AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 At akvarium er det «enkle» dyret som man kan skaffe fordi barna maser, er en myte vi bør avskaffe aller snarest! Dessverre er denne myten kilde til ekstremt mye ren dyremishandling her i landet. Det blir ansett som forholdsvis «lett» å ha akvarium fordi det ikke er så lett å se når fiskene ikke har det bra - og de fleste har ingen forventning om at fiskene skal leve spesielt lenge heller. Fiskene dør, også går man i dyrebutikken å kjøper nye. Sannheten er at å ha et GODT fiskehold krever veldig mye kunnskap og interesse. Du må vite at fisk ikke er fisk - og at vann ikke er vann. Du må velge fisker som faktisk passer til de vannverdiene du har i krana hjemme - eller tilsette stoffer i vannet slik at vannet blir riktig for din fisk. Når du velger arter må du også velge arter som går godt sammen, og som du har god nok plass til. Nesten ingen fisk kan leve godt i de minste akvariene som selges i dyrebutikk. Bare det å «kjøre inn» akvariet slik at det faktisk er klart for fisker og har velfungerende filter og bakterieflora tar faktisk flere måneder. Før det skal man ikke engang ha fisk i karet. Selve jobben med et godt innkjørt, velfungerende akvarium trenger ikke være veldig stor, sånn i det daglige. Vannbytte og slamsuging en gang i uka (oftere ved behov), samt daglig foring og tilsyn selvsagt. Men jobben ligger i å tilegne seg kunnskap og kunne ta gode, velinformerte valg for sitt akvarium. Å anskaffe akvarium er ikke noe man bør ta lett på, det bør man kun gjøre hvis man faktisk er ordentlig interessert. Anonymkode: f15fe...547 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #22 Skrevet 7. mars 2022 … og en ting til, hvis man nå velger å gå for akvarium, så må man vite at man IKKE kan stole blindt på dyrebutikken. Det er det mange som har brent seg på! Man MÅ gjøre egen research. For all del finnes det mange flinke ansatte i dyrebutikk, men som nybegynner er det umulig å vite hvem som er de flinke og hvem som ikke har peiling. Ikke alle dyrebutikker bryr seg om vannverdier, store nok akvarium til hver art eller hvilke arter som går godt sammen. «De i dyrebutikken sa dette kom til å gå kjempefint» er noe vi hører ganske ofte. Igjen - akvarium er kun noe for deg hvis du er innstilt på å lære. Man må være litt «nerd» hvis man skal kunne ha et godt akvariehold. Anonymkode: f15fe...547 1
Ellevill Skrevet 7. mars 2022 #23 Skrevet 7. mars 2022 Ikke skaff dyr fordi ungene maser! Det blir ditt ansvar - vil DU ha en undulat i mange år fremover? Som skal fly løs noen timer hver dag og ha et stort bur som du må finne plass til der dere oppholder dere, for eksempel i stua. Burdyr er dessuten dyreplageri, spør du meg, og særlig fugler! Det er groteskt å sette en fugl i bur, med mindre man er en svært dedikert fugleeier. Et akvarium koster en del, og det er lettere med store akvarium enn små. En bolle er nesten umulig å holde sunn, og gir fisk liten plass. Jeg har hatt mange akvarium og undulater, så jeg snakker av erfaring. Hvis du bestemmer deg for undulat uansett, så kjøp gjerne en som omplasseres. Hamster, marsvin og kanin trenger også så store bur du får tak i og de MÅ få være mye ute av buret HVER dag. Ellers er det dyreplageri. En kanin må få hoppe, liksom… Og alle katter kastreres/steriliseres, selvfølgelig! 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #24 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere skaffer kun dyr dersom foreldrene vil ha dyret. Og til deg over her som skriver at man skal skaffe hannkatt fordi det er styr med dyrleger og bli kvitt kattunger. Wtf? Er du helt ignorant, eller bodd under en stein siden 80-tallet? Katter må steriliseres/kastreres uansett kjønn! Ukastrerte hannkatter ender opp med FIV pga slåssing. Anonymkode: 85f1e...361 Enig med deg. Alle katter skal kastreres både pga helse, psykiske og atferds grunner. Fun fact: hvis man kastrerer hunnkatten før hun har fått sin første løpetid så elimineres en viss sykdom/kreft. Så har man andre kreftyper der risikoen minsker jo fortere man kastrerer. Hvis noen fortsatt tror på dette: At hunkatten må ha ett kull før kastrering er en MYTE, og er absolutt ikke bra eller nødvendig. FIV er ikke det værste de kan få da, det er ikke så farlig, ekstremt få katter med FIV ender opp med å få store plager fra det og de fleste lever like lenge som andre katter (https://fivcats.com) og det er få tilfeller av det i Norge siden det smittes så sjeldent, smittes omtrent kun av veldig dype bitt og er ikke sikkert det smitter da heller, men det er selvfølgelig ikke ønskelig uansett og katten får mye mindre sjanse for å få dette hvis katten er kastrert. Minsker også faren for mangeee andre sykdommer, at katten rømmer/blir borte og at katten sloss og må til dyrlege. Anonymkode: 8617d...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #25 Skrevet 7. mars 2022 Styr unna, for all del! Fugl i bur - det er bare helt feil. Slutt å støtt denne industrien. En fugl skal gjøre alt annet enn å sitte innestengt i et bur. Det holder ikke at den får fly litt rundt i huset heller. Bare slutt med fugl som "kjæledyr"! Ren og skjær egoisme er det å holde et dyr med vinger innesperret på 40 cm! Fisk - som nevnt av flere: det krever mye jobb å opprettholde et miljø som fisken har det noenlunde bra i. Og de er ikke skapt for å svømme rundt og rundt på et bittelite område. Et annet avgjørende argument her er også: At ungene maser om kjæledyr er en av de dårligste grunnene til å skaffe dyr. De går lei av dyreholdet innen få dager. Eneste kjæledyrholdet jeg kan forsvare til en viss grad er katt, så lenge katten har katteluke som den går fritt ut og inn av, og man ikke bor rett ved veldig trafikkert vei osv. Man må også vite at man har folk som passer katten når man skal bort, og ikke etterlate den alene. Anonymkode: c3862...fda 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #26 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med deg. Alle katter skal kastreres både pga helse, psykiske og atferds grunner. Fun fact: hvis man kastrerer hunnkatten før hun har fått sin første løpetid så elimineres en viss sykdom/kreft. Så har man andre kreftyper der risikoen minsker jo fortere man kastrerer. Hvis noen fortsatt tror på dette: At hunkatten må ha ett kull før kastrering er en MYTE, og er absolutt ikke bra eller nødvendig. FIV er ikke det værste de kan få da, det er ikke så farlig, ekstremt få katter med FIV ender opp med å få store plager fra det og de fleste lever like lenge som andre katter (https://fivcats.com) og det er få tilfeller av det i Norge siden det smittes så sjeldent, smittes omtrent kun av veldig dype bitt og er ikke sikkert det smitter da heller, men det er selvfølgelig ikke ønskelig uansett og katten får mye mindre sjanse for å få dette hvis katten er kastrert. Minsker også faren for mangeee andre sykdommer, at katten rømmer/blir borte og at katten sloss og må til dyrlege. Anonymkode: 8617d...4c9 Og for å legge til litt. Ganske hårreisende at man tenker at man slipper å kastrere hannkatten sin for det ikke er ditt problem, for en ekstrem ansvarsfraskrivelse og har tydeligvis ikke satt seg inn i bakdelene ved å ikke kastrere. Anonymkode: 8617d...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #27 Skrevet 7. mars 2022 Og selvsagt kastrere katten ! Anonymkode: c3862...fda
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #28 Skrevet 7. mars 2022 Ikke undulat. Du vil bli lei lydene. Ofte er ikke undulater tamme når man kjøper dem og flyr vettskremt i et hjørne av buret. De som er tamme fra oppdretter vil sjelden fortsette å være det om barna skal drive med dem. Det er sjelden noe å gjøre med en undulat og barna vil raskt syntes det blir kjedelig. En utekatt som kan komme og gå som den vol, det kan være noe. Da slipper du kattekasse. Men katter er dyrt og de må chippes, kastreres osv. Pinnedyr er supre for barn. Pinnedyr krever så godt som ingenting, de lukter ikke, de blir sjelden skremt og de klatrer villig rundt på barna og rundt der de får lov. I terrariet bytter du bark en gang i uken og setter inn en sitronmelisse som du spruter vann på med spruteplaske i ny og ne. De er ikke avh3ngige av mental stimuli for de har hverandre og det er lett å få noen til å passe om du skal bort. Anonymkode: a86f0...d5f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #29 Skrevet 7. mars 2022 Akvarier ser fine ut men det er mye jobb å vaske akvarie for å holde alger unna. Dessuten blir fisk kjedelig innen dagen er omme. Anonymkode: a86f0...d5f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #30 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke undulat. Du vil bli lei lydene. Ofte er ikke undulater tamme når man kjøper dem og flyr vettskremt i et hjørne av buret. De som er tamme fra oppdretter vil sjelden fortsette å være det om barna skal drive med dem. Det er sjelden noe å gjøre med en undulat og barna vil raskt syntes det blir kjedelig. En utekatt som kan komme og gå som den vol, det kan være noe. Da slipper du kattekasse. Men katter er dyrt og de må chippes, kastreres osv. Pinnedyr er supre for barn. Pinnedyr krever så godt som ingenting, de lukter ikke, de blir sjelden skremt og de klatrer villig rundt på barna og rundt der de får lov. I terrariet bytter du bark en gang i uken og setter inn en sitronmelisse som du spruter vann på med spruteplaske i ny og ne. De er ikke avh3ngige av mental stimuli for de har hverandre og det er lett å få noen til å passe om du skal bort. Anonymkode: a86f0...d5f Anbefales å ha kattedo uansett pga det er veldig greit å følge med på urin og avføring(mange som har mistet katter av UVI o.l. pga de ikke hadde oppdaget at katten hadde urin stopp for eksempel), at katten slipper å holde seg/vegre seg for å gå ut å tisse om vinteren og greit å ha så det er vandt med det i tilfelle de må holdes inne over lengre perioder mtp veterinærbesøk for eksempel. Og ja, katter er dyre 😂 Hvor dyre de er kommer helt an på hva du selv gjør ut av det, helsen til katten, forsikring, om du følger anbefalinger om årlig helsesjekk og vaksiner, om du gir kvalitetsfôr eller ikke osv men man bør jo ikke skaffe seg katt om man bare gir de whiskas og driter i kvaliteten og ikke har råd. Men det er også en enorm engangssum: evt adopsjonspris/kjøpepris, kastrering, id chip, vaksiner, helsesjekk, matskåler, drikkeskål, klorestativ/stolpe, kattesand, kattedo, kattespade, leker og mat. Så har man også seler, sekk, huler, seng, tunneler, hyller, fontene, børster, food puzzles, matatabi, tannkrem for katt, sprayer og så videre(kunne ha fortsatt i en evighet😂)… Så man kan bruke MYE på katt, og man kan bruke mindre, men uansett om du velger å påkoste katten minst mulig, kjøper billigest fôr og unngår å kjøpe utstyr så er katt dyrt, man vet aldri hvilke helseproblemer katten kan ende opp med å få. Anonymkode: 8617d...4c9
Guppy88 Skrevet 7. mars 2022 #31 Skrevet 7. mars 2022 Ikke akvarium. Jeg har drevet med akvarium i snart 30 år fordi jeg interesserer meg for det, og jeg kan masse, men er langt fra utlært. Selv for oss erfarne akvarister kan akvariet "krasje". Et nyoppstartet akvarie er et sjansespill, og uten å kjenne til hvordan det innkjøres korrekt, fører det ofte til fiskedød og algeoppblomstring. Akvariene mine er pene, fordi jeg legger jobb i dem. Det må være i balanse, og det tar laaang tid. Selve jobben tar meg bare et par timer i uka, og jeg synes det er trivelig. Når man ikke synes det, er det et ork, og fort gjort å utsette for lenge. Det er lite som er mindre motiverende enn et stygt, algete akvarium. Man må kjenne til fiskearter, planter, belysning, temperatur, ph, gh, kh, styrke på luftstrømming og masse mer. Gullfisk vil for eksempel i de aller fleste akvarier være ren tortur. Gullfisk i bolle er alltid tortur. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #32 Skrevet 7. mars 2022 Har hatt begge deler og det er absolutt ikke enkle dyr. Undulaten min levde i 17 år.. De er ekstremt sosiale og smarte dyr så de krever mye. Man skal også ha ganske stort bur, jeg hadde et stort bur som gikk fra gulvet og opp til taket. Fuglen min hadde bare buret som base og det stod åpent hele tiden. Også må du tenke på at det tar faktisk tid å temme en fugl. Det er ikke bare å stikke hånden inn i buret og koseprate.. Akvarium skal jeg aldri ha igjen, det er for spesielt interesserte. Det er vanvittig mye jobb med rengjøring + at det skal være ganske stort også. Anonymkode: bdbeb...484
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #33 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Katt? Anonymkode: f7af7...af1 Katt er mye jobb. Anonymkode: a1229...284 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #34 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ville heller valgt en katt tusen gangen fremfor akvarium eller undulater. Har hatt begge deler og er mye styr. Hvis barna dine kan avtale og love at de er villig til og holde rent og holde styr på dem og ikke bare du som jobber kommer hjem valser rydder lage mat følge opp og alt annet så kan du gå for det. Men du kjenner barna dine best. Med akvarium så går det ikke mer enn ett par uker og du kommer til og vemmes av all bæsjen som flyter i vannet. Da må du ty til Svamp bøtte og slange og få ut all vannet og bytte ut og huske og mate dem hver eneste dag. Med undulater er det litt lettere men de bæsjer sååå fælt!! Og kan bråke så innmari fælt at dere ikke vil sove om natta 🤣🤣🤣 Med hund så MÅ dere lufte dem for bæsj og tids. Med katter så gjør dem det aller meste selv. De e vitenskapelig bevist At dem er renere enn hunder og smartere i tillegg. De vasker seg selv og rydder opp når de bæsjer. I tillegg så er de kosete og er ikke så mye styr. Velg hann katt ikke hunn. Så slipper dere mange kattunger. Blir dyrt mtp veterinær og bli kvitt dem. Anonymkode: caacc...2d3 Oldefaren min hadde samme holdninger som deg. Han ble født på 1800-tallet. Anonymkode: a1229...284 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. mars 2022 #35 Skrevet 7. mars 2022 Man skaffer seg ikke dyr, om man ikke har tid til det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå