AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Ungene maser sånn etter husdyr. Har lyst på minst mulig arbeid, hva bør man få for? Anonymkode: f7af7...af1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Kan dere ikke bare være? Undulat krever mye, den skal ikke sitte i buret hele dagen. Den skal fly og ha masse selskap. Akvarium blir raskt grønt, kver mye arbeid.. Men om du absolutt må, så gå for akvarium. Anonymkode: d9c05...dc4 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Trett, mye skrivefeil. Anonymkode: d9c05...dc4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Vent til de blir store nok til å ta ansvar siden du ikke gidder. Anonymkode: ff3ea...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ungene maser sånn etter husdyr. Har lyst på minst mulig arbeid, hva bør man få for? Anonymkode: f7af7...af1 Jeg ville heller valgt en katt tusen gangen fremfor akvarium eller undulater. Har hatt begge deler og er mye styr. Hvis barna dine kan avtale og love at de er villig til og holde rent og holde styr på dem og ikke bare du som jobber kommer hjem valser rydder lage mat følge opp og alt annet så kan du gå for det. Men du kjenner barna dine best. Med akvarium så går det ikke mer enn ett par uker og du kommer til og vemmes av all bæsjen som flyter i vannet. Da må du ty til Svamp bøtte og slange og få ut all vannet og bytte ut og huske og mate dem hver eneste dag. Med undulater er det litt lettere men de bæsjer sååå fælt!! Og kan bråke så innmari fælt at dere ikke vil sove om natta 🤣🤣🤣 Med hund så MÅ dere lufte dem for bæsj og tids. Med katter så gjør dem det aller meste selv. De e vitenskapelig bevist At dem er renere enn hunder og smartere i tillegg. De vasker seg selv og rydder opp når de bæsjer. I tillegg så er de kosete og er ikke så mye styr. Velg hann katt ikke hunn. Så slipper dere mange kattunger. Blir dyrt mtp veterinær og bli kvitt dem. Anonymkode: caacc...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan dere ikke bare være? Undulat krever mye, den skal ikke sitte i buret hele dagen. Den skal fly og ha masse selskap. Akvarium blir raskt grønt, kver mye arbeid.. Men om du absolutt må, så gå for akvarium. Anonymkode: d9c05...dc4 Haha ja raskt grønn ja.. Fy sørne jeg husker det. Holdt på og laste opp i akvariumet en gang fordi det stank så innmari mye skit as. Hadde tre sånne som renser og vasker og suger opp skitt men det funker jo ikke. Avføringen havner jo på bunnen av stenene og imellom alt som er så da må man bytte ut vannet. Anonymkode: caacc...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha ja raskt grønn ja.. Fy sørne jeg husker det. Holdt på og laste opp i akvariumet en gang fordi det stank så innmari mye skit as. Hadde tre sånne som renser og vasker og suger opp skitt men det funker jo ikke. Avføringen havner jo på bunnen av stenene og imellom alt som er så da må man bytte ut vannet. Anonymkode: caacc...2d3 Anbefaler deg en nydelig persisk kattunge eller en skogskatt 👍 Anonymkode: caacc...2d3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 Jeg har hatt både undulat og katt og synes absolutt ikke katt er lettere. Hvis du er en dårlig katteeier som ikke vet hvilke behov katten har kanskje. Katter har et rykte på seg for å være veldig selvstendige men mange glemmer/vet ikke at de krever mye mentalt, psykisk og fysisk. Så overser de tegn på at katten ikke har det bra pga sin egen uvitenhet om kattens kroppsspråk. Det det er forskjell på å ha en katt som har det greit og en katt som faktisk har det bra og får dekket alle behovene sine. Så er det faktisk en god del som ikke gidder å lese seg opp på forhånd og derfor blir sittende igjen med en katt som har mange atferdsproblemer som biting og tissing. Jeg ville selv valgt katt, ikke fordi at det er lettere men fordi at jeg elsker katter, liker å lære og lese meg opp på katter og gi de det beste livet! Anbefaler ingen å få seg dyr etter hva som er lettest. Undulater krever mye de og, rengjøring av bur og så skal de ha stort bur + få fly fritt (=bæsj på gardiner osv). Akvarium skal man faktisk sette seg godt inn i for å ikke gjøre feil, spesielt så skal de fleste fisk ha mye større akvarium enn de pleier å få. Det holder IKKE med en liten bolle. Tipper det er ekstreeemt mange fisk som har dødd pga folk tenker det er så enkelt. Det er jo du som er forelderen og bestemmer her, så du må jo bare sette foten ned og si nei. Man kan lage avtaler med barna men de har kanskje ikke verktøyene til å vite hva dyrene faktisk trenger for å ha det bra, og kommer til å gå fort lei av ansvaret så det ansvaret er uansett du som 100% må være forberedt at du skal ta over. Hvis du alikevell gir etter bør du undersøke flere dyr og velge deg ut et og faktisk lese deg opp skikkelig så ikke du sitter der etter noen måneder og gir vekk/avliver/vanskjøter dyret fordi at du ikke visste på forhånd hva det faktisk innebar. Anonymkode: 8617d...4c9 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Fugl og akvarie er mye jobb. Jeg har begge deler. Det enkleste dyret jeg har her er pytonslange. Ellers krever ikke katten så mye🤷♀️ Anonymkode: cb78d...51d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Ikke skadd husdyr fordi ungen maser, er du grei. Ingen dyr er en ting man bare kan kaste ut når man er lei, og ansvaret for dyr er det foreldrene som må ta. Men gir ikke ansvar for levne vesener til barn... Anonymkode: 071a5...f77 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Husk på at en undulat lever i mange år, 6-8 år opp til 10-12 år. Katt enda lengre, de kan bli 12-18 år gamle. Akvariefisk som får gått stell kan leve 5-10 år. Dessverre dør mange alt for tidlig og til dels pines ihjel fordi akvariet blir dårlig holdt i orden. Med andre ord, får dere et dyr må du og dere som er voksne være inneforstått med at dette vil bli en langvarig forpliktelse. Gå utfra at dere voksne må ta hoveddelen av jobben, uansett hvor mye barna lover - de har ingen forutsetning for å forstå hvor mye jobb dette er. Dere må også ha en plan for hvem som kan passe, stelle og sosialisere en undulat om dere skal reise bort/på ferie. De er sosiale og egentlig flokkdyr, og kan ikke overlates til seg selv. Katt trenger også folk som kan passe og bruke tid sammen med den om dere skal på ferie. Ikke bare gi den mat, men kos og omsorg. Anonymkode: e0e78...c65 2 1
Troyamin Skrevet 7. mars 2022 #15 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungene maser sånn etter husdyr. Har lyst på minst mulig arbeid, hva bør man få for? Anonymkode: f7af7...af1 Du finner mye hyggelig kosedyr på leketøysbutikken. Frem til du innser at alle dyr krever tid, lyst og innsats fra eier for å trives. 3
Tvist Skrevet 7. mars 2022 #16 Skrevet 7. mars 2022 Dyr nå kun anskaffes om foreldrene vil ha dem. Barna er bare interessert så lenge det er nytt. 3
Ulrikke Skrevet 7. mars 2022 #17 Skrevet 7. mars 2022 Du har ikke lyst på dyr. Høres ikke ut som den andre forelderen har det heller. Da anskaffer man ikke dyr. Punktum. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #19 Skrevet 7. mars 2022 Dere skaffer kun dyr dersom foreldrene vil ha dyret. Og til deg over her som skriver at man skal skaffe hannkatt fordi det er styr med dyrleger og bli kvitt kattunger. Wtf? Er du helt ignorant, eller bodd under en stein siden 80-tallet? Katter må steriliseres/kastreres uansett kjønn! Ukastrerte hannkatter ender opp med FIV pga slåssing. Anonymkode: 85f1e...361 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #20 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ungene maser sånn etter husdyr. Har lyst på minst mulig arbeid, hva bør man få for? Anonymkode: f7af7...af1 Av de to alternativene du nevner er akvarium det som krever minst arbeid, selv om det krever en del det også. Med algespiser, regelmessig rengjøring, bytting av vann, og foring, er akvarium relativt selvgående. Jeg anslår 1-2 timer med innsats hver uke for å holde det friskt og rent. Med foringsautomat og timer på lys kan et akvarium klare seg selv over en helg hvis eier er bortreist, men må ha tilsyn hvis fraværet er mer enn 3-4 dager. Hvis man har litt "nerdetendenser" (som meg) kan et akvarium være flott for både store og små, og jeg kjenner flere som har blitt helt bitt av basillen, selv om de var temmelig likegyldige ved anskaffelse. Ph-målinger, nitrittmålinger, hvilke fisker kan holdes sammen, hvilke kan det ikke, hvor mye dagslys er nok, hvor mye er for mye... Det er mye vitenskap bak et godt akvariehold. Undulater krever 2-4 timer innsats hver dag for å trives og ha det bra, og da tenker jeg på renhold i bur og oppholdsrom, sosialisering, trening, og diverse. En undulat bør ikke være alene siden de er flokkdyr. De bør være minst to. Hvis eier skal avgårde må fuglene enten være med, eller de må ha pass av noen som kjenner dem. Men som dyreeier må man være oppmerksom på at alle kjæledyr krever riktig stell for å ha det bra. Anonymkode: efcc1...88b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå