Mummimammane Skrevet 8. mars 2022 #1 Del Skrevet 8. mars 2022 Hei. Er det noen som har erfaring med graviditet og prøving med BMI på 39 og være 38 år? Fikk også vite at at det var mindre egg på ene siden, pga alder?mindre egg, betyr det at det er dårligere egg? Prøver jo og gå ned og leve sunnere, går mye turer, osv.. hørte at faren for down syndrom var større om eggene var dårlige, men tenker også på det med alder og fedme da.legen ga beskjed om hvis jeg ønsket meg flere barn, bør jeg gjøre det nå, hvis ikke kan det være forsent. Så hva er deres erfaringer med tanke på egg, og evt kvaliteten på eggene, alder og fedme?noen som har noen erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Del Skrevet 8. mars 2022 Du risikerer risikosvangerskap og gi ungen din senskader. Gå ned i vekt før graviditet. Anonymkode: b171a...707 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimammane Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mars 2022 Har du personlig erfaring med dette? Evt vilkene senskader? Min lege mente jeg ikke skulle vente til tross for høy BMI, da ville jeg risikere at det var forsent.. pluss at det var ikke like mye egg på begge sider heller.. men det kan jo forandre seg fra syklus til syklus da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Del Skrevet 9. mars 2022 Som for alle dyr er det også gjeldende for mennesker at friske eksemplarer får friske barn. Jeg synes det burde være mye mer fokus på at man bør forberede seg på graviditet. Vi forbereder oss på alle viktige milepæler i livet, som eksamener, bryllup eller huskjøp, men når vi skal bygge et helt nytt menneske så er det bare å kjøre på, og hvis det ikke går så tar vi IVF eller noe. Jeg har selv valgt bort barn fordi jeg ser at helsa ikke er god nok til å gi meg høye odds for friske avkom, men hvis jeg skulle hatt barn ville jeg forberedt meg med optimalisert kosthold osv i minst 1 år før jeg satte igang. Barnet du bygger blir ikke bedre enn det byggematerialet du har til rådighet, og det høres ut som det kommer til å mangle flere legoklosser her. Det synes jeg er en vannvittig egoistisk tankegang. Mulige konsekvenser for barn født av en syk mor med fedme er: Astma, allergier, eksem, adhd, disposisjon for overvekt og diabetes, for trang kjeve med lite plass til tenner, større sjanse for gulsott, for tidlig fødsel, keisersnitt, problemer med ammingen, mer disponert for autoimmune sykdommer og utviklingsforstyrrelser. Ta tak i din egen helse, gi det et år, og så prøver du å bli gravid. Tenk mer på barnet enn deg selv, det er ikke en leke. Anonymkode: cc5eb...809 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimammane Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 9. mars 2022 Ja, skal snakke litt med legen ang dette. Takk for tilbakemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som for alle dyr er det også gjeldende for mennesker at friske eksemplarer får friske barn. Jeg synes det burde være mye mer fokus på at man bør forberede seg på graviditet. Vi forbereder oss på alle viktige milepæler i livet, som eksamener, bryllup eller huskjøp, men når vi skal bygge et helt nytt menneske så er det bare å kjøre på, og hvis det ikke går så tar vi IVF eller noe. Jeg har selv valgt bort barn fordi jeg ser at helsa ikke er god nok til å gi meg høye odds for friske avkom, men hvis jeg skulle hatt barn ville jeg forberedt meg med optimalisert kosthold osv i minst 1 år før jeg satte igang. Barnet du bygger blir ikke bedre enn det byggematerialet du har til rådighet, og det høres ut som det kommer til å mangle flere legoklosser her. Det synes jeg er en vannvittig egoistisk tankegang. Mulige konsekvenser for barn født av en syk mor med fedme er: Astma, allergier, eksem, adhd, disposisjon for overvekt og diabetes, for trang kjeve med lite plass til tenner, større sjanse for gulsott, for tidlig fødsel, keisersnitt, problemer med ammingen, mer disponert for autoimmune sykdommer og utviklingsforstyrrelser. Ta tak i din egen helse, gi det et år, og så prøver du å bli gravid. Tenk mer på barnet enn deg selv, det er ikke en leke. Anonymkode: cc5eb...809 Hva i ALLE dager? Her uttaler du deg om ting du virkelig ikke har peiling på. At du har landet på ditt valg får være opp til deg, men det høres ut som du har lagt feil vurdering til grunn for valget ditt om du tror den skremselsstatistikken. At det er økt risiko, er ikke det samme som at risikoen er stor. Risikoen for disse diagnosene er fremdeles absolutt liten! Hva som er problematisk høy BMI er også et spm, og ts sier ikke noe om hva hennes er. Så lnge en er frisk og aktiv og ikke har «svært» høy bmi er det knapt noe økning i risikoen. Ts, snakk med lege eller jordmor du, der får du bedre svar! Anonymkode: b40d6...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimammane Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva i ALLE dager? Her uttaler du deg om ting du virkelig ikke har peiling på. At du har landet på ditt valg får være opp til deg, men det høres ut som du har lagt feil vurdering til grunn for valget ditt om du tror den skremselsstatistikken. At det er økt risiko, er ikke det samme som at risikoen er stor. Risikoen for disse diagnosene er fremdeles absolutt liten! Hva som er problematisk høy BMI er også et spm, og ts sier ikke noe om hva hennes er. Så lnge en er frisk og aktiv og ikke har «svært» høy bmi er det knapt noe økning i risikoen. Ts, snakk med lege eller jordmor du, der får du bedre svar! Anonymkode: b40d6...649 Dette var et litt hyggeligere svar. Men jeg tåler ærlige svar som den over her. Jeg tenkte jo tanken selv på at jeg måtte gå ned mer først. Men da sa legen at da kan det være det er for sent, ønsker du og bli gravid, gjør det nå sa henne. Derfor jeg også lurer på andres erfaringer? Det var jo heller ikke mange egg på den ene siden, betyr det at det er større sjanse for misdannelser? Hvis mindre egg betyr at dem er dårligere, det betyr det kanskje pga alder er jeg redd for, siden det var mindre av dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg ville prøvd å blitt gravid, men vært aktiv og levd sunt fra nå av. Du aner ikke hvor lang tid det kan ta før du blir gravid og du vet ikke hvor lang tid du har på deg. Flere egg på den ene siden høres litt rart ut. En venn av meg fant ut at hun hadde eggløsning fra den ene siden annen hver syklus (som normalt) og fra den andre fjerde hver syklus. Da vil det jo være flere egg på den ene siden tenker jeg? Hun har to velskapte barn. Ellers; Jeg har to vennet som har tatt hastekeisersnitt. Jeg hadde økt risko for dette i mitt svangerskap (diabetes 1), men vaginal fødsel gikk som smurt og ut kom et friskt barn. Anonymkode: 4601f...0e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva i ALLE dager? Her uttaler du deg om ting du virkelig ikke har peiling på. At du har landet på ditt valg får være opp til deg, men det høres ut som du har lagt feil vurdering til grunn for valget ditt om du tror den skremselsstatistikken. At det er økt risiko, er ikke det samme som at risikoen er stor. Risikoen for disse diagnosene er fremdeles absolutt liten! Hva som er problematisk høy BMI er også et spm, og ts sier ikke noe om hva hennes er. Så lnge en er frisk og aktiv og ikke har «svært» høy bmi er det knapt noe økning i risikoen. Ts, snakk med lege eller jordmor du, der får du bedre svar! Anonymkode: b40d6...649 Ts skriver i første setning at BMIen hennes er 39. Det vil si at hun er mellom 35-45 kg over normalvekt. Det er umulig å være sunn med så stor overvekt, uansett hvor mye tur hun går. Jeg har jobbet med dette i 15 år, så jeg vet hva jeg snakker om i større grad enn de fleste. Jeg ser også daglig eksempler på barn som bærer konsekvensene av foreldrenes dårlige næringsstatus før og under graviditet. Jeg har ikke problemer med at voksne tar dårlige valg for sin egen kropp, men jeg skulle ønske at flere tenkte over hvilket fysisk miljø de velger å unnfange barn i. Og Ts, det er kostholdet du må skjerpe, Aktivitet er bra for helsa men irrelevant for vekt. Kutt ut sukker og prosessert mat, så ser du resultater kjapt. Anonymkode: cc5eb...809 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ts skriver i første setning at BMIen hennes er 39. Det vil si at hun er mellom 35-45 kg over normalvekt. Det er umulig å være sunn med så stor overvekt, uansett hvor mye tur hun går. Jeg har jobbet med dette i 15 år, så jeg vet hva jeg snakker om i større grad enn de fleste. Jeg ser også daglig eksempler på barn som bærer konsekvensene av foreldrenes dårlige næringsstatus før og under graviditet. Jeg har ikke problemer med at voksne tar dårlige valg for sin egen kropp, men jeg skulle ønske at flere tenkte over hvilket fysisk miljø de velger å unnfange barn i. Og Ts, det er kostholdet du må skjerpe, Aktivitet er bra for helsa men irrelevant for vekt. Kutt ut sukker og prosessert mat, så ser du resultater kjapt. Anonymkode: cc5eb...809 Hvilke senskader på barna er det du mener du ser da? Anonymkode: b40d6...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvilke senskader på barna er det du mener du ser da? Anonymkode: b40d6...649 Jeg har ramset opp en god del i et tidligere innlegg. Anonymkode: cc5eb...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Del Skrevet 9. mars 2022 Hvis legen din har sagt at du ikke burde vente, så hører du på hen og ikke tilfeldige KG-brukere. Anonymkode: 91f3c...361 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har ramset opp en god del i et tidligere innlegg. Anonymkode: cc5eb...809 En hel del udokumenterte posta der med null informasjon om hvor stor hverken den faktiske eller relative risikoen er for hver kvinne. Håper du ikke jobber med mennesker som du automatisk konkluderer med at fedme under graviditet er skyld i alle disse tilstandene. Mange av de er svært vanlig, og enhver person, uavhengig av BMI har en viss risiko for å få barn med disse tilstandene. Studier som viser skader fra mors overvekt på barn på lang sikt er i stor grad fra USA, og næringsfattig kosthold på grunn av lav sosio-økonomisk status har større innvirkning enn BMI. Mitt første barn har astma, og jeg hadde helt normal BMI da jeg var gravid med han. Ikke røyker jeg heller. Det er alltid en viss risiko. Men om jeg hadde hatt forhøyet BMI og møtte på deg hadde du konkludert med at «feite folk får barn med astma». Ts, om legen din mener det går fint går det nok helt fint. Legen kjenner bedre til din helsesituasjon. Faren for misdannelser øker med alder, som vises i økt fare for spontanabort. De fleste fostre med misdannes spontanaborteres naturlig. Ellers får du også tilbud om NIPT-test for å sjekke etter de vanligste trisomiene, og litt mer om du velger å ta NIPT-test privat gjennom en klinikk i Danmark for eksempel. Anonymkode: b40d6...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): En hel del udokumenterte posta der med null informasjon om hvor stor hverken den faktiske eller relative risikoen er for hver kvinne. Håper du ikke jobber med mennesker som du automatisk konkluderer med at fedme under graviditet er skyld i alle disse tilstandene. Mange av de er svært vanlig, og enhver person, uavhengig av BMI har en viss risiko for å få barn med disse tilstandene. Studier som viser skader fra mors overvekt på barn på lang sikt er i stor grad fra USA, og næringsfattig kosthold på grunn av lav sosio-økonomisk status har større innvirkning enn BMI. Mitt første barn har astma, og jeg hadde helt normal BMI da jeg var gravid med han. Ikke røyker jeg heller. Det er alltid en viss risiko. Men om jeg hadde hatt forhøyet BMI og møtte på deg hadde du konkludert med at «feite folk får barn med astma». Ts, om legen din mener det går fint går det nok helt fint. Legen kjenner bedre til din helsesituasjon. Faren for misdannelser øker med alder, som vises i økt fare for spontanabort. De fleste fostre med misdannes spontanaborteres naturlig. Ellers får du også tilbud om NIPT-test for å sjekke etter de vanligste trisomiene, og litt mer om du velger å ta NIPT-test privat gjennom en klinikk i Danmark for eksempel. Anonymkode: b40d6...649 Jeg snakker ikke om fedme alene som et problem, men de aller fleste med så høy BMI er overvektige og underernærte. Det er rett og slett umulig å oppnå så stor overvekt dersom man konsumerer reelt sunn mat (minst mulig prosseserte matvarer og sukker). Jeg ser dette hos normal- og undervektige foreldre også. "Problemet" idag er at vi har så mange medisinske løsninger at vi har stanset evolusjonen, og selv om jeg forstår at alle foreldre vil redde barnet sitt hvis de er f.eks premature eller syke, så er det ikke nødvendigvis uten konsekvenser for barnet og menneskeheten at syke individer får syke barn. Anonymkode: cc5eb...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummimammane Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts skriver i første setning at BMIen hennes er 39. Det vil si at hun er mellom 35-45 kg over normalvekt. Det er umulig å være sunn med så stor overvekt, uansett hvor mye tur hun går. Jeg har jobbet med dette i 15 år, så jeg vet hva jeg snakker om i større grad enn de fleste. Jeg ser også daglig eksempler på barn som bærer konsekvensene av foreldrenes dårlige næringsstatus før og under graviditet. Jeg har ikke problemer med at voksne tar dårlige valg for sin egen kropp, men jeg skulle ønske at flere tenkte over hvilket fysisk miljø de velger å unnfange barn i. Og Ts, det er kostholdet du må skjerpe, Aktivitet er bra for helsa men irrelevant for vekt. Kutt ut sukker og prosessert mat, så ser du resultater kjapt. Anonymkode: cc5eb...809 Det som jeg helt ærlig sliter med det er mengden mat, jeg syntes det smaker så godt, at jeg spiser for mye. Jeg har prøvd og være litt flinkere nå, og gått ned litt, så det går riktig vei..det som er vanskelig er om jeg ikke spiser meg helt mett, så er det enda vanskeligere det med søtsaker, jeg har en stor sukker avhengighet. På dem flinke dagene er dette erstattet med frukt. Jeg spiser ikke snop daglig.men klarer ikke gå en uke uten.. men heldigvis drikker jeg ikke mye brus. Måltidene i seg selv er sunne, varierte og jeg liker og lage mat. Vet ikke om du har noen gode tips til meg siden du hadde jobbet med dette i 15 år? Det er vel ikke bra og bruke slankemedisin, eller er det fint for en periode. Jeg går også veldig mye turer. Men tempoet burde vel vert bedre.. går igjennomsnitt 2 timer daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 10. mars 2022 #16 Del Skrevet 10. mars 2022 Jeg synes du har fått noen rare svar. Høy BMI er forbundet med en noe høyere sjanse for spontanabort og et risikosvangerskap pga tilleggstilstander vekt kan påvirke som fks svangerskapsdiabetes og preeklampsi. Det er også høyere risiko under fødsel. Vil gjerne se dokumentasjon på at høy bmi forårsaker senskader på barn. Det er en bastant påstand som må utdypes. Pga risiko under fødsel eller? En annen ting er jo at overvektige mødre ofte får barn som blir overvektige når de blir voksne. Det er et samsvar der. Hva som er genetisk og hva som er miljø er ikke så lett å forske på, men vi vet det er en sammenheng. Du må nesten sammenligne fordelene og ulempene og ta et valg. Har du stabile sykluser med eggløsning? Hva om du prøver i 6 mnd og ikke blir gravid, blir du så skuffet da at du gir opp å gå ned i vekt og så blir prøvingen bare noe dumt? Er det alternativ å få hjelp fra legen til å slanke deg i 6 mnd og så prøve på barn etter det? Har blitt fortalt at et tap av kroppsvekt på bare 5 eller 10% er positivt for fertilitet. Har du fått sjekket tsh? Siden du sier du spiser greit og er endel i bevegelse uten å gå ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #17 Del Skrevet 10. mars 2022 Det fremstår så rart for meg at så mange overvektige som sliter med fertilitet er villig til å bruke 100 000vis av kroner på udokumenterte remedier, privat helsehjelp, hormoner, ivf og støttemedisin - men ikke er villig til å jobbe med seg selv å gå ned i vekt. Av alt en må "ofre" som foreldre må jo det å gi seg selv og barnet ett godt grunnlag med sunt kosthold og aktivitet være det minste en kan ofre? Anonymkode: 27a98...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå