Gå til innhold

Ukrainske myndigheter på ville veier.

Krantz95

Anbefalte innlegg

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Nå var det 1/15 så mange innbyggere i Norge på den tiden, og til og med den tyske okkupasjonsmakten begrenset angrep på sivile mål. Det gjør ikke Russland.

Russland var nok i utgangspunktet forsiktig med sivile mål, men ettersom krigen eskalerer så blir flere granater skutt mot sivile. Angrep på sivile mål er en logisk brist for "fredsbevarende styrker" og ganske uakseptabelt for mange av soldatene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krantz95 skrev (1 time siden):

Myndighetene i Ukraina forsøker å øke konfliktnivået/starte krig mellom Russland og vesten/Nato.

Presidenten krever at Nato skal håndheve flyforbud over Ukraina. Det betyr at kampfly fra Nato må skyte ned russiske fly = Krig mellom Nato og Russland. Nato er en forsvarsallianse mellom land og ikke en allianse som aktivt skal gå til krig mot land som angriper ikke-medlemmer.

Myndighetene i Ukraina har også forbudt alle menn mellom 18 og 60 år å forlate landet. Jeg synes ikke noe om at myndigheter tvinger egen befolkning til å krige. Særlig ikke mot en fiende som er ekstremt mye sterkere militært.

Knallharde ikke-voldelige og ikke-dødelige sanksjoner er mye bedre enn eskalering til krig mellom Nato og Russland slik Ukraina ønsker.

Det er lett å forstå at presidenten av Ukraina er desperat, det er ikke annet å gjøre enn å føle på medfølelse. Selvfølgelig er de traumatiserte og vil at noen skal gripe inn. Derfor prøver de alt de kan for å få hjelp. Dette vil eskalere til å bli enda blodigere og enda verre. Han er lederen av landet og ser at hans befolkning blir bombet i hjel. Tror en hver god president ville gjort akkurat det samme som han nå. Selvsagt føler de på en skuffelse, vi heier på dem mens vi sitter i våre trygge hjem, spiser middag, drar på jobb etc. Det er jo helt forferdelig. Spørsmålet er nå hvor mye forferdelig nyheter, og hvor mye verden klarer å bære. Leste nå nylig at Polen vurderer å sende inn kampfly til Ukraina. Polen er i Nato.
På grunn av Ukrainas historie, som er verdt å lese om, er de fleste i landet villig til å kjempe for Ukrainas selvstendighet. Dette kan du lese mer om hvis du er interessert. Det er selvsagt helt forferdelig at de som vil dra, ikke kan dra, men det er ikke bare på grunn av ledelsen i Polen. Det er vanskelig for dem å komme seg ut av landet. 

Endret av Becky
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har vi allerede tydelig sett at ikke stemmer.

Det har jeg ikke fått med meg. Hvor angriper de der det ikke er motstand? Jeg tror de har full kontroll i separatist -Donbass, og at de ikke angripes eller skyter der inne, men dette vet jeg jo ikke.

Saken er at det mest sannsynlig alltid vil være motstand (untatt i separatist-Donbass) og da vil jo Russlands bomber , granter og kuler fortsette og drepe helt til den dagen de drar hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ikke fått med meg. Hvor angriper de der det ikke er motstand? Jeg tror de har full kontroll i separatist -Donbass, og at de ikke angripes eller skyter der inne, men dette vet jeg jo ikke.

Saken er at det mest sannsynlig alltid vil være motstand (untatt i separatist-Donbass) og da vil jo Russlands bomber , granter og kuler fortsette og drepe helt til den dagen de drar hjem.

De har angrepet flere sivile bygninger, deriblant sykehus.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste alternativet nå er fredsforhandlinger. Flyforbudssone vil i praksis bety krig mellom NATO og Russland. Da hadde det blitt  krig her også. Synes det var uforsvarlig av presidenten i Ukraina å be om flyforbudssone. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

De har angrepet flere sivile bygninger, deriblant sykehus.

Ja, men det er vel i områder der det er motstand. Om Russland nedkjemper Ukrainas arme så vil motstanden fortsette fra ubevæpnede og bevæpnede sivile.

