tallet noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (52 minutter siden):

Påbudt testing ved symptomer og nærkontakt.

Fritidskarantene ved smitte i egen husstand.

Påbudt å holde seg hjemme i 4 dager etter positiv test.

Da hadde vi fått ned r-tallet noe.

4 dager karantene med smitte er for lite. En japansk studie på omikron viser man er mest smittsom dag 3-6. Dag 7-10 er da de fleste slutter å være smittebærende. Å slippe folk ut i samfunnet etter 4 dager gir i realiteten en smittefest.

 

Men ja, ellers er jeg enig med deg 😊 Kunne lagt på luftrensing med hepafilter i skoler/bhg/kontorlandskaper. 

Endret av Sermina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sermina skrev (25 minutter siden):

4 dager karantene med smitte er for lite. En japansk studie på omikron viser man er mest smittsom dag 3-6. Dag 7-10 er da de fleste slutter å være smittebærende. Å slippe folk ut i samfunnet etter 4 dager gir i realiteten en smittefest.

Ja, men 4 dager gir mindre smittespredning enn 0 dager slik det er i dag. Antall dager blir en avveining mellom smittedemping og den ulempen det påfører samfunnet/arbeidsgivere osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Påbudt testing ved symptomer og nærkontakt.

Fritidskarantene ved smitte i egen husstand.

Påbudt å holde seg hjemme i 4 dager etter positiv test.

Da hadde vi fått ned r-tallet noe.

Og de med infulensa og forkjølelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (20 minutter siden):

Og de med infulensa og forkjølelse?

Infulensa og forkjølelse gir ikke long covid. Jeg er nå sykemeldt på min sjette uke pga covid. Har hatt infulensa også, var frisk som en fisk etter en drøy uke. Så for infulensa holder det å være hjemme så lenge man er syk/feber.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (18 minutter siden):

Infulensa og forkjølelse gir ikke long covid. Jeg er nå sykemeldt på min sjette uke pga covid. Har hatt infulensa også, var frisk som en fisk etter en drøy uke. Så for infulensa holder det å være hjemme så lenge man er syk/feber.

Er ikke mange som er syke så lenge etter er det? Om nærkontakter skal teste seg er det mange som må teste hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...