Gå til innhold

Flere enn meg som synes den ukrainske presidenten egger Putin litt for mye?

Majer

Anbefalte innlegg

Putin kan ikke gjøre noen retrett så lenge han taper ansikt. Den ukrainske presidenten egger putin mer og mer. Hadde han ikke flørtet med vesten til å begynne med så er det ikke sikkert Russland hadde gått frem som de har gjort. Nå ber den ukrainske presidenten folket sitt om å blø for landet uten at det kommer noe som helst godt ut av det. De eneste som er tjent med krigen er USA og deler av vesten siden Russland blir svakere, men til hvilken pris?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (12 timer siden):

Putin kan ikke gjøre noen retrett så lenge han taper ansikt. Den ukrainske presidenten egger putin mer og mer. Hadde han ikke flørtet med vesten til å begynne med så er det ikke sikkert Russland hadde gått frem som de har gjort. Nå ber den ukrainske presidenten folket sitt om å blø for landet uten at det kommer noe som helst godt ut av det. De eneste som er tjent med krigen er USA og deler av vesten siden Russland blir svakere, men til hvilken pris?

Zelensky viser ikke den varsomheten som er smart når man har med en så farlig mann å gjøre som Putin. Jeg hadde vurdert å gjort innrømmelser, og heller i ettertid ta en Putin (æddebædda det var jug).  Når det er sagt. Hele krigen er ganske uforståelig. Det er uforståelig at Putin tvinger egne soldater til å drepe massevis av Ukrainsk-russere. Putin hadde en viss støtte i det folket, men nå lager han et voldsomt hat.

Putin angriper nå russer-Ukraina, og ikke Vest-Ukraina. Svoboda som han framstiller som verstinger, bor mest  i Vest-Ukraina, ikke i Kharkiv. Kharkiv er dominert av russiskspråklige. Som drepes.

Redigert: Her er jeg besserwisser og later som jeg er smartere enn Zelensky- tror det er feil tanke. Jeg vet hvem som er smart og samtidig har kunnskaper om Ukraina og rådgivere.

Endret av I Grosny
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Zelensky viser ikke den varsomheten som er smart når man har med en så farlig mann å gjøre som Putin. Jeg mener at han burde vært smartere og gjort innrømmelser, og heller i ettertid ta en Putin (æddebædda det var jug).  Når det er sagt. Hele krigen er ganske uforståelig. Det er uforståelig at Putin tvinger egne soldater til å drepe massevis av Ukrainsk-russere. Putin hadde en viss støtte i det folket, men nå lager han et voldsomt hat.

Putin angriper nå russer-Ukraina, og ikke Vest-Ukraina. Svoboda som han framstiller som verstinger, bor mest  i Vest-Ukraina, ikke i Kharkiv. Kharkiv er dominert av russiskspråklige. Som drepes.

Veldig enig med deg. Med all den støtten fra Europa føler han vel bare han kan kjøre på. Og det fortjener han så klart. Men å lete etter en luke der man kan komme til enighet er så viktig, fire litt, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått med meg, så er Ukrainerne villige til å kjempe for landet sitt nettopp på grunn av deres historie ved deres selvstendighet. Det har vært en lang kamp for dem lenge og svært få ønsker å være under Russisk regime, og det spesielt nå. En ukrainsk jente jeg kjenner deler ekstremt mye på sosiale medier disse dager, og det er videoer som begrunner og viser frem kampviljen og styrken til de Ukrainske borgerne. Jeg tror at de føler det er som å velge mellom pest og kobra. De vil ikke miste demokratiet som de nå endelig har.

Hvis vi setter det i perspektiv. La oss late som at Russland var nå Svergie, men at Svergie nå var like stort som Russland. Og at vår nabo var styrt av et diktatur. Jeg tror det er svært mange menn i vårt land som ville faktisk dødd for at deres barn eller de fremtidige generasjonene skal få leve i et samfunn med frihet til å ytre seg.  Tror ikke vi helt forstår hvor viktig det er før vi selv opplever hvordan det er å leve under et slik regime som Putin og hans stabel representerer. OG det spesielt nå. Med den skamløse propagandaen. 

Så nei, jeg syntes ikke Zelensky "egger". Tror det blir litt for lett å si for du og vi som sitter her i våre trygge hjem, i ett av de rikeste landene i verden, i et land som puster og lever for demokrati. Tenk, du kunne muligens ikke delt dine tanker så fritt som du gjør her på kvinneguiden, en gang. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har tvunget Putin til å forsøke å stjele et land.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Zelensky viser ikke den varsomheten som er smart når man har med en så farlig mann å gjøre som Putin. Jeg mener at han burde vært smartere og gjort innrømmelser, og heller i ettertid ta en Putin (æddebædda det var jug).  Når det er sagt. Hele krigen er ganske uforståelig. Det er uforståelig at Putin tvinger egne soldater til å drepe massevis av Ukrainsk-russere. Putin hadde en viss støtte i det folket, men nå lager han et voldsomt hat.

De ønsker rett og slett ikke å leve under Putins regime, og det med stor forståelse. Et land som trykker ned den frie stemmen, lar rett og slett ikke folk ytre seg fritt. Vi vet ikke annet, fordi vi lever i Norge. Men tenk dere litt om. Til og med kvinneguiden hadde hatt restriksjoner, for å sette det i perspektiv. 

Jeg hadde i alle fall vært villig til å kjempe for Norge, om vårt naboland var styrt av diktatur, ønsket å bombe hele Norge og ta over styringen. Jeg hadde nesten gjort hva som helst for at mine barn, eller de fremtidige generasjonene ikke skulle vokse opp i et slikt land. Det tror jeg veldig mange hadde gjort hvis det skulle bli så brutalt. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holar skrev (3 minutter siden):

Nettopp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egger? Tåpelig.  Bare de som forstår verdien av demokrati og friheten til å si og leve som man vil forstår dette. Ukraina vil ikke leve som slaver under Russland.  

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Et vanskelig spørsmål. Jeg er tilbøyelig til å svare ja. Dette på alle ukrainske menn som nå dør ,.familier på flukt og alle vet at Putin vinner.. På den andre siden,.wrfriheten verd å kjempe for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Holar said:

Spiller ingen rolle nå som det faktisk har skjedd. Nå må Ukrainerne gjøre det som er best for landet deres videre fremover. Tror ikke det er fornuftig å kjøre en så hard media-kampanje som Ukrainerne gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

Er enig med deg. Dette skulle vært unngått.

Det verste er at USAs utenrikspresident sier at dersom Ukrainsk president blir drept, vil det fortsatt foregå kamper og regjering vil fortsatt være tilstede. Så mitt spørsmål : Er det Ukrainsk eller USAs krig ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det Putin som er drittsekken her.  Zelensky må vise mot og godt lederskap for å få folket med seg til å kjempe mot russerne. Han har vist godt lederskap.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cmd skrev (4 minutter siden):

Det verste er at USAs utenrikspresident sier at dersom Ukrainsk president blir drept, vil det fortsatt foregå kamper og regjering vil fortsatt være tilstede. Så mitt spørsmål : Er det Ukrainsk eller USAs krig ?

Selvfølgelig vil det fortsatt foregå det. Zelenskyy representerer en lovlig valgt regjering og flertallet av befolkningen i et demokrati. Han er ikke en despot som undertrykker og piner sitt eget folk og dermed burde ha vært avsatt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Putin som opplever motstand når han invaderer og ødelegger et land🙃

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retorikken fra Zelensky er helt på sin plass. Fremstår (eller er framstilt..?) Som en sterk leder. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, cmd said:

Alle som har fulgt med, vet at dette ikke kunne vært unngått. Russland har forberedt denne krigen i nesten et år. Det har ikke noe med hvordan den ukrainske presidenten oppfører seg, men alt å gjøre med en stormannsgal russisk president som ønsker å gjenopprette det russiske riket. Og et ukrainsk folk som ønsker å fortsette å leve i et demokrati, ikke et diktatur. 

Jeg synes det er skremmende at så mange faller for pro-russisk og anti-vestlig propaganda, og ser helt bort fra fakta og historie. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (3 timer siden):

Putin kunne latt være å angripe en selvstendig, suveren stat.

En selvstendig, suveren stat kan "flørte" med Vesten alt de vil. Putin har faktisk veldig lite med det.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig imponert over Ukrainas ledelse og president, de er selvfølgelig nødt til å motarbeide fienden på alle fronter. Jeg ser flere som hevder de vill spare mest liv med og overgi seg, men da overgir de også sin frihet. Skal de forbli et demokrati må de motstå Russland lenge nok til at Putin blir knekt av sanksjoner og dårlig press. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (1 time siden):

Et vanskelig spørsmål. Jeg er tilbøyelig til å svare ja. Dette på alle ukrainske menn som nå dør ,.familier på flukt og alle vet at Putin vinner.. På den andre siden,.wrfriheten verd å kjempe for. 

Jeg tror Putin taper, og håper det skjer fort. Han oppfører seg som en fiende av menneskeheten. Han får drept sine egne soldater + de Ukrainerene han skulle redde og flere til.

Hans støtte i Dumaen er i ferd med å snu. Kommunistpartiet har allerede bedt om tilbaketrekning.

Jeg håper han blir arrestert av FSB denne uka.

Om Putin ikke arresteres, og om han skulle klare å holde Ukrainakrigen blodig hele livet sitt så vil er jeg overbevist om at Russland trekker seg når Putin går av, f.eks. ved valg,  sykdom eller alderdomssvakhet. Han begynner å bli gammel.

Russland kan velge å ofre noen titusener unge menn, altså sine soldater, og noen hundretusen Ukrainere og for en kort stund erobre landet, men Ukraina vinner til slutt. Det kan ta en dag, eller det kan ta ti år. Jeg vet ikke hvor fort, men Russland må vel ha ca en million soldater stående i Ukraina til enhver tid for å klare å holde en okkupasjon. Det finnes veldig mange stridskyndige ukrainere, både unge og gamle.

Om Putin betstemmer seg for å erobre hele Ukraina så vil det kreve så enormt mye drap og ødeleggelse at hans "fredsbevarende operasjon" mister all troverdighet som fredsbevarende.

Endret av I Grosny
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...