Jeg er ganske sikker på at angrep på sivile mål anses som ugreit i Russlands arme, ikke minst fordi en stor del av de sivile er russere, men også pga propagandatapet det medfører.  Allikevel vil sivile mål angripes, ikke fordi det er planen, men fordi det skjer og krigen lever sitt eget liv.

Endret av I Grosny
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes ikke ukrainske myndigheter er på ville veier. Utifra hva jeg ser og leser så virker det som om at Russland/russiske soldater er mer opptatt av å ødelegge og drepe enn å føre en taktisk Krig. Det er akkurat som at målet er at det ikke skal være noe igjen av Ukraina da de er ferdig. 

Raseriet (egentlig en kraftig bønn om hjelp) mot Nato er ren desperasjon fra ukrainske myndigheter sin side, noe som er fult forståelig da vi hadde prøvd alt vi kunne vi også hvis det var oss.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er vel i områder der det er motstand. Om Russland nedkjemper Ukrainas arme så vil motstanden fortsette fra ubevæpnede og bevæpnede sivile.

Jeg er ganske sikker på at angrep på sivile mål anses som ugreit i Russlands arme, ikke minst pga propagandatapet det medfører. Allikevel vil sivile mål angripes, ikke fordi det er planen, men fordi det skjer og krigen lever sitt eget liv.

Forstår du egentlig det du selv skriver nå?

Sivile mål er akseptert i Russland.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes ikke ukrainske myndigheter er på ville veier. Utifra hva jeg ser og leser så virker det som om at Russland/russiske soldater er mer opptatt av å ødelegge og drepe enn å føre en taktisk Krig. Det er akkurat som at målet er at det ikke skal være noe igjen av Ukraina da de er ferdig. 

Raseriet (egentlig en kraftig bønn om hjelp) mot Nato er ren desperasjon fra ukrainske myndigheter sin side, noe som er fult forståelig da vi hadde prøvd alt vi kunne vi også hvis det var oss.

Det er forskjell på Putins soldater. Veldig mange ønsker ikke å være med på dette, og det er iallfalll ikke deres ønske å ødelegge russiskukriankse byer og folket der. Men det finnes også verstingsoldater. F.eks Tsjetsjenere som verken elsker ukrainere eller russere, og også  de mer eller mindre nazistiske leiesoldatene fra Wagner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mia10
*luna* skrev (8 minutter siden):

Det beste alternativet nå er fredsforhandlinger. Flyforbudssone vil i praksis bety krig mellom NATO og Russland. Da hadde det blitt  krig her også. Synes det var uforsvarlig av presidenten i Ukraina å be om flyforbudssone. 

Helt enig! I tillegg til flyforbudssone så sa han i går "Hvis Ukraina faller, faller Europa" og ba om at NATO griper inn, det betyr at han ønsker USA og NATO i krig mot Russland - med andre ord WW3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mia10
PetterKanin skrev (6 minutter siden):

Om du har sett hvordan USA/NATO grusa over hele byer i Irak, Libya etc. så kan vi trygt si at det gjelder oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Forstår du egentlig det du selv skriver nå?

I hvor stor grad, og blant hvilke russere?  Motstanden mot krigen er dessverre tvunget nesten under jorda av brutale lover og regime. Ramsam Khadyrov beskyldte Russlnads arme for å somle og sabotere bevisst. Den store militærkolonnen har stoppet opp. Kanskje en kombinasjon av ukrainsk motstand og mental russisk motstand?

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

I hvor stor grad, og blant hvilke russere?  Motstanden mot krigen er dessverre tvunget nesten under jorda av brutale lover og regime. Ramsam Khadyrov beskyldte Russlnads arme for å somle og sabotere bevisst. Den stor militærkolonnen har stoppet opp. Kanskje en kombinasjon av ukrainsk motstand og mental russisk motstand?

Nå var det armeen vi snakket om, var det ikke?

Det er ikke dermed sagt at det ikke er motstand blant enkeltindivider, og kanskje også mange av dem, i armeen. Poenget er at Russland, og Kreml, som styrer denne mener det er akseptabelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mia10 skrev (6 minutter siden):

Om du har sett hvordan USA/NATO grusa over hele byer i Irak, Libya etc. så kan vi trygt si at det gjelder oss også.

Tildels, men ikke i nærheten av det nivået at vi bombet sykehus med mål om å ta sivile liv. Det er på det nivået Russland opererer.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nå var det armeen vi snakket om, var det ikke?

Det er ikke dermed sagt at det ikke er motstand blant enkeltindivider, og kanskje også mange av dem, i armeen. Poenget er at Russland, og Kreml, som styrer denne mener det er akseptabelt.

Jeg tenker mest på soldater og offiserer i armeen.  Putinbanden har null respekt for menneskeliv, men kan vise forsiktighet dersom  det er hensiktsmessig strategi. Krig handler ikke bare om å drepe, men også om å vinne propagandakrigen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker mest på soldater og offiserer i armeen.  Putinbanden har null respekt for menneskeliv, men kan vise forsiktighet dersom  det er hensiktsmessig strategi. Krig handler ikke bare om å drepe, men også om å vinne propagandakrigen.

For Putin handler dette om å få utøve sin brutalitet. Han er skrudd på samme måte som Hitler, og !å behandles deretter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russisk motstand mot krigen.

Mer og mer krigskritikk kommer fram selv om kritikerne riskerer lange fengselsstraffer. Guvernøren i Krasnjojarsk har gått ut med hard kritikk og sier at han er fra Sibir og ikke redd for myndighetene.

Kommunister i Russland protesterer.Rettelse, jeg tror faktisk det er kommunister i Dumaen som ber om å avslutte felttoget mot Ukriana. Det er viktig det betyr nemlig at offentlig motstand mot Putin  i selve Dumaen vokser.

Jeg håper og tror at motstanden blir såpass sterk at Putin veldig fort må gi seg, og helst abdisere.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Russisk motstand mot krigen.

Mer og mer krigskritikk kommer fram selv om kritikerne riskerer lange fengselsstraffer. Guvernøren i Krasnjojarsk har gått ut med hard kritikk og sier at han er fra Sibir og ikke redd for myndighetene.

Kommunister i Russland protesterer.

Jeg håper og tror at motstanden blir såpass sterk at Putin veldig fort må gi seg, og helst abdisere.

En diktator som Putin går neppe av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diktator som Putin går neppe av.

Hvorfor ikke? Janukovich rømte til Russland når han fikk for mye motstand. Det smarteste Putin kan gjøre for å redde sitt eget liv er å ta med seg et par tonn med gull , besøke en plastisk kirurg og kjøpe seg en bortgjemt eiendom i et fjernt land. Kanskje cellisten hans allerede har rømningsplanen klar?

Eller kanskje han gjør som en kjent kunstner fra Østerrike ( Det er i følge ny russisk lov forbudt å bruke navnet "Hitler") og tar selvmord?

Selv om Putin har propagandaovertak på veldig mange russere så er det noen millioner russere som absolutt ikke kan akseptere at han dreper russerne i Ukraina. Ukrainske soldater fra Kiev og Kharkiv er jo russere de også, med russisk språk , russiske venner og russiske slektninger. Putin har på fryktelig brutalt vis tråkket langt over sitt mandat, og det kommer til å få konsekvenser

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Janukovich rømte til Russland når han fikk for mye motstand. Det smarteste Putin kan gjøre for å redde sitt eget liv er å ta med seg et par tonn med gull , besøke en plastisk kirurg og kjøpe seg en bortgjemt eiendom i et fjernt land. Kanskje cellisten hans allerede har rømningsplanen klar?

Eller kanskje han gjør som en kjent kunstner fra Østerrike ( Det er i følge ny russisk lov forbudt å bruke navnet "Hitler") og tar selvmord?

Selv om Putin har propagandaovertak på veldig mange russere så er det noen millioner russere som absolutt ikke kan akseptere at han dreper russerne i Ukraina. Ukrainske soldater fra Kiev og Kharkiv er jo russere de også, med russisk språk , russiske venner og russiske slektninger. Putin har på fryktelig brutalt vis tråkket langt over sitt mandat, og det kommer til å få konsekvenser

Fordi det ikke ligger i hans natur.

Men for all del, er det en gang jeg håper jeg tar feil er det nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...