Gå til innhold

Er det greit å spise middag på bussen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke lov å spise eller drikke på AtB sine busser i Trondheim. Men vet ikke om det står skilt i bussene? Skal se etter neste gang jeg tar buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Btw ; Norge er mer enn byer med bybusser. 

Anonymkode: b2ded...469

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Btw ; Norge er mer enn byer med bybusser. 

Absolutt. Tror nok byene er mer plaget av at folk må stå tett og dermed er spising og drikking lite praktisk med hensyn til søl. Jeg har bodd på landet og tatt mye buss, men ingen spiste på de bussene heller. Bussturer på over en time. 

Anonymkode: d1241...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 13.25):

Det har da vært forbudt å ta med mat på bussen i flere tiår, trodde alle visste det.

Anonymkode: 7e22f...e8c

Det betyr at man aldri kan ta buss når man har gjort innkjøp på matvarebutikk. Dersom maten er godt innpakket, ikke synlig og ikke avgir lukt, må det da være tillatt å ta denne med? Spising på buss er åpenbart ulovlig, dette må også gjelde tyggegummi, selv om den ikke svelges. Matspising på tog er merkelig nok lovlig. Dette må forbys, selv over lengre strekninger! Mat må kun inntas i hjemmene og på spisesteder. 

Anonymkode: eda33...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står skilt på bussene her om at det ikke er lov med mat eller drikke, men ser folk gjør det daglig uansett. Har aldri reagert på det, så lenge de ikke søler. Jeg drikker som regel selv på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Absolutt. Tror nok byene er mer plaget av at folk må stå tett og dermed er spising og drikking lite praktisk med hensyn til søl. Jeg har bodd på landet og tatt mye buss, men ingen spiste på de bussene heller. Bussturer på over en time. 

Anonymkode: d1241...cb3

Var vel ikke det jeg mente ; jeg mente at det er mer aktuelt å spise på en buss som tar mange timer der folk oppholder seg lenge enn på en buss som bare suser rundt i byen og der folk går ut og inn hele tida. Jeg spiser alltid på langrutene og har aldri tenkt tanken at det ikke skal være lov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, særlig chicken curry med ekstra hvitløk!

Anonymkode: 22129...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 18.10):

Det er sykt ekkelt, ser stygt på idioter som totalt mangler hensyn for andre folk og spiser på busser og T-bane 

Anonymkode: 5ed79...4f8

Registrerer nok en gang at enkelte mennesker er ekstremt sensitive og må ha store utfordringer med å bevege seg rundt i offentligheten. 

Anonymkode: 2c498...006

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sjåfør på leddbuss og selv om vedkommende som spiser varm mat, oftest den typen mat som lukter, setter seg helt bakerst, dvs atten meter bak meg, så stinker hele bussen etter kun få minutter. Mat som ikke lukter er ok for min del, mine passasjerer skal ha det bra bakover i salongen

Anonymkode: b8487...4a7

Ledd?

Anonymkode: a0069...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym Bruker0 skrev (1 time siden):

Miranda Bailey skrev (1 time siden):

Det står skilt på bussene her om at det ikke er lov med mat eller drikke, men ser folk gjør det daglig uansett. Har aldri reagert på det, så lenge de ikke søler. Jeg drikker som regel selv på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er hva noen buss-selskaper sier:

Kolumbus:

Sitat

Som grunnregel er det ikke tillatt å nyte mat og drikke som er sjenerende for andre passasjerer om bord. Med sjenerende kan vi for eksempel nevne mat som lukter mye eller drypper/drysser. En brødskive og en kaffekopp med vann eller flaske med kork er helt innenfor.

Nor-Way:

Sitat

Mat og drikke

• Gratis kaffe
  • Salg av kaldt drikke
  • (tilbudet kan avvike på enkelte ruter)
  • Enkelte av rutene stopper og har en pause underveis og andre har fjordkryssing med ferje, hvor det er mulighet for å kjøpe noe å spise og drikke.

Fram

Sitat

Nye reglar for mat og drikke om bord på bussen

Vi ønsker at bussturen skal vere fin og triveleg for alle. Det betyr at vi må ta omsyn til medpassasjerane våre, også når det gjeld mat og drikke.

Husk at varm drikke i beger utan lokk kan vere farleg for andre passasjerar, og at mat med sterk lukt kan vere sjenerande. Matsøl og søppel er svært utrivelig for oss alle.

Takk for at du viser omsyn!

Dette kan du ikkje ta med på bussen

• Drikke i opne beger (gjeld både kalde og varme drikker)
  • Varm mat (for eksempel – men ikkje avgrensa til – hamburgar, pølse med brød, kebab, chips)
  • Iskrem
  • Potetgull, baconcrisp og liknande produkt (dette har vi dessverre mykje dårlege erfaringar med)

Dette er tillatt å ta med inn på bussen

• Matpakke med brødskiver med pålegg som ikkje luktar sterkt
  • Baguette med «tørt» pålegg
  • Drikke i beger med lokk
  • Drikke på flaske med kork/topp
  • Sjokolade, drops og liknande
  • Frukt

Rydd opp etter deg

Det er ikkje hyggeleg å kome til eit sete der det ligg søppel og rask. Vi ber derfor om at du tar kastar all søppel i søppelbøttene om bord eller tar med deg papir, flaskar og anna når du går av bussen. Dette gjeld også tyggegummien og snusposen.

Sjåføren har rett til å sei frå

Sjåføren har rett til å nekte reisande å ta med mat eller drikke som kan vere sjenerande eller som utgjer ein risiko, inn på bussen. 

Vi håpar alle vil vere med å bidra til dette!

Kan ikke se at det er "ulovlig" på alle busser akkurat.

Anonymkode: 14270...90a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er klar over at det er ulike busselskaper rundtom i Norge? VY kjører ikke her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker, mat som ikke lukter, som sjokolade, yoghurt og sånt, skulle gå bra. Men ellers kan man ta hensyn og la være og spise middag og annet som lukter!

Anonymkode: 963b6...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar samme buss hver morgen med ei som spiser frokosten sin. Makrell i tomat 🤪

Stinker over hele bussen. 

Anonymkode: f7d7b...769

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tar samme buss hver morgen med ei som spiser frokosten sin. Makrell i tomat 🤪

Stinker over hele bussen. 

Anonymkode: f7d7b...769

Husk neseklype neste gang 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 17.01):

Kilde takk! 

Anonymkode: 22c3c...5db

Spørsmålet gjaldt middag, og da mener jeg varm mat som lukter. De fleste selskap har ganske klare regler for dette. Tror du meg ikke, får du google selv.  Selvfølgelig er det lov å spise vanlig tørrmat.

Anonymkode: f0035...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Ja bare andre holder sine lange ekle frekke fingre for seg selv så  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiste treretters på bussen  igår. Imorgen skal vi ha tekalas på bussen. 

Anonymkode: c42b2...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...