Djungelvrål Skrevet 10. mars 2022 #41 Del Skrevet 10. mars 2022 Herregud. ALT inneholder jo hvete. Nå koster vel snart et brød 100 kr.....og julekaker blir luxus a bake fordi kiloprisen blir hinsides! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #42 Del Skrevet 10. mars 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du så ikke at jeg skrev "om jeg kjøper...", jeg skrev ikke at jeg har gjort eller har tenkt å gjøre det. Hvor har jeg skrevet at jeg er en hamstrer? Anonymkode: c95af...c94 Huh? Ja okei, la meg gjøre om til *Om* mange nok gjør som deg..etc (om det ene ordet har så mye å si) Ooog hvor har jeg skrevet at du er en hamstrer?? Men du forstår vel tankegangen her? At om alle bare tenker "jeg kjøper jo bare to ekstra melpakker/doruller/etc, det er ikke så mye" så har det plutselig gått 15 mill pakker på en uke i Norge og da er det helt tomt og manko. Anonymkode: f8c5e...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #43 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Da spiser man noe annet! Jeg bodde tre år i et annet land, der mel ikke var en del av cuisinen. Dersom en hel kultur klarer det, så klarer vi det også. Og det kommer ikke til å bli en krise, der butikker stenger og all den skremselspropagandaen noen i tråden ser ut til å svelge hel. I stedet for å hamstre ubrukelige drit, så kan man heller konsentrere seg om å slutte og spre panikk. Dersom du skal hamstre mel, så send det i allefall til en organisasjon som kan hjelpe de som faktisk trenger det. Og om det ble en kortvarig mangel på mel, så er ikke det det verste som kunne skjedd samfunnet vårt som blir feitere og feitere. Men gud forby at dere ikke skal få presse nedpå med hveteboller og brød. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Men det blir ikke KORTVARIG mangel på mel, og det argumentet om at feite folk ikke trenger mat er bare helt på trynet. Det er snakk om en stor prosentandel av Europas kornproduksjon, og det vil igjen få store ringvirkninger på annen importvarer, matvarene vil bli dyrere! Det er ikke snakk om å hamstre, det er snakk om å FORBEREDE seg på at det ikke vil bare være å gå på Kiwi tirsdag kveld for å handle! Og skolebrød kan vi bare drømme om, den tid vi kanskje ikke har mat å fôre høns så vi får egg til eggkrem, mel til deigen, vanilje importert, sukker etc. Dette handler ikke om skolebrød til feite folk, men korn til jordas befolkning, og dyrene deres! Drivstoff til bøndene, strøm til dyrkingen! Altså - NAIVITETEN i denne tråden er altså helt utrolig. Jeg sier ikke at det blir worst case scenario, jeg spør om dere i det hele tatt har forestilt dere hvordan worst case dcenario kan bli HVIS det skjer, og svaret er tydeligvis NEI. Lykke til. Anonymkode: 4cc90...0a4 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #44 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Hvit saus er i feks lasagne. Du høres ikke særlig moderne ut, det er trendy å lage mat fra bunnen av og ikke bare spise Toro. Altså jeg spiser noe Toro, men jeg lager også noe. Så kjedelig liv du må ha om alt bare er Toro og halvfabrikat, Grandiosa party. Anonymkode: ab80e...3be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #45 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Huh? Ja okei, la meg gjøre om til *Om* mange nok gjør som deg..etc (om det ene ordet har så mye å si) Ooog hvor har jeg skrevet at du er en hamstrer?? Men du forstår vel tankegangen her? At om alle bare tenker "jeg kjøper jo bare to ekstra melpakker/doruller/etc, det er ikke så mye" så har det plutselig gått 15 mill pakker på en uke i Norge og da er det helt tomt og manko. Anonymkode: f8c5e...994 Det ene ordet har mye å si, ja. Det er forskjellen mellom en HYPOTETISK situasjon og en reell situasjon. Jeg kjøpte et par hermetikk-bokser i februar 2020, et par bokser senere når alle butikkene hadde fått inn igjen, jeg har kjøpt hermetiske tomater og pasta på tilbud i løpet av de siste to årene. Jeg har dermed et lite lager uten at noen butikker har gått tomme. Så du kan stappe denne nedlatende holdningen din en viss plass. Anonymkode: c95af...c94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 10. mars 2022 #46 Del Skrevet 10. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan ikke se for meg at det er nødvendig å hamstre mel! I vennegjengen vår er det ingen som kjøper mel engang. Før jul kastet jeg en halvfull melpose som gikk ut på dato julen året før. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Dette handler vel strengt tatt om at du har en lite representativ vennegjeng og at du ikke utnytter varene du har kjøpt. De fleste kan med fordel ha et større lager med forbruksvarer, spesielt forbruksvarer som har lang holdbarhet som f.eks mel, toalettpapir etc. Så får man heller bruke det gamleste og fylle etter med nytt etterhvert. Endret 10. mars 2022 av PetterKanin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #47 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kanskje folk må prioritere litt annerledes da, ikke nytt kjøkken så ofte, ikke operere og fylle lepper osv. klippe håret selv og bruke pengene på mat. Anonymkode: 1011c...e2f Jeg har ikke nytt kjøkken . Går ikke til frisør . Fyller verken lepper . Har aldri hatt råd til den slags . Anonymkode: 4836a...fa0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #48 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mel er ikke noe jeg hamster.. har dårlig erfaring med at det lett konmer møll og larver om man oppbevarer det lenge, selv om man pakker det inn. Anonymkode: 684f6...78d Er det økologisk mel du kjøper siden du lett får møll og larver i melet? Jeg opplever ikke dette. Min erfaring fra tidligere er at det lettere kommer møll i økologisk. Et tips er å sette mel i fryseren med en gang du kjøper det for å unngå dette. Hjelper ikke å bare pakke det inn hvis det allerede er larve egg inni melpose som du kjøper. Men du kan kanskje unngå at det kommer møll i andre melvarer som står ved siden av ved å pakke det godt inn. Anonymkode: ef648...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #49 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Ha ha, må bare le. Dette blir for dumt Anonymkode: c385d...dc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #50 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser folk hamstre vann, mel og hermetikk.. galskap tenker jeg. Anonymkode: bc0f0...5be Myndighetene har bedt oss om det da... Anonymkode: 96414...c70 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #51 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og når nok tenker som deg så blir det altså tomt. Tror dette går igjen i hodet hos mange hamstrere: "men JEG er jo bare EN person så JEG kan gjøre som JEG vil" sa fem millioner nordmenn..🙄 Anonymkode: f8c5e...994 Kunne ikke sagt det bedre! 😂😂👍 Anonymkode: ef648...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #52 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Myndighetene har bedt oss om det da... Anonymkode: 96414...c70 Nei, det har de ikke. Det er litt fokus på beredskapslager og det er noe helt annet enn hamstring Anonymkode: b42bf...a63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #53 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det har de ikke. Det er litt fokus på beredskapslager og det er noe helt annet enn hamstring Anonymkode: b42bf...a63 Enig. Det er vel sagt en bør ha en viss mengde av blant annet vann mener jeg. Men ikke hamstring. Anonymkode: ef648...b62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 10. mars 2022 #54 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det har de ikke. Det er litt fokus på beredskapslager og det er noe helt annet enn hamstring Anonymkode: b42bf...a63 Egentlig ikke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #55 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan ikke se for meg at det er nødvendig å hamstre mel! I vennegjengen vår er det ingen som kjøper mel engang. Før jul kastet jeg en halvfull melpose som gikk ut på dato julen året før. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Så tullete å kaste. Jeg bruker fremdeles melet som gikk ut i 2020. Like bra. Anonymkode: ff76f...01e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #56 Del Skrevet 10. mars 2022 Nå spørs det hva dere mener med hamstring. Jeg handler ikke handlevogna full av dopapir eller leverposteibokser når det er billig. Men jeg kan godt finne på og kjøpe 8 kjøttdeig når det er tilbud. 4 plater sjokolade osv. Hadde en periode 10 med makrell i tomat stående, alle er spist. Vi hadde fint klart oss en måned, har et lager av mat til enhver tid. Det har jeg hatt i mange år, men har et system så vi roterer på maten så ingen ting blir kastet. Kjøper også mye datovarer. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir helt på tuppa over at noen hamstrer. Jeg forstår tankegangen, hvis alle kjøper bare det de trenger er det nok til alle. Men det kommer aldri til å skje. Vi kommer ikke dit med mindre noen tvinger oss til det ved å nekte mer enn 3 pr person i butikkene. Derfor kan man ikke sitte og vente på at hyllene skal bli tomme. Bare se på jodix, det viste seg at vi hadde ikke nok til alle. Anonymkode: ff76f...01e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #57 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Myndighetene har bedt oss om det da... Anonymkode: 96414...c70 Har aldri sett noen be meg om det gitt.. Anonymkode: bc0f0...5be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #58 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 12.26): Jeg kan ikke se for meg at det er nødvendig å hamstre mel! I vennegjengen vår er det ingen som kjøper mel engang. Før jul kastet jeg en halvfull melpose som gikk ut på dato julen året før. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Men hvis brød plutselig koster 100kr så er det jo sykt greit å ha mel …. AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 12.47): Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Men hvis det blir mangel på hvete så stiger jo prisene på halvfabrikat også..ergo lurt å ha mel🤦🏽♀️ Anonymkode: 4bedc...ac8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 10. mars 2022 #59 Del Skrevet 10. mars 2022 Det er hvis alle begynner å hamstre at det går til helvete. Vi passer alltid å ha mat i beredskapslager for tre dager (hermetikk osv), og that’s it. AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 19.22): Nå spørs det hva dere mener med hamstring. Jeg handler ikke handlevogna full av dopapir eller leverposteibokser når det er billig. Men jeg kan godt finne på og kjøpe 8 kjøttdeig når det er tilbud. 4 plater sjokolade osv. Hadde en periode 10 med makrell i tomat stående, alle er spist. Vi hadde fint klart oss en måned, har et lager av mat til enhver tid. Det har jeg hatt i mange år, men har et system så vi roterer på maten så ingen ting blir kastet. Kjøper også mye datovarer. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir helt på tuppa over at noen hamstrer. Jeg forstår tankegangen, hvis alle kjøper bare det de trenger er det nok til alle. Men det kommer aldri til å skje. Vi kommer ikke dit med mindre noen tvinger oss til det ved å nekte mer enn 3 pr person i butikkene. Derfor kan man ikke sitte og vente på at hyllene skal bli tomme. Bare se på jodix, det viste seg at vi hadde ikke nok til alle. Anonymkode: ff76f...01e Vi hadde hatt nok Jodix til alle hvis folk hadde kjøpt det når de fikk beskjed om å kjøpe det, og ikke venta til det var aktuelt. Og det handler ikke egentlig om mangel heller, men at de ikke pleier å ha så mye på lager fordi det bare selges noen få bokser i året. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #60 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hverken hvete eller olje er særlig sunt. Går dert tomt så får man spise andre matvarer da. Norge har mye poteter, gulrøtter, fisk og meieriprodukter. 80 % av de voksne er overvektige. Så vi dør vel ikke av sult med det første uansett. Men jeg kommer til å savna avokado, chiafrø, vin og alle gode krydderene vi må importere. Anonymkode: d22ea...d67 Men hva skjer når etterspørselen går opp? Prisene går opp. Anonymkode: 4bedc...ac8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå