Gå til innhold

Telahiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har peiling på vei? Hvordan oppstår telahiv? Det skjer jo ikke overalt, bare utvalgte steder/punkter.

Veien dit jeg bor, den blir helt krise hver vinter/senvinter. Akkurat nå er deler av den som en kulekjøringsbane😬 Ble lagt ny asfalt for 3 år siden tror jeg det var, men nå er de samme kulene og sprekkene tilbake på de samme stedene som før de la nytt veidekke. Nesten som om det burde vært gjort noe med selve fundamentet😉 Kanskje de slapp å klatte på nytt hvert 5. år.

Anonymkode: e2b82...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riktig observert. telehiv oppstår på nytt hvis det bare legges ny asfalt. Minimun for å bedre tilstanden er bedre drenering og pukklag under asfalten. Dessverre er det mange steder det "spares" penger ved å bare asfaltere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har helt klart med grunnarbeidene under veien å gjøre. Dårlig drenering i selve massene, tipper jeg, som gjør at det danner seg klumper med is, som igjen skaper bevegelse i massene når det smelter.

Å legge ny asfalt er ikke tilstrekkelig, nei.

Google it😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann utvider seg når det fryser. Er det mye vann i massene i veien oppstår det kuler. Når våren kommer og det blir varmt og tørtå så faller kulene sammen og du får hull på grunn av at dekket har sprukket opp. 

Er det godt grunnarbeid på veien er ikke telehiv noe problem, da vannet blir drenert bort. 

Anonymkode: cb9af...6c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet lite om de nøyaktige hva som skjer ved telehiv, men da det ble lagt ny asfalt her i nabolaget for noen år siden ble veien helt jævlig den første vinteren. Jeg tenkte at de hadde skikkelig driti seg ut med den jobben som var gjort. Men de to siste årene har veien på "magisk" vis jevnet seg ut igjen uten at det har vært grepet inn fysisk på noe vis. 

Mulig det tar et par sesonger før det jevnes ut. Eventuelt var det spesielle forhold den første vinteren som gjorde at veibanen var som ei kuleløype. 

Anonymkode: 87251...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Telehiv heter det, og oppstår når vann fryser i bakken under veidekket, og tiner ujevnt. Det har med dårlig grunnarbeid og dårlig drenering å gjøre.

Anonymkode: 5e743...5c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vann og frost blir ofte en dårlig kombinasjon. Det er årsaken til at vi får teleskader på veiene. 

Det er ofte en følge av dårlig grunn, i kombinasjon med grunnarbeider som enten er utført dårlig, eller at prosjektet er dårlig planlagt. For eks. at man har valgt å spare inn på masseutbytting, sprenging osv. Det trenger ikke være utførende entreprenør som er dårlig - bare så det er nevnt.

Anonymkode: b1817...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...