AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #21 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 2.33): er det noen her som har erfaring i rusbehandling? er snakk om seks måneder, med mulighet for forlengelse. Kjenner jeg er usikker på stedet, for det virker veldig militært og strengt. Er snakk om Molde. Anonymkode: dc899...157 Ikke jeg Men kjenner flere som har vært i rusbehandling og klart seg fint. Men kjenner en som klarte seg veldig fint i 3 år, før han gikk tilbake til miljøet og tok overdose. Det var sjukt trist, fordi han som rusfri var en helt fantastisk bra fyr. Men de andre jeg kjenner er fortsatt mange år etter fortsatt rusfri og har bra liv. Ikke helt problemfrie, det er det nok ikke for dem. Men de har bra liv, og er bra folk. Opplever ofte at de som har tidligere vært på kjøret setter så ekstra pris på livet, og har en livserfaring som ofte gjør de til bra folk. Så tenker dine 6mnd er absolutt verdt det. Uansett hvilke regler du må forholde deg til der. De er foresten kollektivt viktige. Så reglene er ikke bare for deg Anonymkode: e8f0e...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #22 Skrevet 11. mars 2022 Miranda Bailey skrev (4 timer siden): Jeg har dessverre vært "utstøtt" i flere år, lenge før jeg utviklet en avhengighet, på grunn av min psykiske helse. Det er nok den tingen som holder meg mest tilbake. Livet mitt er helt forferdelig, men jeg vet ikke om det nødvendigvis blir noe bedre uten rus. Det var ikke bedre før. Det er mye usikkerhet kjenner jeg. Velger du å gå i behandling får du et helt støtteapparat rundt deg, du får behandling, noen å snakke med, du blir kjent med mange nye mennesker som ønsker at DU skal fikse livet, uten rus. Du får psykolog, snakke med lege, du har mennesker som er spesialisert på dette feltet, du får oppfølging. Du blir ikke satt "på gata" ved endt behandling. Med mindre du bailer såklart. Anonymkode: 84395...5a4
Miranda Bailey Skrevet 11. mars 2022 #23 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Velger du å gå i behandling får du et helt støtteapparat rundt deg, du får behandling, noen å snakke med, du blir kjent med mange nye mennesker som ønsker at DU skal fikse livet, uten rus. Du får psykolog, snakke med lege, du har mennesker som er spesialisert på dette feltet, du får oppfølging. Du blir ikke satt "på gata" ved endt behandling. Med mindre du bailer såklart. Anonymkode: 84395...5a4 Det er jeg absolutt ikke redd for. Jeg har gått til poliklinisk behandling i flere år og har alltid blitt godt ivaretatt. Jeg vet bare ikke om det vil lønne seg for meg å bli helt rusfri. Målet for de fleste er jo å få et fint/finere liv, og det anser jeg som usannsynlig per dags dato. Men jeg har en behandler i spesialhelsetjenesten, ruskonsulent og støttekontakt som jobber på et avrusningssenter som har bidratt til enorm skadereduksjon. Var forresten ikke meningen å kuppe tråden din, ts. Beklager det! Jeg har flere nære venner som har tilbragt store deler av livet sitt i behandling, om det er noe jeg kunne videreformidlet?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #24 Skrevet 11. mars 2022 TS, anbefaler deg på det sterkeste å ta imot plassen du har fått. Dersom du får mer enn 6 måneder, takk ja. Dess lengre behandling, dess bedre. Da har du også god tid til å planlegge livet etter behandlingen, eks skole eller jobb. Det å ha noe meningsfylt å gjøre i hverdagen, vil gjøre det lettere å holde seg rusfri. Jeg har ingen erfaring selv, foruten at jeg har jobbet innen rusomsorg noen år. Anonymkode: e41c5...b58
Smashdream Skrevet 3. mai 2022 #25 Skrevet 3. mai 2022 Ingen? Det nærmer seg at jeg må bestemme meg nå etter en heftig periode 😕
Purple_Pixiedust Skrevet 3. mai 2022 #26 Skrevet 3. mai 2022 Smashdream skrev (11 minutter siden): Ingen? Det nærmer seg at jeg må bestemme meg nå etter en heftig periode 😕 Kan du ikke bare forsøke å hoppe i det? Har du noe å tape på det? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #27 Skrevet 3. mai 2022 Snakket nylig med en som har vært der. Det passet ikke for han, men vi har en felles bekjent som har vært der siden i høst og klarer seg bra. De har nok veldig ulik motivasjon for å klare dette, uten det hjelper det ikke hvor du reiser. Jeg var motivert, og til tross for strenge regler som ikke alltid var logiske, så likte jeg meg godt på behandling. Jeg var i Ålesund, mange der reiste videre til Molde, men jeg har desverre ikke kontakt med noen etter endt behandling. Anonymkode: af7ed...df6 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #28 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Snakket nylig med en som har vært der. Det passet ikke for han, men vi har en felles bekjent som har vært der siden i høst og klarer seg bra. De har nok veldig ulik motivasjon for å klare dette, uten det hjelper det ikke hvor du reiser. Jeg var motivert, og til tross for strenge regler som ikke alltid var logiske, så likte jeg meg godt på behandling. Jeg var i Ålesund, mange der reiste videre til Molde, men jeg har desverre ikke kontakt med noen etter endt behandling. Anonymkode: af7ed...df6 Hvilke regler var det som ikke var logiske? Anonymkode: ec051...992
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #29 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvilke regler var det som ikke var logiske? Anonymkode: ec051...992 Småting.. som møtetider for å bli talt opp, mye dødtid og venting, men man kan ikke gå noe sted fordi det er en time mellom middag, vasking, opptelling, butikktur osv. Man skal være til stede mellom 8 og 16, men noen dager har man ingen aktiviteter mellom møte kl. 9 og opptelling kl. 16. Noen går lei og kommer og går når de vil. Skjønner selvsagt at mye må være slik, men en del var de ansatte enig i var unødvendig. Hva man fikk lov til kom mye an på hvem som var på jobb. Ble smått irriterende etter en måned, men jeg likte meg godt likevel. Anonymkode: af7ed...df6
Smashdream Skrevet 4. mai 2022 #30 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Småting.. som møtetider for å bli talt opp, mye dødtid og venting, men man kan ikke gå noe sted fordi det er en time mellom middag, vasking, opptelling, butikktur osv. Man skal være til stede mellom 8 og 16, men noen dager har man ingen aktiviteter mellom møte kl. 9 og opptelling kl. 16. Noen går lei og kommer og går når de vil. Skjønner selvsagt at mye må være slik, men en del var de ansatte enig i var unødvendig. Hva man fikk lov til kom mye an på hvem som var på jobb. Ble smått irriterende etter en måned, men jeg likte meg godt likevel. Anonymkode: af7ed...df6 Kan du sende pm?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #31 Skrevet 5. mai 2022 Smashdream skrev (18 timer siden): Kan du sende pm? Nei, eventuelle opplysninger jeg har skal komme alle til gode. Det var nettopp slik informasjon jeg lette overalt etter før jeg ble innlagt, men aldri fant. Anonymkode: af7ed...df6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #32 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 2.33): er det noen her som har erfaring i rusbehandling? er snakk om seks måneder, med mulighet for forlengelse. Kjenner jeg er usikker på stedet, for det virker veldig militært og strengt. Er snakk om Molde. Anonymkode: dc899...157 Ingen rusinstitusjoner er militært og strengt når det bare er 6 mnd opphold. Regner med at du skal på en klinikk, og der er det helt ordinære rutiner og behandling. Har god erfaring med klinikk. Eneste rusbehandling som er strengt er terapeutisk samfunn, og andre type kollektiver kan være veldig strenge. Men det skulle bare mangle. Vi rusavhengige trenger faktisk regler og rutiner å forholde oss til. Anonymkode: 22df8...b80
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #33 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Småting.. som møtetider for å bli talt opp, mye dødtid og venting, men man kan ikke gå noe sted fordi det er en time mellom middag, vasking, opptelling, butikktur osv. Man skal være til stede mellom 8 og 16, men noen dager har man ingen aktiviteter mellom møte kl. 9 og opptelling kl. 16. Noen går lei og kommer og går når de vil. Skjønner selvsagt at mye må være slik, men en del var de ansatte enig i var unødvendig. Hva man fikk lov til kom mye an på hvem som var på jobb. Ble smått irriterende etter en måned, men jeg likte meg godt likevel. Anonymkode: af7ed...df6 Høres ikke akkurat strengt ut. Helt ordinært, og når institusjonen mangler mye innhold blir det dødtid - samt regler som "være tilsted mellom da og da". Man må jo ha noe å forholde seg til Anonymkode: 22df8...b80
Smashdream Skrevet 5. mai 2022 #34 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, eventuelle opplysninger jeg har skal komme alle til gode. Det var nettopp slik informasjon jeg lette overalt etter før jeg ble innlagt, men aldri fant. Anonymkode: af7ed...df6 Er det slik at det er veldig fokus på turgåing og trening? Fikk litt inntrykket av det, at alle de ansatte var over snittet opptatt av at fysisk aktivitet skulle føre til gode psykisk helse, og at man har obligatoriske turer et par ganger i uken, og at det blir mye fjellturer og slikt? Jeg er bare i elendige fysisk form, så det høres så skremmende ut, spes om det er slik at alle som jobber der er i superform og oppfordrer og drar oss med på langturer ofte?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #35 Skrevet 6. mai 2022 Smashdream skrev (20 timer siden): Er det slik at det er veldig fokus på turgåing og trening? Fikk litt inntrykket av det, at alle de ansatte var over snittet opptatt av at fysisk aktivitet skulle føre til gode psykisk helse, og at man har obligatoriske turer et par ganger i uken, og at det blir mye fjellturer og slikt? Jeg er bare i elendige fysisk form, så det høres så skremmende ut, spes om det er slik at alle som jobber der er i superform og oppfordrer og drar oss med på langturer ofte? Jeg har som sagt bare vært i Ålesund, og der var det obligatorisk fysisk aktivitet to-tre ganger i uka. Det ble alltid lagt opp til en litt lang tur, en lite kort tur, og egentrening for de som ville det. Gå på tredemølle i en halvtime for eksempel. Jeg var også spent på dette, men der var så mye folk i dårlig form, med ulike sykdommer, skader og mindre funksjonsnedsettelser, at det var aldri slik at alle skulle være med på det samme. Det handlet mer å utfordre seg selv, og å faktisk si ja til å prøve nye ting - egen fri vilje. Pushe seg selv litt. Så pushet de ansatte litt også, heldigvis. Om Molde er som Ålesund på det området ville jeg ikke bekymret meg i et sekund. Anonymkode: af7ed...df6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå