Gå til innhold

Erfaring rusbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er det noen her som har erfaring i rusbehandling? er snakk om seks måneder, med mulighet for forlengelse. Kjenner jeg er usikker på stedet, for det virker veldig militært og strengt. Er snakk om Molde.

Anonymkode: dc899...157

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte å slutte med misbruk alene. Jeg fikk ikke mere medisin av lege, noe vi ble enig om. Jeg kjøpte aldri på gata.

Jeg anbefaler deg å ta imot disse 6 mnd og at det er strengt er jo bare fint? Da er det ingen dulling, noe som faktisk ikke hjelper i det lange løp.

Synes du 6 mnd blir for lite så be om mer, si du ikke er klar ennå.

NB!!!! Dropp venner/kjente som ruser seg. Det er viktig så du ikke faller tilbake igjen da oppholdet er over.

Anonymkode: cdf10...847

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja, jeg har vært ett år i rusbehandling. Det var ikke noe militært ved det. Var på Fossum-kollektivet. Det var obligatorisk å være med på alt fra grupper, husarbeid, møter, morgendeling og kveldsdeling, men noe militært var det ikke. Hvis man feks sluntret unna, hadde en sprekk eller hadde annen dårlig adferd så ble det innkalt til samling hvor alle sammen satt i stuen og gav tilbakemeldinger av diverse karakter. Evt kunne det komme konsekvenser også. 

Hvis man stadig lot være å følge opplegget så ville man før eller siden bli skrevet ut. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veksthuset? Det var ikke noe for meg ihvertfall, jobbe dagen lang og bli dårlig behandla. 

Anonymkode: bd37c...5ac

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Ja, jeg har vært ett år i rusbehandling. Det var ikke noe militært ved det. Var på Fossum-kollektivet. Det var obligatorisk å være med på alt fra grupper, husarbeid, møter, morgendeling og kveldsdeling, men noe militært var det ikke. Hvis man feks sluntret unna, hadde en sprekk eller hadde annen dårlig adferd så ble det innkalt til samling hvor alle sammen satt i stuen og gav tilbakemeldinger av diverse karakter. Evt kunne det komme konsekvenser også. 

Hvis man stadig lot være å følge opplegget så ville man før eller siden bli skrevet ut. 

Sitte i stua full av skam og få tilbakemelding fra alle? Oi, glad jeg ikke dro dit.

Anonymkode: 0454b...115

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sitte i stua full av skam og få tilbakemelding fra alle? Oi, glad jeg ikke dro dit.

Det gir en jo mulighet til å få ulike perspektiver på ting. Men ja, det kan være ganske tøft. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Var i tilsvarende behandling selv i tr.heim i 2 år. Kan ikke si at så mange følte så mye på skam når de satt der. Var mer det å få tilbakemelding om det som hadde skjedd, få en "oppvekker" på hvordan det påvirket andre i gruppa og hvordan det eventuelt vil gå ut over deg selv. Vil ikke påstå at man sitter igjen med "traumer" av det 😅 

Anonymkode: 84395...5a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Var i tilsvarende behandling selv i tr.heim i 2 år. Kan ikke si at så mange følte så mye på skam når de satt der. Var mer det å få tilbakemelding om det som hadde skjedd, få en "oppvekker" på hvordan det påvirket andre i gruppa og hvordan det eventuelt vil gå ut over deg selv. Vil ikke påstå at man sitter igjen med "traumer" av det 😅 

Nåja. Det hendte seg at noen var full av skam hvis de nok en gang hadde hatt en sprekk, men ikke sånn at man får traumer av det nei. 

Noen ganger kunne tilbakemeldinger som ble gitt være ganske harde. Men det var jo saklige tilbakemeldinger folk fikk. Men det hendte seg at det gikk litt langt. 

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Nåja. Det hendte seg at noen var full av skam hvis de nok en gang hadde hatt en sprekk, men ikke sånn at man får traumer av det nei. 

Noen ganger kunne tilbakemeldinger som ble gitt være ganske harde. Men det var jo saklige tilbakemeldinger folk fikk. Men det hendte seg at det gikk litt langt. 

Ja såklart, kom jo an på hva som var tilfellet å 😅 Men tanken er vell at "dette er huset du bor i, disse menneskene bryr seg om deg, disse er alle i samme situasjon, det du gjør kan påvirke andre eller skade deg/og andre" og det blir som et familieråd nesten, så man fikk jo konsekvenser og man fikk satt skapet på plass, enten på en konstruktiv måte eller av og til mindre konstruktiv måte. Men jeg vil påstå at jeg har fått mye mer pes for mine handlinger utenfor kollektivet enn inne, der inne trengte man ikke være a4, men det bør man absolutt om man skal bli en del av samfunnet igjen og bli godtatt. 

• Liker 2
Skrevet

Ja såklart, kom jo an på hva som var tilfellet å 😅 Men tanken er vell at "dette er huset du bor i, disse menneskene bryr seg om deg, disse er alle i samme situasjon, det du gjør kan påvirke andre eller skade deg/og andre" og det blir som et familieråd nesten, så man fikk jo konsekvenser og man fikk satt skapet på plass, enten på en konstruktiv måte eller av og til mindre konstruktiv måte. Men jeg vil påstå at jeg har fått mye mer pes for mine handlinger utenfor kollektivet enn inne, der inne trengte man ikke være a4, men det bør man absolutt om man skal bli en del av samfunnet igjen og bli godtatt. 

Ja jeg opplevde det ikke som mye pes. Var sjeldent jeg som var i fokus på slike samlinger, kun i forbindelse med et par sprekker for ellers var jeg ganske rolig av meg. Men alt i alt synes jeg det var positive grupper, og etter en slik samling var jo alt på bordet framfor at det ble mye dårlig stemning og usikkerhet i gruppa. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ni uker i Ålesund, og to ganger tilbake på "oppfriskingskurs" á to uker. En del der reiste videre til Molde, men jeg vet ikke noe særlig om det selv.

Vi var med i grupper tre ganger i uker, turer 2-3 ganger obligatorisk pluss 2-3 frivillige. Felles måltider fire ganger om dagen, felles oppmøte tre ganger daglig. De første to ukene var det strengt, fikk kun dra på butikken på felles turer sammen med personale, men etter det var vi fri til å gjøre det vi ville så lenge vi var tilbake til aktivitetene. Det var også mange samtaler med behandler, lege, psykolog.

For meg har det fungert veldig bra, og jeg kan anbefale Ålesund Behandlingssenter på det varmeste for de som har muligheten til å reise dit ❤️

Anonymkode: af7ed...df6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 9.51):

Veksthuset? Det var ikke noe for meg ihvertfall, jobbe dagen lang og bli dårlig behandla. 

Kan du sende meg pm? Jeg er ts.

Endret av Smashdream
AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2022 at 9:51 AM, AnonymBruker said:

Veksthuset har vært nedlagt i mange år.

Anonymkode: 0ef66...f96

Skrevet

Hvor har du dette fra? Vi har et i Rogaland som er oppe og går fortsatt. 

Skrevet

Jeg skal kanskje også legges inn, har ikke bestemt meg enda. Jeg har gått til poliklinisk behandling i snart ett år og ting har definitivt blitt bedre, men jeg får ikke helt tatt knekken på problemet. 

Så jeg følger tråden! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, bruker bare et annet navn offisielt sett. MBS. Men kalles fortsatt veksthuset.

AnonymBruker
Skrevet
Miranda Bailey skrev (4 timer siden):

Jeg skal kanskje også legges inn, har ikke bestemt meg enda. Jeg har gått til poliklinisk behandling i snart ett år og ting har definitivt blitt bedre, men jeg får ikke helt tatt knekken på problemet. 

Så jeg følger tråden! 

Anbefaler det, da blir du forhåpentligvis mange erfaringer rikere, og du får et nytt liv. Jeg var i hvert fall lei av å være "hun junkien" som aldri hadde ting på stell, eller fikk til ting, uten jobb, utstøtt overalt...

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Miranda Bailey said:

Hvor har du dette fra? Vi har et i Rogaland som er oppe og går fortsatt. 

Det er mulig. I Oslo er det lenge siden det ble lagt ned. De gamle lokalene på Gaustad huser nå Avdeling Ung i klinikk for rus og avhengighet under OUS, og har gjort det i over ti år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler det, da blir du forhåpentligvis mange erfaringer rikere, og du får et nytt liv. Jeg var i hvert fall lei av å være "hun junkien" som aldri hadde ting på stell, eller fikk til ting, uten jobb, utstøtt overalt...

Jeg har dessverre vært "utstøtt" i flere år, lenge før jeg utviklet en avhengighet, på grunn av min psykiske helse. Det er nok den tingen som holder meg mest tilbake. Livet mitt er helt forferdelig, men jeg vet ikke om det nødvendigvis blir noe bedre uten rus. Det var ikke bedre før. Det er mye usikkerhet kjenner jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
Miranda Bailey skrev (6 minutter siden):

Jeg har dessverre vært "utstøtt" i flere år, lenge før jeg utviklet en avhengighet, på grunn av min psykiske helse. Det er nok den tingen som holder meg mest tilbake. Livet mitt er helt forferdelig, men jeg vet ikke om det nødvendigvis blir noe bedre uten rus. Det var ikke bedre før. Det er mye usikkerhet kjenner jeg. 

Selvsagt blir det mye bedre uten rus. Det blir ikke lett hele tiden, du vil føle at til tider blir det verre  😒

Du vil kanskje ta et par skritt tilbake underveis, før du klarer å gå rett frem. Men på sikt så blir det bedre. Og best av alt så gir du deg selv muligheter som du frarøvet deg selv nå ❤️

Når livet er vanskelig nok uten rus så bør en unngå å gjøre det verre med rus. 

Kom borti spoiler men aner ikke hvordan jeg får dem bort. 

Spoiler
Spoiler

Widget spanidget span

Anonymkode: be9a3...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...